Maar de levensverwachting neemt nog steeds toe....valser schreef: Het is vanuit het perspectief van volksgezondheid heel raar dat diesel nog is toegestaan als brandstof. Met het huidige zeer drukke en massale auto/vrachtverkeer kan dat echt niet meer, zeker in het sterk vervuilde gebied waar we hier in wonen. Gelukkig worden de tegenkrachten tegen de vervuilende autoindustrie steeds sterker. Een toe te juichen ontwikkeling na decennia stilstand door beïnvloeding door de corrumperende autoindustrie.
Nu de rest nog. (Scheepvaart, benzine-auto's, oude kerncentrales, scooters, vrachtwagens etc)
Het feit dat Volvo slechts reageert op trends op dit gebied laat zien dat hun praatjes over hun zorg voor 'de mens en zijn leefomgeving' niet serieus zijn te nemen. Ik herinner me nog goed hoe iedereen de Prius jarenlang uitlachte, achteraf een zeer vroege trendsetter. Waar was Volvo al die tijd? Maar goed, van een commerciële onderneming kun je ook niets verwachten tenzij zaken door overheden worden afgedwongen. Japan heeft al heel lang zeer strenge regels op dit gebied.
De energie transitie kost gewoon veel tijd, je kan de economie ook niet stilleggen, wie betaalt dan de rekening?
Het onderliggend probleem is de sterke toename van de wereldbevolking. En die willen allemaal een bepaalde levensstandaard.
Effectiviteit Milieuzones
In het rapport "landelijke effectstudie milieuzones vrachtverkeer 2010", waarin cijfers worden gepubliceerd over de effectiviteit van de Nederlandse milieuzones, blijkt dat de uitstoot NOx niet of nauwelijks gedaald is, maar eventueel pas vanaf 2013 zal dalen. De PM10 fijnstof uitstoot door vrachtwagens is slechts met 2 tot 7% gedaald in gebieden met een milieuzone. Echter, omdat het vrachtvervoer slechts voor een zeer klein deel van het fijnstof in de lucht verantwoordelijk is, is deze uitstoot wel met 2 to 7% afgenomen, maar op de gemeten fijnstofconcentraties verwaarloosbaar klein.
Bijvoorbeeld: de berekende PM10-concentraties langs de wegen in de Amsterdamse milieuzone is in 2010 gemiddeld 0,02 tot 0,08 μg/m3 lager dan zonder milieuzone, dus een verbetering van 0,1% t.o.v. de in Nederland gemiddeld gemeten waarde van ca. 25 ug/m3. Op luchtkwaliteitsknelpunten is de gemiddelde berekende daling 0,15 tot 0,25 μg/m3, dus een daling van 1% van de gemiddeld in Nederland gemeten waarde van ca. 25 ug/m3. Let wel, deze "verbeteringen" moeten berekend worden, omdat deze minimale verschillen in metingen volledig te verwaarlozen zouden zijn ten opzichte van normale schommelingen.
Deze resultaten zijn veel lager dan de gemiddelde verwachtingen bij de deelnemende gemeenten uit 2007 en 2008, verwachtingen op basis waarvan het besluit genomen is Nederlandse steden op slot te zetten voor oudere vrachtauto's.
Rapport van het Milieu en Natuur Planbureau
Volgens een rapport van het Milieu en Natuur Planbureau is de belangrijkste veroorzaker van fijnstof in de lucht bodemstof en zeezout (55%) en stof dat komt aanwaaien uit buurlanden (30%). Van de overige 15%, het door Nederland geproduceerde fijnstof, is slechts ongeveer 6% afkomstig van wegverkeer. Van deze 6% wordt nog een derde deel veroorzaakt door slijtage van remmen, banden en wegdek. Van de resterende 4% fijnstof, de dieselmotoren, wordt 1,2% door personenauto's veroorzaakt en 2,8% door vrachtvervoer, inclusief bestelauto's en bussen. Het is dus niet verwonderlijk dat het weren van vrachtwagens met oudere motoren, weer een zeer klein deel van die 2,8%, niet tot spectaculaire resultaten zou leiden!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieuzone