Klussen aan de 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
mijnvolvoenik
2nd Gear member

Ik zal niet zeggen dat de Borbet's niet staan op je (erg mooie) auto , maar ik heb juist de Andromeda's gekozen om onder mijn auto te plaatsen , vanwege de look :)

Zo te zien zijn ze al eens voorzien van een nieuw laagje ?

Persoonlijk ben ik niet technisch aangelegd , maar zoals jij de zaken bekijkt , hoeft dat blijkbaar ook niet . Erg duidelijk , zelfs voor mij .
Chapeau !
trotse bezitter volvo S60 2.5T 2005
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik vind de Borbets zelf wel mooi staan. Iets moderner terwijl het nog steeds bij de auto past. De vorige eigenaar had de Borbets als winterset en de Mercurius als zomerset, ik heb dat omgedraaid. Voor zover ik weet zijn de velgen nog niet voorzien van nieuwe lak, maar de Borbets zijn ook pas enkele jaren oud.

De uitlaat is weer gefixt. Een kennis van me kan een knap staaltje lassen en last vaak uitlaten voor tractoren (heeft op z'n oude en recentere Deutz een volledig rvs systeem en was dit weekend bezig aan een rvs uitlaat voor een Fordson Major)
Volgens hem hing de las vol verglaasde troep (brak vrij gemakkelijk af toen hij de boel met een schroevendraaier bewerkte voor hij begon te lassen) komt volgens hem ofwel doordat men ooit al een oud gat had dichtgemaakt met een soort uitlaat kit, ofwel omdat de kat inwendig wat aan het smelten gegaan is en dat spul naar buiten gekomen is. Dat laatste zou willen zeggen dat de kat niet goed meer is, maar aan de uitlaat zijde zag deze er alleszins nog goed uit.
Alleszins, na de troep eraf te kloppen (en wat complimenten van hem over de algemene staat van de downpipes die verder keihard zijn) heeft hij de boel weer netjes dichtgemaakt en meteen de hele lasnaad gedaan.

Afbeelding

Komende week kan ik de uitlaat weer monteren en lekker verder rollen :)
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
lint
Geartronic member

Altijd makkelijk om zo'n handige kennis te hebben die bereid is de klus te klaren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Frederik Welvaert
5th Gear member

Nu hoop ik natuurlijk wel dat die kat nog goed is, anders kom ik alsnog in de kosten (nieuwe downpipes en kat zijn niet meer origineel te krijgen dacht ik, aftermarket kosten die dingen nieuw ruim 400 EUR.

De kat zag er visueel nog goed uit (hoewel je er niet echt in kan kijken) en als ik erop klop hoor ik ook geen losse stukken rammelen... Zijn er nog manieren om deze te testen?
MY05 V50 2.0D
lint
Geartronic member

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Frederik Welvaert
5th Gear member

De uitlaat zit er weer onder, geluid is weer normaal :)

Terwijl ik de auto opgekrikt had staan meteen eens gekeken wat ervoor zorgt dat de achteruitrijlichten niet altijd aan gingen. Ik kwam dit ding tegen:
Afbeelding

Het zwarte kunststof ding is de onderkant van de automaat pook, de geroeste stang erop verbindt de pook met de zogenaamde pnp switch op de automaat. In de loop der jaren is hier blijkbaar wat speling op gekomen, dus het ding even opnieuw afstellen kon geen kwaad. Ik heb een spiegel achter de auto gezet zodat ik kon zien of de achteruitrijlichten brandden of niet. De stang losgemaakt van de pook, even weer naar binnen, pook in R, weer onder de auto en de stang zodanig zetten dat de achteruitrijlichten aan gaan. Dan de beiden weer aan elkaar bevestigd. Klaar!
MY05 V50 2.0D
Hans oet Twent
8th Gear member

Mooi Topic!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Frederik Welvaert
5th Gear member

Bedankt! Leuk voor mezelf om het werk bij te houden, en hopelijk ook leuk voor andere liefhebbers om de werkjes te volgen en ook tips te geven.
MY05 V50 2.0D
Hans oet Twent
8th Gear member

Frederik Welvaert schreef: Bedankt! Leuk voor mezelf om het werk bij te houden, en hopelijk ook leuk voor andere liefhebbers om de werkjes te volgen en ook tips te geven.
100 punten!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
V480-S60
Geartronic member

