Motor probleem D3 ?????
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
Een veel gebruikte methode is om te bekijken of er olie of CO in het koelvloeistof is gekomen, zijn verschillende indicator middelen voor. Afpersen is al gedaan maar zijn deze testen ook al gedaan. kost in ieder geval maar een fractie van het andere alternatief.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49
@Sjo .. heb de auto sinds 09-03-2016 .. tijdens de controle op 10-01-2017 hebben ze 3/10 liter bijgevuld .. tussen tijds heb ik nooit koelvloeistof bijgevuld ..
@teebee .. heb bij de dealer gevraagd of een druktest van de cilinders iets zou kunnen opleveren .. volgens dealer niet .. nu weet ik niet of mij "druktest cilinders" door de dealer verstaan is als '"compressietest '? .. kan ik de cilinderdruk test gewoon bij de dealer laten uitvoeren of het beste bij een specialist ..
@Ernst64 .. interieur komt goed op warmte en verder geen waarneembare temperatuur problemen .. heb helaas geen temperatuurmeter van de motor .. waarom zou de dealer gelijk de cilinderkop eraf willen halen in plaats van eerst verder extern onderzoek te willen doen? ..
@edraket ..heb geen melding gehad van te hoog koelvloeistofnivo .. slangen radiateur warm/koud en hard/zacht heb ik niet geprobeerd .. controle uitlaatgassen in het koelmiddel is mij niet bekend of de dealer dit al heeft gedaan ..
@M&M .. bekijken of er olie of CO in het koelvloeistof is gekomen is mij niet bekend of de dealer dit al heeft gedaan ..
Bedankt voor de tips tot nu toe .. zal volgende week bij de dealer eens navragen over hierboven genoemde tests ..
Weet iemand nog een volvo specialist in het zuiden van het land .. Limburg - Brabant - Gelderland .. ?
@teebee .. heb bij de dealer gevraagd of een druktest van de cilinders iets zou kunnen opleveren .. volgens dealer niet .. nu weet ik niet of mij "druktest cilinders" door de dealer verstaan is als '"compressietest '? .. kan ik de cilinderdruk test gewoon bij de dealer laten uitvoeren of het beste bij een specialist ..
@Ernst64 .. interieur komt goed op warmte en verder geen waarneembare temperatuur problemen .. heb helaas geen temperatuurmeter van de motor .. waarom zou de dealer gelijk de cilinderkop eraf willen halen in plaats van eerst verder extern onderzoek te willen doen? ..
@edraket ..heb geen melding gehad van te hoog koelvloeistofnivo .. slangen radiateur warm/koud en hard/zacht heb ik niet geprobeerd .. controle uitlaatgassen in het koelmiddel is mij niet bekend of de dealer dit al heeft gedaan ..
@M&M .. bekijken of er olie of CO in het koelvloeistof is gekomen is mij niet bekend of de dealer dit al heeft gedaan ..
Bedankt voor de tips tot nu toe .. zal volgende week bij de dealer eens navragen over hierboven genoemde tests ..
Weet iemand nog een volvo specialist in het zuiden van het land .. Limburg - Brabant - Gelderland .. ?
V60 D3 MY12 Caspian Blue
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7725
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Bij mijn weten is een compressietest een regulier uit te voeren handeling door een dealer, hiervoor hoef je imho niet naar een specialist.
De dealer kan pas met zekerheid zeggen dat het niks oplevert nadat hij het daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
De dealer kan pas met zekerheid zeggen dat het niks oplevert nadat hij het daadwerkelijk heeft uitgevoerd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik zou naar Volvoservice in Schiedam gaan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49
@mxeryus .. bedoel je soms volvoservice in elst ? ..
@Silver_R .. waarom gaat hem dat niet worden ? ..
@Jelmer de Jong .. Schiedam is me iets te ver weg .. ca 2 uur rijden .. liever in Limburg - Brabant - Gelderland ..
@Silver_R .. waarom gaat hem dat niet worden ? ..
@Jelmer de Jong .. Schiedam is me iets te ver weg .. ca 2 uur rijden .. liever in Limburg - Brabant - Gelderland ..
V60 D3 MY12 Caspian Blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49
Vandaag nog even met de dealer gebeld .. ze hebben alleen het koelvloeistofsysteem op druk gezet .. geen lekkage gevonden .. waterpomp zou het probleem niet zijn .. compressietest was overbodig .. er werd mij "geadviseerd" verder geen geld uit te geven aan enige tests of vervangen van onderdelen .. voor 99,9% zou het probleem inwendig zijn ..
Vraag me af hoe ze hier bij komen .. zouden ze mee informatie hebben dan ze vertellen ? ..
Weet iemand nog een goed adres waar ik terecht zou kunnen ? .. second opinion .. Limburg-Brabant-Gelderland ..
@Paul .. mag ik nu gaan schreeuwen ..
..
Vraag me af hoe ze hier bij komen .. zouden ze mee informatie hebben dan ze vertellen ? ..
Weet iemand nog een goed adres waar ik terecht zou kunnen ? .. second opinion .. Limburg-Brabant-Gelderland ..
@Paul .. mag ik nu gaan schreeuwen ..

