euro 95 vs 98

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

Het wordt voor mij nu wel erg technisch.
Maar volgens mijn beperkte kennis gaat een motor pingelen als de druk te hoog wordt zonder dat er een ontsteking heeft plaats gevonden. Dus vlak bij het hoogste punt van de zuiger. Als je de ontsteking tot na het hoogste punt laat plaatsvinden heeft het pingelen of al plaatsgevonden of zal nooit plaatsvinden. In het laatste geval is de druk nooit hoog genoeg om geweest om het pingelen te veroorzaken.

Nogmaals, mijn kennis vrij beperkt als het om zuigermotoren gaat. Dus zal ik zeker niet beweren dat je geen gelijk hebt.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier nog een licht op kan laten schijnen.

Groetjes,

hans
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

subvolvo schreef:Alleen moet volgens mij de ontsteking eerder komen i.p.v. later.
martin2 schreef:Om pingelen te voorkomen niet.
de onsteking word dan idd later gezet.
als dat het pingelen dan nog niet stopt word er meer brandstof ingespoten om de verbrandingstemperatuur lager te krijgen.
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

OK Martin, 1-0
Ik zat er dus naast.

Terug in de boeken!!!!!!
Hans

Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998

Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

pingelen word eigenlijk veroorzaakt door een ontsteking in de verbrandingskamer zonder dat de bougie gevonkt heeft.
en dat kan idd schade opleveren aan zuiger en cilinderkop.
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Nee subvolvo, ik was net bezig om een antwoord te schrijven. Je hebt gedeeltelijk gelijk als je zegt dat pingelen ontstaat als er geen ontsteking is geweest.
Als de mengsel ontstoken wordt door bijv gloeiend koolaanslag kan pingelen ook onstaan. Het vlamfront van de verbranding door de kool botst met de flamfront die ontstaat door de ontsteking. Deze botsing geeft het typische pingel geluid.

MvG Martin
Gebruikersavatar
subvolvo
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.11.2006 - 20:40

OK, 1-1 dan.

Maar deze uitleg heb ik nog nooit gehoord. Weer wat opgestoken.

Bedankt,

Hans
Hans

Subaru Legacy II, 1995
BMW 523i touring executive, 1998

Volvo XC90 2.5T Geartronic, 2004
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

pingelen is dus eigenlijk dieselen?
:P
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Nou dieselen doe je met diesel in de tank en niet ron X benzine. :BIG:


MvG Martin
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

dieselen is dus eigenlijk pingelen, zou je wel kunnen zeggen
martin2
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49

Als de diesel erg beroerd loopt en je de verkeerde brandstof hebt getankt misschien wel. :silly:

MvG Martin
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Als ik rustig rijd rij ik op 95 (dus wanneer ik niet van plan ben een flink stuk te euhm, "skeurn"), ben ik van plan een paar "onvolvobestuurderwaardige" ritjes te maken dan gooi ik dr mooi 98 in (B200FT, niet helemaal standaard meer).

Does.
Volvo 940 SE
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”