Klap geluid starten

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Hallo,

Mijn S60 (zie onderschrift) heeft sinds 2 dagen bij het starten dat ie klapgeluid maakt en het ook echt even goed voelbaar is door de hele carrosserie. Hij is in augustus volledig gereinigd en alle injectoren zijn opnieuw gekalibreerd (heet dat zo? :) ).

Ik zit voor een langere tijd in het buitenland en voordat ik naar de Volvo dealer ga en met onnodige kosten opgezadeld wordt was ik benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn, gezien Volvo garages hier er een handje van hebben om 10 minuten onderzoeken 3 uur maal €80 in rekening te brengen.

Om iets specifieker te zijn. Bij het starten gebeurde het ongeveer 70% v/d tijd. Bij het schakelen (vooral van de 2 naar 3 en e naar de 4) maakt hij denk ik ongeveer 40% v/d tijd en dof hard "pok!" geluid. Het kan me bedriegen, maar klinkt alsof het uit regio wegkomt waar m'n pedalen zitten. Ten slotte bij het loslaten van het gas; als ik 60 in de 3 rij en laat het gas los (turbo druk weg?) dan als ik verneem dat het dikste brandstof wat er in moet gaan weg is klinkt een zachtere variant van het pok-geluid.

Ik lees online dat het misschien iets is met een turboslang of "aandrijfassen / naven" kan zijn? Het is wel vreemd, want in augustus is de hele motor uit elkaar geweest, schoongemaakt en praktisch alles gereviseerd.

Wat wel benoemenswaardig is dat ik in eind oktober, reizend naar het buitenland, ongeveer 1200km vrij constant tussen de 120 en 220 heb gereden, vooral op de Duitse snelweg heb ik een groot deel veel 170~200 gereden. Echter waren er toen geen problemen of het gevoel dat er iets aan de hand was.

Ik heb ook het gevoel (maar weet niet 100% zeker of het bedrog is) dat ik een beetje vermogen kwijt ben in de voet. Kan zijn dat het misschien gewoon er aan ligt dat het hier meer heuvelachtig en hobbelig is :).

Alvast bedankt voor het meedenken!

p.s. indien nodig kan ik proberen later een video van het starten in dit topic posten
Laatst gewijzigd door Erwin_001 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Is de onderste motorsteun niet kapot? Of een andere motorsteun? Als het rubber daar uit is, beweegt de motor bij starten en gas los laten te veel
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Videos opgenomen met iPhone. Heeft Chrome/Safari of VLC/QuickTime player nodig. Ze laden vrij lang dus denk dat downloaded en afspelen makkelijker zal gaan.

Starten: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0097.MOV

Motor draait: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0098.MOV (armpje bij 7 seconden aan de rechterkant beweegt bij het uitzetten van de auto vaak wat heen en weer. Iets van afkoeling of reiniging? De geluidskap heb ik er tijdens het filmen afgehaald, maar zit er normaal gewoon altijd op)


Geluid na uitzetten: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0099.MOV (geluid in het begin komt rechts van de motor. Armpje wat in het begin gefilmd wordt beweegt meestal, helaas nu om te laten zien deed ie niets. Alle tik en kraakgeluiden komen daadwerkelijk van de motor en zijn geen omgevingsgeluiden)

Het klapgeluid bij het starten met deuren dicht: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0100.MOV

Rijden: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0102.MOV
Bij 6 seconden: Eerste keer schakelen van 1 naar 2 (dof geluid)
Bij 18 seconden: 2 naar 3 (reed op hobbele binnenweg dus excuses voor het andere gerammel)
Rest v/h filmpje is helaas niet zo waardevol. Meer rijgeluid, echter dempt het dashboard het geluid te veel.

Rijden met iets meer optrekken: http://ghostsofthesun.com/videos/IMG_0103.MOV
Veelal wat hobbels en gestuiter :)
Bij 34 seconden: geschakeld van 3 naar 4 (dof geluid)
Bij 54 seconden: geschakeld van 4 naar 3 (dof geluid)
Bij 66 seconden: geschakeld van 3 naar 2 (harder dof geluid)
Bij 80 seconden: geschakeld van 2 naar 3 (dof geluid)
Bij 98 seconden: overduidelijk bonklgeluid van 3 naar de 2
Helaas haalt de telefoon veel omgevingsgeluid weg en hoor je juist het geknars en gerinkel van dingen wel :P. Bij het uitzetten van de auto aan het eind de video vertoont de auto geen kuren of geluiden.
Laatst gewijzigd door Erwin_001 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Walter bedankt voor je reactie. Ik heb er niet zoveel verstand van dat ik weet waar ik dat moet inspecteren. Als ik er mee naar de garage ga en vraag of ze specifiek daar naar willen kijken terwijl ik wacht, zou dat kunnen of is dat een grote ingreep?
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

er zijn een paar motorsteunen, hoofdverdachten zijn (volgens mijn boerenverstand...) 1 boven de motor en 1 onder de motor. Daar kun je prima bij, kun je ook zelf naar kijken.

