Hi Mac, ik heb net dezelfde overstap gedaan. audi a6 allroad na 4j naar xc90 T8. denk dat wij elkaar al eens tegen gekomen zijn op een ander audi forum toen. Java bruin right?
Als je gaat voor de fisc voordelen, doen. Maar je hebt eigenlijk teveel km. ik zit momenteel op een 7.5/100km. Vanzodra je veel autostrade doet vliegt dat omhoog en heb je totaal geen voordeel van hybride meer.
kleine stukken, korte afstanden, kids wegvoeren ed, ideaal en stil met 0 verbruik.
Heb de T8 met alle packs. met uitz van luchtvering en ventilatie in zetels. (ik voel geen verschil tussen luchtvering audi en nu)
Een van de enige redenen dat ik de volvo gekozen heb is de kofferruimte mt 7 plaatsen. Mocht ik dat niet nodig hebben had ik voor die prijs tesla gekozen.
Overweeg aankoop XC90 T8
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 16.01.2017 - 12:17
Ik heb ondertussen iets meer dan 1000km op de T8 staan en zit aan een gemiddelde van 7l/100km. Ik probeer zoveel mogelijk de korte afstanden elektrisch te doen, want dat is werkelijk zalig rijden. Met 60km tussen thuis en werk, rijd ik dus sowieso ook stukken op benzine... Ik heb eerst een D5 getest, maar was niet superblij met het geluid dat die auto binnenin maakte, en was niet weggeblazen na die rij-ervaring. Na een paar (fiscale) berekeningen dan een testrit met een T8 gedaan, en onmiddellijk besloten! Ik doe rond de 30.000/jaar met die wagen (+15.000 met 2de wagen) maar dankzij de fiscale regels neem ik het meerverbruik erbij. Het rijplezier overweegt!
Ik rijd 1 maal per maand naar een Franse klant op 500km en vind het wel jammer dat ik niet op 1 tank heen en weer geraak, laat staan om in 1 keer tot daar te geraken, maar het zij zo. De enige andere lange verplaatsingen die ik doe zijn de vakanties. in augustus voor de eerste keer met de volvo, maar op vakantie vind ik het niet erg om na 400km te stoppen voor een koffietje
Ik rijd 1 maal per maand naar een Franse klant op 500km en vind het wel jammer dat ik niet op 1 tank heen en weer geraak, laat staan om in 1 keer tot daar te geraken, maar het zij zo. De enige andere lange verplaatsingen die ik doe zijn de vakanties. in augustus voor de eerste keer met de volvo, maar op vakantie vind ik het niet erg om na 400km te stoppen voor een koffietje

XC90 T8 MY18 Saville Grey Charcoal Linear Walnut (June 2017 - first Volvo in the family!)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18
@mac500
Ik heb zelfs 2 audi A6-en gehad en heb nu een V90 T8 sinds 4 dagen.
Qua grootte vergelijkbaar.
XC90 is voor mij te groot - een XC60 T8 zou ik nog overwegen.
Ben belg en is bedrijfswagen. Maar ik laad dagelijks op (en zal dat volhouden) en ben nu al verstokt aan zuinig en electrisch rijden.
Je doet wel erg veel km's. Maar ik begrijp je frustratie van VAA.
Ik weet niet van welke regio je bent maar altijd welkom...
Ik heb zelfs 2 audi A6-en gehad en heb nu een V90 T8 sinds 4 dagen.
Qua grootte vergelijkbaar.
XC90 is voor mij te groot - een XC60 T8 zou ik nog overwegen.
Ben belg en is bedrijfswagen. Maar ik laad dagelijks op (en zal dat volhouden) en ben nu al verstokt aan zuinig en electrisch rijden.
Je doet wel erg veel km's. Maar ik begrijp je frustratie van VAA.
Ik weet niet van welke regio je bent maar altijd welkom...
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07.07.2017 - 20:39
Ik ben zelfstandige en heb sinds vorig jaar september de XC90 T8 aangeschaft. Ik heb er nu 40K kilometers opzitten.
Vanwege mijn afwisselende job heb ik al heel wat auto's gereden en ik moet echt eerlijk toegeven dat deze auto één van de beste is tot hiertoe.
Ik heb hem met meerdere opties uitgerust waaronder ook de luchtvering en HUD etc...
En heb tevens meteen een EVBox laten installeren zodat ik steeds weer moeiteloos de auto op kan laden.
Iedere dag rij ik bijna 130 km van en naar mijn huidige werk.
Ik zorg dan ook steeds weer dat ik de 30 a 35 km die je normaal elektrisch kan rijden zonder hem opnieuw op te laden, verbruik in de dorpen waar ik door moet.
Dat komt best goed uit en dan ben je toch in de dorpen wat minder lawaaierig en properder bezig.
Gemiddeld haal ik nu zo een 8 liter per 100 km.
