aankoopadvies c30

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
c30rookie
1st Gear member

hallo forummers,

ik ben hier nieuw op het forum omdat ik na 10 jaar vw golf te hebben gereden, mijn zinnen heb gezet op een "echte auto" namelijk een volvo.
Maar dan wel een hatchbak met een eigenzinnige tijdloze vormgeving. en waar kom je dan op uit ? inderdaad een c30.

Nou ben ik al een tijdje op zoek naar een c30, en heb er inmiddels 1 zien staan wat geheel aan mijn wensen voldoet (zwart 1.6 motor nette staat en voorzien van alle toeters en bellen :lol: )

nou is echter mijn vraag, waar moet ik op letten bij de aanschaf van een c30 ? zijn er nog typische dingen die slijtagegevoelig zijn ? zoals distributieriem ?
De auto die ik op het oog heb heeft 140.000 km gereden wat mij geen probleem lijkt voor een volvo. Het onderhoudsboekje is erbij en de auto heeft altijd netjes zijn onderhoudsbeurtjes gehad.

De auto staat bij een volvodealer (feyten in Delden) en de vraagprijs is 8.750. niet echt een koopje als ik de prijzen op het net vergelijk lijkt mij, maar ik weet een volvo is geen goedkope auto.
(dan kan ik beter op zoek gaan naar een japanner :lol: ).

graag hoor ik jullie mening\advies want ik betaal uiteraard niet graag teveel, en heb het liefst zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk geld :-)

alvast bedankt
SteveMcQueen
2nd Gear member

Hoi C30Rookie, welkom op het forum.

Betreft de C30 welke je op het oog hebt een diesel of benzine?
Uit ervaring kan ik spreken dat de 1.6 D2 bij 140.000km de DB riem vervangen moet worden. Alwaar dat bij de release van de D2 werd aangeprijst als 'om de 220.000 km'.

Bekende slijtage:
- Werking van de verstuivers (4 stuks in een 4 cilinder)
- Dual massa vliegwiel is snel versleten. zeker bij veel file rijden.
- Cuppen van banden.

Succes met je keuze!

SteveMcQueen
c30rookie
1st Gear member

hallo steve mcqueen

bedankt voor je reactie,

het betreft een 1.6 benzine auto.

de distributieriem is bij 150.000 km vervangen. ik zit wel tegen de hoge km stand aan te hikken maar het onderhoudsboekje zit erbij en de auto heeft alle beurtjes gehad.
Dus dan moet een hoge km stand geen probleem zijn lijkt mij.
De koppeling zou nog in goede staat zijn, er zullen ongetwijfeld gebruikssporen op de auto zitten na 10 jaar en meer dan 150.000 km maar dat lijkt mij logisch. ik vind het belangrijker dat de auto in goede technische staat is zodat ik er zonder dure reparaties mee kan rijden (buiten de gebruikelijke onderhoudskosten uiteraard)
TrickyZ
2nd Gear member
Contacteer:

Wellicht is een aankoopkeuring een goed idee? Mijn C30 D2 R-Edition heeft na 180.000 km versleten draagarmrubbers (beetje zoekerig stuurgedrag), er zit een lichte kloenk in de koppeling (schijnt normaal te zijn), het roetfilter zit volgens mij best vol, de bestuurdersstoel heeft een scheur in de bekleding, de distributieriem moest veel eerder vervangen worden dan verwacht, en hij is momenteel niet echt zuinig. Verder is het tot nu toe een heerlijke auto zonder problemen gebleken, met een formidabele wegligging en unieke looks. Bagageruimte is echt minimaal, daar erger ik me nog het meeste aan momenteel. Afschrijving was flink, dus ik blijf er nog even mee rijden. Volvo-dealers zijn niet de goedkoopste idd, maar uit mijn ervaring wel netjes met service. Verder is deze pagina wellicht interessant: http://volvoverkopensnel.nl/problemen/z ... volvo-c30/
Laatst gewijzigd door TrickyZ op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
SteveMcQueen
2nd Gear member

Zitten we in een zelfde schuitje.
De afschrijving valt me ook erg tegen.. Maar men vergelijkt ook gerust tegen Advantage en Kinetic modellen. En de modellen van voor de facelift..
Er word weinig rekening gehouden met een luxere versie zoals de R-Design of de iets minder luxe R-Edition.

Vergeten te melden ook nog ja; ook een klein scheurtje in T-Tec bekleding van de bestuurderstoel. Nieuwe zitting hoes kost meer dan goud. Driehonderzoveel als ik me niet vergis.
Waar ik verder trammelant mee heb gehad is een kapotte schokbreker rechts voor en gescheurde as hoes links voor. Hoes kost ca 110 euro maar het plaatsen kost veel tijd en dus geld.

@ TrickyZ: Roetfilter staat kun je laten uitlezen bij de dealer middels vida. Ze kunnen zo een partikelfilter test enzo doen.

