Wat is wijsheid?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Frederik Welvaert
5th Gear member

Heel verhaal:
Ik rij nu een MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic, origineel 163 pk, maar door Volvotune gechipt naar +-220 pk (motor is dezelfde als de 205 pk D5, dus uiteindelijk niet zoveel meer als standaard door Volvo geleverd in dezelfde motor) Heerlijke auto, trekkracht van die gechipte motor is subliem. Gekocht bij 180k km, maar intussen 315k km op de teller maar het ding rijdt nog als nieuw. Enige kosten buiten regulier onderhoud: uitlaatgas temperatuur sensor en nieuwe batterij. Ben er gek van en trots op, ondanks het 'maar' een kinetic is met stoffen zetels. Vooral de motor en relaxed cruisen doen het hem denk ik: heerlijk chill cruisen met de automaat in goed zittende zetels, maar brute kracht wanneer ik het wil.
Maar :
- sinds enkele maanden werk ik op 6 km van huis, dus ik ga doorgaans met de fiets naar het werk. Enkel bij heel slecht weer neem ik de auto (en dan bedoel ik zware regen en wind, vrieskou houdt me niet tegen) ik ben van plan deze job nog wel even te doen omdat ik het heel graag doe en veel appreciatie krijg van m'n collega's en managers.
- auto wordt enkel nog gebruikt om grote boodschappen te doen (ook maar enkele km)
- voor grotere afstanden (30+ km) wisselen mijn vriendin (waar ik mee samen woon) en ik elkaar af. Zij rijdt momenteel een BMW 1 serie, 2 liter diesel, 136pk.
Maar nu:
Mijn vriendin gaat binnenkort tekenen voor een nieuwe job waarbij ze een Golf Variant of (meer waarschijnlijk) Skoda Octavia Combi mag kiezen incl Belgische tankkaart (wij zijn Belgen ja, op dit NL forum, hoewel we op 3km van de grens wonen :P )
Uiteraard gaat ze dan haar eigen auto verkopen en gaan we vanaf dan die lease auto gebruiken voor quasi alles, aangezien dat ding gratis rijdt en hoe het ook draait of keert, zo'n Octavia is ook geen straf.
Mijn auto gaat dus enkel nog gebruikt worden voor de korte afstanden die ik alleen doe (even naar de dhz zaak 3 km verderop of naar m'n ouders terwijl vrouwlief werken is) volgend jaar waarschijnlijk rondrit door S en N en dan ben je toch weinig met een Belgische tankkaart.

Iets meer to the point nu:
Ik heb destijds (12 jaar geleden) leren rijden in een 940, 2 liter benzine/LPG, en altijd fan gebleven van de lijnen van die baksteen. Vrienden van me vonden het een eer om mee te rijden naar de locale of verder gelegen discotheek in "de tank" en zelf reed ik er ook heel graag mee. Heb het m'n ouders nooit vergeven dat ze die bak inruilden voor een 2ehands S40 PH1 (een garage nam de 940 over om als vervangwagen in te zetten, 2 weken later parkeerde een klant de wagen in een vangrail)

To the point:
Ik ben altijd fan gebleven van de 900 reeks en denk er nu dus aan m'n XC60 te verkopen en een 960 te kopen (bij voorkeur een 2.5 automaat met lpg). Ondanks dat de meeste van de aangeboden auto's rond de 22j schommelen hoop ik op die manier weer een auto te hebben die wat pk's biedt, maar vooral een heerlijke cruiser is waar ik bijna dezelfde opties heb als in mijn XC (voornamelijk de automaat, cruise control en airco/ecc, maar m'n vriendin zal de stoelverwarming wel appreciëren, die heeft m'n 60 niet)
Qua jaarlijkse belastingen ga ik er licht op achteruit vrees ik, aangezien de meeste auto's die aan mijn eisen voldoen niet als oldtimer zijn te registreren. Maar LPG zou de kostprijs wel wat drukken, mits de auto die al heeft bij aanschaf, ondanks de 280 euro extra jaarlijkse belasting daarop. Bovendien is het geweten dat benzines zich beter houden bij korte afstanden dan moderne diesels (egr, roetfilter) Hoe zit het bij deze wagens qua onderhoudskosten? Basic dingen kan ik eventueel wel zelf, ik ben behoorlijk technisch aangelegd en heb een passie voor deze auto's.