En daar zitten tot hiertoe 2 reizen naar het zwarte woud in Duitsland bij en 1 reis naar het zuiden van Oostenrijk. Dus al bij al voor zo een zware auto toch redelijk zuinig.
Soms rij ik ook wel eens lekker door op de Duitse autobanen in Power mode en dan rij je wel letterlijk de meeste auto's zo voorbij.
Deze zitten ook in de 8 liter gerekend, dus vind ik dit nog eens zo fantastisch.
Met 40 K kilometers achter de rug heb ik nog niets te klagen gehad. Geen enkele hapering of klacht, 't is een droom van een auto.
Niet alles werkt perfect, maar alvast niet slechter dan enige auto waar ik eerder mee gereden heb.
Audi zal wel iets beter zijn in de perfectie qua afwerking, maar zeker niet beter qua prijs/kwaliteit in het algemeen.
Interieur van de xc90 is geweldig en met 7 zitplaatsen is dit de ultieme gezinsreiswagen voor mij.
Ik heb de 20 inch velgen in de zomer en 19 inch in winter. Beide voldoen prima.
De luchtvering is goed, alhoewel dwarse oneffenheden nog heel goed doorkomen in het interieur.
Ook het kraken ervan is af en toe eens raar, maar dat valt allemaal wel mee hoor.
Op het einde van de rit kan je met deze auto echt wel redelijk zuinig rijden en dat tracht ik ook te doen.
Uiteraard is het een fiscaal voordeel wat ook ik niet kan ontkennen, maar ik zorg er ook voor dat ik zo zuinig mogelijk rij en echt steeds oplaad waar en wanneer ik kan.
Dus ...
Wat betreft de autopilot ... deze vind ik prima werken indien je ook voldoende op blijft letten uiteraard. En dat vind ik dan ook meteen zo fantastisch aan het systeem, het vraagt ook om af en toe eens wat druk te geven op het stuur om aan te geven dat je in controle bent. Dus qua veiligheid is dat prima!
Ik gebruik het heel veel op de lange rechte autostrade stukken. Het rijdt toch heel wat aangenamer en relax. Ook tegen 135 km/u gaat dat feilloos.
Maar weet ook dat het niet dient om dit te doen bij héél bochtige wegen.
En tijdens files is het ook gewoon de max ... dan heeft het pas echt zijn uiterste waarde al bewezen. Met een relax gevoel in de file staan en enkel maar af en toe op de gaspedaal drukken om aan te geven dat je weer even vooruit moet. Dat is op de belgische wegen toch een godsgeschenk.
De HUD vind ik minder een wauw factor. Vooral omdat het bij het dragen van een zonnebril vaak niet of zeer slecht te lezen is ... misschien had ik daar liever voor de verwarmde voorruit gegaan. Maar aan de andere kant rij ik ook graag tijdens de nacht en dan is dit weer wel een zaligheid.
Wat betreft de B&W ... deze heb ik niet genomen omwille van de ervaring met de gewone installatie. Het klonk me allemaal al zuiver, luid en mooi genoeg en vond dit dan een overbodigevinvestering.
Wat ik nu wel zou nemen zijn de sportzetels. Die heb ik nu niet en vind achteraf toch dat de standaard zetels minder steun bieden. Nog steeds prima zetels hoor, maar als je het verschil kent is dit wel iets wat ik een aanrader vind.
Ik heb de 360 view genomen ... wel dat gebruik ik eigenlijk nooit. In mijn ogen leuk maar overbodig.
Tja opties zoals auto parkeren of verwarmd stuur vind ik ook niet noodzakelijk, maar meestal zitten ze inbegrepen in paketten die dan weer in hun geheel interessant zijn.
Wat betreft de Audi Q7 ... wel bij mij was het een eenvoudige keuze - 7 zitplaatsen en prijs. De Audi is toch echt met alle opties die mijn xc90 nu heeft, gewoon overpriced als je dan nog niet eens 7 zitplaatsen krijgt. Misschien wel een beter aandrijf geheel, maar in mijn ogen niet de moeite en zeker niet om de xc90 achterwege te laten. Maar uiteindelijk, als je geen 7 plaatsen nodig hebt komt dit neer opneen persoonlijke keuze hé.
Finally ... Ik zou in ieder geval de aankoop ervan zo weer doen als ik nu zou moeten kiezen.
Vanwege mijn afwisselende job heb ik al heel wat auto's gereden en ik moet echt eerlijk toegeven dat deze auto één van de beste is tot hiertoe.
Ik heb hem met meerdere opties uitgerust waaronder ook de luchtvering en HUD etc...
En heb tevens meteen een EVBox laten installeren zodat ik steeds weer moeiteloos de auto op kan laden.
Iedere dag rij ik bijna 130 km van en naar mijn huidige werk.
