Metaal in olie

Voor kenners: de "Roffel"
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hans oet Twent schreef:
Ramon&Ramon schreef:
OscarrrJ92 schreef: Nee, ik heb verder niet in het blok gekeken (enkel drijfstang zichtbaar en compressie getest) en nee, kleppendeksel is er ook niet af geweest. :$
Dat nokkenasdeksel kan er ook niet even op een eenvoudige manier af helaas.
Is de oliepomp gedemonteerd geweest van het blok?
Daar zit meestal het probleem..
Gewoon uit belangstelling.... Oliepomp zelf het probleem waarbij de tandwielen uitelkaar spatten? Waar komen dan de metaal deeltjes vandaan? Is en kan alleen tandwielen zijn dan..... Of mis ik wat?

Onlangs hetzelfde gehad met een Engels blok. Lagerschaal kaduuk en de krukas een paar mm dunner geworden op die plek.
Het oliepompdeksel loopt in en vandaar het slijpsel, uit elkaar nemen en goed controleren..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Op de foto's lijken het meer brokjes, geen slijpsel. Is toch echt iets afgebroken, en dat lijkt me niet van de oliepomp te komen. Zeker wel goed om die te controleren op schade.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef: Op de foto's lijken het meer brokjes, geen slijpsel. Is toch echt iets afgebroken, en dat lijkt me niet van de oliepomp te komen. Zeker wel goed om die te controleren op schade.
De nokjes waarmee de pomp wordt aangedreven willen wel is breken en die zijn een paar mm groot.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Aha, helder. Lijkt me dan vrijwel zeker schade te veroorzaken. Na de pomp gaat de olie de motor door, het pickup filter zit toch voor de pomp? Vind het nog steeds wel opmerkelijk dat de motor nog steeds goed loopt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

edraket schreef: Aha, helder. Lijkt me dan vrijwel zeker schade te veroorzaken. Na de pomp gaat de olie de motor door, het pickup filter zit toch voor de pomp? Vind het nog steeds wel opmerkelijk dat de motor nog steeds goed loopt.
Precies. Dat vind ik dus ook. Inmiddels zo'n 500 km gereden sinds dinsdagavond toen ik 'm ophaalde. Echt niks op aan te merken. I guess idioot veel mazzel gehad dat het niks beschadigd heeft. Is er iemand bekend met een oliedrukmeter maken in/aan een dergelijke auto/motorblok? Dan hoor ik graag tips en adviezen. Wil er een in de auto maken, zodat de druk beter te monitoren valt.

Want stel er is wat van de oliepomp gesneuveld/afgebrokkeld, dan levert 'ie toch ook minder druk neem ik aan?
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Weet niet of er originele meters voor zijn, maar universeel is er genoeg te vinden.
Je zal alleen een punt moet hebben/maken waarop je de metersensor kan aansluiten of zelf iets in elkaar knutselen.
Laatst gewijzigd door maestro12 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Net naast de oliepeilstok in het carter zit de aansluiting voor de oliedruk sensor. Hier kan een meter op worden aangesloten. stationair moet je minimaal 1 bar meten, bij 4000 toeren 3,5 bar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

edraket schreef: Net naast de oliepeilstok in het carter zit de aansluiting voor de oliedruk sensor. Hier kan een meter op worden aangesloten. stationair moet je minimaal 1 bar meten, bij 4000 toeren 3,5 bar.
Is ook zo. Moet ik een nieuw koppelstuk voor de oliedrukmeter op die plek schroeven/er tussen zetten (om maar zo te zeggen) of valt het op de huidige oliedruksensor aan te sluiten?
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10635
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef: Op de foto's lijken het meer brokjes, geen slijpsel. Is toch echt iets afgebroken, en dat lijkt me niet van de oliepomp te komen. Zeker wel goed om die te controleren op schade.
De nokjes waarmee de pomp wordt aangedreven willen wel is breken en die zijn een paar mm groot.
Oke... THNX. Is de Oliepomp van buiten af demontabel? En dus te controleren?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Die is demontabel,maar dan moet wel de carterpan er weer onderuit,
Waarom niet gelijk gedaan of de pomp vervangen gelijk?
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik had ook gelijk de pomp vervangen. Risico is alleen dat achteraf zou kunnen blijken dat het blok meer schade had, en dat het geld van een pomp weggegooid geld zou zijn.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Mijn ervaring met afbrekende tanden/nokken van oliepompen, die geven geen schade aan het blok omdat ze simpelweg te groot zijn om ergens tussen te komen en klein genoeg om door de grote kanalen te spoelen, maar de schade erna kan wel groot zijn doordat de oliepomp te weinig olie rondpomp.
Het verhaal van het knipperend olie lampje heb ik al vaker gehoord van 'klandizie' (met name oude Simca's hadden er last van) en het was eigenlijk altijd een beschadigde oliepomp, als er geen metaaldeeltjes onder in het carter lagen was het te wijten aan het oliedrukregelventiel (dat was dan de makkelijke variant 8-) ).
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

