XC90 versus V90 Cross Country

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
bumpee74
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23.03.2017 - 14:45

Even voorstellen : 42 jarige Belgische 201cm grote Volvo-believer (zit aan mijn 6de exemplaar) en sinds 2 exemplaren overtuigd XC70rijder en - niet geheel onbelangrijk - voor de eerste maal vader in spé !

Nu is mijn XC70 2.4D AWD Ocean Race van 2012 met 90.000km op de teller nog lang niet aan vervanging, toe maar fiscaal is hij/zij afgeschreven ... Dan zie je die lekkere V90 Cross Country :love: over je TV denderen en dan ben je al zo goed als verkocht, toch ?

Alleen : ik ben er woensdag naar gaan kijken en in het echt valt het mij een beetje tegen. Het stoere is er een beetje af. Zeker langs achter lijkt hij kleiner dan mijn huidige exemplaar. Ook langs de binnenkant is het allemaal wat "knusser".

Geeft die verkoper mij een XC90 mee om een proefrit te maken : nu ben ik helemaal in de war !

PRO XC90 :
- een balzaal aan ruimte (belangrijk voor iemand van mijn grootte) en een gigantische koffer;
- rijdt beter dan verwacht;
- is in België maar +/- 5.000 duurder;
- betere terreineigenschappen (ik verlaat wel eens de gebaande paden, zonder dat ik mij aan het echte offroad gebeuren begeef);

CONTRA XC90 :
- niet zo mooi als V90 CC;
- beetje te opvallend in vergelijking met een V90 CC (iets discreter is professioneel wenselijk);
- is in België wel +/- 5.000 duurder;

Help ? :'( Kunnen jullie mij wat meer argumenten pro en contra geven ?

En als jullie er al uit geraken welke van de 2 kopen, welke zouden jullie kopen ?

Ik doe ongeveer 22.000 kilometer op jaarbasis, eerder korte afstanden : benzine, diesel, T8 ?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1941
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik zou voor de XC90 T8 gaan, zeker als je kleine stukken rijdt, dan kan dat volledig electrisch.........
En XC90 is beter off road....
Maar slechte keus zal het niet worden....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

'Hartverscheurende keuze'???

Als die kleine er eenmaal is, is alles relatief...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Alle twee goed gewoon doen waar je je het beste bij voelt.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V90 CC het beste van beide werelden.
Toch hoger op de benen met awd met voldoende ruimte zodat de XC90 overbodig is.
Maar die 90K die het in NL kost is dan weer Jammer :D
:bandit: Struikrovers zijn het hier, degene die de BPM en BTW willen hebben.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Op een T8 zit nauwelijks BPM. Btw is voor beiden gelijk en voor een zakelijke koper nauwelijks relevant (nou ja behalve voor die jaarlijkse btw correctie).
Over het algemeen wordt een groene auto wel geaccepteerd bij klanten hoor, kijk maar naar de Tesla's. Een xc90/v90 t8 is ook "groen" mits goed gebruikt.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Welkom hier, wat een heerlijk luxeprobleem om mee geconfronteerd te worden... :D
Ik probeer een paar mogelijke argumenten aan je lijstje toe te voegen:


PRO XC90 :
- een balzaal aan ruimte (belangrijk voor iemand van mijn grootte) en een gigantische koffer;
- rijdt beter dan verwacht;
- is in België maar +/- 5.000 duurder;
- betere terreineigenschappen (ik verlaat wel eens de gebaande paden, zonder dat ik mij aan het echte offroad gebeuren begeef);
- zevenzitter! (en dus flexibeler)
- alleen een XC is een échte, een CC is het net niet.


CONTRA XC90 :
- niet zo mooi als V90 CC;
- beetje te opvallend in vergelijking met een V90 CC (iets discreter is professioneel wenselijk);
- is in België wel +/- 5.000 duurder;
- zwaarder (en dus ook duurder in brandstof, wegenbelasting, verzekering)

Maar is het wachten op de reeds voorgestelde XC60 voor jou niet het beste alternatief?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Oei als jij je XC70 al gaat inruilen bij 70.000km dan ben ik zeker aan de beurt met 145.000km :-)

Ik vind ook wel dat de V90CC er veel meer gepolished uit ziet dan de XC70, beetje meer richting Audi allroad, het is allemaal een beetje minder bruut uitgevoerd.
Toch vind ik de V90CC een sublieme verschijning, en komt geraffinneerder over dan een XC90.

