Rob en de Volvo S60 D2 Momentum of omgekeerd

gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Gisteren de Volvo S60 D2 Momentum opgehaald.

Wat gegevens (standaard of extra's? Geen idee maar dat interesseert me ook niet echt):

D2 120 pk,
Automaat 6 versn. (ben er nog niet uit of het een Geartronic of een Powershift betreft),
MY 2016,
Kenteken van 06/2015,
Kilometerstand: 28458 (bij aanvang),
Geen navigatie (gelukkig maar ;-) ),
Elektrisch inklapbare spiegels met verlichting aan onderzijde,
Regensensor,
Stoelverstelling: handmatig,
Geluidsinstallatie? Ja, een geluidsinstallatie zit er ook in ...........,
Geen reservewiel maar zo'n 'reparatiesetje' (daar moet ik dus nog iets aan gaan doen),
Niet zo'n achterlijk lichtpakket met 'sfeerverlichting' (?) en voetenruimteverlichting (?) maar wel branden de achterlichten in combinatie met de LED dagrijlichten!,
Halogeenverlichting.

Nou ja en verder alles wat er standaard in een Momentum afkomstig van de Portugese markt aanwezig hoort te zijn.

Eerste indruk na 260 km (veel bochten en bergje op, bergje af) : positief, rijdt beduidend prettiger in de omstandigheden hier dan een handgeschakeld exemplaar (óók mee proefgereden)
Motorgeluid (buiten de auto) niet echt 'mooi' maar dat was bij de V40 CC met dat PSA ding erin al net zo.
Over het verbruik valt nog weinig te zeggen maar het zal a.g.v. de automaat wel iets ongunstiger zijn dan van de V40 D2. In het boekje iets gelezen over ECO stand die bij een automaat 5% brandstofbesparing kan opleveren. Moet ik nog eens rustig uitproberen.

Op dit moment slechts één hele grote ergernis: Géén oliepeilstok! BELACHELIJK!!!!!!

Gelukkig word ik wel weer heel blij van de motorrijtuigenbelasting: € 143,17 per jaar!! :-) :-) :-) :-) :-)

En verder blijft zo'n Volvo (schijnt in Chinese handen te zijn .....) natuurlijk puur Zweedse kwaliteit.

- gebouwd in België
- de voorruit uit Polen
- voorste zijruiten en achterruit uit Duitsland
- achterste zijruiten uit China
- koplampen uit Frankrijk
- gevarendriehoek uit Zwitserland
- een of andere elektronische module (vlak bij de versnellingsbak) uit Japan
- de Michelin Energy Saver (!) 205/60R16 banden komen uit Italië (ondanks dat ze toch echt zwart zijn staat er ook nog 'Green' op ...)

Ik ga vast nog veel meer dingen ontdekken die onderstrepen dat we hier met een echt internationaal geval van doen hebben .......... :lol:

O ja, nog maar een keer een foto

Afbeelding

Als ik het kentekenbewijs heb en kan zien welke velg(en) en bandenma(a)(t)(en) zijn toegestaan komen er andere velgen op want deze vind ik spuuglelijk en veel te klein (16").

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

hij is inderdaad omgekeerd...
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
360Degreez
5th Gear member

gsx750r schreef: Gisteren de Volvo S60 D2 Momentum opgehaald.

Wat gegevens (standaard of extra's? Geen idee maar dat interesseert me ook niet echt):

D2 120 pk,
Automaat 6 versn. (ben er nog niet uit of het een Geartronic of een Powershift betreft),
MY 2016,
Kenteken van 06/2015,
Kilometerstand: 28458 (bij aanvang),
Geen navigatie (gelukkig maar ;-) ),
Elektrisch inklapbare spiegels met verlichting aan onderzijde,
Regensensor,
Stoelverstelling: handmatig,
Geluidsinstallatie? Ja, een geluidsinstallatie zit er ook in ...........,
Geen reservewiel maar zo'n 'reparatiesetje' (daar moet ik dus nog iets aan gaan doen),
Niet zo'n achterlijk lichtpakket met 'sfeerverlichting' (?) en voetenruimteverlichting (?) maar wel branden de achterlichten in combinatie met de LED dagrijlichten!,
Halogeenverlichting.

Nou ja en verder alles wat er standaard in een Momentum afkomstig van de Portugese markt aanwezig hoort te zijn.

