90.00 km: defecte aircopomp, ISG vervangen en aggregaten riem?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Bij mij is de aircopomp deze week voor de tweede keer vervangen. De eerste keer was kort voor het einde van de garantietermijn. Die serie had last van ijsvorming. Het type dat toen gemonteerd is blijkt ook veel problemen te hebben, dit keer met olie. Hopen dat de derde nu wel goed is. Ik heb ook even naar de ISG gevraagd. Deze is nu niet vervangen (80.000 km). Mij werd verteld dat bij onderhoud door de Volvodealer op de ISG een garantietermijn van vijf jaar geldt.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Skibs
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39

..en ook ik krijg deze week mijn inmiddels vierde aircompressor gemonteerd, wederom onder garantie, lijkt maar niet te beteugelen dit probleem. Wederom na foutmelding 'storing hybride systeem, service vereist'.. Pih my '14.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Goed nieuws: de aircocompressor is uiteindelijk onder 100% coulance vervangen. Het duurde even maar top service.
Daarbij is ook nog eens de actiekorting op de VOC verrekend
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
peterpijpelink
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.04.2014 - 18:18

Volgens mij heb ik nu het record te pakken, de 3e aircopomp zit er in. Deze hield het 3 weken uit...
Volvo is bezig met rapport zeggen ze. Maar afwachten tot de 4e gaat....

Valt me wel op dat de melding komt nadat ik de auto van de laadpaal haal.
Volvo V60 PiH 2013. Full option. Vorige auto's Skoda Octavia vRS.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6355
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bizar zeg! Is het trouwens een elektrisch of een mechanisch probleem? Ben wel benieuwd.
Die van mij is "gewoon" lek en aan de buitenkant nat van de olie. Binnenkort wordt die van mij onder garantie vervangen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Erg vervelend allemaal. Maar je zou na 4 jaar toch mogen verwachten dat het probleem onder controle is?
Gebruikersavatar
NijtramO
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.05.2017 - 15:56

Ook mijn aircopomp is zeer recent vervangen onder 100% coulance. Mijn V60 is ruim 3 jaar oud en de teller stond op dat moment net boven de 110.000km.
Dealer was op zoek naar een dalend koelvloeistofpeil en zag direct dat de aircopomp lekte. Het leek alsof men die pomp direct checkte, toen de monteur kon vertellen dat er 100% coulance op zat dacht ik meteen "dat komt vast vaker voor".
De reacties in dit topic bevestigen dat!

Verder koelvloeistof bijgevuld en koelsysteem afgeperst. Niets gevonden, niveau daalt momenteel ook niet zichtbaar.
Volvo V60 D6 Summum 2013 Seashell metallic, met Hybrid Technology line en een trekhaak
Daarvoor: Opel Ampera 2012; Audi A5 1.8 TFSI Sportback 2012; Volvo V70 2.4D Geartronic Limited Edition 2009; BMW 318i 2009; Volvo S60 2.0T Aut. Drivers Edition 2008; Volvo V50 2.0D Base 2005
kameel1
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 20.02.2007 - 15:42

90000 beurt gehad, keyless entry links voor op garantie evenals de isc modificatie. Auto opgehaald na 8 km melding storing hybride systeem, volgende dag terug, auto aan de kast ( ondertussen even sturen in een strakke f-pace) probleem is niet direkt op te lossen.
Op diesel naar huis, dat lijkt dan weer makkelijk twee motoren in één auto.
Echter volgende avond strand mijn vrouw langs de a6 ( electrisch systeem heeft alle accu's leeggezogen).
Auto is s'avonds laat afgevoerd naar dealer. Volgende ochtend krijgen we bij gebrek aan beter een xc90 d5 met 800km op de teller mee dit om de pijn te verzachten.
Uiteindelijk blijkt de electromotor van de aandrijving door (waarschijnlijk) kortsluiting overleden te zijn, een grapje van €4500 ex arbeid.
Nu doet ie het weer met een nieuwe motor en onder garantie, hulde aan volvo en dealer.
Laatst gewijzigd door kameel1 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33102
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Tsjee die is heftig! Goede service zeg!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