maestro12 schreef: Mijn ervaring met afbrekende tanden/nokken van oliepompen, die geven geen schade aan het blok omdat ze simpelweg te groot zijn om ergens tussen te komen en klein genoeg om door de grote kanalen te spoelen, maar de schade erna kan wel groot zijn doordat de oliepomp te weinig olie rondpomp.
Het verhaal van het knipperend olie lampje heb ik al vaker gehoord van 'klandizie' (met name oude Simca's hadden er last van) en het was eigenlijk altijd een beschadigde oliepomp, als er geen metaaldeeltjes onder in het carter lagen was het te wijten aan het oliedrukregelventiel (dat was dan de makkelijke variant 8-) ).
Mijn ervaring is toch anders,als er een nokje afbreekt , kan het goed mis gaan..
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Wellicht leuk voor de geïnteresseerden: een update van mijn auto. Rijdt nog steeds als een trein. Afgelopen weekend nog mee naar Praag geweest, paar auto's het nakijken gegeven in Duitsland met de fijne chip van Volvotune en inmiddels 218.600 km op de teller. Het interessante probleem is dus alweer zo'n 30.000km geleden). Laat ik het afkloppen, maar als het wat ernstigs was geweest, had 'ie het al wel begeven neem ik aan.

Laten er nog vele goede kilometers komen, want hij rijdt heeeeerlijk.
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Ik heb je topic even gelezen en hoop dat je echt geluk hebt gehad, het lijkt er in ieder geval wel op! Ik heb hiervoor alfa's gereden en daar kom je voor €10,- oid een sterk magnetische carterplug kopen waar dit soort stukjes aan bleven hangen. Dan weet je in ieder geval zeker det eventuele toekomstige stukjes niet het blok ik gaan zwerven én zie je het gemakkelijk bij een beurt als er wel stukjes zijn...

Ik weet niet of deze er ook voor Volvo's zijn maar wellicht een goede optie voor jou:)
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

Volgens mij zit de oliefilter achter de pomp en die zou alle rommel moeten tegenhouden,en ijzer kan dus niet rondgaan.Eens in de carterpan blijven de stukken liggen.worden zelfs tegengehouden door de zift op de zuigkant van de pomp zeker grotere stukken.Je kan er wel zeker van zijn dat er "ergens" een stuk ijzer mankeert,Het kerstmannetje heeft die daar niet ingelegd.Bij Sommige merken slijt de nokkenas af of de tuimelaars en dat ijzer komt rechtstreeks in de carterpan.
Gebruikersavatar
OscarrrJ92
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 05.10.2015 - 08:05

Maikel1991 schreef: Ik weet niet of deze er ook voor Volvo's zijn maar wellicht een goede optie voor jou:)
Klopt. Die heb ik er al ingehangen. Meerdere oliewissels al uitgevoerd en er heeft nog nooit wat aan gezeten. Tenzij spul binnenin aluminium is, wat natuurlijk niet magnetisch is. Dan heeft ook deze carterstop geen zin, maar goed. Ik heb 'm er in ieder geval destijds wel in geplaatst :).
'01 C70 T5 LPG: chipped 280 pk / 420 nm
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”