Ik ben aan het rondkijken voor een 900 serie voor dagelijks gebruik. Eentje met airco. Ik wil een echt mooie en goede kopen, budget tot ongeveer 10.000 euro maar minder mag natuurlijk ook . Ik blijf het geweldige auto's vinden!!
Nu wil ik trouwens het liefst een automaat. Ik rij ongeveer 15.000 km. per jaar waarvan de helft snelweg en de rest korte en lange ritten (niet veel in de stad)
Het liefst zou ik een 6 cilinder hebben. Maar ben bang voor meer kosten qua onderhoud en verbruik.
Is dit terecht? Verbruikt een 960 veel meer dan een 940? En is het onderhoud veel ingewikkelder en dus duurder?
Laatst gewijzigd door caroden op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Verbruik; ja. Maar wat zijn de meerkosten bij zo'n laag kilometrage? Weegt dat op tegen rijcomfort? En onderhoud; denk dat dat wel meevalt. Er zal meer olie in gaan maar dat is ook maar 1 keer per jaar. Bougies zijn er twee meer maar volgens mij kunnen die wel meer kilometers mee. Ik zou eerder kijken naar een auto die een goede indruk achterlaat, of het nu een 940 of 960 is. Liever een goede 940 dan een gare 960
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
@Walter, heb je helemaal gelijk in. Het gaat in eerste instantie om de staat van de auto. En een paar bougies en liters olie zijn het probleem absoluut niet
Over het verbruik: ik heb er helemaal geen moeite mee om wat meer aan brandstof te betalen voor een heerlijke 6 cilinder, alleen ik heb geen idee wat het verschil is in verbruik. Als een 6 cilinder 1 op 5 loopt en een 4 cilinder haalt de 1 op 10 dan gaat dat toch meewegen. Maar is het meer 1 op 8 tegen 1 op 10 dan is het een ander verhaal.
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:
Ik denk dat je met een beetje pech de 960 aanmerkelijk meer kost per jaar, niet alleen verbruik maar ook het onderhoud en vervangende onderdelen. (1 bobine per cilinder, etc)
Ze komen allemaal op leeftijd en een koppakking vervanging zit er een keer aan te komen en bij een 940 goed te doen, bij een 960 kan je heel snel de bodem van de schatkist zien.
Ga je voor rijgenot en mag het een keer wat kosten dan is een 960 echt een fijne wagen. Een 940 een hele andere auto maar als je een HPT hebt ook erg leuk en toch iets beter betaalbaar.
Koppakking? Ja, bij een 940 op gas na 5 ton omdat de kleppen uitgesteld zijn. Maar verder?
Denk dat 1:8 realistisch is voor de 960. Dat rijd ik met de S80 zespitter awd in veel stadsverkeer ook
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Heb je een Volvo op LPG overwogen?
Bij 12.000 km per jaar is LPG al lonend als dit ingebouwd zit.
Of er eentje kopen met relatief lage km-stand en dan G3 in laten bouwen.
Persoonlijk zou ik voor de sleutelvriendelijker 940 gaan en dan van '97 of '98, bijv. een full option Limited Edition.
Zes cilinder rijden = zes cilinder prijzen. Ja, de 960 rijdt beter (geen starre achteras), maar zal onder de streep
duurder zijn per km in vergelijking met een 940.
Met jouw budget is heel wat moois te koop, een sluitende onderhoudshistorie is wel een vereiste.
Op de site van: Volvo700vereniging.nl is genoeg te vinden over de keuze tussen 940 en 960.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Ik heb jaren een 960 gereden. Verkocht met 660.000 km op de teller en hij was nog in zeer goede staat.
Zat G3 in. Verbruik schommelde beetje tussen 1 op 7 en 1 op 8