Eerste indruk na 260 km (veel bochten en bergje op, bergje af) : positief, rijdt beduidend prettiger in de omstandigheden hier dan een handgeschakeld exemplaar (óók mee proefgereden)
Motorgeluid (buiten de auto) niet echt 'mooi' maar dat was bij de V40 CC met dat PSA ding erin al net zo.
Over het verbruik valt nog weinig te zeggen maar het zal a.g.v. de automaat wel iets ongunstiger zijn dan van de V40 D2. In het boekje iets gelezen over ECO stand die bij een automaat 5% brandstofbesparing kan opleveren. Moet ik nog eens rustig uitproberen.

Op dit moment slechts één hele grote ergernis: Géén oliepeilstok! BELACHELIJK!!!!!!

Gelukkig word ik wel weer heel blij van de motorrijtuigenbelasting: € 143,17 per jaar!! :-) :-) :-) :-) :-)

En verder blijft zo'n Volvo (schijnt in Chinese handen te zijn .....) natuurlijk puur Zweedse kwaliteit.

- gebouwd in België
- de voorruit uit Polen
- voorste zijruiten en achterruit uit Duitsland
- achterste zijruiten uit China
- koplampen uit Frankrijk
- gevarendriehoek uit Zwitserland
- een of andere elektronische module (vlak bij de versnellingsbak) uit Japan
- de Michelin Energy Saver (!) 205/60R16 banden komen uit Italië (ondanks dat ze toch echt zwart zijn staat er ook nog 'Green' op ...)

Ik ga vast nog veel meer dingen ontdekken die onderstrepen dat we hier met een echt internationaal geval van doen hebben .......... :lol:

O ja, nog maar een keer een foto

Afbeelding

Als ik het kentekenbewijs heb en kan zien welke velg(en) en bandenma(a)(t)(en) zijn toegestaan komen er andere velgen op want deze vind ik spuuglelijk en veel te klein (16").

Rob
Gefelici met de voiture! Sjiek kleurtje en praktisch nieuw :-)

Ik wist/snap niet dat er anno 2016 nog auto's zonder navi gemaakt werden. De Navi in elke recente telefoon is natuurlijk 100 keer beter, maar toch.
Helaas hebben we afscheid moeten nemen van roffels maar de D2 is gewoon hartstikke prima en ook goed te tunen naar 150/177PK mocht je nog iets harder de berg op willen.

Veel plezier ermee!
Laatst gewijzigd door Ronald op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

gsx750r schreef:....Automaat 6 versn. (ben er nog niet uit of het een Geartronic of een Powershift betreft),
Intussen weet ik dat wel. De aanduiding MPS6 ontbreekt op de sticker op de versnellingsbak dus ........ een Geartronic-automaat.

Echt geloof me, RTFM doet wonderen! ;-)

O ja, ik heb ook shift paddles dus ........... dat wordt 'sportief' *) rijden met die bak :lol: :lol: Ik zie het al helemaal voor me, display op Performance en dan maar trekken aan die dingen.
Wel in de ECO stand natuurlijk!

*) Ondanks dat ik het op vele autofora al vele malen gevraagd heb weet ik nog steeds niet wat nou 'sportief rijden' is. Wordt langzamerhand een frustratie ...... :(

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

360Degreez schreef:Ik wist/snap niet dat er anno 2016 nog auto's zonder navi gemaakt werden.
Nou dat verbaast me want zelfs Volvo maakt ze nog bij bosjes. Ga de Car Configurator maar eens te lijf ..... ;-)
360Degreez schreef:Helaas hebben we afscheid moeten nemen van roffels maar de D2 is gewoon hartstikke prima en ook goed te tunen naar 150/177PK mocht je nog iets harder de berg op willen.
Nou ik heb daar niet zo'n probleem mee want ik wil een motor gewoon niet horen tenzij ik met de Jaguar op pad ga natuurlijk want een brullende V8 met bijbehorend uitlaatgeluid valt niet te versmaden. In de smalle straatjes met aan weerskanten huisjes in de Portugese dorpen 'speel' ik graag met het gaspedaal en de shift paddles en ramen open natuurlijk! Het leuke is dat je meestal een opgestoken duim krijgt want men vind hier zoiets echt geweldig.

Maar ik voel nu al dat ik met de S60 best plezier ga hebben. Heerlijk die automaat. Hoef ik eindelijk niet meer pauzeloos in de olie te roeren zoals bij de V40 CC D2. Tuning is overigens niet aan de orde want een D2 kopen en dan gaan tunen? Uhh ........... dat is iets dat ik niet snap.

Rob
jalex_h
6th Gear member

Al weer een ander? Als je zo door gaat, is deze er al weer uit voordat de nieuwe velgen eronder liggen :D
Maar zonder gekheid, mooie auto. Veel plezier er mee!
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Zomaar even een tussendoortje.

Dat ik hetzelfde, gemiddelde, brandstofverbruik als met de V40 D2 en CC (1: 20.5 / 4.8l/100 km) niet ga halen staat nu al vast. Op dit moment rijd ik bewust in de ECO+ stand (wel met de airco aan) waarbij mijn rijstijl en de omstandigheden (soort wegen en wegdek) ongewijzigd zijn maar beter dan 1:17.5 / 5.7l/100km is me nog niet gelukt. Snelheid tussen de 90 - 95 km/u op de cruise control. Verbruik alleen nog maar afgelezen van de brandstofverbruiksmeter. Ik blijf nog zo'n 2000 km in de ECO+ stand rijden en dan eens een tijd in de 'normale' stand. Volgens het boekje wordt door de ECO+ stand ook het schakelgedrag van de automaat aangepast en ik denk dat het wel eens een verrassend, positief, resultaat op zou kunnen leveren als ik de ECO+ stand niet gebruik. Nu schakelt de automaat heel snel op en pas later terug bij heuvel op of bij normaal gas geven om de snelheid weer te verhogen. Voor mijn gevoel wordt de motor op die momenten toch een beetje overbelast althans zo voelt dat aan (zwaar brommen en trillen) Het hogere gewicht t.o.v. de V40 (ca. 149 kg) speelt natuurlijk ook een rol. En niet te vergeten dat het een andere motor is waardoor de vergelijking wellicht niet helemaal zuiver is!
Maar goed ik kan met het huidige verbruik goed leven dus dat is geen probleem.

Verder moet ik nog steeds erg wennen aan de bediening van de elektronische handrem. Het gaat dan ook nog geregeld verkeerd. Handrem bedienen: resp. duwen op de knop voor handrem erop en om te lossen aan de knop trekken. Voor mij komt dat zeer onlogisch over want trekken en duwen associeer ik resp. met het omhoog trekken en weer naar beneden duwen van de handremhendel bij een conventionele handrem. Bij nagenoeg alle auto's (ook bij de Jaguar) met een elektronische handrem is handrem erop: aan de knop trekken en lossen is dan uiteraard duwen. Persoonlijk vind ik de knop ook niet erg handig geplaatst want ik kan hem niet zien. Op de middenconsole had ik een betere oplossing gevonden. Maar goed alles went!

Start/stop blijkt inderdaad zoals ik ook al bij de V40 had aangegeven nauwelijks of eigenlijk niet bruikbaar hier. 's Morgens 'vroeg' d.w.z. tot een uur of negen wil het nog wel eens <30 gr. zijn maar daarna komt de temperatuur er nauwelijks meer onder. Dus start/stop werkt dan niet. En als het systeem wel werkt dan maar heel even a.g.v. het verschil in binnentemperatuur tussen voor- en achterin de auto. En een ander aspect is dat ik mijn voet best wel stevig op de rem moet houden want bij de minste op geringste beweging slaat de motor weer aan. Niet echt relaxed en dit gaat dus niet wennen want ik schakel het systeem vooralsnog altijd uit. Geen klacht overigens maar gewoon een constatering!

Het 'thuiskomertje' is intussen besteld. De laadvloer gaat 12 cm omhoog komen en ik raak 80 ltr. aan bagageruimte kwijt. Maar metingen met onze koffers + de andere troep die altijd meegaat op lange(re) reizen passen dan nog steeds prima in de kofferbak. Kortom, géén probleem.

Tja en dan had ik nog geschreven in de topic over de eerste V40 D2
schreef: Wij toeren heel veel over smalle, bochtige bergweggetjes (het land is sowieso bijna nergens geheel vlak) waarbij het wegdek nou niet altijd in even goede staat is! Dat was ook de reden dat we de S80 in Nederland hebben achtergelaten (wat ik daar mee moet of ga doen weet ik nog steeds niet) en voor de kleinere V40 gekozen hebben.
En dan nu toch weer een grotere auto? Image mensen, image daar draait het om. ;-) Hier in de omgeving vinden ze ook dat Roberto beter past in een grote auto. Ok, alle gekheid op een stokje. Het interieur van de V40 CC Summum zag er zeker vele malen chiquer uit. De buitenzijde moest ik nog steeds erg aan wennen overigens. Maar we kwamen deze auto bij toeval tegen en ik vind de S60 toch mooier dan de V40 echter de lage kilometerstand + de automaat hebben de doorslag gegeven om de V40 CC toch maar weer weg te doen. Al eens eerder heb ik betoogd dat ik dat 'roeren in de olie' een van de stompzinnigste bezigheden vind tijdens het rijden en daar ben ik nu gelukkig vanaf.

