Ik ben regelmatig in Zweden met de XC70 uit 2002. In de winter is het elke keer raak: de accu is leeg. Zo ook afgelopen keer weer. Het gaat dan om temperaturen van ongeveer min 15 tot min 20 's nachts.
Gelukkig komt er vrij snel een aardige meneer ons helpen starten en komen we weer verder.
Eenmaal in Nederland is er niets aan de hand met starten, ook niet bij de min 5 tot 8 van vorige week.
Mijn vraag is: hoe kan ik dit probleem voorkomen? Moet de auto en accu aan een druppellader of zoiets? Bestaan er accu's die beter bestand zijn tegen behoorlijke kou?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Thanks!
Accu in koude temperaturen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.
- snorremans
- 5th Gear member
- Berichten: 2297
- Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
- Locatie: Zeist
Je stadslichten aan zetten voor je gaat starten, ik weet het klinkt gek, maar als je een stroomverbruiker inschakelt gaat er een stroom lopen door de accu waardoor deze warm word en daarmee de startkracht toeneemt.
In de kou kan de accu wel tot 40 % van zijn capaciteit kwijt raken, dus als je de temperatuur van de accu omhoog kan krijgen stijgt ook de start capaciteit.
Je accu inpakken in piepschuim ( als de ruimte er voor is) scheelt ook weer in de kou, heb je een 230 stopcontact in de buurt van de auto kun je ook nog overwegen om een elektrische deken onder de motorkap te plaatsen, wel opletten dat je deze deken weghaalt als je de motor start.
In de kou kan de accu wel tot 40 % van zijn capaciteit kwijt raken, dus als je de temperatuur van de accu omhoog kan krijgen stijgt ook de start capaciteit.
Je accu inpakken in piepschuim ( als de ruimte er voor is) scheelt ook weer in de kou, heb je een 230 stopcontact in de buurt van de auto kun je ook nog overwegen om een elektrische deken onder de motorkap te plaatsen, wel opletten dat je deze deken weghaalt als je de motor start.

V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20897
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een accu moet toch wel tegen -20 graden kunnen? Ik zou eerder denken dat die accu aan het eind van z'n levensduur is.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat de accu niet helemaal vol is bij wegzetten. Rijd je wellicht kote stukjes in zweden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.
In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.
Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.
Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.
In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.
Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.
Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- ineke
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
- Locatie: Zweden
Daar heb ik al naar gevraagd bij de plaatselijke garage. Is wel een optie inderdaad.
sebastiaan84 schreef: Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.
In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.
Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.
Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.
- ineke
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
- Locatie: Zweden
Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
Jelmer de Jong schreef: Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26900
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voor een benzine wel, mocht je een diesel rijden is deze te licht
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat is enkel de capaciteit van de accu, kijk ook eens naar merk en type. Net als met alle andere dingen in het leven is iets van een kwaliteitsmerk vaak (dus niet altijd) beter dan het Aldi-huismerk als je het uiterste vraagt.ineke schreef: Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3094
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
De accu van mijn toen bijna splinternieuwe XC60 was ook niet goed: na een weekend waarin de auto niet gebruikt werd zei de auto niet eens meer 'klik'. Een accu van 3 maanden oud in een dito auto. Opladen ging wel, maar het viel me op dat start/stop nooit meer werkte. Dat vond ik op zich niet erg, maar gaf wel te denken. De dealer heeft de accu onder belasting doorgemeten en het bleek dat hij niet in staat was zijn lading lang genoeg vast te houden. De laadstroom van de dynamo was dik in orde. Er was geen stroomlekjage, daar heeft hij ook naar gekeken. Nieuwe accu kostte alles op!
Kortom; ik zou ook in dit de accu zelf verdenken en het ding vervangen door een maatje zwaarder als dat past.
Kortom; ik zou ook in dit de accu zelf verdenken en het ding vervangen door een maatje zwaarder als dat past.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- ineke
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
- Locatie: Zweden
Het advies is inderdaad een sterkere accu. Of een druppellader om de accu te laden en tegelijk 'warm' te houden. Ik denk dat het het laatste gaat worden aangezien de auto zowat naast een stopcontact geparkeerd wordt in Zweden.
Motorverwarming klinkt ook goed, ik had dat al nagevraagd in Zweden maar ik denk dat we dat in een volgende Volvo zoeken.
En tegelijk ga ik zo'n snelstart geval aanschaffen, voor het geval dat het toch nog mis gaat.
Dank voor het meedenken!
Motorverwarming klinkt ook goed, ik had dat al nagevraagd in Zweden maar ik denk dat we dat in een volgende Volvo zoeken.
En tegelijk ga ik zo'n snelstart geval aanschaffen, voor het geval dat het toch nog mis gaat.
Dank voor het meedenken!
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Mijn V50 2.4i summum met alle mogelijke elektronische features van toen is door Volvo voorzien van een 80 Ah accu. Vind 60 Ah wat weinig gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91