D3 of T4

valkies
Starter

Ben een Volvo leek en erg geïnteresseerd in een V70. We ( 2 volw/ 3 tieners) rijden 18-20k/jaar. Budget ±25.000 dus XC70/XC90 volgens mij niet haalbaar...

Bij merkdealer een mooie D3 limited edition uit 2012 zijn staan met 140.000 km binnen budget. Helaas handgeschakeld maar met deze rustige motor prima te doen (alhoewel automaat voorkeur heeft). Wel wat twijfel over feit dat ik over 20.000 aan vervanging van distributieriem toe ben...

Door won verkoper in ander filiaal erg aan het twijfelen gebracht door de opmerking dat ik gek zou zijn om een D3 te kopen want verouderde diesel met hoge CO2 uitscheiding waardoor binnenkort kosten erg zullen stijgen (wegenbelasting) en auto onverkoopbaar zal worden... Kan hier BTW niks over vinden online (enkel regelgeving BPM bij aanschaf nieuwe auto)

Advies was om een nieuwere D4 polar te nemen (2014 8 traps versnelling). Deze is echter flink boven budget dus valt af.
Hiernaast ook gereden in een T4 limited edition automaat met relatief weinig km (60.000) welke net binnen budget valt..

Benieuwd wat jullie me aanraden 8-)
lint
Geartronic member

Als het mogelijk is de V70 kopen die jij het fijnst vind rijden. De brandstofkeuze en overige kosten kan je uitrekenen. Succes met de keuze.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Met 18-20k per jaar zou ik met de huidige negativiteit rondom diesel voor een benzine auto kiezen.
Je zit denk ik zo rond het omslagpunt met die kilometers en er is een reële kans dat in de nabije toekomst diesel zwaarder belast gaat worden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Volvolof
3rd Gear member

De 1.6 T4 is een fijne motor. Zelf ben ik geen fan van het schakelgedrag van de automaat. Dat is eentje met dubbele koppeling, zoals de DSG van Volkswagen.
Ik zou zeggen, ga er een flink stuk mee rijden en je weet het. Zelf heb ik voor een handgeschakelde T4 gekozen.
De automaat in de D3 is een conventionele automaat met koppelomvormer
NielsPHEV
7th Gear member

bij die km's zou ik zeker voor benzine gaan en die T4's zijn nog best zuinig ook trouwens
Forrest
3rd Gear member

Wij stonden voor de aanschaf van een V70 voor mijn vader voor dezelfde keuze. Hij rijdt ook circa 18 á 20.000 km per jaar. Ik heb zelf een D3 automaat en heb ook een heel stuk gereden in de handgeschakelde T4. Bewuste keuze hamdgeschakeld aangezien de powershift niet erg goed bekend staat. Ik was positief verrast over de rijeigenschappen van de T4. Je mist het enorme koppel van de diesel wel maar ook de benzinemotor is erg soepel. Tevens voel je ook het verschil in gewicht. De T4 is wat lichtvoetiger zeg maar. Op de snelweg kan de auto goed mee komen.

De keuze is voor mijn vader gevallen op de T4 omdat hij ook vaak korte stukje rijdt waardoor het roetfilter erg belast wordt omdat deze niet goed kan regenereren.

Ik vond het al met al een zeer fijne reiswagen maar je moet niet een sportief rijgedrag verwachten. We hebben ook in een V60 T3 gereden, dit is veel meer een rijdersauto. Maar je merkt dat je in de T3 wel wat vermogen/koppel mist op de snelweg met tussenacceleraties.

De D3 is een zeer fijne, Euro5, motor zeker in combinatie met se automaat. Ik rij er iedere dag met veel plezier mee.