Sow hé. Zie het topic nu pas. Mooie wagen en mooi dat je bezig bent de wagen weer in goede staat te brengen. TOP.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Frederik Welvaert
5th Gear member

De algemene staat van de auto is goed, ik ben gewoon wat kleinigheden aan het aanpakken ;)

Ik moest hier trouwens nog een update posten die ik op Volvo700vereniging.nl wel al geplaatst had, dus even een copy paste van daar:

Nog iets aangepast waar ik niet eens van wist dat ik er 'last' van had. Sinds aanschaf lees ik vrij veel over de Volvo's uit deze periode. Blijkbaar is er in de luchtinlaat een systeem gebouwd dat bij koude temperatuur lucht gaat aanzuigen van rond de uitlaat, bij hogere temperaturen wordt er geleidelijk overgeschakeld naar de luchtinlaat van achter de grille. Dit systeem zit op meerdere modellen uit die periode, ook de 850, en velen krijgen met het probleem te maken dat het systeem komt vast te zitten in de warme lucht stand. Na demontage van het luchtfilterhuis (letterlijk 5 minuten werk) blijkt bij de mijne het systeem ook helemaal verrot te zijn. Het 'thermostaatje' zit helemaal vast.
Afbeelding

Dit dingetje (voor degenen die het niet kennen, het is overigens maar enkele centimeters groot) deed z'n werk niet meer. Het pennetje zat helemaal vast. Ook na het pennetje weer gangbaar te maken werkt het systeem echter niet. Hierdoor loopt de motor, koud of warm dus altijd op warme lucht (aangezogen door een lange, smalle flexibel, ipv lekker frisse lucht, aangezogen door een korte, dikke inlaat. Van wat ik lees op internet starten en lopen ze allemaal perfect op enkel de koude lucht, zelfs in koudere klimaten/winter. Sommige mensen lijmen de boel vast, verwijderen de veer of gaan zelfs nog verder en verbouwen de halve luchtinlaat naar het filterhuis. Ik wou iets doen dat ik nog kan omkeren, dus ik heb gewoon een schroef in het huis gedraaid zodat de klep geblokkeerd staat op koude lucht.

Starten en normaal rijden lijken niet veranderd, maar als ik de auto op z'n staart trap is het wel een ander gedrag dan ervoor. Vroeger vond ik de auto wat loom boven de 3000 toeren, maar de motoren schijnen ontworpen te zijn voor koppel in lage toeren ipv echt top vermogen, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Nu is de auto ook in hoge toeren een stuk levendiger dan ervoor. De auto wordt steeds leuker :)
MY05 V50 2.0D
depaul88
Starter

Hoi Frederik,

Je laatste post vind ik erg interessant. zou dit ook de reden kunnen zijn dat de auto onzuiniger loopt dan hij zou moeten? kun je misschien aangeven waar ik genoemd dingetje kan vinden, en hoe je erachter komt of hij wel of niet functioneert?

Bvd
dbosker
6th Gear member

hmm, moet ik die van mij ook eens controleren.

laatste Volvo (960) verkocht
depaul88
Starter

Zo, ik heb hem ook eens eruit gepeuterd. leek alsof hij ook vastzit op warme lucht, heb er ook een schroef ingedraaid zodat ie vast op koude lucht staat. merk er tot nu niks van tijdens het rijden..
dbosker
6th Gear member

Heb ik ook gedaan. Is vrij gemakkelijk, aan de onderkant zit al een gaatje. Zeskant boutje met moer aan de binnenkant en het is gepiept.

laatste Volvo (960) verkocht
Frederik Welvaert
5th Gear member

Hele tijd niks meer gepost omdat mijn tijd in de verbouwing ging van mijn huis. Bovendien heeft de auto alles bij elkaar enkele weken in de garage gestaan ook (is een ander topic over, alternator kapot gegaan, nieuwe alternator en riem gemonteerd door de garage, 2 dagen later rafelt de nieuwe riem kapot en draait in de distributie. Motor kapot, op kosten van de garage een halve koprevisie gehad)

Vorige week eindelijk tijd gehad om een kleinigheidje te doen: vervangen van de vergrendeling van de opbergklep in de tunnel.

Afbeelding

De 2 beige stukjes zijn het enige wat overbleef van het originele grendeltje.

Afbeelding

Misschien jammer dat het zwart is, beige heb ik nergens gevonden. Maar het zit toch grotendeels uit het zicht. Bovendien geeft het wel wat contrast in het interieur.

