Volvo Cars zet vol in op elektrificatie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
trondheim
2nd Gear member

En dat geluid dan? Ik ga alvast een .mp3-tje maken van m'n vijfcilinder want straks klinkt alles als tramlijn 13.
Alleen die bel ontbreekt nog...
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Jan-v-S
2nd Gear member

Ik ben echt gechoqueerd door de onzin die in hier gespuid wordt. Het klimaat verandert niet, ons elektriciteitsnet kan elektrische auto's niet aan, de productie van de batterij is slechter dan het verbranden van al die fossiele brandstof... Echt ongelooflijk!
Blue-Eyes schreef:
Rapport van IVL Swedish Environmental Institute in opdracht van Swedish Energy Agency en Swedish Transport Administration: productie van een batterij voor een elektrische auto kost 150-200 kilo CO2 per kWh.
Dus voordat de Tesla P100D rijdt, heeft de productie van de batterij al 15-20 ton CO2 opgeleverd. Voor de Tesla Model 3 is dat 9-12 ton CO2.
(Daar moet een benzine-auto een aantal jaar voor rijden...)
De productie van eenmaal 100kWh laden levert 0,581 kg CO2/kWh * 100= 58.1 kg CO2 op (via energiecentrales Monitoringsprotocol van Agentschap NL).
Daar rijdt de Tesla 400 km mee, dus dat levert omgerekend 145 gram CO2/km op
De batterij gaat ca 150.000 km mee. Omgerekend levert de productie in het gunstigste geval 15.000.000 gram CO2/150.000km = 100 gram CO2/km op.
Kortom: rijden in de Tesla P100D levert 245 gram CO2/km op. Er zijn maar weinig nieuwe benzine of diesel-auto's die dat nog uitstoten.
http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pre ... erier.html
Wat is dit voor fantasie rekensom?

1. Die 400km is zeer pessimistisch - NEDC is 613km, oftewel dik 50% meer. Dat zul je misschien niet halen, maar neem je dan voor de vergelijking ook eenrealistisch verbruik voor een vergelijkbare benzineauto i.p.v. het door de fabrikant opgegeven cijfer? S90 T6 AWD opgegeven uitstoot is 165g/km, maar dat is dus ook NEDC. Dik 50% erbij is 250g/km. Dan zit je dus al boven het door jou berekende uitstoot voor de Tesla. M.a.w., zelfs in het ongunstigste geval is de Tesla nu al zuiniger.

2. Waar haal je 150.000km vandaan? Dat is onzinnig laag. Zeer recente cijfers van Tesla gebruikers zijn hier te vinden. De meeste mensen zitten nog niet aan de 150.000km, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat je zeker 300.000km kan rijden voor je onder de 80% van de oorspronkelijke capaciteit komt. Bij Autoweek's klokje rond is ook al een Model S met bijna 3 ton op de teller geweest met de oorspronkelijke batterij en zonder klachten over teruggedrongen range (heb 'm even opgezocht, hier: ong. 10% afname na 276k km). Als ik heel, héél pessimistisch uitga van een gemiddelde technische levensduur van 225.000 km dan scheelt dit al 50g CO2 / km, dan wordt het voor de Tesla dus 195g/km. Het kan ook zomaar nog eens 50g/km lager worden.

3. Je vergelijkt CO2 totaal (per km en productie) met CO2 per km: je neemt bij de Tesla wel de productie van de batterij mee als CO2 uitstoot per kilometer, maar niet de CO2 uitstoot van 1. de productie van verbrandingsmotor en traditionele aandrijflijn (veel complexer en slijtage-gevoeliger dan bij een EV) en 2. de productie van benzine uit ruwe aardolie. In dat laatste zit al een verlies van 15 à 20%. Reken ik 15% extra mee, dan wordt de totale CO2 uitstoot van de S90 T6 AWD al 290g/km.

