Ratel tijdens stationair draaien.

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
brian5980
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.04.2017 - 07:07

Beste forumleden,

Sindskort heb ik een ratel die optreedt wanneer de auto stationair staat te draaien.
Het is een hele ritmische ratel en het probleem doet zich alleen voor wanneer de motor warm is.
Het maakt niet uit of ik de koppeling intrap of de airco aanzet, de ratel blijft gewoon doorgaan. Verder wordt de motor gewoon goed warm en de tempratuurmeter blijft netjes in het midden staan. De ratel lijkt echt vanuit het blok te komen en niet vanuit de distributie kant.

Waneer je in z'n vrij veel gas geeft(5000 pm) dan verdwijnt de ratel, maar als hij daarna weer stationair begint te draaien komt de ratel weer terug. Ondanks deze ratel rijdt de auto nog heel goed, ik heb zelf geen idee wat het zou kunnen zijn, misschien dat jullie weten wat de oorzaak van deze ratel is.

Alvast bedankt,

Ps: het bedraagt een Volvo s40 uit 2001 1.8l benzine met 280.000 km op de teller.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28381
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Geen idee waar de ratel vandaan komt, laat eens een deskundige goed luisteren naar de ratel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Denk het vvt nokkenas tandwiel.
Als je de stekker onder het afdekdeksel aan de distributiekant los trekt, dan stopt het geratel.
brian5980
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.04.2017 - 07:07

Bedankt voor de snelle reacties, Ik zal binnenkort kijken of de ratel idd dan stopt. Als het idd de vvt tandwiel is, op welke kosten zou ik dan kunnen rekenen?
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

En was dat het?

Dan ben je wel een paar honderd euro verder, voor tijdelijk kun je rijden zonder stekker (waarschijnlijk iets minder vermogen).
brian5980
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 26.04.2017 - 07:07

ja het was de stekker, ik heb gehoord dat het vaak met je driem wordt vervangen dus ik rijd mijn riem die er nu opligt op, en vervang dan alles.
Ik heb de auto vandaag een grote beurt gegegven, veren, olie, bougies en filters. Nadat ik van de garage naar huis wilde rijden startte de auto niet meer. Ik denk dat het de startonderbreker is, maar er brand geen lampje van de immobilezer. De accu en startmotor werken vgm naar behoren. De lampen branden, startkabels hadden geen effect en de auto was ook niet aan te krijgen door hem aan te duwen.

Weet iemand mischien wat dit euveltje zou kunnen zijn?

Alvast bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”