Regelmatig lampje emissie service vereist

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Esrever
1st Gear member

Inmiddels 40.000 km verder sinds mijn laatste post op dit forum...

2002 Volvo V70 2.4 (140Pk) benzine.

Drie jaar geleden is voor de eerste keer het emissie service vereist lampje gaan branden. Hierop heb ik bij de Volvo garage de lambda sonde laten vervangen.
Alles leek daarna opgelost, maar sinds een jaar of twee gaat het lampje weer al en toe branden. In eerste instantie merkte ik geen verschil met rijden wanneer het lampje brandde, maar de laatste tijd reageert de motor wat bokkerig bij gas geven en loslaten bij een brandend lampje. Brand het lampje niet, dat rijdt de auto goed. Tevens gaat het lampje nu vaker branden, ongeveer één op de 20 keer starten.
Laten uitlezen en daar komt een bovenwaarde lmm en bovenwaarde lambda sonde uit.

Inmiddels zijn de LMM en gashuisklep gereinigd, wat niet het emissie probleem heeft opgelost. Maar het reinigingen van de gashuisklep heeft wel het wisselende toerental bij stationair opgelost.

Ergens op dit forum een tip gelezen om te starten met stadslicht en dat leek inderdaad het probleem op te lossen. Maar inmiddels werkt dat ook niet meer. Het lijkt er nu op dat wanneer het lampje brand, dat ik dit kan resetten door de motor uit te zetten en met binnen ongeveer een seconde of twee de motor weer te starten.

De Volvo garage hier in Zwolle geeft aan het ook niet te weten waar het aan ligt. Ik zou moeten achterhalen hoe het probleem op te oproepen is zodat ze het kunnen nakijken op het moment dat de storing er is? Maar goed, dat is nog niet gelukt en wanneer ik de auto neer zet bij de garage met een motorstoring lampje, is dat zeker geen garantie dat dat zo blijft die dag..

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen alvorens over te gaan op een eventuele dure reparatie?

Is het overigens normaal dat het lampje gaat branden bij het starten en niet onder het rijden?

Alvast bedankt,
Edwin.
Laatst gewijzigd door Esrever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2008 Volvo V70 2.5T benzine automaat (200Pk)
2002 Volvo V70 2.4 benzine (140Pk)
Oceanracer
Geartronic member

Je hebt er twee, dus als er destijds maar eentje is vervangen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
c7rl
2nd Gear member

Beste Edwin,

Moet je mijn draadje even lezen: viewtopic.php?p=1379049

Groeten

Edwin

PS je kunt dus verschillende richtingen op, een melding wil niet gelijk zeggen dat je die onderdelen die in VIDA een storing opleveren ook moet vervangen. Andere defecten zoals bij mij de pakkingen kunnen meldingen geven van verkeerde ontsteking. Dus (zoals je kunt lezen conlcuderen na lezen van mijn draadje) eerst alles even optische controleren:

- bougies,
- LMM,
- bobines,
- valse lucht bij de pakkingen controleren met beetje remmer reiniger, dat trekt naar binnen en houd de motor in
- o-ringen injectoren
- 2x lamba sonde Let op vraag hier ff aan iemand met VIDA welke type erin hoort! Soms zijn ze al vervangen voor de verkeerde en vervang jij ze ook weer door de verkeerde met als resultaat geen resutaat dus :-)
- ETM heb je er een met een witte sticker (onder de ETM) dan is die vast aan vv toe

Mocht je gaan vv dan kun je zelf bij autoonderdelen24 of misterauto in duitsland (doe ik via een packstation) zelf de onderdelen bestellen bespaart je hoop geld met misterauto nl)
Ik heb vandaag alle filters en schijven voor en achter met remblokken gekocht voor 208 euro mann,, en bosch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
MN-NL
5th Gear member

Wat bij die Lamdasondes nog wel eens het geval wil zijn: ze zijn voorverwarmd. Dat betekent dat zo gauw je gaat starten de sonde op bedrijfstemperatuur moet komen. Gaat dat te langzaam dan registreert het motormanagement dat en heb je een lampje. Detecteert de volgende startprocedure geen storing, dan lampje weer uit. Door snel te herstarten zal de sonde nog warm zijn en dus geen storingssignaal afgeven?

Overigens functioneert de sonde vaak nog prima, is hij alleen te langzaam in bedrijfstoestand. Vaak het geval bij oudere exemplaren die niet meer zo fris zijn. Dus loopt motor goed en bij APK geen issue, kan je doorrijden. Met af en toe een lampje voor je neus.

Of je vervangt de sonde door het juiste exemplaar. Dus OE Volvo of de juiste Denso.
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

En hoe oud is je luchtmassameter? Als het de originele nog is, zou ik die eerst vervangen. Reinigen helpt niet tegen veroudering. Een originele bosch kost bij misterauto ook niet de hoofdprijs.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Esrever
1st Gear member

Heb dit weekend de camera van de telefoon even onder het gasklephuis geduwd, en het is inderdaad één met een witte sticker.
Onderdeel nummer 8644345.

Ik laat deze week de auto bij mijn zwager nog even uitlezen voor de zekerheid. Hij is er overigens echt van overtuigd dat het aan het gasklephuis ligt.
Wordt vervolgd.
Esrever
1st Gear member

Even een update.

Afgelopen weekend auto opnieuw uitgelezen met vida, daar komen nog steeds dezelfde meldingen uit.
Bovenwaarde lmm en bovenwaarde lambda sonde.

Wanneer je iets verder kijkt verwijst vida bij de lambda sonde bovenwaarde melding naar een mogelijk defecte lmm. Deze is makkelijk te vervangen dus is heb gisteren een tweedehandse (schadeauto) lmm overgenomen voor een zeer schappelijk bedragje. Deze ter plekke er in gezet.....

Ik heb een nieuwe auto!
Meer power, gelijkmatiger optrekken en het grootste verschil zit in het loslaten van het gaspedaal... Dit werkt nu zonder stoten!
Wat een verschil.. Dit had ik jaren eerder moeten doen!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”