940 of 960?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
caroden
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
Locatie: Delft

Ik ben aan het rondkijken voor een 900 serie voor dagelijks gebruik. Eentje met airco. Ik wil een echt mooie en goede kopen, budget tot ongeveer 10.000 euro maar minder mag natuurlijk ook ;-). Ik blijf het geweldige auto's vinden!!

Nu wil ik trouwens het liefst een automaat. Ik rij ongeveer 15.000 km. per jaar waarvan de helft snelweg en de rest korte en lange ritten (niet veel in de stad)

Het liefst zou ik een 6 cilinder hebben. Maar ben bang voor meer kosten qua onderhoud en verbruik.

Is dit terecht? Verbruikt een 960 veel meer dan een 940? En is het onderhoud veel ingewikkelder en dus duurder?
Laatst gewijzigd door caroden op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:

Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)


Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Verbruik; ja. Maar wat zijn de meerkosten bij zo'n laag kilometrage? Weegt dat op tegen rijcomfort? En onderhoud; denk dat dat wel meevalt. Er zal meer olie in gaan maar dat is ook maar 1 keer per jaar. Bougies zijn er twee meer maar volgens mij kunnen die wel meer kilometers mee. Ik zou eerder kijken naar een auto die een goede indruk achterlaat, of het nu een 940 of 960 is. Liever een goede 940 dan een gare 960
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
caroden
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
Locatie: Delft

@Walter, heb je helemaal gelijk in. Het gaat in eerste instantie om de staat van de auto. En een paar bougies en liters olie zijn het probleem absoluut niet :-)

Over het verbruik: ik heb er helemaal geen moeite mee om wat meer aan brandstof te betalen voor een heerlijke 6 cilinder, alleen ik heb geen idee wat het verschil is in verbruik. Als een 6 cilinder 1 op 5 loopt en een 4 cilinder haalt de 1 op 10 dan gaat dat toch meewegen. Maar is het meer 1 op 8 tegen 1 op 10 dan is het een ander verhaal.
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:

Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)


Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat je met een beetje pech de 960 aanmerkelijk meer kost per jaar, niet alleen verbruik maar ook het onderhoud en vervangende onderdelen. (1 bobine per cilinder, etc)

Ze komen allemaal op leeftijd en een koppakking vervanging zit er een keer aan te komen en bij een 940 goed te doen, bij een 960 kan je heel snel de bodem van de schatkist zien.

Ga je voor rijgenot en mag het een keer wat kosten dan is een 960 echt een fijne wagen. Een 940 een hele andere auto maar als je een HPT hebt ook erg leuk en toch iets beter betaalbaar.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24656
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Koppakking? Ja, bij een 940 op gas na 5 ton omdat de kleppen uitgesteld zijn. Maar verder?

Denk dat 1:8 realistisch is voor de 960. Dat rijd ik met de S80 zespitter awd in veel stadsverkeer ook
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Heb je een Volvo op LPG overwogen?
Bij 12.000 km per jaar is LPG al lonend als dit ingebouwd zit.
Of er eentje kopen met relatief lage km-stand en dan G3 in laten bouwen.

Persoonlijk zou ik voor de sleutelvriendelijker 940 gaan en dan van '97 of '98, bijv. een full option Limited Edition.
Zes cilinder rijden = zes cilinder prijzen. Ja, de 960 rijdt beter (geen starre achteras), maar zal onder de streep
duurder zijn per km in vergelijking met een 940.
Met jouw budget is heel wat moois te koop, een sluitende onderhoudshistorie is wel een vereiste.
Op de site van: Volvo700vereniging.nl is genoeg te vinden over de keuze tussen 940 en 960.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
caroden
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 23.06.2006 - 12:10
Locatie: Delft

Bedankt voor de reacties. LPG-G3 is zeker een optie. Met G3 betaal je minder motorrijtuigenbelasting, las ik, dus is het omslagpunt nog wat lager.

Ik moet eerst maar eens het verschil voelen tussen een 960 en een 940 (LPT) :-)
Al heel veel auto's gehad, allerlei merken, hierbij de Volvo's:

Volvo 144 B20A 1968 (donkerblauw)
Volvo 480 Turbo 1988 (zwart)
Volvo 740 2.3 Blackline 1988 (wit)
Volvo 850 T5 1996 (donkerblauw metallic)


Momenteel:
Peugeot 3008 GT-Line 2017
Fiat Panda 2008
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Ik heb jaren een 960 gereden. Verkocht met 660.000 km op de teller en hij was nog in zeer goede staat.
Zat G3 in. Verbruik schommelde beetje tussen 1 op 7 en 1 op 8

Nu rij ik een 940 LPT. Ook een heerlijke auto.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”