90.00 km: defecte aircopomp, ISG vervangen en aggregaten riem?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef: Volvo geeft toch een lange garantie op een reparatie
Het argument dat ik vandaag hoorde was: "Bij een reparatie waar er sprake was van 100% coulance" kan er geen garantie worden gegeven op de reparatie. Dus stel dat ik bij de vorige reparatie deels had moeten betalen, dan werd deze pomp 100% vergoed. Nu zou ik deze pomp zelf moeten betalen.
Autowina schreef: De pomp is toch gewoon niet deugdelijk? Ondanks dat ik inmiddels mijn vierde pomp heb, heb ik nog geen enkele rekening ontvangen en is alles volledig onder garantie vervangen door mijn dealer (Broekhuis).
Dat ben ik met je eens de pomp heeft het ongeveer 3 maanden uitgehouden. Dat is veel korter dan dan meer dan 3,5 jaar van het eerste type. Ik vermoed dat dit nog wel een staartje krijgt.

Overigens is de nieuwe pomp in backorder tot minimaal 17/7. Er staat een afspraak voor 21/7. Morgen krijg ik de auto terug met het advies om geen preconditioning te gebruiken. De dealer is trouwens ook Broekhuis. Oh ja, ik heb (gelukkig) de extra verzekering voor 3 jaar. CarGarant gaf overigens aan desgewenst de factuur voor 99% (van bijna 1800 euro) te betalen. Het vulmiddel en de olie van de compressor zijn dan voor eigen rekening.

Gelukkig ga ik pas medio augustus richting Frankrijk. Ik heb geen zin om te ervaren hoe goed het vervangend vervoer is tijdens de vakantie.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Jelmer de Jong
6th Gear member

RoaldH schreef: Volvo geeft toch een lange garantie op een reparatie

Het argument dat ik vandaag hoorde was: "Bij een reparatie waar er sprake was van 100% coulance" kan er geen garantie worden gegeven op de reparatie. Dus stel dat ik bij de vorige reparatie deels had moeten betalen, dan werd deze pomp 100% vergoed. Nu zou ik deze pomp zelf moeten betalen.
Dit is geniaal. Eerst monteer je onder het mom van 'coulance' wat goedkope troep en als de klant dan een maand of twee later weer voor de deur staat mag er alsnog het volledige bedrag op tafel gelegd worden. De dealer zal het vast niet zo bedoelen maar als onderdelen steeds binnen de garantieperiode stuk gaan moet je toch iets. :D
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IV39
4th Gear member

Belachelijk. Het verbaasde mij dus ook enorm dat de eerste pomp het drie jaar uithoudt en de volgende nieuwe nog geen drie maanden. En dat gebeurt dus veel vaker... dat is toch vreemd.....
Ik vind de auto echt lekker rijden maar hoe vaak ik al niet bij de garage ben geweest, om even te laten kijken, vervolgens weer terug om het te maken, daarna weer om toch nog iets aan te passen.... ik weet niet of ik weer voor Volvo ga kiezen.
(De navigatie update voor 2013 is ook van verleden jaar waarop heel wegen al niet staan die er wel al waren. De volgende komst pas volgend jaar!!! Dit vind ik ook echt slecht.)
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

RoaldH, dat lijkt me toch niet. Je kan de dealer er op aanspreken dat deze een reparatie met ondeugdelijk materiaal heeft gedaan. Ik zou de dealer er zelfs op aanspreken om dit te escaleren naar Volvo NL. Dat een aircopomp stuk kan gaan als gevolg van slijtage, dat kan. 3 jaar is wellicht vroeg, maar helaas wel mogelijk. 3 maanden, dan is er wellicht sprake van een productiefout; Destemeer reden voor Volvo om de pomp te vervangen en te inspecteren. Het kan zomaar zijn dat de hele productiereeks rot is en dat men een terugroepactie moet doen. Daar zitten ze ook niet op te wachten.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Belachelijk. Het verbaasde mij dus ook enorm dat de eerste pomp het drie jaar uithoudt en de volgende nieuwe nog geen drie maanden. En dat gebeurt dus veel vaker... dat is toch vreemd.....
Ik vind de auto echt lekker rijden maar hoe vaak ik al niet bij de garage ben geweest, om even te laten kijken, vervolgens weer terug om het te maken, daarna weer om toch nog iets aan te passen.... ik weet niet of ik weer voor Volvo ga kiezen.
(De navigatie update voor 2013 is ook van verleden jaar waarop heel wegen al niet staan die er wel al waren. De volgende komst pas volgend jaar!!! Dit vind ik ook echt slecht.)
Ja, ik moest even slikken toen ik dit argument hoorde. De auto rijdt echt lekker. Maar ik ben net zoals jij de eerste 6 maanden beta-testrijder geweest. Hoewel alles naar tevredenheid is opgelost heeft wel wel even geduurd voordat alle bugs eruit waren. Ik heb gekeken naar de XC60T8 (of XC90T8 in mindere mate), maar ik ben bang dat ik dan de eerste 6 maanden toch weer vaker naar de garage moet om dingen te laten uitlezen en vervolgens in 1 of meerdere malen laten aanpakken. Ik heb een BMW 330e gekocht die de rol als dagelijkse (zakelijke) auto heeft overgenomen. En tijdens onze vakantie plak ik een extra Tomtom met live services tegen de voorruit. Maar het is wel jammer dat volvo de kans om sensus jaarlijks te updaten, laat liggen. Het PIH concept is echt fantastisch, maar je kunt nu wel constateren dat de aircopomp de achilleshiel is.
jrkalf schreef: RoaldH, dat lijkt me toch niet. Je kan de dealer er op aanspreken dat deze een reparatie met ondeugdelijk materiaal heeft gedaan. Ik zou de dealer er zelfs op aanspreken om dit te escaleren naar Volvo NL. Dat een aircopomp stuk kan gaan als gevolg van slijtage, dat kan. 3 jaar is wellicht vroeg, maar helaas wel mogelijk. 3 maanden, dan is er wellicht sprake van een productiefout; Destemeer reden voor Volvo om de pomp te vervangen en te inspecteren. Het kan zomaar zijn dat de hele productiereeks rot is en dat men een terugroepactie moet doen. Daar zitten ze ook niet op te wachten.

Vanmiddag ga ik de auto halen en ook die discussie voeren. Je hebt gelijk, het gaat om het principe. Het is leuk dat de dealer denkt, die pomp claimen we bij de extra garantie. Maar eigenlijk is het bizar dat een onderdeel van 1000 euro (1800 incl montage) het maar 3 maanden uithoudt. Na het lezen van de verhalen van Poni was ik bijna blij dat de pomp er voor mijn vakantie toch de brui eraan geeft. Ik zou er namelijk flink van balen dat je bij de lokale dealer PERICAUD AUTOMOBILES moet zeuren om vervangend vervoer, want alle beschikbare aircopompen zullen met voorrang naar NL gaan...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
NielsPHEV
7th Gear member

Ik blijf in dit soort discussies eigenlijk altijd weg van de formeel juridische benadering en laat me lijden door wat redelijk en billijk is en gebruik boerenverstand. Ik durf te stellen dat ieder weldenkend mens snapt dat als er iets wordt gerepareerd met een nieuw onderdeel waarvan dat nieuwe onderdeel na 3 maanden faalt dat de reparatie niet geslaagd is. Hierbij mag het helemaal niets uitmaken of de reparatie in de garantieperiode of daarbuiten heeft plaatsgevonden. Ook je dealer zal dit begrijpen.
IkeV70
5th Gear member

Dus als ik het goed begrijp: De aircopompen van het nieuwe verbeterde type zijn nog gevoeliger/slechter dan de pompen van het originele type??
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
NielsPHEV
7th Gear member

IkeV70 schreef: Dus als ik het goed begrijp: De aircopompen van het nieuwe verbeterde type zijn nog gevoeliger/slechter dan de pompen van het originele type??
Die van Ronald kennelijk wel kan natuurlijk ook een incident zijn
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef:
IkeV70 schreef: Dus als ik het goed begrijp: De aircopompen van het nieuwe verbeterde type zijn nog gevoeliger/slechter dan de pompen van het originele type??
Die van Ronald kennelijk wel kan natuurlijk ook een incident zijn
Er zijn blijkbaar meerdere versies van de aircopomp. Versie 1 bij aflevering. Versie 2 vanaf medio 2016 tot zeer recent. En nu versie 3 vanaf eind juni...
Blijkbaar is het geen incident. Onder andere Poni en Autowina hebben vergelijkbare klachten gehad met de "nieuwe" pomp.