Ik zorg dan ook steeds weer dat ik de 30 a 35 km die je normaal elektrisch kan rijden zonder hem opnieuw op te laden, verbruik in de dorpen waar ik door moet.
Dat komt best goed uit en dan ben je toch in de dorpen wat minder lawaaierig en properder bezig.
Gemiddeld haal ik nu zo een 8 liter per 100 km.
En daar zitten tot hiertoe 2 reizen naar het zwarte woud in Duitsland bij en 1 reis naar het zuiden van Oostenrijk. Dus al bij al voor zo een zware auto toch redelijk zuinig.
Soms rij ik ook wel eens lekker door op de Duitse autobanen in Power mode en dan rij je wel letterlijk de meeste auto's zo voorbij.
Deze zitten ook in de 8 liter gerekend, dus vind ik dit nog eens zo fantastisch.
Met 40 K kilometers achter de rug heb ik nog niets te klagen gehad. Geen enkele hapering of klacht, 't is een droom van een auto.
Niet alles werkt perfect, maar alvast niet slechter dan enige auto waar ik eerder mee gereden heb.
Audi zal wel iets beter zijn in de perfectie qua afwerking, maar zeker niet beter qua prijs/kwaliteit in het algemeen.
Interieur van de xc90 is geweldig en met 7 zitplaatsen is dit de ultieme gezinsreiswagen voor mij.
Ik heb de 20 inch velgen in de zomer en 19 inch in winter. Beide voldoen prima.
De luchtvering is goed, alhoewel dwarse oneffenheden nog heel goed doorkomen in het interieur.
Ook het kraken ervan is af en toe eens raar, maar dat valt allemaal wel mee hoor.
Op het einde van de rit kan je met deze auto echt wel redelijk zuinig rijden en dat tracht ik ook te doen.
Uiteraard is het een fiscaal voordeel wat ook ik niet kan ontkennen, maar ik zorg er ook voor dat ik zo zuinig mogelijk rij en echt steeds oplaad waar en wanneer ik kan.
Dus ...
Wat betreft de autopilot ... deze vind ik prima werken indien je ook voldoende op blijft letten uiteraard. En dat vind ik dan ook meteen zo fantastisch aan het systeem, het vraagt ook om af en toe eens wat druk te geven op het stuur om aan te geven dat je in controle bent. Dus qua veiligheid is dat prima!
Ik gebruik het heel veel op de lange rechte autostrade stukken. Het rijdt toch heel wat aangenamer en relax. Ook tegen 135 km/u gaat dat feilloos.
Maar weet ook dat het niet dient om dit te doen bij héél bochtige wegen.
En tijdens files is het ook gewoon de max ... dan heeft het pas echt zijn uiterste waarde al bewezen. Met een relax gevoel in de file staan en enkel maar af en toe op de gaspedaal drukken om aan te geven dat je weer even vooruit moet. Dat is op de belgische wegen toch een godsgeschenk.
De HUD vind ik minder een wauw factor. Vooral omdat het bij het dragen van een zonnebril vaak niet of zeer slecht te lezen is ... misschien had ik daar liever voor de verwarmde voorruit gegaan. Maar aan de andere kant rij ik ook graag tijdens de nacht en dan is dit weer wel een zaligheid.
Wat betreft de B&W ... deze heb ik niet genomen omwille van de ervaring met de gewone installatie. Het klonk me allemaal al zuiver, luid en mooi genoeg en vond dit dan een overbodigevinvestering.
Wat ik nu wel zou nemen zijn de sportzetels. Die heb ik nu niet en vind achteraf toch dat de standaard zetels minder steun bieden. Nog steeds prima zetels hoor, maar als je het verschil kent is dit wel iets wat ik een aanrader vind.
Ik heb de 360 view genomen ... wel dat gebruik ik eigenlijk nooit. In mijn ogen leuk maar overbodig.
Tja opties zoals auto parkeren of verwarmd stuur vind ik ook niet noodzakelijk, maar meestal zitten ze inbegrepen in paketten die dan weer in hun geheel interessant zijn.
Wat betreft de Audi Q7 ... wel bij mij was het een eenvoudige keuze - 7 zitplaatsen en prijs. De Audi is toch echt met alle opties die mijn xc90 nu heeft, gewoon overpriced als je dan nog niet eens 7 zitplaatsen krijgt. Misschien wel een beter aandrijf geheel, maar in mijn ogen niet de moeite en zeker niet om de xc90 achterwege te laten. Maar uiteindelijk, als je geen 7 plaatsen nodig hebt komt dit neer opneen persoonlijke keuze hé.
Finally ... Ik zou in ieder geval de aankoop ervan zo weer doen als ik nu zou moeten kiezen.
Laatst gewijzigd door gokim op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
Hey, klopt inderdaad. Ik rijd nog steeds met mijn java-bruine ronddalh schreef: Hi Mac, ik heb net dezelfde overstap gedaan. audi a6 allroad na 4j naar xc90 T8. denk dat wij elkaar al eens tegen gekomen zijn op een ander audi forum toen. Java bruin right?
