Geartronic en afremmen op motor
- peterp
- 3rd Gear member
Ik vroeg het mij al een tijdje af en nu werd ik getriggerd door een andere vraagsteller op het forum. Deze had het over de lock-up van de bak. Mijn vorige auto met DSG remde keurig af op de motor en schakelde terug wanneer ik het gas los liet. Bij mijn GT gebeurt dit niet. Hij lijkt in neutraal te gaan als ik het gas los laat. Dacht dat het normaal was voor GT totdat ik anders las. Is dit een functie die software matig in te stellen is of heb ik een probleem met mijn bak die nog maar 150000 km gedraaid heeft.
Laatst gewijzigd door peterp op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
-
- 5th Gear member
Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.
http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.
- peterp
- 3rd Gear member
Duidelijk antwoord. Top!MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
- Marcnij
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Kwartel
- 3rd Gear member
13000-14000 toeren is behoorlijk wat, helemaal voor een dieselMarcnij schreef:Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.

V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016