4. Ik weet niet waar jij het cijfer van 0,581 kg/kWh vandaan haalt, maar volgens mij kijk je naar het verkeerde cijfer. Namelijk niet naar wat het gemiddelde is van wat nu geproduceerd wordt - dat is 0,48 kg/kWh - maar naar wat je bespaart als je minder elektriciteit zou verbruiken (omdat je dan vooral fossiele brandstoffen bespaart). Daarmee gaat de totale uitstoot van de Tesla nog eens 20g / km omlaag, naar 175g/km. (cijfers hier)

5. Je neemt niet mee dat de komende 10, 20 jaar de elektriciteitsproductie veel groener wordt, of in ieder geval kán worden als Nederland niet doorgaat met kolencentrales bouwen. Daarmee zal het CO2 equivalent sterk dalen. De in Noorwegen geproduceerde elektriciteit - 95% renewable - levert slechts 17g (!) CO2/kWh op (zie hier). Stel je voor, daar rijd je 130 op de snelweg voor een uitstoot van nog geen 5g CO2/km (batterijproductie niet meegerekend).
evert65 schreef: ik denk ook dat electrificatie slechts een tijdelijk tussenstation is
Er zijn zoveel onderzoeken aan de gang
Dus er komt vast wel iets langs waar van je ga denken , dat zou het kunnen worden
Electrificatie is een al meer dan 100 jaar oude techniek
! Erg vlot zijn we de laatste 175 jaar niet opgeschoten, nog steeds wekken we stoom op om er dan stroom van te maken......
De opwekkings en transport verliezen zijn groter als de gebruiks efficiëntie van een dieselmotor
Mierenzuur lijkt me interresant, als ze een oplossing vinden voor het zeldzame metaal dan.......
Dan wil ik wel investeren in een fabriekje voor die apparaten
Erg ver zijn we niet gekomen met electromotoren? Opwekking en transportverliezen groter dan de efficiëntie van een dieselmotor? Ook dit is echt fantasie. Well-to-wheel efficiëntie van een ICE is niet hoger dan 14%. 86% van de energie gaat verloren - ofwel in de motor, in de aandrijflijn of bij de winning van olie en omzetting naar benzine. Bij een EV is de efficiëntie tenminste 30%, uitgaande van fossiele brandstof. Hier een uitgebreide rekensom.

Als er érgens geen fundamentele verandering is geweest, dan is het wel bij een verbrandingsmotor. De T6 motor in een gloednieuwe S/V/XC90 werkt echt niet fundamenteel anders dan de inline-4 in een T-Ford. Ford gebruikte van 1959 tot 2002 in talloze modellen de Kent-motor waar in die 44 jaar in de basis niets aan veranderde.

En ja, een kerncentrale gebruikt nog steeds een stoomturbine waarbij de energie (warmte) die vrijkomt water verhit, stoom een turbine in beweging zet en een generator van die beweging elektriciteit van maakt. Elektriciteit wordt vrijwel altijd gegeneerd door omzetting van kinetische energie (beweging). Dat is niet 'niet opgeschoten' maar omdat dat nou eenmaal is hoe de natuur werkt. Een stoomturbine is in het geval van een kerncentrale de makkelijkste manier om de vrijgekomen energie om te zetten in elektriciteit, maar we kunnen het ook met wind (wind waait, windmolen draait = kinetische energie, generator zet het om) of met hydro (water valt, beweegt een rad = kinetische energie, generator zet het om). En tegenwoordig genereren we ook elektriciteit uit zon (zonnepanelen, fotovoltaïsch) en uit het verschil tussen zoet en brak water (polariteit) zie hier.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 11 keer totaal gewijzigd.
Odin
2nd Gear member

Jan-v-S schreef: Ik ben echt gechoqueerd door de onzin die in hier gespuid wordt. Het klimaat verandert niet, ons elektriciteitsnet kan elektrische auto's niet aan, de productie van de batterij is slechter dan het verbranden van al die fossiele brandstof... Echt ongelooflijk!
Klimaat is een natuurlijke cyclus, loopt o.a. met de cyclus van de zon. Opwarming en afkoeling van de aarde gaat al miljoenen jaren zo, van kleine en grote ijstijden naar warmere periodes en terug. We zijn op weg naar een kleine ijstijd.
Effect van de mensheid is beperkt, schromelijk overschat en uitvergroot en alle "klimaat deskundigen" baseren zich voornamelijk op gegevens van de laatste eeuw, echter een periode van 100 jaar op een cyclus die al miljoenen jaren loopt is niet relevant.
Geen populair standpunt, zijn veel te veel politieke en economische belangen aan de hele klimaat lobby gekoppeld.
Verder kloppen de opmerkingen wat betreft zowel het elektriciteitsnet en de accu productie. Elektrisch rijden met accu's is niet op te schalen naar de aantallen die we nu hebben met verbrandingsmotoren.