Onder:
Afbeelding

Boven:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Thanks Walter! Ik ga er vanavond even naar kijken. Is het een gevaarlijk perikel als je hier een tijdje mee doorrijd of zijn de rubbers gewoon demping? Als ze wel vervangen moeten worden, wat zou een Volvo garage dat gemiddeld aan manuren kosten en hoe lang ben ik hem dan kwijt?
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

niet gevaarlijk volgens mij. Rubbers hebben inderdaad dempende werking. Er zijn andere rubbers waar de motor op leunt. Ik geloof dat ik er een ruim uur mee bezig ben geweest, met die twee rubbers. Als onervaren met deze rubbers. Dat moet sneller kunnen. Maar als je bij je dealer diagnose laat stellen, kunnen ze toch ook gelijk een prijs maken obv de tijd die Volvo opgeeft voor deze reparatie?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Haha das waar! Ik ga er deze week even mee bij hun langs. Dankjewel :)
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Het duurde wat langer dan verwacht, maar ben nu dus bij de Volvo garage hier in het buitenland geweest. Was een beetje een smeerpraatje en de monteur/verkoper waren er alleen maar op uit om me een nieuwe Volvo aan te smeren. Kreeg allemaal lulkoek om m'n oren:

- De anti-skidmelding is heel gevaarlijk, haha (in een land waar het nooit regent :P)
- De torsiestangen zijn inderdaad hun rubbers kwijt. Boven sowieso. Hij zei dat dit "heel gevaarlijk" is om mee door te rijden en het wel "honderden euros" gaat kosten en de onderdelen kunnen ook tot een week duren
- De RICA tuning was volgens hem oplichterij van de Nederlandse Volvo garage en de enige tuning die Volvo hoort te doen is de Polestar tuning
- De tuning is de reden de auto schade heeft opgelopen; een "gewone carrosserie" is niet geschikt voor 216pk (nog nooit eerder gehoord.. Naar mijn weten is de boardcomputer gewoon bijgesteld zodat de motor z'n werkelijke vermogen kan benutten)

Hij zei ook dat software updaten normaal is bij elke keer als je de Volvo bij hun brengt. De ECM wordt dan dus ook gepatched en dan ben ik de tuning kwijt.. Hij zei wel dat ze het kunnen overslaan, maar na alles bij elkaar gehoord te hebben geloof ik er geen drol meer van. Heb echt het gevoel dat het zo'n projectje wordt dat ik m'n auto straks weken kwijt ben en de kosten alleen maar oplopen. De hele motor/brandstofwegen zijn in augustus net helemaal schoongemaakt en de injectoren zijn opnieuw gekalibreerd. Sowieso weet ik vanuit de bezoeken in het verleden aan NL Volvo garages dat een beetje motor-wankeling normaal is, vooral bij diesels. Hij wankelt naar mening nu gewoon iets meer. Hij rijdt verder nog perfect, alleen met af en toe het doffe klapgeluid.

Mijn eerste vraag; zal ik naar een kleinere garage gaan en even vragen of ze specifiek naar de torsiestang kunnen kijken? Ik kan ze wel aanbieden dat ik zelf eentje van Volvo officieel bestel en deze dan mee neem naar hun.

Mijn 2e vraag; hoe gevaarlijk is het om er mee door te rijden? Gaat de stang nog sneller stuk als de rubber er af is of is het gewoon het irritante geluid? Ik lees hier http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/faq/-motorophanging/ dat als het bijv. alleen de bovenste is dat de onderste er dan dus ook sneller aan gaat. Maar puur om het specifieke; hoe gevaarlijk is het om hier nog even mee door te rijden? Ik kan i.v.m. de feestdagen waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar ergens terecht.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29920
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is inderdaad een onzinverhaal van die Volvo garage. Gewoon naar een andere garage gaan en een gerichte reparatie opdracht geven.
De niet Volvo tuning wordt overschreven bij het plaatsten van een update van de auto software maar RICA kan dan de RICA software weer erop zetten.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27530
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gevaarlijk is het niet.

De anti-skid melding geeft aan dat er een deel van het elektronische vangnet net meer werkt, dat kan nadelig zijn als je gaat glijden maar hier kan je rekening mee houden in je rijstijl.

De rubbers is niets gevaarlijks aan, uiteindelijk is er een kans op vervolgschade, maar hoeveel mensen rijden er niet ontzettend lang door met versleten rubbers/steunen en hebben niets door?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1211
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

- De tuning is de reden de auto schade heeft opgelopen; een "gewone carrosserie" is niet geschikt voor 216pk

Dus een T5 met 250 PK is eigenlijk ook niet geschikt? Wut...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Erwin_001
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09

Was al oud topic, maar kwam m toevallig tegen met weer eens wat opzoeken en wou nog even toelichten. Ben sinds begin vorig jaar weer terug in Nederland en heb door goede bekende en een vriend van hem (oude Volvo monteur) de auto laten nakijken. Ze hebben alle motor steun/ophangingen vervangen (arm/rubbers). Ook direct alle 4 remschijven en blokken vervangen. De auto is als herboren. Inmiddels 361.000km (17.000km verder :P) en hij bromt nog heel tevreden en trekt nog steeds als een beest. Eigenlijk nooit meer problemen gehad. Het enige kleine dingetje vorige maand met de redelijke kou had ik bij het starten nog wel even dat hij wat schokkig loopt bij het starten en sloeg een keer na het starten af (misschien toch een wat druppende injector?), maar door hem een klein beetje gas extra te geven na het starten is dat eigenlijk vrijwel direct weg. Ben nog steeds verliefd op m'n S60 :)
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Leuk dat je nog even er op terugkomt. Ik was eigenlijk wel benieuwd in welk land je nu precies zat?
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”