De aircopomp (nummer drie) lijkt weer stuk. Morgen maar even bellen.....
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Bij mij is afgelopen vrijdag de Dynamo/Starter vervangen... kapotte lager... 150.000km
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

kameel1 schreef: 90000 beurt gehad, keyless entry links voor op garantie evenals de isc modificatie. Auto opgehaald na 8 km melding storing hybride systeem, volgende dag terug, auto aan de kast ( ondertussen even sturen in een strakke f-pace) probleem is niet direkt op te lossen.
Op diesel naar huis, dat lijkt dan weer makkelijk twee motoren in één auto.
Echter volgende avond strand mijn vrouw langs de a6 ( electrisch systeem heeft alle accu's leeggezogen).
Auto is s'avonds laat afgevoerd naar dealer. Volgende ochtend krijgen we bij gebrek aan beter een xc90 d5 met 800km op de teller mee dit om de pijn te verzachten.
Uiteindelijk blijkt de electromotor van de aandrijving door (waarschijnlijk) kortsluiting overleden te zijn, een grapje van €4500 ex arbeid.
Nu doet ie het weer met een nieuwe motor en onder garantie, hulde aan volvo en dealer.
100% garantie op een auto uit 2013 Volvo neemt kennelijk zijn verantwoordelijkheid dat doen niet vel merken op die manier
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Bij mij is begin mei de eerste airco pomp vervanging uitgevoerd (garantie). Tevens 80k beurt waarbij de ISG is vervangen.
Half juni op vakantie gegaan en nog voor de grens wederom een kapotte airco. In Duitslan veel file, stilstand en 30 graden) :-(.
Onderweg met dealer gebeld en die wisten te vertellen dat de aircopomp een ernstig inwendig probleem heeft, maar dat er binnen enkele dagen een nieuw type beschikbaar zou zijn (inmiddels beschikbaar is).

De consequenties van de de aircopompstoring kunnen echter zeer ernstig zijn.
Halverweg Denemarken werd ik verrast met de volgende melding: Fout accu opladen - Service spoed.
Volvo Assistence gebeld met de vraag hoeveel spoed Spoed is.
Die hebben de technische dienst van Volvo gecontacteerd.
Ondertussen uit voorzorg de snelweg af gegaan. VA belde snel terug en meldde dat de auto binnen een halfuur stil komt te staan.
Zij hadden de dealer in Køye gecontacteerd, die op dat moment gelukkig vlakbij was.
De dealer stelde vast dat de accu leeg was en volgens hun stuk. Er was een grote reeks met storingen te vinden allemaal volgens hun terug te voeren op de slechte accu.
Ze hadden er een nieuwe ingezet en alles (zelfs de airco) deed het weer.

Jammer dat de airco er binnen een half uur weer mee ophield.

De week daarna heeft de airco bij iedere rit even gewerkt. Na een week helemaal niet meer.
Overigens heeft dit een bijzonder gevaarlijke situatie opgeleverd, omdat toen ik in een forse regenbui terecht kwam in 10 seconden de autoruiten volledig dichtsloegen.

Inmiddels bij de dealer in Nederland de afspraak gemaakt dat het nieuwe type aircopomp gemonteerd zal worden bij terugkomst.

Helaas ben ik op de terugreis met exact dezelfde melding geconfronteerd. Precies op de zelfde plek, nadat ik in Denemarken de afslag Køge was gepasseerd.
Garage in NL gebeld en met de chef werkplaats gesproken. Hij vertelde dat de storing in de aircopomp het laden van de 400v accu kan stoppen.
Als gevolg daarvan krijgt de 12V accu ook geen laadstroom meer ( die wordt immers gevoed vanuit het 400v systeem).
Tsja dan kom je dus gewoon stil te staan.
Dus, afgesleept naar een andere dealer (Næstved).
Met veel voeten in aarde na ruim een dag een huurauto via Volvo Assistance gekregen en mijn auto gaat op transport naar NL ( staat nu nog, na 5 dagen, bij de dealer in DK).

Moraal, een ogenschijnlijk klein maar vervelend probleem kan volledig stilvallen van de auto veroorzaken.
VA helpt je niet om dit te voorkomen, want, "ach meneer, uw auto rijdt nog, dus u kunt geen vervangend vervoer krijgen."
Dealers in Denemarken en in Zweden, hebben absoluut geen tijd om een reizende klant te helpen met een dergelijk probleem. VA heeft naar hun zeggen veel dealers gebeld om te kijken of ze tijd hadden om te repareren. Stuk voor stuk melden ze dat zelfs als de pomp er zou zijn, ze geen tijd hebben om deze te monteren.
En, oja, Ik ben reuze blij dat mobiel bellen in Europa in het abonnement zit tegenwoordig.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6355
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat een verhaal...... Wat was nu de oorzaak van je defecte accu? Met andere woorden, wat is oorzaak en gevolg?
Gebrek aan koeling van de accu als gevolg van de falende airco gok ik?
Hoop dat alles uiteindelijk weer netjes voor je wordt opgelost!
Succes ermee in ieder geval.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Nee, de aircopomp van onze auto's zit in het 400v circuit. De fout in de pomp veroorzaakt fouten in het 400v circuit (getuige de vele meldingen van Storing in het hybride systeem, die anderen hebben gezien). Kennelijk kan het zover komen dat de ISG niet meer in staat is om de 400v accu te laden. Als die dan te ver leeg is, wordt de 12v accu ook niet meer geladen. Die accu is dus voor niets gewisseld (nou ja €400 bedroeg de rekening).

Oorzaak is dus de defecte pomp en eerlijk gezegd ben ik van mening dat Volvo een terugroepactie moet starten, nu dit de consequentie kan zijn.
Ik heb afgelopen dinsdag even met Customer Services van VCNL gesproken over deze zaak en vooral ook over de wijze waarop Volvo Assistance dit heeft opgepakt. Afgesproken dat ik een en ander op papier zal zetten.

Ik heb overigens 5 jaar garantie op mijn auto, dus ik zal nog wel een gesprek voeren met dealer en VCNL over de accu.

Eerlijk gezegd zou ik met deze auto geen lange reizen meer doen, totdat ik weet dat er een goed type aircopomp in zit.
Ik ging naar het noorden en had temperaturen in Duitsland van ca 30 graden. Je zal maar in Frankrijk of Spanje dit probleem krijgen.....
Weinig dealers, bloedhitte, stranden aan de route du Soleil....
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Poni schreef: Nee, de aircopomp van onze auto's zit in het 400v circuit. De fout in de pomp veroorzaakt fouten in het 400v circuit (getuige de vele meldingen van Storing in het hybride systeem, die anderen hebben gezien). Kennelijk kan het zover komen dat de ISG niet meer in staat is om de 400v accu te laden. Als die dan te ver leeg is, wordt de 12v accu ook niet meer geladen. Die accu is dus voor niets gewisseld (nou ja €400 bedroeg de rekening).

Oorzaak is dus de defecte pomp en eerlijk gezegd ben ik van mening dat Volvo een terugroepactie moet starten, nu dit de consequentie kan zijn.
Ik heb afgelopen dinsdag even met Customer Services van VCNL gesproken over deze zaak en vooral ook over de wijze waarop Volvo Assistance dit heeft opgepakt. Afgesproken dat ik een en ander op papier zal zetten.

Ik heb overigens 5 jaar garantie op mijn auto, dus ik zal nog wel een gesprek voeren met dealer en VCNL over de accu.