Ik zou zeggen ga met beide rijden en maak de keuze. Gezien de kilometers per jaar zit je ongeveer gelijk aan kosten op jaarbasis.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
kuupertie
4th Gear member

Ik ken de gewichten en dus de belastingkosten niet, maar kan me voorstellen dat bij twee vergelijkbare auto's bij deze km's diesel toch juist wel uit kan.
V.w.b. comfort zal ik dan ALTIJD voor een diesel gaan. Ik ken de D3 persoonlijk niet.
Geruchten over hogere belasting en moeilijke verkoopbaarheid; niets van gehoord. Ik heb daarbij voor een D5 gekozen, omdat ik van mening ben dat deze bij een hoge km stand beter geschikt is voor export.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
valkies
Starter

Dank voor jullie (zeer snelle) reacties! Ga nog eens goed nadenken!

Ik Vind dat er online best veel prijsverschil tussen dealer en bv ex lease (bv Alphabet) zit terwijl beiden bekende onderhoudshistorie hebben. Maakt dat voor een relatief jonge volvo veel uit ?
Forrest
3rd Gear member

De T4 is 100 kg lichter dan de D3. Op basis van de kilometers op jaarbasis kwam ik op een verschil van ongeveer 75 euro per maand in het voordeel van de D3. Echter heb ik daar niet bij meegerekend dat bij kortere stukjes rijden er meer onderhoud komt aan de diesel ivm het roetfilter. Tevens wil de overheid de diesel zwaarder gaan belasten dan een benzineauto zodat het verschil kleiner gaat worden.

Als je ook nog eens met regelmaat over de Duitse autobahn gaat rijden heb je met een benzineauto ook een voordeel van 80 euro (vanaf 2019 vermoedelijk).
valkies
Starter

Forrest schreef: De T4 is 100 kg lichter dan de D3. Op basis van de kilometers op jaarbasis kwam ik op een verschil van ongeveer 75 euro per maand in het voordeel van de D3. Echter heb ik daar niet bij meegerekend dat bij kortere stukjes rijden er meer onderhoud komt aan de diesel ivm het roetfilter. Tevens wil de overheid de diesel zwaarder gaan belasten dan een benzineauto zodat het verschil kleiner gaat worden.

Als je ook nog eens met regelmaat over de Duitse autobahn gaat rijden heb je met een benzineauto ook een voordeel van 80 euro (vanaf 2019 vermoedelijk).
Dank!
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik ben meer van de oude stempel en vind een 1600cc in een auto als een V70 niet kunnen.

Onze C70 D3 automaat doet 13.000km per jaar maar geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om een 1600 benzine erin te nemen, als het al zou kunnen.

De D3 trekt als een beer, zalige motor en mijn vrouw doet 17km enkele reis woon/werk verkeer en dat gaat al 6 jaar zonder enig probleem, dus de extra onderhoud aan roetfilter e.d is tot nu toe onzin voor ons.

Zoals al gezegd, ga in beide auto's proefrijden en de D3 tovert gegarandeerd een smile on your face.

Ex-lease bij Alphabet is niet hetzelfde als een dealer auto, wij hebben enkele jaren geleden een lease auto gehad waarvan de roetfilter stuk ging 6 maand voor het einde contract en de leasemaatschappij weigerde om nog kosten te maken aan die auto, als je die dan koopt na de lease.....

Ik heb nu al 3 Select okkasies gekocht bij Volvo dealers de laatste 9 jaar en nog nooit enige discussie gehad als er iets stuk ging na aankoop.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
kuupertie
4th Gear member

Ik begrijp ook niet helemaal waar dat voordeel vandaan moet komen.
100 KG lichtere benzine dan een diesel scheelt 81 euro.
Als ik uitga van 1:14 bij diesel en 1:11 bij benzine, is het al break even bij 20.000 KM.
Verzekering verwaarloosd.
M.b.t. afschrijving zijn benzine kms duurder dan diesel.

Tja ... de overheid.... Jesse krijgt weinig invloed geloof ik
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

kuupertie schreef: Ik begrijp ook niet helemaal waar dat voordeel vandaan moet komen.
Als ik uitga van 1:14 bij diesel en 1:11 bij benzine, is het al break even bij 20.000 KM.