Vanochtend heb ik de 'af fabriek' halogeenlampen vervangen door Philips X-treme Vision exemplaren want dat was me bij de V40 D2 ook zeer goed bevallen. Overigens en daarin sta ik niet alleen, vind ik dat Xenon verlichting in veel gevallen zwaar wordt overgewaardeerd! Ik heb enige tijd geleden met een Ford Mondeo met Ford Adaptieve Led Verlichting gereden (uhh .... ja bij duisternis uiteraard ....) en dat was echt geweldige verlichting. Geen woord gelogen aan wat Ford er zelf over schrijft.

Samenvatting van dit 'tussendoortje': zéér tevreden over de auto maar een ding staat al wel vast, zodra we in weer in Nederland zijn gaat hij linea recta weer naar Shiny Ride Detailing want al is het wel niet heel ernstig, swirls e.d. daar krijg ik nachtmerries van! O ja, de typeaanduiding gaat er ook onmiddellijk weer af want die ontsiert nagenoeg elke auto ...... Mocht je de link openen, de BMW 7 serie die je dan als eerste ziet was onze eerste auto die we daar hebben laten behandelen. Later nog onze zwarte Range Rover. Hier nog wat beelden van de V40 CC begin dit jaar.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

Mooi verhaal; ik herken hier en daar wel wat.

Nadenken over de handrem moet ik ook, maar dan omdat ik nog nooit zo'n systeem heb gehad. De associaties die jij hebt (de vergelijking met een handel) heb ik niet.

Ook ik wil kunnen vergelijken wat er gebeurt in normale en ECO+ stand. Ik bedacht me om 6 tankbeurten om en om af te wisselen. Ik houd alles altijd bij qua verbruik, dus ik denk dat ik dan de gemiddeldes wel aardig kan vergelijken. Ik merk nu al dat de auto eerder afslaat in ECO+. Dat ik met automaat en 245pk en meer gewicht (V60) meer ga gebruiken dan met handbak, 125pk en minder gewicht (V50) lijkt me evident :D

