V50 2.0D - motor op hol geslagen, wat nu?

Geleverd vanaf 2003
crashingdutchman
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:08

Vanavond onderweg naar huis, een berichtje naar mijn vrouw dat ze het eten op kan zetten omdat ik bijna thuis ben. Een paar honderd meter verder slaat de motor van mijn auto op hol, niet meer te stoppen. Van alles geprobeerd om hem uit te krijgen maar niets helpt. Remmen tot stilstand in zijn 5, sleutel uit het contact, hij blijft lopen en begint ondertussen flink te roken ook. Beter maar snel de auto uit dacht ik.

Ondertussen stopt een behulpzame automobilist die dacht dat mijn auto in de fik stond maar dat was dus niet het geval. Ondertussen hield de motor er langzaam mee op en stopte het roken. De ANWB gebeld die er redelijk snel was en hij was gelijk de brenger van het slechte nieuws. Een probleem wat met deze Volvo diesels vaker voorkomt. Ik ben naar huis gesleept en ben me nu aan het beraden: Motor vervangen of...

Ik heb de auto een jaartje geleden gekocht, morgen zou de apk keuring zijn. Die kan ik afbellen. Ik ben even op zoek geweest naar een vervangende motor op marktplaats, maar er lijkt niet veel te zijn. De Volvo is uit 2006 en ik heb er ongeveer Euro 4000 voor betaald. Is deze auto het waard om er een (dure) vervangende motor in te zetten?

Heeft iemand hier ervaring met het wisselen van de motor? Wat zijn de betrouwbare adressen en wat mag zoiets kosten?

Hier nog een link met verhalen van mensen die hetzelfde probleem met hun Volvo gehad hebben:
http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/foru ... l-geslagen

Bedankt voor de reacties alvast!
Laatst gewijzigd door crashingdutchman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0D 2011
Volvo V50 2.0D 2006
Volvo V70 2.5D 1998
Renault Megan Scenic
Alfa Romeo 155 2.0 TS
Alfa Romeo 33 1.8
Alfa Romeo Giulietta 1979
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Aw, dat is dikke pech. Niet vergeten dat deze motoren ook te vinden zijn bij redelijk veel andere merken (ford, peugeot, ...).
Ik weet alleen niet hoe makkelijk ze dan over te bouwen zijn. Ik veronderstel dat er dan iets meer randapparatuur moet overgezet worden.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27015
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die zou je weer van het stuk gelopen blok kunnen halen.
Ik denk dat je zomaar uit komt op een bedrag dat dicht bij de aanschaf ligt die je voor de auto hebt betaald.

De grote vraag is dan ook of je dit nog wil investeren in deze auto, of dan wil gaan kijken naar iets anders.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Teveel olie in het carter, of diesel in het carter gekomen, waarna de motor geen lucht maar olie aanzuigt en gaat lopen op de olie? Dit is inderdaad niet te stoppen..
Of was het een andere oorzaak?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Spijtig genoeg kijkt iedereen zijn oliepeil met moeite na.
Ik heb er ook al 10 keer voorgehad en hoe meer ervaring hierin, hoe sneller je ze stilkrijgt.

Maar dat is altijd makkelijker gezegd natuurlijk.
Ik zou de moeite er niet insteken.
Koop een andere v50 en je kan deze gebruiken als onderdelenauto.
sequence
5th Gear member
Berichten: 1370
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Als de auto verder goed is lijkt me een donorblok wel interessant. Even de slopers afbellen of onderdelenlijn.
Wat het op hol slaan betreft, dit lijkt op een geval van hoog oliepijl door een niet werkend roetfilter (regeneratie).
Oliepijl regelmatig controleren is zeker bij deze motoren aan te raden

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... eel/motor/ zoeken op motorcode D4204T

Maar ik vermoed dat ook je roetfilter vervangen moet worden.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

crashingdutchman schreef: Vanavond onderweg naar huis, een berichtje naar mijn vrouw dat ze het eten op kan zetten omdat ik bijna thuis ben. Een paar honderd meter verder slaat de motor van mijn auto op hol, niet meer te stoppen. Van alles geprobeerd om hem uit te krijgen maar niets helpt. Remmen tot stilstand in zijn 5, sleutel uit het contact, hij blijft lopen en begint ondertussen flink te roken ook. Beter maar snel de auto uit dacht ik.

Ondertussen stopt een behulpzame automobilist die dacht dat mijn auto in de fik stond maar dat was dus niet het geval. Ondertussen hield de motor er langzaam mee op en stopte het roken. De ANWB gebeld die er redelijk snel was en hij was gelijk de brenger van het slechte nieuws. Een probleem wat met deze Volvo diesels vaker voorkomt. Ik ben naar huis gesleept en ben me nu aan het beraden: Motor vervangen of...

