Geartronic 8 start/stop

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
PietB
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.08.2015 - 18:09

Sinds kort ben ik in het bezit van een XC60 T5 Geartronic AWD.
Ik heb twee vragen .
Is het verstanding om de start/stop te gebruiken bij stoplichten is het steeds opnieuw starten verstandig?
Als de start/stop uitstaat en de en de Geartronic staat in D slipt de Geartronic dan of wordt hij ontkoppeld door het rempedaal ?

Wat is wijsheid.
Vast bedankt voor de uitleg/
Piet B
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

De gedachte achter start/stop is brandstofbesparing, uit hoofde daarvan is het verstandig. De onderdelen zijn met dit doel ontworpen en dus mag je er van uitgaan dat de startmotor hiervoor geschikt is.
Sommige gebruikers vinden het irritant en schakelen het uit of dat verstandig is zul je zelf uit moeten maken.
Met de geartronic in D en voet op de rem, slipt de koppelomvormer, maar ook deze kan daar tegen. Met het rempedaal wordt er niets ontkoppeld.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Hierop inhakend kun je overwegen om bij elke stop die je maakt de bak in N te zetten. Zo heb je geen energieverlies in de automaat.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zaterdag 1.5 uur in de V90 D4 inscription gereden die het ook had en heb het direct uitgezet.
Het doet imo afbreuk aan de luxueuze rit en indruk die ik heb van de nieuwe lijn, even voorrang verlenen en het ding stopt, bij aanslaan gaat er een siddering door de koets.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik zet start/stop ook direkt na het starten uit omdat ik het irritant vind.
Als je de bak in de sportstand zet is start/stop sowieso niet actief trouwens.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Doe ik ook, na het starten zet ik het start/stop systeem uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Niwaheli
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Idem dito: direct na starten schakel ik het uit, maar een enkele keer vergeet ik dat. Maar het mooie van het start/stopsysteem is dat het je er aan herinnert dat je dat bent vergeten.
Laatst gewijzigd door Niwaheli op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Heb het zelf niet, maar ik denk dat een besparing van even ruim gerekend €1,80 per uur dat je stilstaat (en dat wordt vaak in heel veel stukjes van hooguit een paar minuten verdeeld) alsnog niet opweegt tegen de mechanische belasting en zoals al benoemd de afbreuk aan de beleving. Comfort mag ook wat kosten, toch?
Wel leuk dat je auto door de theoretische besparing een milieucategorie gunstiger valt ;)
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...

Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...

Dat was het eerste wat me te binnen schoot. Had de link al klaar staan om te posten maar je was me voor. :-D
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik heb stop/start in de V50 gehad en daar vond ik het prima, omdat dat een handbak was.
Daarmee heb je zelf controle, want de motor slaat pas af als je de bak neutraal zet en de koppeling laat opkomen.
Dat doe je dus niet als je even voor een voorrangskruising staat te wachten.

Bij een automaat is het een ander geval, die slaat te pas en te onpas af zodra je stil staat.
Ben daarom blij dat de C70 noet is voorzien van deze gadget.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Als je het als een nadeel wilt zien: als je als eerste weg wilt bij een stoplicht, zal je de motor wel draaiend moeten hebben. Bij de automaat start hij, zodra je de rem lost. Dat is in de meeste gevallen snel genoeg. Ik kan er best mee leven... Inderdaad, in S werkt het niet, en - lachen - als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer O-)
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Of even met het stuur wiebelen......start hij ook direct weer.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2748
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

ufovolvo schreef: als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer O-)
Dus wel....
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1225
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

jalex_h schreef:
ufovolvo schreef: als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer O-)
Dus wel....
Hangt er vanaf of je de originele TRM (TrailerModule) hebt of niet.
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Met de juiste software is TRM automatisch aktief. Deze zorgt ook voor afschakelen van de PDC.
Start Stop in combi met de automaat knap irritant..
Had liever gezien dat het andersom werkt door knop activatie aangaat en standaard uit is.. helaas niet mogelijk.
Was één V90
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1225
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Wat ik bedoelde: wanneer je geen originele trekhaak hebt (en dus geen TRM), dan zal je start-stop blijven werken als je een aanhanger aan de auto koppelt.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1225
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

ufovolvo schreef: En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
In mijn auto zaten bij aankoop een ECS-trekhaakmodule en Oris trekhaak. Die heb ik inmiddels vanwege de bekende voordelen vervangen door een originele TRM en haak. Ik moet zeggen dat de ECS-module volledig storingsvrij werkt en netjes met originele tussenstekkers aangesloten wordt op de achterlichten en op de aanwezige voorbereiding in de auto. Niks knippen en solderen dus. Het is mij wel een raadsel waarom wel de draad van de mistachterlichten in de bumper onderbroken moet worden. Dat had ook met een tussenstekker gekund.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb een Westfalia trekhaak maar gemonteerd met de originele Volvo-kabelboom. Als er iets in de stekker van de trekhaak zit, dan is S/S niet meer actief. Dat vind ik niet echt leuk, ik gebruik hoogstens een fietsrek op de trekhaak.

Ik zet S/S uit bij koude motor, en pas terug aan wanneer de motor warm is. Als het S/S niet actief is, dan zet ik de automaat in N als ik wat langer moet wachten. In bepaalde drukke omstandigheden en bij het wachten om een afslag te nemen vind ik het soms ook hinderlijk en zet ik het uit. Het zou een verbetering zijn om het S/S-systeem automatisch te overrulen wanneer een richtingaanwijzer actief is.

Nu is dat drukken op een knopje niet zo'n zware inspanning om het systeem af en toe naar je hand te zetten, ik kan er wel mee leven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”