Als je gaat voor de fisc voordelen, doen. Maar je hebt eigenlijk teveel km. ik zit momenteel op een 7.5/100km. Vanzodra je veel autostrade doet vliegt dat omhoog en heb je totaal geen voordeel van hybride meer.
kleine stukken, korte afstanden, kids wegvoeren ed, ideaal en stil met 0 verbruik.
Heb de T8 met alle packs. met uitz van luchtvering en ventilatie in zetels. (ik voel geen verschil tussen luchtvering audi en nu)
Een van de enige redenen dat ik de volvo gekozen heb is de kofferruimte mt 7 plaatsen. Mocht ik dat niet nodig hebben had ik voor die prijs tesla gekozen.

Verschiet er wel van dat het comfort zonder luchtvering geen verschil uitmaakt tegenover je allroad met luchtvering. Ik zou voor de R-line kiezen en dan denk ik dat 20" in combinatie met de verlaagde vering toch wel iets stugger zal zijn dan mijn allroad met luchtvering.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
Top. De kleinere tank is inderdaad wel het grootste minpunt maar ik heb gezien dat ze ook voor dezelfde oplossing hebben gekozen voor de nieuwe XC60 dus het zal wel ergens een reden hebben. In ieder geval nog veel rijplezier.R-T8 schreef: Ik heb ondertussen iets meer dan 1000km op de T8 staan en zit aan een gemiddelde van 7l/100km. Ik probeer zoveel mogelijk de korte afstanden elektrisch te doen, want dat is werkelijk zalig rijden. Met 60km tussen thuis en werk, rijd ik dus sowieso ook stukken op benzine... Ik heb eerst een D5 getest, maar was niet superblij met het geluid dat die auto binnenin maakte, en was niet weggeblazen na die rij-ervaring. Na een paar (fiscale) berekeningen dan een testrit met een T8 gedaan, en onmiddellijk besloten! Ik doe rond de 30.000/jaar met die wagen (+15.000 met 2de wagen) maar dankzij de fiscale regels neem ik het meerverbruik erbij. Het rijplezier overweegt!
Ik rijd 1 maal per maand naar een Franse klant op 500km en vind het wel jammer dat ik niet op 1 tank heen en weer geraak, laat staan om in 1 keer tot daar te geraken, maar het zij zo. De enige andere lange verplaatsingen die ik doe zijn de vakanties. in augustus voor de eerste keer met de volvo, maar op vakantie vind ik het niet erg om na 400km te stoppen voor een koffietje![]()
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
Hallo, alvast bedankt voor je feedback. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de XC90 maar er is nog niets definitief beslist uiteraard. Ik woon in Rumst maar het bedrijf zit in Zottegem dus qua kilometers loopt het op die manier wel aardig op. Hoeveel km doe jij van je woonplaats naar je werk ? Ben eigenlijk eens benieuwd hoe het verbruik van een V90 T8 is tegenover een XC90 T8. Dat zal wellicht toch wel wat schelenKD77 schreef: @mac500
Ik heb zelfs 2 audi A6-en gehad en heb nu een V90 T8 sinds 4 dagen.
Qua grootte vergelijkbaar.
XC90 is voor mij te groot - een XC60 T8 zou ik nog overwegen.
Ben belg en is bedrijfswagen. Maar ik laad dagelijks op (en zal dat volhouden) en ben nu al verstokt aan zuinig en electrisch rijden.
Je doet wel erg veel km's. Maar ik begrijp je frustratie van VAA.
Ik weet niet van welke regio je bent maar altijd welkom...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
gokim schreef: Ik ben zelfstandige en heb sinds vorig jaar september de XC90 T8 aangeschaft. Ik heb er nu 40K kilometers opzitten.
Vanwege mijn afwisselende job heb ik al heel wat auto's gereden en ik moet echt eerlijk toegeven dat deze auto één van de beste is tot hiertoe.
Ik heb hem met meerdere opties uitgerust waaronder ook de luchtvering en HUD etc...
En heb tevens meteen een EVBox laten installeren zodat ik steeds weer moeiteloos de auto op kan laden.
Iedere dag rij ik bijna 130 km van en naar mijn huidige werk.
Ik zorg dan ook steeds weer dat ik de 30 a 35 km die je normaal elektrisch kan rijden zonder hem opnieuw op te laden, verbruik in de dorpen waar ik door moet.
Dat komt best goed uit en dan ben je toch in de dorpen wat minder lawaaierig en properder bezig.
Gemiddeld haal ik nu zo een 8 liter per 100 km.
En daar zitten tot hiertoe 2 reizen naar het zwarte woud in Duitsland bij en 1 reis naar het zuiden van Oostenrijk. Dus al bij al voor zo een zware auto toch redelijk zuinig.