Dus zit je bij 18-20k net rond het omslagpunt.
Neem daarbij nog even mee dat een diesel potentieel hogere onderhouds kosten heeft a.g.v. egr en roetfilter problemen.
Ik zou persoonlijk alleen voor diesel kiezen als er met de huidige belasting en brandstof tarieven een groot voordeel te halen is.
En wat betreft afschrijving: als de belasting tarieven van diesels a.g.v. de commotie die er momenteel rond uitstoot is gaan stijgen, zal de restwaarde van de diesel auto's ook gaan dalen.

Ik heb mijn C70 D3 twee jaar geleden, net voor het VW schandaal gekocht. Met de kennis van nu had ik waarschijnlijk een T5 gekocht i.p.v. een D3, ondanks dat voor mij de D3 momenteel voordeliger rijdt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
DB200
6th Gear member

.... aan het twijfelen gebracht door de opmerking dat ik gek zou zijn om een D3 te kopen want verouderde diesel met hoge CO2 uitscheiding waardoor binnenkort kosten erg zullen stijgen (wegenbelasting) en auto onverkoopbaar zal worden... Kan hier BTW niks over vinden online
Wat wel online te vinden is, is de discussie in Duitsland over de eventuele invoering van een blaue Plakette. Zo'n sticker zou dan alleen geldig zijn voor Euro6-diesels waardoor Euro-5 diesels in de grote steden kunnen worden geweerd. Het milieu-ministerie is voor, het verkeersministerie is tegen. Wordt waarschijnlijk na de verkiezingen in Duitsland voordat er een besluit valt. Invoering zal leiden tot een overaanbod van Euro-5 diesels waardoor ook de prijzen in NL zullen dalen. Als je je auto af gaat rijden, en per se een diesel wilt, zou ik me niet druk maken. Als je per se een diesel wilt en nog even een jaartje kunt wachten totdat duidelijkheid is over de blaue Plakette, zou ik dat doen, omdat je dan goedkoper instapt.

Meer over de eventuele invoering van een blaue Plakette lees je hier: http://www.autozeitung.de/blaue-plakett ... 27075.html#

De partijen die nu formeren hebben een wetenschappelijk bureau. Deze bureaus geven unaniem het advies om rekeningrijden in te voeren gebaseerd op tijdstip, aantal kilometers en CO2. Dus dat zou zo maar eens kunnen gebeuren, al wordt er nu geroepen dat dit breekpunt is bij de formatie. "Rekeningrijden" is een IT-project, en IT-projecten bij de overheid zijn altijd langlopende trajecten (de hoge kosten en technische problemen zal ik verder maar niet noemen) dus voordat dat een keertje is ingevoerd zijn we 3-5 jaar verder. In de huidige tijd van flitsmedia een eeuwigheid, dus wie dan leeft, die dan zorgt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
V480-S60
Geartronic member

Bij minder dan 20.000 km/ jr en vooral kleine stukjes. Doe jezelf een plezier met een T5. Geen diesel. Kosten technisch maakt het niets uit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Forrest
3rd Gear member

kuupertie schreef: Ik begrijp ook niet helemaal waar dat voordeel vandaan moet komen.

De cijfers die ik had waren afkomstig van de ANWB. Hierin is alles meegenomen, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud etc. Op die manier kwam een D3 gunstiger uit de bus.

Het is algemeen bekent dat de overheden, en dan heb ik het niet alleen over de Nederlandse, de diesels willen gaan weren of zwaarder belasten. Dat is iets waar ik als die hard dieselrijder ook niet blij mee ben maar waarmee wel rekening gehouden moet worden. Denk hierbij ook aan het nieuwsbericht van vorige week dat Volvo ook gaat stoppen met de dieselmotoren.