V60 D3 MY12 Caspian Blue
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Als je maar niet zoveel dubbele leestekens achter elkaar zet.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Bij de mannen in Elst, Hennes in Nijmegen.....
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Pfff wat een analyse zeg. VEr weg blijven bij deze garage. Ga eens naar een goede monteur met de vraag of hij kan meten of er uitaatgassen in de koelvloeistof zitten. `Dat zijn standaard testjes, dus moet echt geen probleem zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5248
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Compressietest zie ik ook niet zoveel toegevoegde waarde in afdichting zuigerveer en kloppen doen er niet zoveel toe hier, conditie bepaling koelvloeistof is goedkoop en eenvoudig. Om de bepaling nauwkeuriger te maken zou je ook eerst de koelvloeistof kunnen verversen een paar dagen rijden en dan de bepaling kunnen doen of herhalen. Wellicht ook nuttig om de motorolie te laten controleren.Jimmy104 schreef: Vandaag nog even met de dealer gebeld .. ze hebben alleen het koelvloeistofsysteem op druk gezet .. geen lekkage gevonden .. waterpomp zou het probleem niet zijn .. compressietest was overbodig .. er werd mij "geadviseerd" verder geen geld uit te geven aan enige tests of vervangen van onderdelen .. voor 99,9% zou het probleem inwendig zijn ..
Vraag me af hoe ze hier bij komen .. zouden ze mee informatie hebben dan ze vertellen ? ..
Weet iemand nog een goed adres waar ik terecht zou kunnen ? .. second opinion .. Limburg-Brabant-Gelderland ..
@Paul .. mag ik nu gaan schreeuwen ....
Aan de andere kant als zij zo zeker zijn dat het inwendig is, wat natuurlijk wel kan alhoewel ik dan niet snap hoe het kan dat er geen of nauwelijks koelvloeistof verdwijnt, neem ik aan dat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen als de diagnose niet zou kloppen.
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Misschien heel stom van mij, maar kan de sensor die het niveau van de koelvloeistof meet niet gewoon stuk zijn of af en toe een verkeerde waarde doorgeven? Is de auto al volledig uitgelezen op fouten? Als de auto idd weinig tot geen koelvloeistof gebruikt/verbruikt zal er toch ook niets aan de hand zijn??
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49
Vandaag de auto naar een plaatselijke garage gebracht voor APK en controleren koelvloeistof probleem ..
..
APK zonder problemen door gekomen ..
Koelvloeistof systeem op druk gezet .. geen lekkages ontdekt .. compressietest was goed .. olie was goed .. koelvloeistof was goed .. ze hebben geen oorzaak kunnen vinden .. ze kunnen natuurlijk niet door de motor heen kijken maar ze verwachten dat ik nog veel kilometers zal kunnen gaan maken zonder problemen ..
.. het advies is wel om alles in de gaten te houden ..
Heb alleen de kosten voor de APK hoeven te betalen omdat ze tijdens het "testrijden" met de auto elders wat onderdelen hebben gehaald voor een oude ford mustang ..
Helaas lijkt het erop dat het een storm in mijn glas water is geweest wat de dealer heeft veroorzaakt ..
.. jammer maar deze dealer zal ik voorlopig mijden ..

APK zonder problemen door gekomen ..
Koelvloeistof systeem op druk gezet .. geen lekkages ontdekt .. compressietest was goed .. olie was goed .. koelvloeistof was goed .. ze hebben geen oorzaak kunnen vinden .. ze kunnen natuurlijk niet door de motor heen kijken maar ze verwachten dat ik nog veel kilometers zal kunnen gaan maken zonder problemen ..

Heb alleen de kosten voor de APK hoeven te betalen omdat ze tijdens het "testrijden" met de auto elders wat onderdelen hebben gehaald voor een oude ford mustang ..
Helaas lijkt het erop dat het een storm in mijn glas water is geweest wat de dealer heeft veroorzaakt ..

V60 D3 MY12 Caspian Blue
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Plaatselijke Volvo garage hoop ik toch ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 28.11.2015 - 07:49
Sinds mijn bezoek 17-02 aan een plaatselijke garage geen melding meer gehad .. koelvloeistof piel beweegt wel tussen maximum en minimum .. komende zaterdag tijdens de techno & tuning day in Elst Dennis ook eens laten kijken in de beschikbare tijd tijdens de technische inspectie ..
V60 D3 MY12 Caspian Blue
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13.12.2019 - 08:50
Ik heb exact hetzelfde probleem!!!
Ik weet ook niet wat het kan zijn thermostaat is vervangen vervolgens nieuwe waterpomp dus distributieriem ook maar direct gedaan. Lekke koppakking kan het zijn maar het vreemde is geen witte rook temperatuur van de auto blijft mooi in het midden staan
geen olie bij de koelvloeistof geen verlies van koelvloeistof
hij gaat van laag naar hoog door de druk.
Wie weet wat het is???
Ik weet ook niet wat het kan zijn thermostaat is vervangen vervolgens nieuwe waterpomp dus distributieriem ook maar direct gedaan. Lekke koppakking kan het zijn maar het vreemde is geen witte rook temperatuur van de auto blijft mooi in het midden staan
geen olie bij de koelvloeistof geen verlies van koelvloeistof
hij gaat van laag naar hoog door de druk.
Wie weet wat het is???