Soms rij ik ook wel eens lekker door op de Duitse autobanen in Power mode en dan rij je wel letterlijk de meeste auto's zo voorbij.
Deze zitten ook in de 8 liter gerekend, dus vind ik dit nog eens zo fantastisch.
Met 40 K kilometers achter de rug heb ik nog niets te klagen gehad. Geen enkele hapering of klacht, 't is een droom van een auto.
Niet alles werkt perfect, maar alvast niet slechter dan enige auto waar ik eerder mee gereden heb.
Audi zal wel iets beter zijn in de perfectie qua afwerking, maar zeker niet beter qua prijs/kwaliteit in het algemeen.
Interieur van de xc90 is geweldig en met 7 zitplaatsen is dit de ultieme gezinsreiswagen voor mij.
Ik heb de 20 inch velgen in de zomer en 19 inch in winter. Beide voldoen prima.
De luchtvering is goed, alhoewel dwarse oneffenheden nog heel goed doorkomen in het interieur.
Ook het kraken ervan is af en toe eens raar, maar dat valt allemaal wel mee hoor.
Op het einde van de rit kan je met deze auto echt wel redelijk zuinig rijden en dat tracht ik ook te doen.
Uiteraard is het een fiscaal voordeel wat ook ik niet kan ontkennen, maar ik zorg er ook voor dat ik zo zuinig mogelijk rij en echt steeds oplaad waar en wanneer ik kan.
Dus ...
Wat betreft de autopilot ... deze vind ik prima werken indien je ook voldoende op blijft letten uiteraard. En dat vind ik dan ook meteen zo fantastisch aan het systeem, het vraagt ook om af en toe eens wat druk te geven op het stuur om aan te geven dat je in controle bent. Dus qua veiligheid is dat prima!
Ik gebruik het heel veel op de lange rechte autostrade stukken. Het rijdt toch heel wat aangenamer en relax. Ook tegen 135 km/u gaat dat feilloos.
Maar weet ook dat het niet dient om dit te doen bij héél bochtige wegen.
En tijdens files is het ook gewoon de max ... dan heeft het pas echt zijn uiterste waarde al bewezen. Met een relax gevoel in de file staan en enkel maar af en toe op de gaspedaal drukken om aan te geven dat je weer even vooruit moet. Dat is op de belgische wegen toch een godsgeschenk.
De HUD vind ik minder een wauw factor. Vooral omdat het bij het dragen van een zonnebril vaak niet of zeer slecht te lezen is ... misschien had ik daar liever voor de verwarmde voorruit gegaan. Maar aan de andere kant rij ik ook graag tijdens de nacht en dan is dit weer wel een zaligheid.
Wat betreft de B&W ... deze heb ik niet genomen omwille van de ervaring met de gewone installatie. Het klonk me allemaal al zuiver, luid en mooi genoeg en vond dit dan een overbodigevinvestering.
Wat ik nu wel zou nemen zijn de sportzetels. Die heb ik nu niet en vind achteraf toch dat de standaard zetels minder steun bieden. Nog steeds prima zetels hoor, maar als je het verschil kent is dit wel iets wat ik een aanrader vind.
Ik heb de 360 view genomen ... wel dat gebruik ik eigenlijk nooit. In mijn ogen leuk maar overbodig.
Tja opties zoals auto parkeren of verwarmd stuur vind ik ook niet noodzakelijk, maar meestal zitten ze inbegrepen in paketten die dan weer in hun geheel interessant zijn.
Wat betreft de Audi Q7 ... wel bij mij was het een eenvoudige keuze - 7 zitplaatsen en prijs. De Audi is toch echt met alle opties die mijn xc90 nu heeft, gewoon overpriced als je dan nog niet eens 7 zitplaatsen krijgt. Misschien wel een beter aandrijf geheel, maar in mijn ogen niet de moeite en zeker niet om de xc90 achterwege te laten. Maar uiteindelijk, als je geen 7 plaatsen nodig hebt komt dit neer opneen persoonlijke keuze hé.
Finally ... Ik zou in ieder geval de aankoop ervan zo weer doen als ik nu zou moeten kiezen.
Hallo,
Bedankt voor de zeer uitgebreide informatie. 8l gemiddeld valt inderdaad reuze mee voor een wagen van deze omvang. Ik zie trouwens dat je quasi evenveel woon-werk verkeer doet zoals ik. De audi komt inderdaad een pak duurder uit en ik vind hem persoonlijk ook minder mooi. Je hebt daar inderdaad dan wel een echte quattro aandrijving maar eerlijk gezegd kom je met de XC90 in België nooit in de problemen en voor die paar winterse buien die we hier tegenwoordig nog hebben volstaat het gewoon van degelijke winterbanden te monteren.