Al met al zal het verschil tussen diesel en benzine niet heel veel zijn en zal de TS zijn keuze moeten maken op basis van zijn eigen ervaringen en de door ons genoemde argumenten.
DB200
6th Gear member

k Vind dat er online best veel prijsverschil tussen dealer en bv ex lease (bv Alphabet) zit terwijl beiden bekende onderhoudshistorie hebben. Maakt dat voor een relatief jonge volvo veel uit ?
Ja, er zit verschil tussen maar het hangt van jou af of je dat acceptabel vindt. Bij een dealer betaal je de hoofdprijs en ook deze auto's zijn vaak leasers (of in elk geval zakelijk gereden). Ik heb ze wel bij de dealer gezien, op internet zijn de foto's heel mooi en is de auto in elk geval duur. En als je er naast staat allemaal krasjes en deukjes. "Ja meneer, dat herstellen we allemaal". Ongelofelijk die gasten durven een auto te verkopen die minder goed en netjes is dan de 25 jaar oude waarin ik nu rijd, en vinden dan dat ze als dealer kwaliteit verkopen. Ik kan mij daar heel erg over opwinden. Maar goed, dat is mijn mening, anderen zullen waarschijnlijk wel goede ervaringen hebben of een minder kritisch zijn.

Een ex-lease kan best goed zijn, dat hangt van de berijder en het onderhoud af. Als het interieur afgeleefd is, dan mag je er van uit gaan dat de berijder niet heel erg voorzichtig is geweest. Ik zou hem dan laten staan. De lease auto's die ik had gingen, afgezien van wat steenslag, net zo mooi retour naar de leasemaatschappij als ze uit de showroom kwamen, het kan dus wel. Ook moet je de onderhoudshistorie checken. Een ingevuld onderhoudsboekje is mooi maar een telefoontje naar de dealer kan ook helpen. Zo had ik het oog laten vallen op een XC70, ex-lease bij een leasemaatschappij. De dealer wist me te vertellen dat niet alles bij de laatste beurt was doorgevoerd, alleen het hoogstnoodzakelijke. Het boekje was wel mooi afgestempeld, dus als ik het niet had gecontroleerd dan had ik het niet geweten. Vraag ook naar de schadehistorie, de leasemaatschappijen zullen je dat altijd kunnen geven, een dealer kan of wil dat vaak niet. Tenslotte altijd een uitgebreide proefrit doen. Maar dat lijkt me logisch.

Alphabet heeft nu een actie: 12 maanden dealergarantie. Wat let je om daar eens te gaan kijken?
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
havana
2nd Gear member

Zelf voor dezelfde keuze gestaan. Uiteindelijk D3 gekozen. Ik vind een 1.6 gewoon veel te klein voor in een grote auto als een V70. Zelfs met een chip heb je weinig overschot. Tel daarbij op de kleinere actieradius en de veel minder automaat en het was voor mij vrij simpel. Wat wel meehelpt is dat meer rijd dan jij (ca. 25-30 k/jaar).

Argument dat ie onverkoopbaar wordt is onzin; mocht diesel in Nederland zwaarder worden belast is zo'n wagen nog altijd heel interessant voor export.

Roetfilter heb ik er bij aanschaf direct uit laten slopen (moraalridders, kom er maar in!) en de EGR af laten doppen. Korte stukjes zijn dus geen enkel probleem. Ook is de wagen direct gechipt. Daardoor loopt ie nu 1:15 - 1:16. 1100 km op één tank is geen enkel probleem.

De 2.5T op gas heb ik ook nog overwogen, maar ik kon er geen vinden die aan mijn eisen voldeed. Bovendien zijn ze duurder dan de D3 (bij gelijke uitrusting en km stand). Daarbij krijg je met LPG op den duur toch problemen.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
diesel01
Geartronic member

havana schreef:

Roetfilter heb ik er bij aanschaf direct uit laten slopen (moraalridders, kom er maar in!) en de EGR af laten doppen. Korte stukjes zijn dus geen enkel probleem. Ook is de wagen direct gechipt. Daardoor loopt ie nu 1:15 - 1:16. 1100 km op één tank is geen enkel probleem.
Zet anders het kenteken er even bij..
Er is vast een agent die de auto even op WOK wil zetten, mag je hem aanbieden ter keuring.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
HansEindhovenV70
4th Gear member

Hoi,
Als je voor een T4 gaat neem dan de nieuwe VAE 2.0 T4 (vanaf 2015) , dat is een wereld van verschil met de 1.6 T4 van Ford....
De nieuwe T4 rijdt een stuk fijner dan de D3 ;-)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”