Nog een klusje wat ik wil doen:
Na wat experimenteren met LED verlichting achteraan om de auto wat "zichtbaarder" te maken tussen het moderne led geweld ben ik wat teleurgesteld achtergebleven. Verschillende lampjes waren niet feller dan de 5W gloeilampjes die er origineel in zitten. Uiteindelijk een type gevonden wat wel een duidelijke verbetering is, maar die triggeren continue het "kapot lampje" lampje, en als ik rem storen ze op de radio. Ik heb nu 2 extra lamphouders besteld om de huidige verlichting gewoon dubbel uit te voeren met klassieke 5/21W gloeilampjes. De onderste behouden dan gewoon hun dubbele functie normaal licht / remlicht. De bovenste lichten krijgen dan dubbele functie gewoon licht / mistlicht.
MY05 V50 2.0D
Frederik Welvaert
5th Gear member

Gisteren de achterlichten aangepast, blijkbaar is de rechtse lamp unit nog niet voorbereid op een extra lamp. Dat werd dremelen :)

Afbeelding

De auto heeft nu dus 4 5W lampjes als achterlicht. De sedan heeft volgens mij ook 4 5W lampjes, net als de meeste auto's die na de 960 op de markt kwamen. In principe kan ik later nog veranderen wat ik wil, want de lamphouders die ik gekocht heb zijn 5/21W houders, dus ik heb nu 4 5/21W lampen zitten. Momenteel dus 4x dimlicht, bij remmen gaan de onderste 2 extra fel branden en bij mistlicht aan gaat de linkse bovenaan feller branden. Ik ben nog aan het twijfelen of ik de rechtse ook zou aansluiten op het mistlicht of niet. Ik denk dat ik in de toekomst ook nog eens ga investeren in nieuwe lichtunits ook, want de onderste rode lichten zijn al wat dof geworden (en het zijn zo te zien al niet meer de originele units, want de sticker gaf aan dat deze in 2003 gefabriceerd waren)

Eerst het volgende probleem aanpakken: net nadat ik klaar was met de lichten aan te passen begon het te regenen en zag ik door het water wat over de oprit stroomde een oliespoor van onder de auto komen... Het was al donker, dus niet meer verder naar kunnen kijken. Hopen dat het volgende week wat droog blijft zodat ik de auto eens kan opkrikken om onder de motor te kijken. En dan hopen dat het niks ernstig is... De auto heeft me sinds aanschaf al meer dan 1000 euro gekost aan herstellingen (preventief en zelf uitgevoerd werk niet meegerekend) dus het mag wel eens stoppen nu.
MY05 V50 2.0D
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Je hebt al waardig wat werk verricht met de nodige tegenslag achter de rug,
hoop voor je dat 2018 beter uitpakt.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Frederik Welvaert
5th Gear member

Hoop ik ook. Ik ga het jaar alleszins beter zichtbaar in:

Afbeelding

Gisteren eens de tijd genomen om het inlaattraject te reinigen. Dit vooral omdat ik merkte dat de motor het even moeilijk kreeg als bij stationair toerental de airco erbij komt, hij kreeg dan een behoorlijke dip. Dus ik wou de stationair klep eens reinigen (wat een smurrie kwam daaruit zeg) Meteen ook maar de gasklep en de luchtmassameter gedaan. Het effect moet ik nog even testen, ik had de auto vandaag niet nodig. Wat me wel opviel is dat de vlamdover (die heb ik enkele maanden geleden al vervangen) ietwat nat was van de olie en er ook een klein plasje olie in het inlaatspruitstuk lag. Is dit normaal of wordt het tijd dat ik heel het traject van de carterventilatie eens naloop en dan vooral de olieretour?

Afbeelding

De olielekkage onder het blok valt mee blijkbaar. Ik heb de olie opgekuist (hing ter hoogte van de oliepomp) 2 dagen later nog geen druppel te zien... nu hoop ik dat het de oliepomp zelf is die lekt als de motor draait en niet de krukaskeerring die er vlak boven zit. Ik zal het zien ik weer met de auto gereden heb denk ik.
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY05 V50 2.0D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Frederik, mijn ervaring met dit motorblok is dat er altijd wel een iets aan olie onder de gasklep ligt. Jaarlijks die gasklep schoonmaken en de vlamdover vervangen heeft niet zoveel zin omdat die olie toch blijft komen. Maar het kan geen kwaad en de auto rijdt er niet slechter door.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”