Blijft over dat detailen. Wat een geweldig resultaat met die V40 CC. Ik ben benieuwd wat ze met je V60 doen tzt. Zelf wil ik dat ook nog wel laten doen, maar jouw mannetje zit voor mij wel erg ver weg. Al is dat nogal relatief; jij moet er voor uit Portugal komen... Ik zoek toch nog even verder in Noord-Holland. Vind ik mooi zat.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ytos schreef:...... Ik bedacht me om 6 tankbeurten om en om af te wisselen. Ik houd alles altijd bij qua verbruik, dus ik denk dat ik dan de gemiddeldes wel aardig kan vergelijken.
Dat om de 6 tankbeurten is ook een idee maar ik denk voor mij minder bruikbaar om betrouwbare gemiddelden te krijgen. In zo'n vlak land als Nederland zijn de omstandigheden waaronder je rijdt nagenoeg altijd hetzelfde. Ja o.a. files kunnen natuurlijk behoorlijk roet in het gooien maar aan files doen we hier niet althans niet daar waar wij rijden. Wij rijden zéér vaak over wegen, óók de snelweg, waar het zo druk is dat een blind paard nog geen schade aan kan richten.......
Overigens vandaag een toer gemaakt van ruim 500 km over een route die ik ken. Eerste deel (ca. 200 km) over relatief vlakke provinciale '90 km/u wegen' met ook relatief weinig bochten. De verbruiksmeter kwam nu voor het eerst uit op 1 : 18.7 bij tussen de 90 en 95 km/u.
Daarna een kleine 100 km over de snelweg door glooiend gebied (lange stukken met geringe stijging en al even lange stukken met een overeenkomstige afdaling) en tot mijn verbazing haalde ik 1 : 18.1 bij 120 km/u. Alles op de cruisecontrol. Maar vanaf het keerpunt weer echt binnendoor over zeer bochtige wegen/weggetjes met veel lange en korte stijgingen en vergelijkbare afdalingen. Binnen no-time lag het verbruik rond 1 : 15.5/16.5. De gemiddelde snelheid schat ik in op ca. 65 km/u. Maar dat weet ik pas echt als ik m'n GPS heb uitgelezen.
Ik heb een aantal malen op het punt gestaan om de ECO+ stand maar te laten voor wat hij is want het doet me zeer als de motor zo aan het zwoegen is. Ja ik had natuurlijk aan die shift-paddles kunnen gaan trekken maar dan is er niet echt meer sprake van de ECO"+ stand! Overigens denk ik niet dat ik de voorgenomen 2000 km in de ECO+ stand ga halen want ik vind het maar niks in onze omstandigheden. Als de motor begint te kreunen dan geef ik wat gas bij en dan schakelt de bak terug maar schakelt ook al heel snel weer op zodra ik ook maar iets minder gas geef. M.a.w. op een normale wijze de heuvel opkomen lukt niet omdat de bak maar terug en op blijft schakelen.
Ik zie het nog een aantal kilometers aan en dan geloof ik het verder wel. Zoals ik al zei kan ik met het huidige gebruik heel goed leven. Prettig rijden in de ECO+ stand? Nee, hier beslist niet!
Ytos schreef: Ik merk nu al dat de auto eerder afslaat in ECO+.
Ik neem aan dat je doelt op start/stop? Mij nog niet opgevallen maar ook niet echt op gelet. Als je daar niet op doelt dan heb ik daar tot op heden nog geen last van gehad. Over dat start/stop had ik het al gehad. Nog een aanvulling waarom ik het met een automaat niet echt prettig/handig/bruikbaar vind. Gewoon een veel voorkomende praktijksituatie: Je komt op een kruising aanrijden en je stopt achter één of meerdere auto's voor je en dan slaat de motor dus af omdat je immers bij een automaat de voetrem wel ingetrapt moet houden om te voorkomen dat je ongewenst weer gaat rollen. (Bij een handgeschakelde auto houd je meestal de koppeling ingetrapt met de 1ste versnelling ingeschakeld en de motor slaat dan dus niet af) Vervolgens kruip je iedere keer een stukje naar voren om vervolgens weer te moeten stoppen en hup daar gaat de motor weer. Start/stop in zijn ultieme vorm zullen we maar zeggen ... ;-) Uit dus dat systeem, zeker in de stad!
Ytos schreef:.... Wat een geweldig resultaat met die V40 CC. Ik ben benieuwd wat ze met je V60 doen tzt. Zelf wil ik dat ook nog wel laten doen, maar jouw mannetje zit voor mij wel erg ver weg. Al is dat nogal relatief; jij moet er voor uit Portugal komen...
Ja dat was het zeker en de S60 wordt net zo!. Toen ik de V40 inruilde keken ze ook hun ogen uit en al helemaal toen ik met wat water het effect van de coating liet zien. 'Mijn mannetje' zit voor ons niet ver weg want het is maar 90 km vanaf de plaats waar we meestal verblijven als we in Nederland zijn. En ...... maar dat had je vast al wel door, ik kom echt niet speciaal voor het detailen naar Nederland. Hier zijn ook wel detailers maar dan moet ik er minimaal 250 km voor rijden en die vragen altijd de hoofdprijs (typisch Portugees trouwens) want ze houden zich meestal alleen bezig met Ferrari, Aston Martin, Lamborghini en meer merken van dat kaliber. En moet ik ook voor minstens 4 dagen een auto huren en daar heb ik geen zin in. Eerst reden we in NL altijd met twee auto's naar de detailer maar mijn vrouw heeft noodgedwongen het auto- en motorrijden moeten opgeven. Gelukkig brengt en haalt Arjan ons altijd als we daar om vragen.

Als afsluiting nog even iets over gewenning: ik ben linkshandig en bij de V40 zit de greep om de kofferklep naar beneden te trekken links en nu bij de S60 rechts dus sta ik nog steeds geregeld met m'n linkerhand naar een niet aanwezige handgreep te graaien! Wat ik ook al tot een ware kunst heb verheven is het vergeten om de 'contactsleutel' te plaatsen of om hem te verwijderen want in beide V40's had ik Keyless start. Zit ik net lekker moet ik weer half uitstappen om dat ding uit m'n broekzak te halen of als ik al naast de auto sta er weer induiken om dat ding te pakken ........