Fossiele brandstoffen raken een keer op, een duurzaam alternatief prima. Maar dan een werkelijk alternatief dat echt "schoon" is, zonder het gebruik van schaarse materialen. Dat is op dit moment niet voor handen, zeker niet op de schaal waarop de verbrandingsmotor nu word toegepast.

De tijd, energie en het budget dat nu gaat in stekkerauto's kan beter worden besteed aan het zoeken naar echte oplossingen.

Maar zo zijn er gelukkig vele meningen, en ook nog steeds mensen die niet klakkeloos aannemen wat ze word voorgeschoteld maar kritisch blijven. Alleen maar goed, hebben we af en toe een levendige discussie.
Ik ben benieuwd over 15 of 20 jaar waar we dan staan.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Jan-v-S
2nd Gear member

Odin schreef:
Jan-v-S schreef: Ik ben echt gechoqueerd door de onzin die in hier gespuid wordt. Het klimaat verandert niet, ons elektriciteitsnet kan elektrische auto's niet aan, de productie van de batterij is slechter dan het verbranden van al die fossiele brandstof... Echt ongelooflijk!
Klimaat is een natuurlijke cyclus, loopt o.a. met de cyclus van de zon. Opwarming en afkoeling van de aarde gaat al miljoenen jaren zo, van kleine en grote ijstijden naar warmere periodes en terug. We zijn op weg naar een kleine ijstijd.
Effect van de mensheid is beperkt, schromelijk overschat en uitvergroot en alle "klimaat deskundigen" baseren zich voornamelijk op gegevens van de laatste eeuw, echter een periode van 100 jaar op een cyclus die al miljoenen jaren loopt is niet relevant.
Geen populair standpunt, zijn veel te veel politieke en economische belangen aan de hele klimaat lobby gekoppeld.
Verder kloppen de opmerkingen wat betreft zowel het elektriciteitsnet en de accu productie. Elektrisch rijden met accu's is niet op te schalen naar de aantallen die we nu hebben met verbrandingsmotoren.

Fossiele brandstoffen raken een keer op, een duurzaam alternatief prima. Maar dan een werkelijk alternatief dat echt "schoon" is, zonder het gebruik van schaarse materialen. Dat is op dit moment niet voor handen, zeker niet op de schaal waarop de verbrandingsmotor nu word toegepast.

De tijd, energie en het budget dat nu gaat in stekkerauto's kan beter worden besteed aan het zoeken naar echte oplossingen.

Maar zo zijn er gelukkig vele meningen, en ook nog steeds mensen die niet klakkeloos aannemen wat ze word voorgeschoteld maar kritisch blijven. Alleen maar goed, hebben we af en toe een levendige discussie.
Ik ben benieuwd over 15 of 20 jaar waar we dan staan.
Echt lachwekkend dit. Ik dacht dat dit soort gevaarlijke gekken alleen in de VS woonden. Want dat ben je als je de invloed van de mens op klimaatverandering ontkent - lachend op weg naar een planeet die onbewoonbaar is voor de mensheid. Ik weet dat we het gezellig moeten houden maar een andere term voor dit soort ideeën is er gewoon niet. Op werkelijk iedere zin die je schrijft zijn wel vier dingen af te dingen, maar ik ga de moeite niet doen. Iets met paarlen en zwijnen.
Laatst gewijzigd door Jan-v-S op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V480-S60
Geartronic member

Ik heb al eerder aangegeven dat we moeten stoppen met "filosoferen". (Hoewel ik het volledig met bovenstaande spreker eens ben!)
Bij dezen de laatste keer. Back on Topic. Volvo zet volledig in op elektrificatie. Alle beschouwingen laten we verder achterwege!!!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Jan-v-S
2nd Gear member

Goed, on topic: ik kan niet wachten om te zien hoe zit dit gaan vormgeven :) Ze beloven elektrische aandrijving in alle modellen. Hopelijk hebben we het dan over serieuze elektrische aandrijving, en niet zoiets als de huidige T8 PHEVs met een accu van nog geen 10kWh en een elektrische range van <50km. En hopelijk ook niet zoals bij BMW, waar ze de serieuze elektrische aandrijving in 'vreemde' modellen zoals de i3 en de i8 stoppen.