Wat is wijsheid? Hou ik de XC60 voor z'n betrouwbaarheid (maar wat is het risico op egr en roetfilter perikelen door de korte afstanden) of ga ik toch een kleine droom achterna door de moderne XC60 te verkopen en in te ruilen tegen een 960 waarvan ik ook hoop dat die een goed comfort biedt tegen een respectabele onderhoudsprijs? Zijn er mensen die ervaring hebben met beide modellen en kunnen zeggen wat hun voorkeur heeft?
Extremere vraag: wie woont in de buurt en wil z'n 960 aanbieden voor een vergelijkende testrit?
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Fredhead
Geartronic member

Met die kilometers is het zonde om met de XC te blijven rijden.
Die wordt er niet beter van en je betaald er ook het nodige voor.

Alleen vanaf mijn kant de vraag, waarom lpg?
Met zulke korte ritjes rijd je hoogstwaarschijnlijk op benzine in plaats van dat de installatie al over heeft geschakeld naar lpg toe en het scheelt je dan ook weer geld in de belastingen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Waarom LPG? Omdat ik in het weekend wel eens een lange tocht ga doen, zeker als ik zo'n auto zou hebben, ook al hebben we dan een auto die gratis rijdt, zo'n 960 wil ik ook niet nemen om gewoon op de oprit te laten staan ;)
Via een ander forum heb ik te horen gekregen dat de jaarlijkse belasting voor wel of geen LPG maar een kleine 150 EUR verschil zou zijn (maar bij LPG krijg je wel een korting op de inschrijvingstax, begrijpe wie begrijpe kan)
Voor 150 EUR tank ik nauwelijks 2x de tank vol benzine, dus verlies doe ik er niet mee.

Ook al ergens gelezen dat zowel de 2,5 als de 3 liter goed presteren, maar de 2,5 net iets duurzamer zou zijn (iets met gescheurde cilinderwanden bij de 3 liter) de automaten lijken ook onverwoestbaar.

Nog mensen pro/contra en waarom of tips?
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY05 V50 2.0D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

In dat geval zou ik voor een S90 gaan van 1997 of 1998: altijd 3 liter met 180 of 204 PK. Rijden heerlijk en zitten behoorlijk vol met accessoires omdat het een uitloopmodel was. Hierna kwam de S80 en dus moest de S90 het veld ruimen.

Ik was erg tevreden over mijn 960's en S90.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Hans oet Twent
8th Gear member

XC60 verkopen!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Frederik Welvaert
5th Gear member

Msuidgeest schreef: In dat geval zou ik voor een S90 gaan van 1997 of 1998: altijd 3 liter met 180 of 204 PK. Rijden heerlijk en zitten behoorlijk vol met accessoires omdat het een uitloopmodel was. Hierna kwam de S80 en dus moest de S90 het veld ruimen.

Ik was erg tevreden over mijn 960's en S90.
Als ik zo vrij mag zijn: waarom heb je er meerdere gehad en waarom weggedaan?
Ik denk wel dat de 3 liter meer fiscale pk's heeft waardoor de belastingen weer duurder uitvallen. Ben me nog aan het inlezen over deze motoren, dus nog veel opzoekwerk.

Net even wat zitten "windowshoppen" op het www, wat een prachtige wagens zijn het toch (de sedan dan, de estate vind ik iets minder -terwijl ik een 850 estate dan wel weer mooier vind dan de sedan, ik heb er geen verklaring voor...) , en zo'n beige leder interieur maakt het helemaal af!
MY05 V50 2.0D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Weg gedaan? Hier komt hij dan:

De 1e is kort gereden, de 2e was een 2,5 liter die wat automaatolie begon te lekken en die S90 ging weg omdat we een hoge auto wilden hebben.
Mark

[Installateurs gezocht:
Frederik Welvaert
5th Gear member

Waren het allemaal automaten? Welke vond je prettigst rijden? De 2,5 of de 3 liter?
MY05 V50 2.0D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Op een 940 2,3 na waren de andere 4 allemaal automaten. Heerlijk ontspannen rijden is dat. En de 3 litermotor heeft meer koppel dan de oudere 2,5 dus kun je soepeler (en sneller) rijden. Maar of dat een issue moet zijn.