Rob
Fredhead
Geartronic member

Je hebt zelfs nog kans dat je met jouw omstandigheden zuiniger rijd in de normale stand dan de Eco+
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Dat verwacht eerlijk gezegd zelf ook en daarom ben ik op dit moment zo serieus met dat verbruik bezig. Normaal gesproken maakt het verbruik me niet zoveel uit maar nu is het meer grote nieuwsgierigheid of de ECO+ stand waarmaakt wat Volvo schrijft: "bij een automaat kan het 5% uitmaken". Ze houden door deze formulering al een slag onder de arm en dat begrijp ik ook heel goed omdat de omstandigheden natuurlijk bepalend zijn. Echter alle autofabrikanten geven tegenwoordig nogal vaak erg rooskleurige voorstellingen als het gaat over brandstofverbruik en CO2 uitstoot en dan sta ik altijd op scherp zeg maar en hang de jonge onderzoeker uit. Gewoon de aard van het beestje ........
Met de Jaguar kan ik 1 : 14 halen maar dan rijd ik werkelijk als een oude zak en dat wil je natuurlijk niet als je over 6 maanden pas 70 wordt ;-) . Niet dat ik altijd alles eruit haal dat erin zit maar geregeld de mogelijke prestaties aanspreken, ja dat dus wel! Zoals ik er mee rijd ligt het verbruik meestal rond de 1 : 7 / 1 : 8 en dat vind ik prima want ik kies daar immers zelf voor. En anders had ik zo'n auto niet moeten kopen .....toch ;-)

Nadat ik alles nog een nagelezen had wat ik geschreven heb over het gedrag van de automaat in de ECO+ stand bedacht ik me dat ik het beter anders kan omschrijven n.l. vaak voelt het zo aan dat iedereen die een beetje gevoel voor autorijden én techniek heeft al lang teruggeschakeld zou hebben. Bij de handgeschakelde V40 D2 deed ik dat dan ook in die gevallen.

Intussen heb ik ook m'n GPS uitgelezen en het blijkt dat ik gisteren over de gehele route ben uitgekomen op een verbruik van 1 : 14.9 bij een gemiddelde snelheid van 67 km/u. Eerlijk gezegd niet erg indrukwekkend voor een ECO+ stand! Dat uitlezen van de GPS houdt overigens méér in dan alleen het brandstofverbruik. Gedurende de hele rit worden n.l. alle relevante gegevens opgeslagen. Zoals o.a. snelheid, coördinaten en hoogte. Dat rapport kan ik als XLS bestand uitlezen en zo precies de gehele route (of delen ervan) analyseren. Dat heb ik ook al gedaan en zoals verwacht gaat het 'fout' op de zeer bochtige binnenwegen met sterke stijgingen. Ik vermeld nog dat de gebruikte GPS zeer nauwkeurig is (empirisch vastgesteld)

Rob
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Ik wil even een kanttekening plaatsen bij de nauwkeurigheid van gps.
Een goede gps kan zeer nauwkeurig positie bepalen.
Echter verstoringen (gebouwen, bergen, dicht bladerdek) kan de nauwkeurigheid behoorlijk verminderen.
Ook wordt de nauwkeurigheid bij beweging minder.
Als je een gelogde track (van ruwe gps data) in detail bekijkt, zie je vaak vreemde uitschieters.
(Veel autonavigatiesystemen systemen corrigeren hiervoor in de weergave zodat je op het scherm niet ineens naast de weg rijdt.)
Dit heeft gevolgen voor de totaal afgelegde afstand en daarmee ook de gemiddelde snelheid.
Hoe groot die afwijking in % is, durf ik niet te zeggen.

PS. Een gemiddelde snelheid van 76km/u is behoorlijk. Daar hebben waarschijnlijk veel snelweg km’s bij gezeten.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Dat is mij bekend en ben ik ook helemaal met je eens. Maar het zijn de enige gegevens die mij ter beschikking staan. En de verbruiksmeter is natuurlijk ook niet 100% nauwkeurig. Het verbruik bijhouden door het aantal getankte liters delen op het aantal gereden kilometers geeft helaas ook al niet 100% nauwkeurigheid. Maar roeien met de riemen die ik heb.
Marcnij schreef:PS. Een gemiddelde snelheid van 76km/u is behoorlijk. Daar hebben waarschijnlijk veel snelweg km’s bij gezeten.
schreef:Daarna een kleine 100 km over de snelweg door glooiend gebied (lange stukken met geringe stijging en al even lange stukken met een overeenkomstige afdaling) ......
Wel goed dat je die snelheid even aanhaalt want verkeerde cijfers gebruikt. Het moet zijn 67 km/u. Sorry.