Ik zou voor de R-Line gaan dus daar zitten de sportzetels standaard in. Heb die trouwens op mijn huidige wagen ook genomen omdat ik ze toch wat beter zaten dan de standaard zetels. 7 plaatsen heb ik niet nodig maar een ruime koffer kan ik altijd wel gebruiken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18
Het verbruik hangt gewoon af van hoeveel je kan opladen.
En daar zit het hem nu net.
Je kan niet zeggen ik verbruik maar 5L op 100km als je nooit je electriciteit meerekent.
Die kost ook geld.
Ik zit nu met mijn V90 op 5.4L/100km, maar ik heb wel elke dag opgeladen. (ik heb hem ook nog maar 4 dagen!)
Omdat ik nog geen Kwh teller tussen gestopt heb dus geen flauw idee wat me het aan electriciteit heeft gekost.
De boordcomputer toont dus steeds gecombineerd verbruik.
Enkel als je lange tijd uitsluitend benzine gaat rijden zou je uw werkelijk verbruik kennen van de T6 motor.
Dat de V90 minder gaat verbruiken dan de XC90 lijkt me logisch, hij vangt veel minder wind.
Ook de grootte van de velgen speelt een rol. Ik heb de standaard 18inch-en liggen, met een 21inch velg mag je 1L toevoegen aan je verbruik.
En daar zit het hem nu net.
Je kan niet zeggen ik verbruik maar 5L op 100km als je nooit je electriciteit meerekent.
Die kost ook geld.
Ik zit nu met mijn V90 op 5.4L/100km, maar ik heb wel elke dag opgeladen. (ik heb hem ook nog maar 4 dagen!)
Omdat ik nog geen Kwh teller tussen gestopt heb dus geen flauw idee wat me het aan electriciteit heeft gekost.
De boordcomputer toont dus steeds gecombineerd verbruik.
Enkel als je lange tijd uitsluitend benzine gaat rijden zou je uw werkelijk verbruik kennen van de T6 motor.
Dat de V90 minder gaat verbruiken dan de XC90 lijkt me logisch, hij vangt veel minder wind.
Ook de grootte van de velgen speelt een rol. Ik heb de standaard 18inch-en liggen, met een 21inch velg mag je 1L toevoegen aan je verbruik.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Volvo on call geef ook je e verbruik en e teruggewonnen, het verschil tussen beide + wat verlies in de omvormer is je echte e vebruik Toen ik nog een V60 had rekende ik het regelmatig uit met de XC90 doe ik dat niet meer. e blijft voordelig zeker bij korte ritjes waar het verbruik van de ICE juis extra fors is, daar heeft de e motor geen last van die is koud en warm net zo efficient. Overigens moet je het verbruik van de standkachel in de winter niet uitvlakken. je zit maar zo op 1-2 liter per 100 km alleen voor de kachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18
Is een combinatie van luchtweerstand, rolweerstand, wrijving en gewicht.Willy.VdW schreef:Hoe komt dat?KD77 schreef: Ook de grootte van de velgen speelt een rol. Ik heb de standaard 18inch-en liggen, met een 21inch velg mag je 1L toevoegen aan je verbruik.
Is op vele forums over te lezen.
Ik heb het zelf ook ondervonden door de velgen op mijn vorige auto, (van 17" naar 19" scheelde 1 liter)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
eh is het niet gewoon omdat een omwenteling nu groter is en dan een afwijking gaat geven bij het verbruik?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 907
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Zelf berekend of zoals aangegeven door de auto?KD77 schreef:Is een combinatie van luchtweerstand, rolweerstand, wrijving en gewicht.Willy.VdW schreef:Hoe komt dat?KD77 schreef: Ook de grootte van de velgen speelt een rol. Ik heb de standaard 18inch-en liggen, met een 21inch velg mag je 1L toevoegen aan je verbruik.
Is op vele forums over te lezen.
Ik heb het zelf ook ondervonden door de velgen op mijn vorige auto, (van 17" naar 19" scheelde 1 liter)
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 09.02.2017 - 20:18
Niet achter gerekend.Willy.VdW schreef:Zelf berekend of zoals aangegeven door de auto?KD77 schreef:Is een combinatie van luchtweerstand, rolweerstand, wrijving en gewicht.Willy.VdW schreef: Hoe komt dat?
Is op vele forums over te lezen.
Ik heb het zelf ook ondervonden door de velgen op mijn vorige auto, (van 17" naar 19" scheelde 1 liter)
Zag het in de boordcomputer en deed effectief minder km's met een volle bak terwijl m'n rijgedrag of type verplaatsingen niet wijzigde.
We zijn hier wel off-topic aan het gaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.10.2015 - 21:14
Ik heb zelf een XC90 T8 van maart 2016 en ongeveer 20000km op de teller.
Heeft slechts 1 keer in de garage gestaan, voor het jaarlijks onderhoud...
