Beste Forum leden,
sinds een week of twee lijkt het alsof mijn 2.5l benzinemotor (170pk) niet meer lekker loopt.
Als je vanuit lage last en lage toerentallen gasgeeft dan hapert de motor, alsof de ontsteking niet goed staat.
Dat duurt heel even, daarna accelereert de motor goed.
Er zitten geen foutcodes in de ECM.
Enig idee wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn?
Groet,
Rob
Motor hapert bij lage toerentallen en acceleratie
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26903
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Begin maar eens naar de bougies en bobine(s) te kijken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07.03.2016 - 19:06
Hallo,
Ik had de zelfde klachten en heb mijn gasklephuis schoongemaakt.
Heb de stekker er niet uitgehaald met het oog op problemen met de computer.
Gewoon met WD 40 hij was echt wel smerig
Gr
Ik had de zelfde klachten en heb mijn gasklephuis schoongemaakt.
Heb de stekker er niet uitgehaald met het oog op problemen met de computer.
Gewoon met WD 40 hij was echt wel smerig
Gr
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Wat voor V70 heb je?
Want je zegt een 2.5 met 170 Pk.
Op je afbeelding staat een V70 N.
Dan zou het een 2.4 met 170 pk moeten zijn.
Mogelijk heb je nog het oude type gasklephuis.
Die willen nog wel eens komen te overlijden.
Zou eerst schoonmaken proberen.
Bij de dealer een nieuwe gasklephuispakking halen voordat je gaat beginnen.
4 boutjes los en met tandenborstel en remreiniger schoonmaken.
Daarna beide zijden van de as van de vlinderklep smeren met WD40 of Silicone
Op youtube zijn meerdere filmpjes te zien.
Want je zegt een 2.5 met 170 Pk.
Op je afbeelding staat een V70 N.
Dan zou het een 2.4 met 170 pk moeten zijn.
Mogelijk heb je nog het oude type gasklephuis.
Die willen nog wel eens komen te overlijden.
Zou eerst schoonmaken proberen.
Bij de dealer een nieuwe gasklephuispakking halen voordat je gaat beginnen.
4 boutjes los en met tandenborstel en remreiniger schoonmaken.
Daarna beide zijden van de as van de vlinderklep smeren met WD40 of Silicone
Op youtube zijn meerdere filmpjes te zien.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Inderdaad, een B5244S2.
Er lijkt een luchtlekkage te zijn, je hoort bij het aftoeren (stationair) de motor een keer kuchen.
Net even gereden zonder LMM aangesloten, dan loopt de motor goed.
Ik wil wel eerst uitzoeken waar de luchtlekkage vandaan komt..
Er lijkt een luchtlekkage te zijn, je hoort bij het aftoeren (stationair) de motor een keer kuchen.
Net even gereden zonder LMM aangesloten, dan loopt de motor goed.
Ik wil wel eerst uitzoeken waar de luchtlekkage vandaan komt..
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
Er is gemeten met professionele rook apparatuur : er is géén luchtlekkage.
Er zitten geen foutcodes in, dus ik denk dat de penbobines ok zijn.
Blijft over de bougies en de injectoren, heeft iemand ervaring daarmee in relatie tot het inhouden/haperen van de motor?
Er zitten geen foutcodes in, dus ik denk dat de penbobines ok zijn.
Blijft over de bougies en de injectoren, heeft iemand ervaring daarmee in relatie tot het inhouden/haperen van de motor?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nou die boigies hebben zeker betere tijden gekend, denk dat die er al heel lang in zitten. De motor loop niet op lpg toch? Als dat zo is loopt de motor te arm. Dat is te zien aan de witte neuzen, die horen lichtbruin te zijn. Daarnaast zit er erg veel aanslag omheen wat duidt op een slechte verbranding.
Ik zou er eerst eens nieuwe (originele) in zetten en dan verder zoeken.
Ik zou er eerst eens nieuwe (originele) in zetten en dan verder zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26903
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mee eens.
Heb al eens vaker mensen gehad die last hadden van haperen en dat er vervolgens flink vieze bougies in bleken te zitten. Die waren zo slim geweest om de interval maar even te verdubbelen
Heb al eens vaker mensen gehad die last hadden van haperen en dat er vervolgens flink vieze bougies in bleken te zitten. Die waren zo slim geweest om de interval maar even te verdubbelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26903
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou ze voor nieuwe vervangen en kijken of het weg is.
Wel voor de juiste bougies gegaan bij de wissel?
