Geartronic en afremmen op motor

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Ik vroeg het mij al een tijdje af en nu werd ik getriggerd door een andere vraagsteller op het forum. Deze had het over de lock-up van de bak. Mijn vorige auto met DSG remde keurig af op de motor en schakelde terug wanneer ik het gas los liet. Bij mijn GT gebeurt dit niet. Hij lijkt in neutraal te gaan als ik het gas los laat. Dacht dat het normaal was voor GT totdat ik anders las. Is dit een functie die software matig in te stellen is of heb ik een probleem met mijn bak die nog maar 150000 km gedraaid heeft.
Laatst gewijzigd door peterp op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Je kunt handmatig (terug-)schakelen. In de bergen rij ik bergaf daarom meestal met de bak in de handmatige modus, kan je zelf kiezen in hoeverre je op de motor bijremt.
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

Dank voor het antwoord. Ik schakel ook handmatig in de bergen. Gaat nu specifiek of de GT ook terugschakelt wanneer het gas wordt los gelaten en daardoor afremt op de motor
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.

De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.

Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.

http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Gebruikersavatar
peterp
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 13.05.2016 - 10:46

MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.

De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.

Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.

http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Duidelijk antwoord. Top!
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.

De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.

Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.

http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29531
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mijn 8 traps geartronic schakelt terug bij langzamer rijden en remt dan ook gevoelsmatig af op de motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Dat was heel fijn rijden met de miltitronic,geen schakel overgangen en remmen op het de motor zelfs met caravan er achter.Enige nadeel,onderhoud van de bak was behoorlijk duur...
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

Marcnij schreef:
MN-NL schreef: Schakelt wel terug maar remt niet echt op de motor. De opbouw van de bak is wezenlijk anders dan een DSG. Geartronic is 'gewoon' een ouderwetse automaat met een koppelomvormer en een bak erachter. De koppelomvormer kan wel moment overdragen in aandrijfrichting maar veel minder in de andere richting. Dat komt door de vorm van de schoepenwielen in de koppelomvormer.

De DSG zijn in wezen 2 versnellingsbakken die afwisselend gebruikt worden. Daar wordt electronisch voor een versnelling gekozen en kan dus ook geremd worden op de motor.

Dus de mogelijkheid om op de motor te remmen is beperkt bij de GT tov een DSG.

http://www.autoblog.nl/nieuws/techniek- ... rmer-89144
Hangt er van af in welk toerenbereik je zit.
Boven de 13-14k (diesel) is de lockup actief en rem je gewoon op de motor. (Goed merkbaar als je met de hand schakelt)
De GT schakelt in D echter pas laat terug bij alleen gas los, waardoor eerst de lockup uitschakelt.
Ik heb de indruk dat als je remt, de GT iets eerder terug schakelt.
13000-14000 toeren is behoorlijk wat, helemaal voor een diesel ;)
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”