Foutcode: SWM - DE49

Geleverd vanaf 2003
Apox
2nd Gear member

Dat zal vermoedelijk mechanisch in slot liggen
BasvanS
1st Gear member

Niet dus, slot doet het weer. De auto heeft inmiddels een week bij Volvo nieuwehuijsen in zutphen gestaan na te zijn afgesleept omdat ze niet meer wilde starten. Ze hebben de CEM verwijderd en alle contacten nagelopen. Het probleem hebben ze niet kunnen reproduceren of kunnen vinden/verhelpen. Het advies is nu direct naar de volvo garage te rijden zodat ze hemmen kunnen utlezen als de fout nog actief is.
Apox
2nd Gear member

Heb je afdruk van storingscodes per toeval?

Staat batterijklemmen eigenlijk vast?
Controleer massa aansluitingen.
Vraag pico meting van batterij. ( dan heb je alternator en starter ook meegetest)
Vraag pico ruststroom.
Controleer bedrading in deurstekker vooraan. Controleer bedrading achter stekker in het bewegend gedeelte van kabelboom.
Srs warning komt erop omdat dim uitvalt en dan krijg je storing op srs lampje.
Wat is de frequentie van alle storingen? En kan je nog eens een klein lijstje van symptomen opsommen?
BasvanS
1st Gear member

Een uitdraai van de codes heb ik niet, wel gaf volvo aan dat ze allemaal gerelateerd waren aan het (tijdelijk) wegvallen van de communicatie tussen de CEM en bijv. de SEM.

De ANWB heeft de accu pak en beet 1.5 maand terug 2-3 keer helemaal doorgemeten en deze kwam foutloos door alle testen, de massapunten zijn toen voor de zekerheid nog een keer extra aangedraaid om dat ook uit te sluiten. Tijdens de testen moest het groot licht worden ingeschakeld/uitgeschakeld of werd meerdere malen flink aan het stuur getrokken met lopende motor om deze ook onder belasting te testen.

Wat me toen wel opviel is dat de accu capaciteit bij het meten met de min op 1 van de massapunten, en niet op de - van de accu een accucapaciteit van slechts 40A aangaf terwijl deze in werkelijkheid 70 is.

Toen getest werd met de de meetapparatuur direct op de + en - gaf deze wel 68A aan. ( De accu is 70A, origineel Volvo).

Symptomen:

SRS airbag lampje gaat branden gedurende een paar seconden, soms langer.
Instrumenten paneel gaat volledig op zwart, nik smeer af te lezen, soms gecombineerd met een knipperend [ i ] logo.

Als het instrumenten paneel op zwart gaat gaat dit in sommige gevallen gepaard met het niet meer kunnen bedienen van Cruise control/Radio/Navigatie. Deze blijft dan spelen op zelfde volume en kan niet meer in of uit geschakeld worden.

De laatste keer reageerde de auto ook niet meer op het verwijderen van de sleuten, de motor sloeg wel af maar de muziek speelde door en de navigatie bleef aan. In het slechtste geval gaan ook de ramen niet meer open en weigert de automatische vergrendeling van de deuren dienst.

Wat opvalt aan dit euvel met de automatische vergrendeling is dat de lampen nog wel reageren op het commando van de sleutel, er word dus alleen niet meer geschakeld.

Soms rijd ik dagen/weken zonder storing, en soms 2-3 dagen achter elkaar met een uitvallend instrumenten paneel. Het lijkt soms wel of de temperatuur een kleine invloed heeft: Als het buiten koud is, zijn de problemen vaker aanwezig. Wat daar weer tegenover staat is dat het probleem zich meestal voordoet tijdens wat langere ritten (+30 min) en dat de auto na en nachtje stilstaan, vaak geen problemen meer heeft als deze er de vorige rit nog wel waren.

Het probleem met de deur die niet meer open ging heeft 2 weken aangehouden en is nu al weer 2-3 weken weg.

Als ik het zo typ is het net een spookverhaal, ik zie er echt geen logica meer in!
Laatst gewijzigd door BasvanS op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnAbel
4th Gear member

Heb je de stekkers in de a stijl al eens gecontroleerd? Zoals eerder aangegeven geven deze de nodige problemen als er corrosie optreed in de stekkers. Even nagaan of ze al eens met low temp grease ingevet zijn.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
BasvanS
1st Gear member

Hoe moet ik me een fout tussen de SEM en de CEM voorstellen door een defecte stekker in de deurstijl? Waar zit deze stekker, scharnierzijde of slotzijnde van de deur?

Is alleen de bestuurderszijde een probleem op kan ook de kant van de passagier defect zijn?
MartijnAbel
4th Gear member

BasvanS schreef: Hoe moet ik me een fout tussen de SEM en de CEM voorstellen door een defecte stekker in de deurstijl? Waar zit deze stekker, scharnierzijde of slotzijnde van de deur?

Is alleen de bestuurderszijde een probleem op kan ook de kant van de passagier defect zijn?
Zit aan de kant van het scharnier in de stijl. Ik had zelf hele rare problemen n.a.v. een verrotte aansluiting.
Ik had het aan de bestuurderszijde
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
buikijn
3rd Gear member

Als je de storingen zo bekijkt die je hebt, zou mijn eerste ingeving zijn dat er ergens een iets te hoge contactweerstand is, en aangezien het om zoveel verschillende zaken gaat, is een voeding/massa misschien het meest voor de hand liggend. Heb je voor de aardigheid al even een slag met een sleuteltje op de massapunten gegeven? (tikje strakker aandraaien). Of misschien wat oxide op een zekering/houder, deze kan je ook eenvoudig controleren.

De CEM problemen sluiten aardig aan bij jouw symptomen;

-motor start niet
-airbag foutmelding
-traction control waarschuwing etc etc;

Misschien kan je hier wat mee;
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BasvanS
1st Gear member

De massapunten hebben allemaal al "een slag" gehad van de wegenwacht monteur. De CEM is er door de volvo garage uitgehaald en nagekeken, hopelijk hebben ze hier direct wat contact spray gebruikt. De beschrijving van het youtube filmpje is wel een 100% match met mijn problemen, dan hadden ze toch bij Volvo bekend moeten zijn met het probleem zou je denken?

Vooralsnog zijn de problemen na het ophalen van de auto afgelopen vrijdag niet meer voorgekomen. We wachten even af en gaan als de storingen zich weer voordoen maar eens even naar de CEM en contacten in de deur kijken. Dank voor de tips!
buikijn
3rd Gear member

Mooi werk, dus feitelijk, na het eruit halen van de CEM heb je de storing niet weer gehad? Het filmpje op youtube laat een beetje een knullige handeling zien voor het reinigen van de contacten in de connectoren. Daar worden eigenlijk alleen de 'mannetjes' schoongemaakt. Maar bij een slechte contactweerstand is door de opbouw van de female plugjes (die beschadigen doorgaans de mannetjes een beetje bij het loshalen/vastzetten. Doorgaans is contactspray uit den boze, maar voor het reinigen van dergelijke contacten gebruik ik een klein busje deoxit. (de versie welke ik heb heeft een klein metalen schenktuitje) Je ziet het eigenlijk snel genoeg bij het loshalen welk contact de meeste oxide heeft. Dikke kans dat het loshalen/vastzetten van de plug het probleem al opgelost heeft, mocht het daarin zitten.
BasvanS
1st Gear member

Inderdaad, na het verwijderen van de CEM en het terug plaatsen heb ik geen problemen meer gehad, dit ondanks de kou! Ik klop nog even af en durf pas na een weekje of 3-4 te zeggen dat ze echt verleden tijd zijn, we zullen zien!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”