Ik heb de auto een jaartje geleden gekocht, morgen zou de apk keuring zijn. Die kan ik afbellen. Ik ben even op zoek geweest naar een vervangende motor op marktplaats, maar er lijkt niet veel te zijn. De Volvo is uit 2006 en ik heb er ongeveer Euro 4000 voor betaald. Is deze auto het waard om er een (dure) vervangende motor in te zetten?

Heeft iemand hier ervaring met het wisselen van de motor? Wat zijn de betrouwbare adressen en wat mag zoiets kosten?

Hier nog een link met verhalen van mensen die hetzelfde probleem met hun Volvo gehad hebben:
http://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/foru ... l-geslagen

Bedankt voor de reacties alvast!

Ik zou eens bij auto Rima informeren.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Apox schreef: Spijtig genoeg kijkt iedereen zijn oliepeil met moeite na.
Ik heb er ook al 10 keer voorgehad en hoe meer ervaring hierin, hoe sneller je ze stilkrijgt.

Maar dat is altijd makkelijker gezegd natuurlijk.
Ik zou de moeite er niet insteken.
Koop een andere v50 en je kan deze gebruiken als onderdelenauto.
Hoe krijg jij die stil dan? Enige remedie lijkt me de inlaat afstoppen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Zeker een optie, maar of je snel genoeg bent is de vraag, Koppeling zal het niet fijn vinden maar in zijn twee zetten en koppeling loslaten en niet vergeten om het rempedaal goed in te drukken.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan weet je zeker dat je de koppeling opbrandt, die is echt niet bestand tegen vol vermogen en dan de koppeling op laten komen. Dan zou ik hem eerder in zn versnelling proberen af te remmen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

edraket schreef: Dan weet je zeker dat je de koppeling opbrandt, die is echt niet bestand tegen vol vermogen en dan de koppeling op laten komen. Dan zou ik hem eerder in zn versnelling proberen af te remmen.
Denk dat we hetzelfde bedoelen alleen is jou omschrijving iets duidelijker. :)
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

In de vijfde versnelling en met twee voeten op de rem
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Luuk87
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 11.03.2015 - 10:40

In de vijfde versnelling is het toerenverschil tussen de motor en de wielen zo groot dat de koppeling het nooit inhaalt en dán brand je de koppeling op (en heb je geen resultaat). In de twee zetten en dan de koppeling op laten komen en vervolgens de spinnende wielen afremmen zodra de verbinding er is. 't Schijnt bij een 1.6 een stuk gemakkelijker te stoppen te zijn dan bij de 2.0 iig... Bedenk je goed dat zodra zoiets gebeurt de koppeling het opofferingsdeel is, die kost maar 300 euro om te vervangen.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

snorremans schreef: In de vijfde versnelling en met twee voeten op de rem
twee voeten op de rem ? remt die dan harder ?
crashingdutchman
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:08

Ik dacht nog maar even te melden hoe dit is afgelopen. De motor is afgeschreven, zoals verwacht ook. Hij heeft een tijdje op verschillende verkoopsites gegaan en uiteindelijk voor 1900 euro met een Pool meegegaan richting zijn thuisland. Goed, deze auto was leuk zolang het duurde (een jaartje). Over 3 dagen kan ik de V60 die ik bij een handelaar gekocht heb afhalen.

Dank voor jullie berichten!
Volvo V60 2.0D 2011
Volvo V50 2.0D 2006
Volvo V70 2.5D 1998
Renault Megan Scenic
Alfa Romeo 155 2.0 TS
Alfa Romeo 33 1.8
Alfa Romeo Giulietta 1979
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13558
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Veilige kilometers daar mee!
NJ8
4th Gear member
Berichten: 807
Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35

waardeloos voor je. Hoop dat je meer geluk hebt met je V60!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28609
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een waardeloos einde van je vorige Volvo. Hopelijk veel plezier met je V60.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Spijtig van de V50, toch veel plezier en veilige km's toe gewenst in je V60!
crashingdutchman
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.11.2014 - 20:08

Nogmaals dank voor jullie berichten en hulp! De V50 was een fijne auto en 'stuurde' lekker. Ik heb een tijdje in de V70 van mijn ouders gereden en dat is toch een ander slag auto met een heel ander gedrag op de weg. De V60 ligt er niet alleen qua grootte tussenin maar ook qua weggedrag kreeg ik de indruk tijdens de proefrit. Ik ga me vermaken en zal vanaf nu meer op het V60 gedeelte van het forum te vinden zijn.
Volvo V60 2.0D 2011
Volvo V50 2.0D 2006
Volvo V70 2.5D 1998
Renault Megan Scenic
Alfa Romeo 155 2.0 TS
Alfa Romeo 33 1.8
Alfa Romeo Giulietta 1979
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”