Helaas moet waarschijnlijk het platform worden aangepast om 60kWh of meer aan accu's kwijt te kunnen, dus ik denk niet dat we snel een volledig elektrische V90 zullen krijgen. De V60 zit al redelijk tegen het einde van z'n lifecycle - zal dat dan het eerste serieuze elektrische model zijn?
V480-S60
Geartronic member

Nee, de XC40 zal de eerste zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
NielsPHEV
7th Gear member

Ik vind het een stoere en heel verstandige keuze. Er zullen altijd wat mensen blijven die hun ogen sluiten voor de werkelijkheid en liever langs de kant een beetje staan te mopperen en te wijzen zoals enkele posters in dit topic. Gelukkig behoort het management van Volvo niet tot die groep. Het is overigens allemaal ietsje minder drastisch dan hetgeen velen denken. Volvo zet vol in op elektrificatie en daar vallen mild hybrids ook onder sterker nog die noemen ze expliciet. Een mild hybrid is in de basis een ICE aangedreven auto waarbij de een stukje hybride zorgt voor een beter rendement van die aandrijflijn. Overigens zie je ook daar interessante ontwikkelingen zoals het aandrijven van de hulpaggregaten (rembekrachtiging, airco, waterpomp en straks waarschijnlijk zelfs turbo/compressor) middels een electrisch systeem.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Beetje jammer dat wij in Nederland geen natuurlijke bronnen hebben. Ik doel op een Blue Lagoon zoals op IJsland en waterkrachtcentrales in bijvoorbeeld Scandinavië of Canada. Maar er zijn natuurlijk veel meer landen met stroom uit water.
Laatst zat ik in de trein (ik refereer aan .mp3-geluid in je elektrische auto) en dat beviel uitstekend: lekker rustig om een gesprek te voeren en het gemis aan motorgeluid was er niet. Ik kwam zelfs tot rust in dat lange gele ding en mijn vrouw vond het geweldig. En met dat in m'n achterhoofd moet ik toch maar eens gaan sturen in een elektrische auto. Of ik echt zo'n hork ben die het geluid van een V8 gaat missen ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
RoaldH
6th Gear member

Jan-v-S schreef: Goed, on topic: ik kan niet wachten om te zien hoe zit dit gaan vormgeven :) Ze beloven elektrische aandrijving in alle modellen. Hopelijk hebben we het dan over serieuze elektrische aandrijving, en niet zoiets als de huidige T8 PHEVs met een accu van nog geen 10kWh en een elektrische range van <50km. En hopelijk ook niet zoals bij BMW, waar ze de serieuze elektrische aandrijving in 'vreemde' modellen zoals de i3 en de i8 stoppen.

Helaas moet waarschijnlijk het platform worden aangepast om 60kWh of meer aan accu's kwijt te kunnen, dus ik denk niet dat we snel een volledig elektrische V90 zullen krijgen. De V60 zit al redelijk tegen het einde van z'n lifecycle - zal dat dan het eerste serieuze elektrische model zijn?
Met de betere accu technieken zou je het accu pakket in de V60 kunnen vervangen voor een 22kw exemplaar. Dan haal je 70-90 km elektrisch. Daarmee zou ik mijn verbruik met ongeveer 30% kunnen terugbrengen. Stel dat volvo mild hybrides maakt met een range van 5km, PHEV's met een range van 50-100km en EV's met een range van meer dan 300/400km, dan is het voor de consument ook duidelijk welk type auto ze moeten kiezen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Al in 2011 werd door het tijdschrift Ward a.d.h.v. officiële registratiecijfers van motorvoertuigen uit de hele wereld (personenauto's, bestelauto's en vrachtwagens) gepubliceerd dat er sinds 2010 één miljard (1.000.000.000) motorvoertuigen rondrijden op onze geliefde planeet.
En die gaan straks allemaal elektrisch rijden! Nee natuurlijk niet van de ene dag op de andere maar wel binnen zéééér korte tijd. Dat moet ook wel want de olie raakt op tenminste dat lees of hoor ik geregeld en de klok staat al enige jaren op vijf voor twaalf. Of zou die stilstaan? Gek hoor men kan wel middels hele smerige processen accupacks maken voor Egon Musk, ja die gesubsidieerde jongen van Tesla, maar een nieuw batterijtje in de 'milieuklok' dat wil maar niet lukken!