Betreft de benzine motor heb ik geen ervaring helaas..
JTC30
3rd Gear member

Na bijna 2ton heb ik eigenlijk nog helemaal niet echt problemen.
Ik heb er nu zelf bijna 60k inzitten, en wat er echt kapot was, was een intake-solenoid. Verder echt niks bijzonders. Ja de wang van de bestuurdersstoel vertoont slijtage, maar goed behandelen met lederspul haalt het lelijkste wel weg.

Afgelopen februari ook zonder probleem door de APK.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
c30rookie
1st Gear member

hallo forummers,

De kogel is door de kerk :lol:

Gisteren een mooie c30 1.6 gekocht met 140.000 km op de teller. behoorlijk wat km en de auto is alweer 9 jaar oud, maar de auto heeft alle onderhoudsbeurten gehad.
De distributieriem wordt vervangen en geleverd met een afleveringsbeurt dus ik ga er vanuit dat ik er de komende jaren zonder dure reparaties mee kan rijden.

zodra ik heb uitgevogeld hoe ik hier foto's kan plaatsen zal ik er eens een paar posten :happy:
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Gefeliciteerd, benieuwd naar foto's en uitvoering van de auto.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
c30rookie
1st Gear member

gisteren de c30 opgehaald, en gelijk s'middags maar even gewassen en in de was gezet.

Het is een avantage uitvoering dus vrij "basic" geen stoelverwarming verwarmbare spiegels, ecc enz.
Wel heeft de auto een bleutooth carkit en een los garmin navigatiesysteem. Niet dat ik er zo vaak gebruik van zal maken, (zit ook op mijn smartphone) maar toch :lol:
Wat ik wel mis is een usb aansluiting of iets van een aux aansluiting want ik had graag mijn smartphone op de radio aangesloten zodat ik via spotify naar mijn eigen muziek kan luisteren. (geen gedoe met cd's)
Mocht iemand tips hebben hoe ik toch via mijn telefoon naar muziek kan luisteren dan houdt ik mij aanbevolen. de telefoon heeft wel bleutooth maar de radio helaas niet.
Vanmiddag nog even de snelweg op geweest, en ik moet zeggen de auto ligt als een blok op de weg, ook bij 150\160 km per uur, geen getril in het stuur en geen gepiep gekraak of geklapper :-)
Ondanks het feit dat de auto toch alweer 9 jaar oud is, en 140.00 km heeft gelopen.
Dus ik ben tot nu toe zeer tevreden over mijn aankoop, puntje van kritiek de kofferbak is wel erg klein, en de beenruimte achterin is erg beperkt. Nu zit ik zelf niet achterin dus dat vindt ik niet zo'n probleem :lol: :lol:

foto's gaat helaas niet lukken, ik krijg de melding ongeldig bestand :'( ????? 1 foto lukt wel blijkbaar......vreemd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door c30rookie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JTC30
3rd Gear member

Zit er geen aux in de midden armsteun?
En gezien die van jou aan het kenteken te zien enkele weken ouder is dan die van mij: zit er ook geen USB in de midden armsteun?

(Heb zelf alleen aux)
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
c30rookie
1st Gear member

hallo jtc30,

Bedankt voor je reactie,

Nee helaas er zit helemaal niets, blijkbaar is een aux of usb aansluiting niet standaard maar ook een optie :(
awouters
1st Gear member

Ook wij hebben een standaard c30 uitvoering met een aux input in de middenconsole als mini jack
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door awouters op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
c30rookie
1st Gear member

bedankt voor je reactie awouters, (en voor het plaatsen van een foto) het is wel een erg kleine aansluiting, ik zal toch eens beter kijken maar dat zal momenteel niet gaan. vanmorgen wilde ik de auto starten, en wat denk je ?.................niets !!!! startmotor draaide niet rond volgens de garage is waarschijnlijk het contactslot kapot. gelukkig heb ik nog garantie maar ik werd er uiteraard niet vrolijk van.
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Kans is klein, maar ach een longshot kan altijd.

Ik had een tijdje een onverklaarbare storing die af en toe optrad, klik de auto open, doe de sleutel in contact, je hoort de palletjes vergrendelen, draai sleutel om, niks, auto helemaal dood, sleutel kon niet uit contact worden genomen.

Wat bleek de oorzaak een accupool die beetje slecht contact maakte, schoongemaakt en goed vastgezet en voila storing verholpen.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
c30rookie
1st Gear member

Het bleek toch dat het contactslot kapot was. Een of ander palletje bleef haken (elektronisch geregeld) waardoor de startmotor niet werd aangedreven.
Contactslot klikte wel, en alle controlelampjes gingen ook wel branden. Sloeg de auto ook nog op het stuurslot (lekker handig bij het wegslepen :'( ) maar goed, het is vervangen dus ik kan weer rijden. Ik hoop echter dat het hierbij blijft en dat er niet meer dingen stuk gaan. En zo ja dan graag alles binnen een half jaar want ik heb een half jaar garantie :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie

Terug naar “C30”