Verbruik V70 D3/D4

havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Mijn eerste 2 tankbeurten zitten erop, de eerste keer 1:14, de tweede keer maar net 1:13.

Beide beurten toch vooral snelweg waarbij ik me aan de snelheid houd.

Vind dit toch een beetje tegenvallen, of ligt het aan mij? De auto heeft een RICA stage 1 chip (DPF is leeg). Overweeg bij Volvotune andere software te halen, maar dit moet dan uit uit kunnen. Het is overigens wel een automaat.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Dat verbruik haal ik met mijn V70 T4 (benzine) 2016 ook (ruim 1:13 op snelweg).
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 465
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Zie mijn onderschrift. Ik heb een D3 5 cilinder. Gezien mijn verbruik rijdt ik heel zuinig. Kijk ook maar eens op spritmonitor.de
Laatst gewijzigd door Forrest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

7.2 is het gemiddelde op spiritmonitor. Dat is 1:13,8.

Zonder DPF en met chip zou 1:15 dan toch haalbaar moeten zijn.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10510
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Rij je met een fluwelen dikke teen? Of druk je hem regelmatig onderin? Ik kan zo 1 op 10/11 rijden met een D4 handgeschakeld maar evengoed ook 1 op 17/18. gemiddeld zit ik zo 1 op 15/16 bij netjes rijden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar de vraag is welke motor Havanna heft, is het de oude D3/D4 5 cilinder, of de nieuwe 4 pitter? Dat scheelt nogal wat kwa verbruik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik doe 1:15 á 16 (6,4l/100km) met mijn C70 D3 GT, welke nog iets zwaarder is dan de V70 (1655kg)
Lijkt me dat dit dan met de V70 ook haalbaar moet zijn. (Helemaal als het een VEA blok is)
Maar zoals Han ook al opmerkt: het is natuurlijk erg afhankelijk van de rijstijl.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13569
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een nw D3 (150pk) doet 5.5 op 100km, een oude (163pk) 6.5 ltr op 100km
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Het is de 5-pitter. Mijn rijstijl is vlot maar beheerst. Veel lange stukken, heel veel op de cruise control.

Jullie bevestigen wat ik zelf al had vastgesteld: dit verbruik is absoluut niet normaal.

Ik heb nu Rica eens gemaild, ik ga proberen mijn geld terug te krijgen. Voor bijna 700 euro (!!!!!) mag je meer verwachten. Waarschijnlijk volgende week naar Volvotune voor andere software.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob2
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
Locatie: Nijmegen

Ik rij ook een D4 / 5 cilinder maar dan in een S60 , daar rij ik met veel lange afstanden 1:18 mee,
indien ik wat meer korte ritten maak zakt dat naar 1:15 maar daaronder nooit.
Met enige regelmaat op en neer naar Frankfurt (op zondagavond laat heen...) en zelfs dan nog :)
boven de 180 km/h loopt het verbruik wel heel hard op ....
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

havana schreef: Het is de 5-pitter. Mijn rijstijl is vlot maar beheerst. Veel lange stukken, heel veel op de cruise control.

Jullie bevestigen wat ik zelf al had vastgesteld: dit verbruik is absoluut niet normaal.

Ik heb nu Rica eens gemaild, ik ga proberen mijn geld terug te krijgen. Voor bijna 700 euro (!!!!!) mag je meer verwachten. Waarschijnlijk volgende week naar Volvotune voor andere software.
Misschien is er technisch wel iets mis met de auto/motor waar tuning niet de oorzaak van is...
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Dat is natuurlijk mogelijk. Maar lijkt me onwaarschijnlijk. Ding heeft niet veel gelopen (140k), is dealeronderhouden, geen storingen in VIDA....
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De 2 liter 5 cilinder 163 pk is standaard al heel wat dorstiger dan de 2.4 twin tubro D5 215 pk. Denk dat tunen daar niet zo heel veel aan zal veranderen in positieve zin.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Heel veel hoeft ook niet, maar het gemiddelde van Spiritmonitor halen lijkt me al mooi.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Kan natuurlijk zijn dat de auto precies aan het regenereren is geweest tijdens de tweede tank. Toen ik een proefrit in mijn huidige V60 ging maken was het verbruik ook erghoog. Waarschijnlijk door alle korte ritjes bij de dealer. Deed zomaar 1:12 tijdens een binnendoor ritje met 80 op de klok. Nu doet hij bij dezelfde snelheid 1:22.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Geen DPF, dus regeneratie is out of the question.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb ook zo'n V70 LE met D3 later D4 163pk 2.0 5 cilinder gehad was wel een H6 deed ook ca 1:13-1:14 die motor is in real life gewoon echt een stuk dorstiger dan de 2.4 5 cilinders is mijn ervaring. Met tuning kunnen ze niet zoveel met die motor de turbo is te klein en het blijft een heel smalle powerband met een zeer beperkt vermogen. Tuning door een andere tuner zal je echt niet helpen
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Als je met een 5 cyl wil rijden moet je geen zuinigheids wonder verwachten...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10510
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

BendW schreef: Als je met een 5 cyl wil rijden moet je geen zuinigheids wonder verwachten...
Stimmt er danst altijd 1 cylindertje meer mee tov een 4 cylinder...... Enniehow de 163PK D5 uit mijn V70N Geartronic deed in en rondom de kerk zo 1 op 10. Lange baan 1 op 14, bij netjes rijden 130/140. Met de caravan erachter 1op 7/8.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

BendW schreef: Als je met een 5 cyl wil rijden moet je geen zuinigheids wonder verwachten...
Het punt hier is dat de 2.0 5 cilinder in de praktijk, in ieder geval naar mijn ervaring, een wat hoger verbruik kent dan de 2.4 5 cil. varianten en TS een causaal verband ziet met een tuning die minder optimaal zou zijn en dat heeft er niets mee te maken. Aan de andere kant heeft TS naar ik nu lees de DPF doorgestoken heeft wat het verbruik iets zou moeten verlagen maar wat naar mijn mening bijzonder asociaal is en tot onmiddelijke inname van het kentekenbewijs door de RDW bij controle of APK zou moeten leiden.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”