Nu is mij ook wel eens verteld hoe olie ontstaat maar is dat proces dan plotseling gestopt? In welk jaar was dat? Hoe en door wie is dat eigenlijk vastgesteld?
Oh, we verbruiken meer dan de aarde kan produceren, dat is het natuurlijk!
Het staat buiten kijf dat het de mensheid, die immers ook het klimaat al denkt te kunnen regelen, gaat lukken om al die voertuigen van 'schone brandstof' te voorzien. Elektrische of weet ik wat voor energie opwekken/produceren voor 1.000.000.000 voertuigen kost immers geen energie dus is CO2 neutraal. Windmolens e.d. ach zo gemaakt, een beetje staal produceren, alles in de juiste vorm boetseren, nog wat beton om ze in te planten, nog wat wat draadjes en andere onderdeeltjes maken waar ook nauwelijks tot geen grondstofwinning dus energie aan te pas komt en tot slot nog wat bekabeling produceren om deze uiterst schone, CO2 neutrale energie bij de gebruiker te krijgen en ........ klaar is kees! Uiteraard geldt voor zonnepanelen hetzelfde.
Allemaal peanuts, een kind kan de was doen. Dit laatste dan wel graag met milieuvriendelijke wasmiddelen!

Natuurlijk moeten er wereldwijd hier daar ook nog wat infrastructurele dingetjes gedaan worden om 1.000.000.000 voertuigen van die nieuwe uiterst schone energie te kunnen voorzien. Ach, dat kost ook nauwelijks grondstoffen dus die infra komt er gewoon zonder het milieu ook maar enigszins te belasten. En pittoreske straatjes vol met van die schattige laadpaaltjes heeft toch ook wel iets.
Ja, rustig maar ik begrijp ook wel dat die infra niet van de ene dag op de andere gereed zal zijn maar dat geeft ook niets niet want we hebben immers intussen al vele jaren 5 minuten gespaard en zodoende nog tijd genoeg om e.e.a. te realiseren. Wacht, schiet me plotseling te binnen. Iemand enig idee hoe we dat met vliegtuigen en schepen en zo gaan doen?
Wat, vliegtuigen verbieden? Goed plan, vakantie in eigen land dat is beter voor het milieu. En schepen kunnen we weer ombouwen tot zeilschepen. Hé zeilschepen dat is .......windenergie! Donders goed plan zeg.

Ruimte om al die energieopwekkers te planten? Ach die is er genoeg in de wereld. Afrika stroomt leeg dus daar komt ruimte genoeg (Ai, ik bedrijf toch hopelijk geen politiek met deze opmerking?)

Ach neem me niet kwalijk dat ik hier en daar wellicht wat sarcastisch of cynisch overkom. Zo is het echt niet bedoeld hoor. Het doet me werkelijk goed dat dit topic wordt gevuld door bijdragen met een hoog wetenschappelijk gehalte. (Bijna alles dat ik lees is falsifieerbaar)
Blijft wel vreemd dat die 'wetenschappers' gewoon door blijven rijden met hun auto's met verbrandingsmotoren. Er is hier toch hopelijk geen sprake van hypocrisie .....

