Ik wil mijn V60 D3 136PK laten tunen zodat ik meer vermogen heb voor het rijden met een caravan.
Wie heeft hier ervaring mee?
Welk tuning-bedrijf kan ik hiervoor het best benaderen?
Advies gevraagd tunen V60 D3 136PK
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Op dit forum heeft Volvotune een goede reputatie.
De D3 136pk / 350nm is een geknepen variant van de D4.
Tuning naar D4 waarden: 163pk / 400nm is sowieso mogelijk.
De D3 136pk / 350nm is een geknepen variant van de D4.
Tuning naar D4 waarden: 163pk / 400nm is sowieso mogelijk.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- )()()st
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
- Locatie: Zuid Limburg
Op de site van VolvoTune staat dat zowel D3 als D4 naar 185pk gaan. Koppel iets van 450Nm, nou, daar doe ik het voor 

Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
Ik heb sinds 1.5 jaar/100.000KM de Volvotune op mijn v60 D3 136pk(getuned op 51000km, nu 152000km), Obbe heeft ze op koppel getuned niet op piekvermogen
verbruik is hetzelfde gebleven (maar ik gebruik het koppel meer dan vroeger), trekkracht is zeer goed(ik trek regelmatig een autotrailer van +/-1900kg zonder problemen)
zeker aan te raden, hernemen gaat zoveel vlotter(je kan meer schakellui rijden) en de motor klinkt ook 'vrijer', koppeling houdt het ook goed vol, totnutoe nog geen enkele meerkost door de tuning
ik kan het je van harte aanbevelen
verbruik is hetzelfde gebleven (maar ik gebruik het koppel meer dan vroeger), trekkracht is zeer goed(ik trek regelmatig een autotrailer van +/-1900kg zonder problemen)
zeker aan te raden, hernemen gaat zoveel vlotter(je kan meer schakellui rijden) en de motor klinkt ook 'vrijer', koppeling houdt het ook goed vol, totnutoe nog geen enkele meerkost door de tuning
ik kan het je van harte aanbevelen
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Collega heeft het bij Rica laten doen. Zeer tevreden. Denk dat het weinig uitmaakt waar jehet laat doen.
http://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-491-1886
http://www.rica.nl/chiptuning.php?v=37-491-1886
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nou, dat denk ik dus wel. Maar daar staat genoeg over geschreven op het forum.marsman schreef: Denk dat het weinig uitmaakt waar je het laat doen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
https://www.polestar.com/se/product/opt ... -gear-2015
https://www.polestar.com/se/product/opt ... atic-2014/
https://www.polestar.com/se/product/opt ... atic-2014/
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- vankol
- 4th Gear member
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26
Maar geen 5 cilinder ?NielsPHEV schreef: P* tuned weldegelijk de V60 D3.
Was even in de veronderstelling dat het 5 cilinder ging mijn fout

Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
TS heeft een 136pk D3. Lijkt me dus wel een 5 pitter.
Polestar brengt deze dus naar D4 specs.
Voorbeeld 2013 S60 D3 Man: https://www.polestar.com/nl/product/opt ... gear-2013/
Polestar brengt deze dus naar D4 specs.
Voorbeeld 2013 S60 D3 Man: https://www.polestar.com/nl/product/opt ... gear-2013/
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
- Locatie: Nijmegen
Volvotune in Elst doet de tuning voor een lager bedrag naar een (desgewenst) hoger vermogen.
Mijn ( van origine Duitse ) V70 is ook verhoogd van 136pk naar 185pk.
ik heb die pk's niet echt nodig voor bijv. een caravan, maar het rijdt een stuk soepeler nu.
en 200 km/h rijden doe ik ook (nagenoeg) nooit.
Mijn ( van origine Duitse ) V70 is ook verhoogd van 136pk naar 185pk.
ik heb die pk's niet echt nodig voor bijv. een caravan, maar het rijdt een stuk soepeler nu.
en 200 km/h rijden doe ik ook (nagenoeg) nooit.
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Met de oude V50 2.0D (136pk) was heuveltje op met een relatief lichte caravan (Kip 4m) al een uitdaging. Airco schakelde automatisch uit en ik mocht gewoon terug naar de derde versnellingRob2 schreef: Volvotune in Elst doet de tuning voor een lager bedrag naar een (desgewenst) hoger vermogen.
Mijn ( van origine Duitse ) V70 is ook verhoogd van 136pk naar 185pk.
ik heb die pk's niet echt nodig voor bijv. een caravan, maar het rijdt een stuk soepeler nu.
en 200 km/h rijden doe ik ook (nagenoeg) nooit.

Hoewel de nieuwe D4 (VEA) wat meer paarden onder de kap heeft, heb ik stiekem ook zitten te kijken naar het eventueel laten tunen. Ik merk heel grote verschillen in vermogens en prijzen, zelfs bij de respectabele tuners
Rica Tuning: € 895,40
181PK > 258PK (+77pk)

400NM > 545NM (+145NM)
Volvotune : € 332,75
181PK > 200PK (+19PK)

