Ik rij nu een MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic, origineel 163 pk, maar door Volvotune gechipt naar +-220 pk (motor is dezelfde als de 205 pk D5, dus uiteindelijk niet zoveel meer als standaard door Volvo geleverd in dezelfde motor) Heerlijke auto, trekkracht van die gechipte motor is subliem. Gekocht bij 180k km, maar intussen 315k km op de teller maar het ding rijdt nog als nieuw. Enige kosten buiten regulier onderhoud: uitlaatgas temperatuur sensor en nieuwe batterij. Ben er gek van en trots op, ondanks het 'maar' een kinetic is met stoffen zetels. Vooral de motor en relaxed cruisen doen het hem denk ik: heerlijk chill cruisen met de automaat in goed zittende zetels, maar brute kracht wanneer ik het wil.
Maar :
- sinds enkele maanden werk ik op 6 km van huis, dus ik ga doorgaans met de fiets naar het werk. Enkel bij heel slecht weer neem ik de auto (en dan bedoel ik zware regen en wind, vrieskou houdt me niet tegen) ik ben van plan deze job nog wel even te doen omdat ik het heel graag doe en veel appreciatie krijg van m'n collega's en managers.
- auto wordt enkel nog gebruikt om grote boodschappen te doen (ook maar enkele km)
- voor grotere afstanden (30+ km) wisselen mijn vriendin (waar ik mee samen woon) en ik elkaar af. Zij rijdt momenteel een BMW 1 serie, 2 liter diesel, 136pk.
Maar nu:
Mijn vriendin gaat binnenkort tekenen voor een nieuwe job waarbij ze een Golf Variant of (meer waarschijnlijk) Skoda Octavia Combi mag kiezen incl Belgische tankkaart (wij zijn Belgen ja, op dit NL forum, hoewel we op 3km van de grens wonen

Uiteraard gaat ze dan haar eigen auto verkopen en gaan we vanaf dan die lease auto gebruiken voor quasi alles, aangezien dat ding gratis rijdt en hoe het ook draait of keert, zo'n Octavia is ook geen straf.
Mijn auto gaat dus enkel nog gebruikt worden voor de korte afstanden die ik alleen doe (even naar de dhz zaak 3 km verderop of naar m'n ouders terwijl vrouwlief werken is) volgend jaar waarschijnlijk rondrit door S en N en dan ben je toch weinig met een Belgische tankkaart.
Iets meer to the point nu:
Ik heb destijds (12 jaar geleden) leren rijden in een 940, 2 liter benzine/LPG, en altijd fan gebleven van de lijnen van die baksteen. Vrienden van me vonden het een eer om mee te rijden naar de locale of verder gelegen discotheek in "de tank" en zelf reed ik er ook heel graag mee. Heb het m'n ouders nooit vergeven dat ze die bak inruilden voor een 2ehands S40 PH1 (een garage nam de 940 over om als vervangwagen in te zetten, 2 weken later parkeerde een klant de wagen in een vangrail)
To the point:
Ik ben altijd fan gebleven van de 900 reeks en denk er nu dus aan m'n XC60 te verkopen en een 960 te kopen (bij voorkeur een 2.5 automaat met lpg). Ondanks dat de meeste van de aangeboden auto's rond de 22j schommelen hoop ik op die manier weer een auto te hebben die wat pk's biedt, maar vooral een heerlijke cruiser is waar ik bijna dezelfde opties heb als in mijn XC (voornamelijk de automaat, cruise control en airco/ecc, maar m'n vriendin zal de stoelverwarming wel appreciëren, die heeft m'n 60 niet)
Qua jaarlijkse belastingen ga ik er licht op achteruit vrees ik, aangezien de meeste auto's die aan mijn eisen voldoen niet als oldtimer zijn te registreren. Maar LPG zou de kostprijs wel wat drukken, mits de auto die al heeft bij aanschaf, ondanks de 280 euro extra jaarlijkse belasting daarop. Bovendien is het geweten dat benzines zich beter houden bij korte afstanden dan moderne diesels (egr, roetfilter) Hoe zit het bij deze wagens qua onderhoudskosten? Basic dingen kan ik eventueel wel zelf, ik ben behoorlijk technisch aangelegd en heb een passie voor deze auto's.
Wat is wijsheid? Hou ik de XC60 voor z'n betrouwbaarheid (maar wat is het risico op egr en roetfilter perikelen door de korte afstanden) of ga ik toch een kleine droom achterna door de moderne XC60 te verkopen en in te ruilen tegen een 960 waarvan ik ook hoop dat die een goed comfort biedt tegen een respectabele onderhoudsprijs? Zijn er mensen die ervaring hebben met beide modellen en kunnen zeggen wat hun voorkeur heeft?
Extremere vraag: wie woont in de buurt en wil z'n 960 aanbieden voor een vergelijkende testrit?