Ik vraag me af wie er nog met de originele pomp rijdt of met een vervangende pomp zonder problemen.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IV39
4th Gear member

Of de laatste versie gevoelig, dat weet ik nog niet. Er zijn er drie bij ons vervangen in juni en die doen het allemaal nog.
De pompen die in april/mei zijn geplaatst, die lijken van mindere kwaliteit te zijn omdat die het binnen drie maanden begeven.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
IkeV70
5th Gear member

IV39 schreef:
Of de laatste versie gevoelig, dat weet ik nog niet. Er zijn er drie bij ons vervangen in juni en die doen het allemaal nog.
De pompen die in april/mei zijn geplaatst, die lijken van mindere kwaliteit te zijn omdat die het binnen drie maanden begeven.
April/mei/juni 2016 ? Of 2017 ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
IV39
4th Gear member

IkeV70 schreef:
IV39 schreef:
April/mei/juni 2016 ? Of 2017 ?
In maart/april 2017 kapot gegaan en vervangen, in juni 2017 weer kapot gegaan en in juni 2017 vervangen door de laatste versie, die dus verbeterd moet zijn.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
IkeV70
5th Gear member

IV39 schreef: In maart/april 2017 vervangen, in juni 2017 kapot gegaan en in juni 2017 vervangen voor de laatste versie, die dus verbeterd moet zijn.
Aha.

Die van mij is op 24 april (2017) vervangen. Volgens de dealer was dat een verbeterde versie. Ik begrijp uit dit topic dat er sinds kort dus opnieuw een verbeterde versie beschikbaar is? Inmiddels dus versie 3?

Ik zal er eens naar informeren bij de dealer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IkeV70 schreef:
IV39 schreef: In maart/april 2017 vervangen, in juni 2017 kapot gegaan en in juni 2017 vervangen voor de laatste versie, die dus verbeterd moet zijn.
Aha.

Die van mij is op 24 april (2017) vervangen. Volgens de dealer was dat een verbeterde versie. Ik begrijp uit dit topic dat er sinds kort dus opnieuw een verbeterde versie beschikbaar is? Inmiddels dus versie 3?

Volgens mij vervangen ze alleen als het gemonteerde exemplaar foutmeldingen geeft.
RoaldH
6th Gear member

Update: pomp is toch binnengekomen vandaag. Ze gaan hem morgen plaatsen...
vaudi
5th Gear member

@RoaldH,
Ben je het over de kosten eens geworden?
RoaldH
6th Gear member

vaudi schreef: @RoaldH,
Ben je het over de kosten eens geworden?
Die discussie loopt helaas nog.
IV39
4th Gear member

IkeV70 schreef:
Aha.

Of je aanname klopt, dat durf ik niet te zeggen. ik kan alleen maar aangeven wat en wanneer er bij gebeurd is.
Ik heb geen gegevens over wanneer er een nieuwe pomp is gekomen etc.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Gouwe
7th Gear member

RoaldH schreef: Het argument dat ik vandaag hoorde was: "Bij een reparatie waar er sprake was van 100% coulance" kan er geen garantie worden gegeven op de reparatie. Dus stel dat ik bij de vorige reparatie deels had moeten betalen, dan werd deze pomp 100% vergoed. Nu zou ik deze pomp zelf moeten betalen.
Suggestie om even een rechtswinkel te bellen. Hebben meestal wel goede tips in dit soort situaties.
Ik zou in ieder geval niet direct akkoord gaan met elk ander voorstel dan dat de repartie 100% onder garantie valt.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij hebben we hier te maken met het non-conformiteitsbeginsel.
Stel dat een pomp normaal 36 maanden meegaat en hij na drie maanden stuk is dan zou jij volgens mij 3/36 moeten betalen en de rest is voor Volvo.......
Garantie op garantie weet ik niet, maar je hebt toch ook recht op minimaal 6 maanden garantie op een reparatie?

In ieder geval heel veel succes en vooral een hele fijne vakantie!!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
NielsPHEV
7th Gear member

een garantiereparatie met een nieuw onderdeel dat naar 3 maanden faalt is een niet geslaagde garantiereparatie, simpel
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”