400NM > 470NM (70NM)
Het valt me op dat je meer betaalt bij meer vermogen. Frappant, je zou denken dat het schrijven van software A of B qua arbeid geen verschil maakt toch?
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Mijn V70 5 cil 2.0 163 pk D3 was de eerste die door Rica was getuned. Hij is toen een halve dag op de testbank geweest maar de auto kwm met goed fatsoen niet verder dan zo'n 170 pk. De turbo van die D3 is erg klein. Het zou maar zo kunnen dat op de V60 D3 een grotere turbo zit en er daardoor meer te halen is maar het zou me verbazen als jou V70 echt 185 pk haalt
- volvo355
- 2nd Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 14.10.2014 - 17:27
Daar heb je inderdaad een punt. Ik denk dat Volvotune de D4 ook naar de waardes van RICA kan tunen maar dat zij dit niet doen met een reden. Misschien belast de software van RICA de auto net wat meer als die van Volvotune. Het zou goed kunnen dat Volvotune ervoor kiest om aan de veilige kant te zitten. Je zou natuurlijk altijd Volvotune kunnen mailen met de vraag waarom hun er veel minder vermogen uitkrijgen. Natuurlijk ook de vraag of je echt zoveel vermogen krijgt bij RICA, zit er een rollenbank meting bij?360Degreez schreef:
Met de oude V50 2.0D (136pk) was heuveltje op met een relatief lichte caravan (Kip 4m) al een uitdaging. Airco schakelde automatisch uit en ik mocht gewoon terug naar de derde versnelling
Hoewel de nieuwe D4 (VEA) wat meer paarden onder de kap heeft, heb ik stiekem ook zitten te kijken naar het eventueel laten tunen. Ik merk heel grote verschillen in vermogens en prijzen, zelfs bij de respectabele tuners
Rica Tuning: € 895,40
181PK > 258PK (+77pk)![]()
400NM > 545NM (+145NM)
Volvotune : € 332,75
181PK > 200PK (+19PK)![]()
400NM > 470NM (70NM)
Het valt me op dat je meer betaalt bij meer vermogen. Frappant, je zou denken dat het schrijven van software A of B qua arbeid geen verschil maakt toch?
Een koppeltoename van 145NM en een vermogenstoename van 77PK lijkt mij trouwens wel heel erg veel met alleen chiptunen. De waardes van Volvotune lijken mij realistischer.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Buiten het feit dat het een behoorlijke toename is moet je wel even goed nagaan of je de auto zonder herkeuring bij RDW kunt blijven rijden. Dit zou, hoe groot de kans is weet ik niet, juridisch getrouwtrek kunnen opleveren wanneer bij een ongeval blijt dat het vermogen van de auto veel hoger is als aangegeven op het kenteken bewijs.volvo355 schreef:Daar heb je inderdaad een punt. Ik denk dat Volvotune de D4 ook naar de waardes van RICA kan tunen maar dat zij dit niet doen met een reden. Misschien belast de software van RICA de auto net wat meer als die van Volvotune. Het zou goed kunnen dat Volvotune ervoor kiest om aan de veilige kant te zitten. Je zou natuurlijk altijd Volvotune kunnen mailen met de vraag waarom hun er veel minder vermogen uitkrijgen. Natuurlijk ook de vraag of je echt zoveel vermogen krijgt bij RICA, zit er een rollenbank meting bij?360Degreez schreef:
Met de oude V50 2.0D (136pk) was heuveltje op met een relatief lichte caravan (Kip 4m) al een uitdaging. Airco schakelde automatisch uit en ik mocht gewoon terug naar de derde versnelling
Hoewel de nieuwe D4 (VEA) wat meer paarden onder de kap heeft, heb ik stiekem ook zitten te kijken naar het eventueel laten tunen. Ik merk heel grote verschillen in vermogens en prijzen, zelfs bij de respectabele tuners
Rica Tuning: € 895,40
181PK > 258PK (+77pk)![]()
400NM > 545NM (+145NM)
Volvotune : € 332,75
181PK > 200PK (+19PK)![]()
400NM > 470NM (70NM)
Het valt me op dat je meer betaalt bij meer vermogen. Frappant, je zou denken dat het schrijven van software A of B qua arbeid geen verschil maakt toch?
Een koppeltoename van 145NM en een vermogenstoename van 77PK lijkt mij trouwens wel heel erg veel met alleen chiptunen. De waardes van Volvotune lijken mij realistischer.
In de tijd dat in de JDM tuning scene het erg hot was o.a. starlets te voorzien van OEM JDM turbo motoren was een herkeuring nodig bij vermogens toenames van 40% of meer. Volgens mij zijn die keuringseisen erg op de schop gegaan de laatste jaren wat vooral voor oudere auto's minder rompslomp betekend om het gewijzigde vermogen op kenteken te krijgen.
Hoe dat zit met nieuwere auto's zoals TS aangeeft heb ik geen idee van. Bovenstaand ging ook alleen op bij een motor swap, of ze een uitdraai van een dyno accepteren bij een gelijkgebleven motor weet ik niet.
Een snelle scan op rdw.nl leverde mij geen duidelijke info op.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3160
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
RDW zegt 20% voor alles wat geen brommer/scooter/quad is.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
idem hier, vroeger veel bij Rica geweest(850R/V70R classic,s60 2.4d alsook nog 2 850 T5 circuitauto)Rob2 schreef: Volvotune in Elst doet de tuning voor een lager bedrag naar een (desgewenst) hoger vermogen.
Mijn ( van origine Duitse ) V70 is ook verhoogd van 136pk naar 185pk.
ik heb die pk's niet echt nodig voor bijv. een caravan, maar het rijdt een stuk soepeler nu.
en 200 km/h rijden doe ik ook (nagenoeg) nooit.
en idd hoge(re) vermogen heb je maar de auto rijdt meer als stoplichtsprinter en er was meer onderhoud nodig(koppeling/automaatbak,turbootje)
de volvotune is enorm op soepelheid gericht wat veel aangenamer is(misschien omdat ik ondertussen ook wat ouder ben?)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick