Na wat telefoontjes naar Volvo specialisten en wat googelen kwam ik tot de volgende mogelijkheden. Een lek in de vulbuis (maar dan zou ik het niet hebben bij een half volle tank) of een lek bij de brandstofpomp die in de tank zit.
Op YouTube staan verschillende filmpjes waarbij er een haarscheurtje zit aan de bovenkant van de pomp, wat prima te dichten is met een epoxy lijm. Deze alvast gehaald en vandaag begonnen aan de operatie.
Allereerst moet je de achterbank verwijderen. Eerst de zitting (gewoon recht omhoog trekken, natuurlijk sneuvelt er een kunststof bevestiging....) Daarna de rugleuning aan de passagierszijde. Het stukje met de gordel kan je van bovenaf naar voren trekken en komt dan los. Vervolgens 1 bout (maat 14) onderaan en een stekker van volgens mij iets van de airbag. Dan schuif je de rugleuning er zo uit. Niet starten zonder de stekker weer in te pluggen, anders komt er volgens mij een SRS storing. Dan ziet het er zo uit:

Onder de isolatie zit een luikje die met 4 moertjes vast zit (maat 10).

Daaronder zie je dan de pomp zitten met 2 slangen. 1 voor de aanvoer, 1 voor de retour.

Het ronde dop met die plus is de plek die regelmatig lekt en die je vol kan stoppen met epoxy. Helaas was dat bij mij niet de lek. Zoals je kunt zien lekt de retour aansluiting. De diesel loopt na verloop van tijd over de rand naar de onderkant van de tank toe. De rijwind zorgt ervoor dat het zich overal verspreid.
Ik heb een stuk brandstofslang gehaald en een pijpje om de 2 slangen te bevestigen. De connector zat super vast, ik kreeg hem er niet af getrokken en heb hem eraf moeten snijden. Met angst in m'n lijf, want als je te weinig slang overhoudt ben je de sigaar. Er bleek nog een 2e slang binnenin te zitten, waarschijnlijk is er al eens iets aan gedaan....
