Motor hapert bij lage toerentallen en acceleratie

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Beste Forum leden,

sinds een week of twee lijkt het alsof mijn 2.5l benzinemotor (170pk) niet meer lekker loopt.
Als je vanuit lage last en lage toerentallen gasgeeft dan hapert de motor, alsof de ontsteking niet goed staat.
Dat duurt heel even, daarna accelereert de motor goed.

Er zitten geen foutcodes in de ECM.

Enig idee wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn?


Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door modiniro op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26904
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Begin maar eens naar de bougies en bobine(s) te kijken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Kleine correctie: De motor hapert alleen bij versnellen vanuit laag toerental en hogere last. Even kort daarna accellereert de motor 100%
americanstafford
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 07.03.2016 - 19:06

Hallo,

Ik had de zelfde klachten en heb mijn gasklephuis schoongemaakt.
Heb de stekker er niet uitgehaald met het oog op problemen met de computer.
Gewoon met WD 40 hij was echt wel smerig

Gr
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Wat voor V70 heb je?
Want je zegt een 2.5 met 170 Pk.
Op je afbeelding staat een V70 N.
Dan zou het een 2.4 met 170 pk moeten zijn.

Mogelijk heb je nog het oude type gasklephuis.
Die willen nog wel eens komen te overlijden.
Zou eerst schoonmaken proberen.
Bij de dealer een nieuwe gasklephuispakking halen voordat je gaat beginnen.
4 boutjes los en met tandenborstel en remreiniger schoonmaken.
Daarna beide zijden van de as van de vlinderklep smeren met WD40 of Silicone

Op youtube zijn meerdere filmpjes te zien.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Inderdaad, een B5244S2.
Er lijkt een luchtlekkage te zijn, je hoort bij het aftoeren (stationair) de motor een keer kuchen.
Net even gereden zonder LMM aangesloten, dan loopt de motor goed.
Ik wil wel eerst uitzoeken waar de luchtlekkage vandaan komt..
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Er is gemeten met professionele rook apparatuur : er is géén luchtlekkage.
Er zitten geen foutcodes in, dus ik denk dat de penbobines ok zijn.
Blijft over de bougies en de injectoren, heeft iemand ervaring daarmee in relatie tot het inhouden/haperen van de motor?
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Bougies even bekeken, geen rare dingen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nou die boigies hebben zeker betere tijden gekend, denk dat die er al heel lang in zitten. De motor loop niet op lpg toch? Als dat zo is loopt de motor te arm. Dat is te zien aan de witte neuzen, die horen lichtbruin te zijn. Daarnaast zit er erg veel aanslag omheen wat duidt op een slechte verbranding.

Ik zou er eerst eens nieuwe (originele) in zetten en dan verder zoeken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26904
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mee eens.
Heb al eens vaker mensen gehad die last hadden van haperen en dat er vervolgens flink vieze bougies in bleken te zitten. Die waren zo slim geweest om de interval maar even te verdubbelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Deze bougies zitten er 26d km in nu... van de 26d is 20d op een 80km/h weg iedere dag 70km gereden. Shell V-Power gebruikt.
I
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26904
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou ze voor nieuwe vervangen en kijken of het weg is.
Wel voor de juiste bougies gegaan bij de wissel?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Ik heb laatst de mijne ook vervangen na 30.000km en die zagen er een flink stuk schoner uit als die van jou. Jammer dat ze al weg gegooid zijn anders kon ik een foto plaatsen. Persoonlijk zou ik idd ze eens vervangen voor originele, kosten toch ook niet zo heel veel.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

LMM al schoongemaakt?
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

LMM was al schoongemaakt, speciale air-sensor cleaner gekocht.
Zonder LMM is het probleem net zo aanwezig als met LMM. (De motor ECU zegt niet dat de LMM een storing heeft)

Bougies vervangen vandaag door originele Volvo bougies 8642660.
Motor loopt mooier stationair en wat vriendelijker naar 6000rpm, het haperen van de motor is nu wat erger geworden lijkt het.
Vandaag op en neer naar het westen gereden, 240km op de snelweg. Geen verbetering.

Geen foutcodes in het motormanagement.
De motor start perfect, stopt perfect, heeft power en het verbruik is normaal.

Ik zie de volgende opties als verdacht :

Bobine, kan het zijn dat één van de bobines hapert? Hoe kom er je er achter?
Injectoren, kan het zijn dat één injector gedeeltelijk verstopt is?
Kleppen, kan het zijn dat er een klep lekt? (is dit iets bekends?)
Brandstofdruk/filter - (vollast is echter geen probleem)
Laatst gewijzigd door modiniro op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zou zeker eens een compressie test laten uitvoeren. Dan weet je gelijk of het je kop is.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
Kwartel
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
Locatie: Bemmel

modiniro schreef: LMM was al schoongemaakt, speciale air-sensor cleaner gekocht.
Zonder LMM is het probleem net zo aanwezig als met LMM. (De motor ECU zegt niet dat de LMM een storing heeft)

Bougies vervangen vandaag door originele Volvo bougies 8642660.
Motor loopt mooier stationair en wat vriendelijker naar 6000rpm, het haperen van de motor is nu wat erger geworden lijkt het.
Vandaag op en neer naar het westen gereden, 240km op de snelweg. Geen verbetering.

Geen foutcodes in het motormanagement.
De motor start perfect, stopt perfect, heeft power en het verbruik is normaal.

Ik zie de volgende opties als verdacht :

Bobine, kan het zijn dat één van de bobines hapert? Hoe kom er je er achter?
Injectoren, kan het zijn dat één injector gedeeltelijk verstopt is?
Kleppen, kan het zijn dat er een klep lekt? (is dit iets bekends?)
Brandstofdruk/filter - (vollast is echter geen probleem)
O dan heb ik onderstaande post zeker verkeerd begrepen. Ik dacht te lezen dat 'ie zonder LMM juist wel goed loopt. Daarnaast kan de LMM behoorlijke wause waardes doorgeven voordat de ECU onraad ruikt.
modiniro schreef: Inderdaad, een B5244S2.
Er lijkt een luchtlekkage te zijn, je hoort bij het aftoeren (stationair) de motor een keer kuchen.
Net even gereden zonder LMM aangesloten, dan loopt de motor goed.
Ik wil wel eerst uitzoeken waar de luchtlekkage vandaan komt..
Wat betreft de bobines; ik heb tot nu toe twee keer een penbobine vervangen en eigenlijk kwam meteen na de eerste symptomen ook gelijk het Check Engine lampje. De ECU geeft dan duidelijk de code welke cilinder een misfire heeft. De symptomen bestonden uit slechte acceleratie, schokken tijdens rijden en beroerd stationair lopen. Het ging direct van perfect lopen naar enorm beroerd, als ik jouw verhaal zo lees en afgaande op mijn eigen ervaring zou ik dus geen bobine verdenken.
Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Compressie gemeten : OK
Bobines functioneren allemaal OK
Met VIDA is gemeten, Cylinder 2 heeft fout , de voorlopige conclusie is dat de injector op cylinder 2 hapert.
Maandaf ga ik die vervangen..
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik zou ze dan allemaal laten controleren, testen en indien nodig reinigen.
En een nieuw brst. filter
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
modiniro
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 01.06.2007 - 15:19

Oorzaak gevonden, 1 Bobine bleek toch defect te zijn, deze is vervangen en de motor loopt weer 100%
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”