Ik heb mij de aankoop nog geen moment beklaagd, integendeel. Dit is voor mij op dit moment de meest geschikte auto op alle vlakken (ruimte, vermogen, fiscaliteit, verbruik, looks, etc). En dit ondanks een mercedes verleden.
Als ik iets zou veranderen is het de inhoud van de tank, maar daar is best mee te leven, laatst had ik iets meer dan 1000km met 1 tank, soms ook slechts 500 km... Alles hangt dus of van je type verplaatsingen.
Ondanks de problemen die er wel zullen zijn met dit model, is het mijn inziens zeker geen "probleemmodel"
Succes met je keuze!
Heeft slechts 1 keer in de garage gestaan, voor het jaarlijks onderhoud...
Ik heb mij de aankoop nog geen moment beklaagd, integendeel. Dit is voor mij op dit moment de meest geschikte auto op alle vlakken (ruimte, vermogen, fiscaliteit, verbruik, looks, etc). En dit ondanks een mercedes verleden.
Als ik iets zou veranderen is het de inhoud van de tank, maar daar is best mee te leven, laatst had ik iets meer dan 1000km met 1 tank, soms ook slechts 500 km... Alles hangt dus of van je type verplaatsingen.
Ondanks de problemen die er wel zullen zijn met dit model, is het mijn inziens zeker geen "probleemmodel"
Succes met je keuze!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
Bedankt voor de info !kareldn schreef: Ik heb zelf een XC90 T8 van maart 2016 en ongeveer 20000km op de teller.
Heeft slechts 1 keer in de garage gestaan, voor het jaarlijks onderhoud...
Ik heb mij de aankoop nog geen moment beklaagd, integendeel. Dit is voor mij op dit moment de meest geschikte auto op alle vlakken (ruimte, vermogen, fiscaliteit, verbruik, looks, etc). En dit ondanks een mercedes verleden.
Als ik iets zou veranderen is het de inhoud van de tank, maar daar is best mee te leven, laatst had ik iets meer dan 1000km met 1 tank, soms ook slechts 500 km... Alles hangt dus of van je type verplaatsingen.
Ondanks de problemen die er wel zullen zijn met dit model, is het mijn inziens zeker geen "probleemmodel"
Succes met je keuze!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.07.2017 - 22:50
Zo, met spanning heb ik uitgekeken naar gisteren, want toen mocht ik een XC90 T8 ophalen voor een uitgebreide testrit. Ik mocht de wachten gisteren om 10u ophalen en moest hem vandaag tegen de middag terugbrengen.
Ik kreeg een full option XC90 T8 Inscription voorgeschoteld in een donkerblauwe kleur met de standaard 20" velgen en met een lichtbruin interieur. Vond het alvast zeer geslaagd qua combinatie.
Na een dag rondtoeren en dik 500km te hebben gereden, want een testrit is een testrit, kan ik alleen maar besluiten dat dit een heel fijne en comfortable wagen is.
De zetels zitten echt perfect. Nog stukken beter dan de sportzetels in mijn huidige Audi A6. Ook de zitpositie is veel prettiger en het feit dat je hoog en droog zit is ook heel prettig omdat je een mooi overzicht hebt van wat er rond je gebeurt.
Er zat luchtvering op en ik vind ook dat je dit soort wagen met een luchtvering moet nemen. Wel is de luchtvering ongelofelijk snel. Bij mijn Allroad duurt het in vergelijking eeuwen vooraleer die op het gewenste niveau staat. Heel impressionant.
De B&W audi klinkt super maar uiteraard is dat maar normaal voor deze prijs. Bediening en gebruik van de navigatie vond ik ok. Deed gewoon z'n werk. Enkel een beetje teleurgesteld dat Android auto niet wou werken. Bij de dealer deze middag de opmerking gemaakt waarop hij onmiddelijk heeft getest met zijn Galaxy S7 en dat werkte wel. Vermoedelijk was mogelijk de software van de wagen nog niet helemaal up-to-date gezien ik een S8 heb en deze wagen nog maar slechts 2800km op de teller had.
Performantie van de motor vond ik indrukwekkend. Voor zo een zware auto gaat het verdorie goed vooruit. Enige wat ik niet zo meteen vond was het personaliseren van de verschillende rij-parameters. In mijn A6 heb ik drive select waarbij je een inividual mode hebt en je dan bvb. stand van de luchtvering, stuur- en gasrespons, enz .. kan combineren zoals gewenst. In de hybrid mode vind ik de wagen nogal deinen. Op zich niet verkeerd maar minder mijn ding. Is bij mijn A6 in comfort ook zo dus ik zet de luchtvering hier ook altijd op sport. Uiteindelijk dan toch iets gevonden zoals bestuurdersprofiel en een aantal parameters aangepast maar het deed niet volledig wat ik wou. Zal vermoedelijk wel aan mij liggen gezien ik uiteraard geen tijd gehad heb om heel de manual door te lezen en dit soort zaken wat gewenning vragen.