Volvo gaat het voorbeeld geven met die nieuwe weg die ze in gaan slaan. Zouden we als Volvo-forum.nl ook niet als voorbeeldfunctie kunnen dienen? Hoe?
Nou dat is toch om te beginnen heel eenvoudig.
Geen platform meer bieden aan al die leden die nog met Volvo's rondrijden met een een CO2 uitstoot van > 110 g/km (dat de opgegeven waarde voor mijn Volvo < 110 g/km is berust op puur toeval). Geen platform meer voor die vervuilers is dus geen 'technische ondersteuning' meer waardoor die auto's al snel van het toneel zullen verdwijnen. Die leden zijn pas weer welkom als ze een elektrische auto hebben.
Geen reclame meer voor aanbieders van tuning en leden die bijv. een D2 willen tunen een permanente ban geven Dat zal ze leren zeg! Mensen met méérdere auto's zijn natuurlijk al helemaal uit den boze. (Hier moeten uiteraard wel uitzonderingen mogelijk zijn!) Enz. enz., kortom een ieder die ook maar de geringste verdenking op zich laadt het milieu aan zijn laars te lappen een permanent ban! (Ook hier moeten uitzonderingen mogelijk zijn!)
Ja ik denk dat we dit aan Volvo gewoon verplicht zijn. Rigoureus is het allemaal wel maar ja een voorbeeldfunctie vraagt natuurlijk wel offers.

Trouwens zou Egon Musk als redder van de wereld (die man heeft werkelijk waanzinnige maar vooral haalbare ideeën) met wat subsidie nou eindelijk het perpetuum mobile niet uit kunnen vinden ...... Zijn we in een keer van alle problemen af.

Zo maar een greep uit wat artikelen die mijn aandacht trokken. Beslist niet lezen als je de milieuhysterie aanhangt.

Windmolen-manie: klimaatbeleid moet energiebeleid worden
Windenergie-sprookje van Henk Kamp is nachtmerrie voor belastingbetaler
Kan de VVD Henk Kamp met zijn windmolens niet stoppen?
Energieakkoord leidt tot welvaartsverlies van 6 miljard
Buren windmolenparken stappen naar Verenigde Naties
Duitse windmolens doden 250.000 vleermuizen per jaar
Windmolens stilgelegd vanwege dode vleermuizen
Subsidies helpen niet: windmolens blijven onevenredig duur
CPB: bouw nieuwe windmolenparken onnodig en duur
'Duurzame' ondernemer in windenergie wil één ding: subsidie
Greenpeace voert nu zelfs actie tegen de wetenschap
Meer geld nodig om doelen klimaatakkoord te halen
Smeltend poolijs kan zeespiegel ook laten dalen
De Duitse Energiewende – honderden miljarden armer, nul CO2 resultaat
Berlin, you have got a problem. De Energiewende
Nüchterne Zahlen zur Lüge der Elektromobilität
The Startling Debacle Of Germany’s Electric Cars …Auto Industry Faces Demise In 10 Year
Updated NASA Data: Global Warming Not Causing Any Polar Ice Retreat
Founder Of The Weather Channel John Colman: There Is No Significant Global Warming
Kijken naar klimaatgegevens door een opgepoetst prisma
Wierd peilt de stemming: ‘Klimaatverandering is een religie’
Climatologist Breaks the Silence on Global Warming Groupthink

Mochten er nu mensen zijn die de indruk hebben gekregen dat ik niet zo erg geloof in man-made-global-warming en al die, bijna utopische oplossingen, die worden bedacht om die tegen te gaan .......... ja, die zitten er niet ver naast!
Trouwens ik weet zeker dat er in ieder geval één persoon is die er ook niet meer in gelooft (een sterk voorbeeld van voortschrijdend inzicht)

Greenpeace co-founder Patrick Moore tells US Senate there is "no proof" humans cause climate change
Dr. Patrick Moore Testimony in US Senate Subcommittee

Geinig hè .....

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Paul
Geartronic member

Je maakt er weer werk van!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
mga1600
6th Gear member

Enigszins aansluitend bij het bovenstaande betoog: vorig jaar waren we tijdens onze vakantie (jaja, met een kilo's CO2 uitstotende XC60) in Noorwegen bij een gletsjer-museum. Daar werd ook nogal cynisch gedaan over de invloed van verkeer en industrie op de opwarming van de aarde en het teloorgaan van gletsjers. Zo laten ze daar aan de hand van oude tekeningen en foto's zien dat de gletsjers nu inderdaad aanmerkelijk kleiner zijn dan zeg 40 jaar geleden, maar veel groter dan ze waren in 1890.

