onregelmatige loop cilinder 3

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Pieter1970
1st Gear member

hoi lezers,

Het is raak. Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een volvo v70 r awd uit 1999 (modeljaar 2000). Bij de koop het volledige blok direct laten reviseren. Andere drijfstangen (betere kwaliteit) erin. nieuwe cilinders en schraapveren etc. De inderkop laten reviseren en geharde kleppen erin laten zetten. Dit heb ik gedaan omdat ik de auto weer helemaal tip top wil hebben. Als ik plek heb gevonden gaat hij volledig uit elkaar en ook het motorblok gaat eruit. Daar waar roest zit dit hersteld en wordt de auto volledig opnieuw gespoten.De kleur zwart. Ben een echte liefhebber van deze auto (beetje volvogek in het algemeen - heb inmiddels 3 volvo's:)). Het kost wat maar je hebt ook wat :). Alhoewel het benzineverbruik prachtig is bij de R. Bij normaal rijden 1 op 10.
Nu ruim 120.00km, afgelopen jaar ruim 70.000 gedraaid - eigenlijk jammer maar had geen keus :( . Maar wel genoten :) .verder heb ik ineens 3 foutcodes. Deze zijn
1. ecm-3503 onregelmatige loop cilinder 3 Emissie-impact / katalysatorschade
2. ecm-3533 onregelmatige loop cilinder 3 Emissie-impact / katalysatorschade
3. ecm- 644a nokkenasregeling onjuiste stand

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1. de nokkenasregeling gereinigd -> geen effect
2. bobine en bougies vervangen die ik even uit mijn andere volvo had gehaald -> geen effect
3. compressietest gedaan van alle cilinders. cilinders 1,2,4 en 5 -> allen 12 bar MAAR cilinder 2 gaf iets meer dan 2 bar aan.
4. beetje olie in cilinder 2 gedaan. nogmaals een compressietest gedaan en iets meer dan 2 bar gemeten.

De koelvloeistof is heel mooi helder groen mijn inziens geen verbruik. Ik heb geen olieverbuik. Mis ook geen vermogen althans daar lijkt het op met rijden. Het motorblok schud wel een beetje bij stationair en heel langzaam rijden.

Heeft iemand ook hier ervaring mee?

Het is toch zo meen ik dat de klepspeling zowel bij in als uit kleiner wordt als je veel kilometers draait?
Als dit zo zou zijn dan zou de compressie druk alleen maar hoger worden en druk je de pakking eruit.
Of kan het ook zijn dat de klepsteel van de klep langer wordt. Indien dat het geval zou zijn dan staat de klep dus wat open bij het rijden. Dan mis ik dus compressieopbouw.

Graag zie ik jullie reactie

Ps. 2 volvo's laten mij nu in de steek en de oudste een 850 uit 1996 blijft gelukkig lopen :) Een beetje pech dus nu.
edraket
7th Gear member

Lijkt me dat of een klep is beschadigd of simpelweg aanslag op een klep zit waardoor deze niet meer sluit. Ik denk dat jij net het type cilinderkop hebt waar vaste stoters in zitten. Bij dit model zijn dan vaak wel de inspectiegaten voor controle van de klepspeling aanwezig. Zou dus beginnen met de klepspeling te meten, zeker van cil 2. Heb je de compressie wel met warme motor gedaan? Denk overigens dat dit niet zoveel verschil zal maken als er een klep een beetje open staat.
Je zou mbv een camera inspectie kunnen kijken of er iets tussen klep en zetel vast zit.

Is de auto overigens getuned?
Bij mij blijft de 96er 850 ook maar lopen. Dat zijn echt de beste Volvo's ooit gemaakt en gaan gewoon niet stuk. Heb zelf overigens ook een V70R gehad met "aardig wat" problemen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pieter1970
1st Gear member

Hoi Ed,

Heb de compressietest met warme motor gedaan. De auto is niet getuned. Wilde ik eigenlijk wel doen maar tot op heden besloten het niet te doen omdat het niet origineel is. Moet zeggen dat bij de kilometers die ik heb gedraait tot nu toe de auto geen problemen heeft gehad. Wel een keer de ophangrubbers van de achter ophanging. 2e hands kunnen bemachtigen en eronder gelegd. Bij de dealer originele besteld en na aantal weken toch uit zweden binnengekomen. In de computer bij de dealer stond deze op oranje/rood wat inhield dat het waarschijnlijk niet meer te krijgen was. Gelukkig heb ik nu reserve op voorraad. Onderdelen worden schaars bij dit type.

Ik heb inmiddels een endoscoop besteld om in de kamer te kijken.
Maar jij zit op dezelfde golflengte als ik. Klep kapot of de speling is niet in orde.

Binnenkort mee aan de slag. Maar de klepveer kan dus langer worden waardoor deze open gaat staan?
edraket
7th Gear member

Hoi Pieter,

Heeft niets met de klepveer te maken. Meestal slaan de klepzittingen in waardoor de speling juist groter wordt en de compressie hoger zou moeten worden.
Wat wel eens gebeurd is dat er een stukje van een klep afbreekt, dan heb je natuurlijk geen compressie meer op die cilinder. Wat ook wel eens wil gebeuren is dat er een stukje koop aanslag tussen klep en zetel komt te zitten. Dat koekt als het ware vast waardoor de klep wat open blijft staan. Bij het laatste kun je de klep nog schoonmaken zonder de kop te lichten mits de klep zelf niet verbrand is. Weet natuurlijk niet hoelang je hiermee hebt gereden. In het eerste geval zal de kop er helaas af moeten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
henry classic v70
2nd Gear member

Zit er een blok in met hydro-stoters of vaste kleppen?
V70 Classic 2.5 10V '99 Sandstone 437 Vialle lpi G3 570.000 km
Citroën C4 - Coupe 1.6 16V '05 Rouge Lucifer lpi G3 217.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V '09 Deep Dark Black lpi G3 230.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”