Wel voor de juiste bougies gegaan bij de wissel?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Ik heb laatst de mijne ook vervangen na 30.000km en die zagen er een flink stuk schoner uit als die van jou. Jammer dat ze al weg gegooid zijn anders kon ik een foto plaatsen. Persoonlijk zou ik idd ze eens vervangen voor originele, kosten toch ook niet zo heel veel.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
- modiniro
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19
LMM was al schoongemaakt, speciale air-sensor cleaner gekocht.
Zonder LMM is het probleem net zo aanwezig als met LMM. (De motor ECU zegt niet dat de LMM een storing heeft)
Bougies vervangen vandaag door originele Volvo bougies 8642660.
Motor loopt mooier stationair en wat vriendelijker naar 6000rpm, het haperen van de motor is nu wat erger geworden lijkt het.
Vandaag op en neer naar het westen gereden, 240km op de snelweg. Geen verbetering.
Geen foutcodes in het motormanagement.
De motor start perfect, stopt perfect, heeft power en het verbruik is normaal.
Ik zie de volgende opties als verdacht :
Bobine, kan het zijn dat één van de bobines hapert? Hoe kom er je er achter?
Injectoren, kan het zijn dat één injector gedeeltelijk verstopt is?
Kleppen, kan het zijn dat er een klep lekt? (is dit iets bekends?)
Brandstofdruk/filter - (vollast is echter geen probleem)
Zonder LMM is het probleem net zo aanwezig als met LMM. (De motor ECU zegt niet dat de LMM een storing heeft)
Bougies vervangen vandaag door originele Volvo bougies 8642660.
Motor loopt mooier stationair en wat vriendelijker naar 6000rpm, het haperen van de motor is nu wat erger geworden lijkt het.
Vandaag op en neer naar het westen gereden, 240km op de snelweg. Geen verbetering.
Geen foutcodes in het motormanagement.
De motor start perfect, stopt perfect, heeft power en het verbruik is normaal.
Ik zie de volgende opties als verdacht :
Bobine, kan het zijn dat één van de bobines hapert? Hoe kom er je er achter?
Injectoren, kan het zijn dat één injector gedeeltelijk verstopt is?
Kleppen, kan het zijn dat er een klep lekt? (is dit iets bekends?)
Brandstofdruk/filter - (vollast is echter geen probleem)
Laatst gewijzigd door modiniro op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik zou zeker eens een compressie test laten uitvoeren. Dan weet je gelijk of het je kop is.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
O dan heb ik onderstaande post zeker verkeerd begrepen. Ik dacht te lezen dat 'ie zonder LMM juist wel goed loopt. Daarnaast kan de LMM behoorlijke wause waardes doorgeven voordat de ECU onraad ruikt.modiniro schreef: LMM was al schoongemaakt, speciale air-sensor cleaner gekocht.
Zonder LMM is het probleem net zo aanwezig als met LMM. (De motor ECU zegt niet dat de LMM een storing heeft)
Bougies vervangen vandaag door originele Volvo bougies 8642660.
Motor loopt mooier stationair en wat vriendelijker naar 6000rpm, het haperen van de motor is nu wat erger geworden lijkt het.
Vandaag op en neer naar het westen gereden, 240km op de snelweg. Geen verbetering.
Geen foutcodes in het motormanagement.
De motor start perfect, stopt perfect, heeft power en het verbruik is normaal.
Ik zie de volgende opties als verdacht :
Bobine, kan het zijn dat één van de bobines hapert? Hoe kom er je er achter?
Injectoren, kan het zijn dat één injector gedeeltelijk verstopt is?
Kleppen, kan het zijn dat er een klep lekt? (is dit iets bekends?)
Brandstofdruk/filter - (vollast is echter geen probleem)
Wat betreft de bobines; ik heb tot nu toe twee keer een penbobine vervangen en eigenlijk kwam meteen na de eerste symptomen ook gelijk het Check Engine lampje. De ECU geeft dan duidelijk de code welke cilinder een misfire heeft. De symptomen bestonden uit slechte acceleratie, schokken tijdens rijden en beroerd stationair lopen. Het ging direct van perfect lopen naar enorm beroerd, als ik jouw verhaal zo lees en afgaande op mijn eigen ervaring zou ik dus geen bobine verdenken.modiniro schreef: Inderdaad, een B5244S2.
Er lijkt een luchtlekkage te zijn, je hoort bij het aftoeren (stationair) de motor een keer kuchen.
Net even gereden zonder LMM aangesloten, dan loopt de motor goed.
Ik wil wel eerst uitzoeken waar de luchtlekkage vandaan komt..
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016