Maar ga vooral proefrijden en laat je verbazen over dit model Volvo.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark

[Installateurs gezocht:
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ben ik sowieso van plan, alleen zijn er in België bijna geen te vinden. Heb al enkele Nederlandse kanshebbers gevonden, maar ik zal eens een vrije zaterdag moeten hebben om 200 km erheen te rijden en dan hopelijk geen uitgeleefd hok te vinden...
Ik begrijp dat het wagens van dik 20 jaar oud zijn, dus gebruiksporen zullen er altijd zijn, dat besef ik wel.
Als ik het goed begrepen heb uit meerdere ervaringen van anderen zijn de wagens en hun techniek quasi onverwoestbaar? Dus een hoge km stand (300k km of zelfs meer dan 400k km) zou geen probleem mogen zijn?
Ik dacht dat alle stations uitgerust waren met nivomats, maar ik heb er toch al enkele gezien die precies wat door hun achterpoten gezakt zijn. Zou dat een reden zijn om een evt perfect rijdende wagen toch te laten staan?
Ik hou sowieso nog wel wat geld opzij om eventuele zaken op te lossen, maar het zou jammer zijn 4k te geven aan een auto van die leeftijd om er meteen nog eens de helft in te steken aan dingen die ik had kunnen spotten voor de aankoop.

Alles is uiteraard nog steeds hypothetisch, ik ben er zelfs nog niet uit of het een sedan of station wordt. De sedan vind ik stiekem mooier, de station is uiteraard praktischer (hoewel ik indien nodig altijd wel om de aanhanger kan bij m'n ouders)
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MY05 V50 2.0D
BlackcurrantV70
7th Gear member

Hier al geprobeerd ?

http://www.laeremansvolvo.be

Of hier
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik was vooral op tweedehands sites aan het zoeken. Vaak zetten handelaars daar ook hun zoekertjes op. Bedankt voor de info!
MY05 V50 2.0D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Sneller dan gedacht een mooie 965 gevonden en gisteren een testrit gaan doen. Het betreft een 2,5 liter automaat uit 1995 met 330k km op de teller. Echt overtuigd van de kwaliteit van dit Zweeds schip! Een ruim uur gaan sturen op allerhande wegen, polderwegjes, kasseien, klinkers, provinciale weg, snelweg,... De auto rijdt subliem op alle wegen, heerlijk comfortabel cruisen, beter dan ik gedroomd had. De huidige eigenaar heeft de wagen 4 jaar geleden gekocht en heeft kosten noch moeite gespaard om de wagen in tiptop conditie te brengen. Voorbumper en kofferklep herspoten, nieuwe ophangrubbers rondom, nieuwe bladveer, nieuwe schokdempers, nivomats, nieuwe voorruit incl nieuwe rubbers, stuurhuis en automaat geflusht. De vraagprijs is hoger dan ik oorspronkelijk als budget in m'n hoofd had, maar de liefhebber in mij beseft dat de vraagprijs gewoon realistisch is gezien de gedane kosten (en taxatierapport)
Volgende week nog een 2e rit gaan doen met de vriendin erbij.
MY05 V50 2.0D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Goed zeg. Hou ons op de hoogte!
Mark

[Installateurs gezocht:
Frederik Welvaert
5th Gear member

Doe ik zeker! Als het van mij afhangt koop ik de wagen gewoon en gaat de XC de verkoop in (en eigenlijk hangt het ook enkel van mij af, tenzij de vriendin zegt dat ze echt nooit, never ever in die bak wil meerijden)

Omdat foto's leuk zijn deel ik hieronder even snel een fotootje.

Nu dus aan het uitpluizen hoe het precies in z'n werk gaat om auto's te importen en in te schrijven ik België. Lijkt niet zo moeilijk :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MY05 V50 2.0D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Zo, vandaag met de vriendin een toertje gaan doen en meteen tot een overeenkomst gekomen met de verkoper. Hij gaat nog een klein onderhoudje laten doen (pakking van de carterpan "zweet" een beetje en dat wou hij nog laten oplossen voor hij de auto verkoopt. Verder staat de wagen echt in hele mooie toestand voor z'n leeftijd en de vriendin was dan ook vrij snel overtuigd. Binnen 2 weken gaan we de auto ophalen en kan de import procedure gestart worden in België :)
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”