Lekkage retourleiding brandstofpomp

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Bij het wisselen naar zomerbanden kwam ik erachter dat de hele onderkant van de tank glimt van de diesel. Ook de ophanging achter is vet en nat. Ik zag afgelopen weken wel eens vlekken op de straat waar ik vaak parkeer, maar ik had er niet verwacht dat ik zelf de boosdoener zou zijn. Nu blijkt dat wanneer de motor loopt er echt druppels vallen op de straat.
Na wat telefoontjes naar Volvo specialisten en wat googelen kwam ik tot de volgende mogelijkheden. Een lek in de vulbuis (maar dan zou ik het niet hebben bij een half volle tank) of een lek bij de brandstofpomp die in de tank zit.
Op YouTube staan verschillende filmpjes waarbij er een haarscheurtje zit aan de bovenkant van de pomp, wat prima te dichten is met een epoxy lijm. Deze alvast gehaald en vandaag begonnen aan de operatie.

Allereerst moet je de achterbank verwijderen. Eerst de zitting (gewoon recht omhoog trekken, natuurlijk sneuvelt er een kunststof bevestiging....) Daarna de rugleuning aan de passagierszijde. Het stukje met de gordel kan je van bovenaf naar voren trekken en komt dan los. Vervolgens 1 bout (maat 14) onderaan en een stekker van volgens mij iets van de airbag. Dan schuif je de rugleuning er zo uit. Niet starten zonder de stekker weer in te pluggen, anders komt er volgens mij een SRS storing. Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Onder de isolatie zit een luikje die met 4 moertjes vast zit (maat 10).

Afbeelding

Daaronder zie je dan de pomp zitten met 2 slangen. 1 voor de aanvoer, 1 voor de retour.

Afbeelding

Het ronde dop met die plus is de plek die regelmatig lekt en die je vol kan stoppen met epoxy. Helaas was dat bij mij niet de lek. Zoals je kunt zien lekt de retour aansluiting. De diesel loopt na verloop van tijd over de rand naar de onderkant van de tank toe. De rijwind zorgt ervoor dat het zich overal verspreid.

Ik heb een stuk brandstofslang gehaald en een pijpje om de 2 slangen te bevestigen. De connector zat super vast, ik kreeg hem er niet af getrokken en heb hem eraf moeten snijden. Met angst in m'n lijf, want als je te weinig slang overhoudt ben je de sigaar. Er bleek nog een 2e slang binnenin te zitten, waarschijnlijk is er al eens iets aan gedaan....

Afbeelding
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Daarna een stukje buis afgesneden die precies in de brandstofslang past.

Afbeelding

Met slangklemmen vastgezet en met een ruime bocht aan de nippel bevestigd. Helaas zit daar een randje aan, waar ik de stugge slang niet overheen kreeg. De nippel wil je niet afbreken en je kunt überhaupt geen kracht zetten. In eerste instantie de slang tot aan het randje geschoven en vastgezet. Helaas bleek het nog steeds heel licht te lekken. Misschien dat er in de nippel een scheurtje zat?
Uiteindelijk de nippel net voor het randje afgezaagd zodat de slang er overheen kon worden geschoven. Daarachter de slangklem en goed aangedraaid.

Afbeelding

Bij proefdraaien lekte er niets meer, dus heb alles weer dichtgemaakt. Over een paar weken nog maar eens kijken of alles nog droog is.

Uiteraard niet de oplossing volgens Volvo voorschriften, maar ik denk dat dit wel moet lukken? Er staat geen hoge druk op de retour.

Daarna geheel tegen m'n principes naar de Anac wasstraat gereden om de bodem te laten wassen. Die diesel maakt natuurlijk alle rubbers week, dus ik zal binnenkort wel nieuwe draagarmen moeten hebben aan de achterzijde. En dat komt volgens mij zelden voor...
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27537
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zeg keurig opgelost! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11744
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Bedankt voor de foto's. Ik moet waarschijnlijk binnenkort de leiding van de tank naar het benzinefilter van mijn S60 aan gaan pakken (de slang ziet er bij de aansluiting van het filter best poreus uit), dan hebben we alvast een extra aanknopingspunt!
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Musicus
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
Locatie: Ulvenhout

Moet je niet de tank laten zakken voor die ingreep? Of zit het bij een benzine versie anders? Ik weet dat het filter op een andere plaats zit, dus de aansluitingen wellicht ook.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11744
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik dacht niet dat het laten zakken van de tank nodig is, maar zeker ben ik er nog niet van. Het filter zit vrij goed bereikbaar aan de onderkant van de tank tegen de buitenkant van de auto aan. De vraag is of het nieuwe stukje slang een beetje makkelijk naar beneden te leiden is.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”