Rob
Ytos
3rd Gear member
Contacteer:

gsx750r schreef:
Ytos schreef: Ik merk nu al dat de auto eerder afslaat in ECO+.
Ik neem aan dat je doelt op start/stop?...
Ik doelde inderdaad op Start/Stop. En wat je verder beschrijft, over naderen kruisingen / rotondes e.d. herken ik volledig. Zoals de auto zich echter nu gedraagt, kan ik er prima mee leven.
gsx750r schreef:Als afsluiting nog even iets over gewenning: ik ben linkshandig en bij de V40 zit de greep om de kofferklep naar beneden te trekken links en nu bij de S60 rechts dus sta ik nog steeds geregeld met m'n linkerhand naar een niet aanwezige handgreep te graaien! Wat ik ook al tot een ware kunst heb verheven is het vergeten om de 'contactsleutel' te plaatsen of om hem te verwijderen want in beide V40's had ik Keyless start. Zit ik net lekker moet ik weer half uitstappen om dat ding uit m'n broekzak te halen of als ik al naast de auto sta er weer induiken om dat ding te pakken ........

Rob
Ik ben voor 80% ambidexter; d.w.z. links- én rechtshandig. Soms onhandig, maar dat terzijde ;)
Dat van die greep ken ik niet. In de V50 zit 'ie namelijk ook rechts. Ik grijp dus niet gelukkig niet mis, al had ik in m'n Seat volgens mij dat zo'n greep gewoon aan beide kanten zat. Dat vond ik dan weer veel handiger. Zullen ze wel een reden voor hebben om er maar één te plaatsen.

Keyless is juist nieuw voor mij. Vind het geweldig! Bij de eerste wasbeurt vandaag, merkte ik wel dat de auto open en dicht ging, als de straal van de hogedruk erop ging en richting deurklink ging. Even kijken wat dat nou is.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options

Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ytos schreef: ....... al had ik in m'n Seat volgens mij dat zo'n greep gewoon aan beide kanten zat. Dat vond ik dan weer veel handiger.
Dat is het ook. De Jaguar heeft dat ook maar dat heeft natuurlijk weer te maken met het feit dat bij Engelse auto's oorspronkelijk het stuur aan de kant van de passagier zat ......... :fgrin: :fgrin:
Ytos schreef:Bij de eerste wasbeurt vandaag, merkte ik wel dat de auto open en dicht ging, als de straal van de hogedruk erop ging en richting deurklink ging. Even kijken wat dat nou is.
Als ik in de handleiding het deel over Keyless goed begrepen heb komt dat door dat het systeem 'denkt' dat iemand de deurgreep beetpakt en daar dus op reageert. Iets anders zou ik niet weten te verzinnen maar een defect lijkt het mij zeker niet!
Je zou kunnen testen of mijn veronderstelling juist is door de volgende keer de transpondersleutel tijdelijk buiten het bereik van de auto te leggen d.w.z. buiten een straal van 1.5 mtr. rond de portierhandgrepen en dan kijken of het nog steeds gebeurt.

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Vanochtend vroeg opgestaan (viel wel tegen) en de laatste hand gelegd aan het 'huisje' voor de S60.

Afbeelding

Staat hij tenminste niet meer altijd in de felle zon want dit:

Afbeelding

willen we natuurlijk niet hebben. Hier zie je werkelijk duizenden auto's met compleet verbrande lak. Óók Volvo's. Onze oude S40 had daar ook last van. Wonder boven wonder heeft de Defender nergens last van terwijl die toch al ruim 12 jaar onbeschermd in de felle zon staat. De grote boosdoener is de UV-straling die erg hoog is in Portugal en dat i.c.m. slecht of geen onderhoud aan de lak ..........!