Rijeigenschappen vind ik ik de performance setting het best gezien de wagen dan lekker strak stuurt en ook de luchtvering ook strak afveert. Heb er dus gisteren dan ook iets meer dan een volledige tank benzine doorgeknald. Is even wennen als je gewend bent van met een 3L diesel te rijden die net geen 850km met een volle tank haalt.
De wagen dan thuis ook eens opgeladen aan het stopcontact. Werkte allemaal prima en heb dan ook eigenlijk geen enkele fout kunnen waarnemen. Adaptive cruise control en pilot assist ook even uitgeprobeerd. Remt wel heeeeeel vroeg af op autosnelweg dus da's wel wat wennen maar in de file is het een zaligheid.
Ben in ieder geval overtuigd dat dit een kanshebber is als opvolger voor mijn huidige wagen maar ga ook nog even proefrijden bij de overige merken want ik vind dat als je dit budget aan een wagen uitgeeft, je de concurrentie ook eens moet bekijken.
Momenteel afgesproken bij de dealer dat ik midden januari terug contact opneem gezien het dan autosalon is in Brussel en het dan het moment is om nog wat extra voordeel te doen.
Ik kreeg een full option XC90 T8 Inscription voorgeschoteld in een donkerblauwe kleur met de standaard 20" velgen en met een lichtbruin interieur. Vond het alvast zeer geslaagd qua combinatie.
Na een dag rondtoeren en dik 500km te hebben gereden, want een testrit is een testrit, kan ik alleen maar besluiten dat dit een heel fijne en comfortable wagen is.
De zetels zitten echt perfect. Nog stukken beter dan de sportzetels in mijn huidige Audi A6. Ook de zitpositie is veel prettiger en het feit dat je hoog en droog zit is ook heel prettig omdat je een mooi overzicht hebt van wat er rond je gebeurt.
Er zat luchtvering op en ik vind ook dat je dit soort wagen met een luchtvering moet nemen. Wel is de luchtvering ongelofelijk snel. Bij mijn Allroad duurt het in vergelijking eeuwen vooraleer die op het gewenste niveau staat. Heel impressionant.
De B&W audi klinkt super maar uiteraard is dat maar normaal voor deze prijs. Bediening en gebruik van de navigatie vond ik ok. Deed gewoon z'n werk. Enkel een beetje teleurgesteld dat Android auto niet wou werken. Bij de dealer deze middag de opmerking gemaakt waarop hij onmiddelijk heeft getest met zijn Galaxy S7 en dat werkte wel. Vermoedelijk was mogelijk de software van de wagen nog niet helemaal up-to-date gezien ik een S8 heb en deze wagen nog maar slechts 2800km op de teller had.
Performantie van de motor vond ik indrukwekkend. Voor zo een zware auto gaat het verdorie goed vooruit. Enige wat ik niet zo meteen vond was het personaliseren van de verschillende rij-parameters. In mijn A6 heb ik drive select waarbij je een inividual mode hebt en je dan bvb. stand van de luchtvering, stuur- en gasrespons, enz .. kan combineren zoals gewenst. In de hybrid mode vind ik de wagen nogal deinen. Op zich niet verkeerd maar minder mijn ding. Is bij mijn A6 in comfort ook zo dus ik zet de luchtvering hier ook altijd op sport. Uiteindelijk dan toch iets gevonden zoals bestuurdersprofiel en een aantal parameters aangepast maar het deed niet volledig wat ik wou. Zal vermoedelijk wel aan mij liggen gezien ik uiteraard geen tijd gehad heb om heel de manual door te lezen en dit soort zaken wat gewenning vragen.
Rijeigenschappen vind ik ik de performance setting het best gezien de wagen dan lekker strak stuurt en ook de luchtvering ook strak afveert. Heb er dus gisteren dan ook iets meer dan een volledige tank benzine doorgeknald. Is even wennen als je gewend bent van met een 3L diesel te rijden die net geen 850km met een volle tank haalt.
De wagen dan thuis ook eens opgeladen aan het stopcontact. Werkte allemaal prima en heb dan ook eigenlijk geen enkele fout kunnen waarnemen. Adaptive cruise control en pilot assist ook even uitgeprobeerd. Remt wel heeeeeel vroeg af op autosnelweg dus da's wel wat wennen maar in de file is het een zaligheid.
Ben in ieder geval overtuigd dat dit een kanshebber is als opvolger voor mijn huidige wagen maar ga ook nog even proefrijden bij de overige merken want ik vind dat als je dit budget aan een wagen uitgeeft, je de concurrentie ook eens moet bekijken.
Momenteel afgesproken bij de dealer dat ik midden januari terug contact opneem gezien het dan autosalon is in Brussel en het dan het moment is om nog wat extra voordeel te doen.