k Vind dat er online best veel prijsverschil tussen dealer en bv ex lease (bv Alphabet) zit terwijl beiden bekende onderhoudshistorie hebben. Maakt dat voor een relatief jonge volvo veel uit ?
Ja, er zit verschil tussen maar het hangt van jou af of je dat acceptabel vindt. Bij een dealer betaal je de hoofdprijs en ook deze auto's zijn vaak leasers (of in elk geval zakelijk gereden). Ik heb ze wel bij de dealer gezien, op internet zijn de foto's heel mooi en is de auto in elk geval duur. En als je er naast staat allemaal krasjes en deukjes. "Ja meneer, dat herstellen we allemaal". Ongelofelijk die gasten durven een auto te verkopen die minder goed en netjes is dan de 25 jaar oude waarin ik nu rijd, en vinden dan dat ze als dealer kwaliteit verkopen. Ik kan mij daar heel erg over opwinden. Maar goed, dat is mijn mening, anderen zullen waarschijnlijk wel goede ervaringen hebben of een minder kritisch zijn.
Een ex-lease kan best goed zijn, dat hangt van de berijder en het onderhoud af. Als het interieur afgeleefd is, dan mag je er van uit gaan dat de berijder niet heel erg voorzichtig is geweest. Ik zou hem dan laten staan. De lease auto's die ik had gingen, afgezien van wat steenslag, net zo mooi retour naar de leasemaatschappij als ze uit de showroom kwamen, het kan dus wel. Ook moet je de onderhoudshistorie checken. Een ingevuld onderhoudsboekje is mooi maar een telefoontje naar de dealer kan ook helpen. Zo had ik het oog laten vallen op een XC70, ex-lease bij een leasemaatschappij. De dealer wist me te vertellen dat niet alles bij de laatste beurt was doorgevoerd, alleen het hoogstnoodzakelijke. Het boekje was wel mooi afgestempeld, dus als ik het niet had gecontroleerd dan had ik het niet geweten. Vraag ook naar de schadehistorie, de leasemaatschappijen zullen je dat altijd kunnen geven, een dealer kan of wil dat vaak niet. Tenslotte altijd een uitgebreide proefrit doen. Maar dat lijkt me logisch.
Alphabet heeft nu een actie: 12 maanden dealergarantie. Wat let je om daar eens te gaan kijken?