Gebruikte bouwmaterialen: geschilde boomstammen, metalen dakplaten, gaas en worteldoek. Plus nog wat zand, grind en cement om beton te maken om de palen in te verankeren. Zeer gebruikelijke materialen hier voor dit soort bouwwerken. Materiaalkosten ca. €300. Arbeidsuren: onbetaalbaar ;-)

Rob
lint
Geartronic member

Dat is voor relatief weinig geld een mooi huisje voor de S60 tegen de felle zon. Wel opvallend dat de Defender geen last heeft van de felle zon.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RoaldH
6th Gear member

Mooie S60 Rob! Hoe zit dat met grotere banden en velgen in Portugal? Zijn daar andere regels dan in NL?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Rob schreef:Als ik het kentekenbewijs heb en kan zien welke velg(en) en bandenma(a)(t)(en) zijn toegestaan komen er andere velgen op want deze vind ik spuuglelijk en veel te klein (16").
Net zoals in Duitsland staan de toegestane bandenmaten ook hier op het kentekenbewijs. Tijdens de IPO (Inspeção Periódica Obrigratória = APK) wordt dat gegarandeerd gecontroleerd. Er bestaat wel een mogelijkheid om een afwijkende maat te laten homologeren en het kentekenbewijs aan te laten passen. Dit moet dan via een keuringsstation waar dan vervolgens e.e.a. wordt goed- of afgekeurd. In geval van goedkeuring wordt dan het IMT (Instituto da Mobilidade e dos Transportes = RDW) daarvan in kennis gesteld en moet jezelf daar een aanvraag voor wijziging van het kentkenbewijs indienen. In geval van twijfel (door de keurmeester) moet je ook nog via de importeur een bewijs vragen dat er geen technische bezwaren zijn. Totale kosten €30.

Maar de keuring vormt niet het probleem want dan zou ik gewoon de 16" wielen kunnen monteren maar er zijn hier nog heel veel fysieke verkeerscontroles en dan kijken ze bijna nergens naar behalve de HEILIGE documenten die je bij je dient te hebben (de Portugezen zeggen zelf ook "Portugal é o pais de pape&#237;s = Portugal is het land van de papieren). Vreemd genoeg wordt wel meestal de gemonteerde bandenmaat vergeleken met die op het kentekenbewijs staa(n)(t) vermeld. Niet in overeenstemming? Zonder pardon een boete (€250 - €1250 !!) + 2 punten aftrek op je puntenrijbewijs want het is een zgn. infração grave = ernstige overtreding!
Ja, boetes daar weten ze hier wel raad mee en met de politie valt echt niet te 'dollen'! Zal nog wel een overblijfsel zijn uit het dictatoriale tijdperk ( < 1974 )

Maar ik heb het kentekenbewijs nog niet want dat gaat een ietsie-pietsie langzamer omdat er 4 Overheidsinstanties bij betrokken zijn ........

Wel al op de Volvo website gekeken wat er aangeboden wordt. Keuze genoeg maar nog geen keuze kunnen maken. Weet ook nog niet of het 17" of evt. 18" gaat worden. 19" in ieder geval niet. Mijn verwachting is dat 17" de enige andere maat is die is toegestaan. Bij de eerste V40 ben ik van 16" naar 17" (klik) gegaan en dat vond ik al de visuele verbetering geven die ik graag wilde. Het gaat me n.l. puur om de looks, nergens anders om.

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Vandaag nog wat verder de jonge onderzoeker uitgehangen. De details laat ik maar voor wat ze zijn maar na een uitgebreide stadsrit (nog niet gedaan met deze auto) in Badajoz (Spanje) definitief besloten dat ik de ECO+ stand niet meer ga gebruiken. Tijdens onze gebruikelijke toertjes in Portugal onbruikbaar en in de stad bleek het schakelgedrag van de automaat voor mij onacceptabel lees: bijzonder onprettig, zéér onprettig zelfs!
Nog wat langer in de stad rondgedoold maar nu zonder de ECO+ stand ingeschakeld en ......... zo hoort een auto met automaat te rijden en niet anders!
Weer helemaal blij en weer een genot om ermee te rijden. Hij reed weer zoals hij ook zou rijden als ik een handgeschakelde versnellingsbak zou hebben.

Kortom: einde ECO+ ! En het verbruik dan? Ja, inderdaad hij verbruikt nog steeds brandstof ............

Ik wil nog wel even sterk benadrukken dat ik hiermee niet wil beweren dat de ECO+ stand onzinnig/overbodig is of niet zou werken! Het is mijn dus subjectieve *) mening en anderen zijn er wellicht heel tevreden over en gelukkig mee.

*) Eigenlijk een overbodige toevoeging want bij het beoordelen van een auto kan er per definitie nooit sprake zijn van objectief !

Rob
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”