Eerlijk gezegd zou ik met deze auto geen lange reizen meer doen, totdat ik weet dat er een goed tupe aircopomp in zit.
Ik ging naar het noorden en had temperaturen in Duitsland van ca 30 graden. Je zal maar in Frankrijk of Spanje dit probleem krijgen.....
Weinig dealers, bloedhitte, stranden aan de route du Soleil....
Is dat ook zo als je de auto 5 minuten volledig afzet? Ik ben nu ook bezig met mijn 2e aircopomp (sinds mei). Maar ik heb de eerste 2 foutmeldingen al gezien. Bij de 1e aircopomp, was dat het begin van het einde. Broekhuis geeft aan dat er een kans is dat ze komende maandag de 3e aircopomp inbouwen. Dan staat ook de ISG op het programma.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Ja inderdaad. Bij dit soort storingen is het natuurlijk niet de bedoeling om de niet opgeladen accu te vervangen door een nieuwe. Hopelijk geeft VA dit dan ook door aan de dealers in binnen en buitenland. Bij pech in het buitenland ben je vaak vogelvrij en dwingt men je om van alles te vervangen. Denk aan 4 nieuwe banden in het geval je er 1 lek mocht rijden. (mag geen mm verschil in zitten meneer!)

Maar 1 troost: Onze 1e aircopomp heeft het uitgehouden tot 100k km en is toen preventief vervangen vanwege lichte lekkage, maar heeft de auto nooit laten staan.
Dus ik ga ervanuit dat de 2e pomp het ook wel weer 100k km vol gaat houden.

Conclusie:
Tijdens het laden bij wat hogere buitentemperaturen moet de accu tijdens het laden gekoeld kunnen worden. Bij niet goedwerkende airco wordt het laden onderbroken. Hierdoor wordt de 400V accu niet meer geladen, maar de 12V accu ook niet meer.
Daardoor zal de auto heel snel niet meer functioneren.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

vaudi schreef: Ja inderdaad. Bij dit soort storingen is het natuurlijk niet de bedoeling om de niet opgeladen accu te vervangen door een nieuwe. Hopelijk geeft VA dit dan ook door aan de dealers in binnen en buitenland. Bij pech in het buitenland ben je vaak vogelvrij en dwingt men je om van alles te vervangen. Denk aan 4 nieuwe banden in het geval je er 1 lek mocht rijden. (mag geen mm verschil in zitten meneer!)

Maar 1 troost: Onze 1e aircopomp heeft het uitgehouden tot 100k km en is toen preventief vervangen vanwege lichte lekkage, maar heeft de auto nooit laten staan.
Dus ik ga ervanuit dat de 2e pomp het ook wel weer 100k km vol gaat houden.

Conclusie:
Tijdens het laden bij wat hogere buitentemperaturen moet de accu tijdens het laden gekoeld kunnen worden. Bij niet goedwerkende airco wordt het laden onderbroken. Hierdoor wordt de 400V accu niet meer geladen, maar de 12V accu ook niet meer.
Daardoor zal de auto heel snel niet meer functioneren.
De conclusie is niet (in mijn geval) correct. De terugreis was gestart bij een buitentemperatuur van 15/16 graden.
Van de garage begrijp ik dat het de elektronica van de airco is die de regelcircuits rond het 400v systeem verstoren, waardoor (weer in mijn geval) het laden niet meer werkte (zelfs als de airco niet aanstaat, want ik heb 4 dagen met uitgeschakelde airco gereden en één dag voor vertrek de hybride accu nog geladen).
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Broekhuis had me al gewaarschuwd voor de impact van aircostoringen op het functioneren van de PIH. Wat ik heb begrepen is dat er 2 niveaus zijn. Met het eerste niveau blijft de auto rijdbaar. Maar vanaf het tweede niveau val je stil of is de auto niet te starten. Ik ben wel geschrokken dat de aircopomp bij jou ineens de auto laat stilvallen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4837
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Mooi balen Poni!

De dealer in Køge is mij bekend, mijn schoonouders wonen er vlakbij. Ben daar wel eens geweest met mijn schoonpa. Ik ga over 2 weken echter naar Italië, ik hoop van harte daar niet zoiets mee te maken! Het vertrouwen in de Italiaanse Volvo-dealers ligt bij mij lager dan de Deense. Bovendien kan ik me in het deens beter redden ;)

Tot nog toe heb ik nog nooit dergelijke problemen gehad. De auto gaat volgende week wel nog naar de dealer voor de Sommarcheck. Is het probleem met die aircopomp iets dat op voorhand zichtbaar/controleerbaar is? Dan zou ik kunnen vragen of ze daar extra alert op zijn...
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”