Ik vond ook het wat brutale, stoerdere uiterlijk van de XC70 tov de V70 zo knap, maar helaas zijn er meer mensen die een gestroomlijnde auto mooier vinden.

Moeilijke keuze, ik hoop dat ik je nog zeker 5 jaar kan uitstellen.

Maar op dit moment zou ik eerder een V90CC kiezen ipv een XC90
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik zou voor de xc90 gaan,als je toch kunt kiezen...Ruimte is enorm en lekker hoge zit...
bvantieghem
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.10.2016 - 16:32

Ik sluit me aan bij de meerderheid hier, ga voor de XC90.
Neen de T8 (als je oplaadpunt hebt, anders zorg je je maar een goede tankkaart :-) )' geen inschrijvingstaks, geen wegentaks tot 2020 en zo als je al gemerkt hebt, rumte genoeg. Je kan een kinderwagen zonder probleem in het koffer, samen met alle andere babyspullen. Ik kan het weten, ik zit in dezelfde stuatie :D
En als je eens zonder vrouw en kind weg mag, zijn er genoeg paarden voorhanden om van de rit een plezier te maken ;-)
Mijn Volvo's:
2012 V60 D3 GT6 summum
2016 XC90 D5 inscription
2017 XC90 T8 inscription
KD77
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18

Ik ben ook zelfstandig en Belg.

Ikzelf ben voor de V90 in T8 gegaan.
Ben een "break" rijder, de XC90 is mij te groot.
De V90 is naar de klanten toe meer een alternatief voor een A6/E/5reeks.
V90 is ook lichter en zal dus minder gaan verbruiken (alé, hopelijk :-) )
Ook zoals bij de XC90 is de V90 T8 100% fiscaal aftrekbaar (in mijn vennootschap), geen wegentaks tot 2020 en geen inschrijvingstaks. Althans als de regering in Belgie hun beloftes niet plots gaat veranderen...
bvantieghem
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.10.2016 - 16:32

KD77, wat is de levertermijn voor een v90, T8?
En idd, hopen dat er niet teruggekomen wordt op de fiscale regels zoals ze nu zijn. Was in 2011/2012 "verplicht" mijn wagen weg te doen wegens de toen veranderende fiscaliteit. Had wel een voordeel, ben zo bij Volvo terecht gekomen (en gebleven, ben nu aan mijn 3e en denk niet dat het snel zal veranderen :-)
Mijn Volvo's:
2012 V60 D3 GT6 summum
2016 XC90 D5 inscription
2017 XC90 T8 inscription
KD77
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18

bvantieghem schreef: KD77, wat is de levertermijn voor een v90, T8?
De eerste productie start op in mei, modeljaar 2018.
Levertermijn blijft men voorlopig vaag: ten vroegste september.
Morgen ga ik bij de dealer langs.
Zodra ik een productiedatum doorkrijg zal ik het communiceren.
bvantieghem
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.10.2016 - 16:32

KD77 schreef:De eerste productie start op in mei, modeljaar 2018.
Levertermijn blijft men voorlopig vaag: ten vroegste september.
Morgen ga ik bij de dealer langs.
Zodra ik een productiedatum doorkrijg zal ik het communiceren.
Sterkte bij het wachten :-)
Mijn Volvo's:
2012 V60 D3 GT6 summum
2016 XC90 D5 inscription
2017 XC90 T8 inscription
KD77
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18

bvantieghem schreef:
KD77 schreef:De eerste productie start op in mei, modeljaar 2018.
Levertermijn blijft men voorlopig vaag: ten vroegste september.
Morgen ga ik bij de dealer langs.
Zodra ik een productiedatum doorkrijg zal ik het communiceren.
Sterkte bij het wachten :-)
Deze middag bij de dealer geweest. 10 Juli is de vermoedelijke leverdatum.
Hij zit daadwerkelijk nu in planning.
Laatst gewijzigd door KD77 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
bvantieghem
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.10.2016 - 16:32

Blijft nog lang wachten, maar het is tenminste niet ergens in september:-)
Mijn Volvo's:
2012 V60 D3 GT6 summum
2016 XC90 D5 inscription
2017 XC90 T8 inscription
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”