Maar dat wij op autogebied nu voortvarend richting CO2-vrij worden geduwd dient m.i. een groter politiek doel namelijk onafhankelijk worden van het politiek laakbare midden-oosten en dito Rusland. Ik heb begrepen dat Noorwegen al in 2025 de verkoop brandstof auto's in de ban doet....dat is nog maar 8 jaar dus enige haast is op zijn plaats! Goede strategie dus van Volvo lijkt me, het begin van wat een grote omschakeling 'dreigt' worden.
Dat gezegd hebbende is vol-elektrisch rijden m.i. helemaal geen straf. Ik heb eenmaal in een Tesla mogen sturen en vond dat een hele mooie ervaring.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
NielsPHEV
7th Gear member

Rob heeft met overtuigd ik stop per direct met laden er is inderdaad geen enkele reden om te investeren in meer efficiënte aandrijflijnen er zijn inmiddels genoeg fossiele brandstofvoorraden en in tientallen jaren de CO2 uitstoten die er miljoenen jaren over heeft gedaan om vastgelegd te kunnen worden moet gewoon zonder problemen kunnen en iedereen die zegt dat dit wel een probleem oplevert jokt en is lid van een heel groot complot.
Thieuke
2nd Gear member

Off topic:
mga1600 schreef: .... Maar dat wij op autogebied nu voortvarend richting CO2-vrij worden geduwd dient m.i. een groter politiek doel namelijk onafhankelijk worden van het politiek laakbare midden-oosten en dito Rusland. Ik heb begrepen dat Noorwegen al in 2025 de verkoop brandstof auto's in de ban doet....dat is nog maar 8 jaar dus enige haast is op zijn plaats!
Behalve dat ze in Noorwegen dol op olie zijn hoor: Bijvoorbeeld: http://www.volkskrant.nl/economie/schat ... ~a3508708/
Zelf willen ze wel graag elektrisch, maar ze willen vooral ook olie verkopen :). Gelukkig zijn er nog zat landen buiten Europa aan wie ze dat kunnen slijten :)

On-topic:
Prachtige ontwikkeling van Volvo vind ik. Ik hoop alleen dat nu ook de prijzen van hybride Volvo's gaan dalen. Ik wil graag hybride Volvo rijden (niet voor het milieu hoor, wel voor de portemonnee en de acceleratie en de inruilwaarde na x jaar), maar met die prijzen is het nog niet heel leuk momenteel (In België een hybride XC60 of V90 loopt aardig voorbij de € 75k).
Laatst gewijzigd door Thieuke op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D4 Polestar getuned (St. 1) (2015)
Saab 900 T16 Aero (1987)
DB200
6th Gear member

Tav olie: dat spul is te mooi om op te stoken voor zoiets banaals als transport. Je kunt het ook gebruiken voor plastics, medicijnen, chemicaliën, kunstmest etc. Allemaal zaken die we nodig hebben om met zijn 8 miljard op deze planeet te kunnen leven. Zonder olie moeten we radicaal terug in bevolkingsaantallen, denk aan 0,5-2 miljard als totale wereldbevolking. Anders gezegd: olie gebruiken als brandstof is als de Mona Lisa gebruiken om een haardvuur te laten branden.

Gezien het feit dat de olievoorraden eindig zijn, valt er wat voor te zeggen om voor mobiliteit andere energiebronnen te gebruiken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
DB200
6th Gear member

Volvo becoming a Technology superpower:
http://www.businessinsider.com/volvo-qu ... ehicles-12

Volgens business insider streeft Volvo Tesla voorbij.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

DB200 schreef:Tav olie: dat spul is te mooi om op te stoken voor zoiets banaals als transport. Je kunt het ook gebruiken voor plastics, medicijnen, chemicaliën, kunstmest etc. Allemaal zaken die we nodig hebben om met zijn 8 miljard op deze planeet te kunnen leven.
Wel eens gelezen wat hennep allemaal kan doen? Je weet wel, die levensgevaarlijk plant...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”