90.00 km: defecte aircopomp, ISG vervangen en aggregaten riem?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
RoaldH
6th Gear member

Het is vooral zuur omdat de auto prima rijdt en ik door de vorige acties een goed gevoel had over VCNL en de serviceorganisatie.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Poni
3rd Gear member

Eindelijk mijn auto terug. Op 26 juni begaf hij het in Denemarken.
Op 6 juli werd de auto door het transportbedrijf afgeleverd op een distributiepunt in Wierden.
Daar heeft hij een week gestaan. Afgelopen maandag belde ik om te vragen wanneer hij bij de dealer werd verwacht.
Dat was volgens de melding donderdag 13 juli en dat klopte. Gisteren werd hij in Woerden afgeleverd.

Dealer heeft de storingen uitgelezen en op basis daarvan de keyless bekabeling van de deur linksvoor vervangen (werkte idd niet meer) en de aircopomp uitgewisseld voor één van een compleet nieuw type. dit type is pas eind juni 2017 beschikbaar gekomen.

De fout in het vorige type is bij iedere nederlandse dealer bekend en het feit dat RoaldH discussies over kosten van de vervanging heeft, bevreemd me in hoge mate.
VCNL weet echt wel dat het vorige type pomp kwalitatief onder de maat was en mijn dealer geeft dan ook aan dat hier instructies over zijn gegeven door VCNL.

Het woord coulance mag in dit geval mijns inziens niet gebruikt worden. Volvo repareert een aircopomp met een bekend probleem met een product dat technisch niet volstaat. Dat men dus zonder blikken of blozen de discussie aangaat vind ik triest.

Maar goed, bij mij zit er nu een compleet nieuw type pomp in.
Of dit type ok is? tijd zal het leren, maar ben blij dat hij weer voor de deur staat.
De Logicx auto waarmee we uit Denemarken zijn gekomen, mocht ik max 3 dagen gebruiken.
In de tussenliggende periode een v60 PIH van de dealer gehad.

Over de afhandeling van Volvo Assistance heb ik mijn ongenoegen geuit bij VCNL. Duidelijk gemaakt dat de dienstverlening niet aan de verwachtingen voldoet die je mag hebben op basis van de website van VCNL.
Verder aangegeven dat indien Volvo de pretentie heeft om een premium merk te zijn (of te worden) men ook premium service hoort te leveren.
Dat betekent mijns inziens dat auto's ook in het buitenland binnen afzienbare tijd gerepareerd moeten kunnen worden.
Ik heb 5 jaar garantie op mijn auto inclusief vervangend vervoer, dus ik heb geen enkele discussie over kosten, maar ja, het zou wel mooi zijn als de auto dan ook gerepareerd kan worden.
VCNL reageert overigens alleen via de dealer.
Het hele geval heb ik uitgebreid met de dealer directeur besproken, toen deze me belde. Deze zal één en ander gebruiken in zijn contacten met VCNL.
Overigens staat VCNL absoluut niet open voor een klantenklankbordgroep oid. Ik heb dit voorgesteld, maar ze lijken niet rechtstreeks met klantenervaringen geconfronteerd te willen worden.

Vor wat betreft de "reparatie" in Denemarken, zijn dealer en VCNL het met me eens. De accu had hoogstwaarschijnlijk niet vervangen behoeven te worden en de bijkomende kosten zouden onder mijn garantie moeten vallen. Om die reden is 70% van die rekening vergoed. Dat vind ik prima, want ik heb tenslotte ook een nieuwe accu in de auto zitten.
Nu nog maar hopen dat Volvo Assistance de hotel- en taxikosten vergoed.
Bij elkaar ook ca € 500.

Dit is een duur geintje geworden en dat had allemaal voorkomen kunnen worden indien Volvo bereid was geweest vervangend vervoer in te zetten, ondanks dat de auto nog reed. Helaas mag Volvo Assistance dat alleen doen indien de auto niet meer rijdt.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
v60pih
4th Gear member

Op nieuwe originele onderdelen heb je zeker een jaar garantie: https://www.henkscholten.nl/service/volvo-parts/
Wie deze betaald heeft maakt niet uit.
jp-v60
4th Gear member

vaudi schreef: @jp-v60
Jij heb dan ook die pomp die stukgaat, Het gaat iig om het type tussen half 2016 en juni 2017. Tenminste, ik begrijp dat er sinds kort pas een opnieuw aangepaste versie beschikbaar is???
Helaas vervangen ze alleen als er een storing in komt te zitten.
Deze pomp is eind mei 2016 vervangen ( type 2 ? )
vaudi
5th Gear member

Vermoed het wel, maar wellicht kunnen ze ondertussen bij de VCNL / dealer al wel zeggen in welke series die slechte pompen zitten.
blijkbaar is er eind juni pas de opnieuw verbeterde uitgebracht.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JohnH
2nd Gear member

Zomaar tussendoor, vandaag langs de dealer geweest omdat er een vreemd geluid te horen was. Ik dacht de ISG en inderdaad.
Wordt na 3 jaar en 164K volledig door Volvo als garantie vervangen. Top!
Heb ook nog de 2 jaar extended protection via een dealer uit BE maar dat was onbekend terrein en nog niet eerder gezien? Nu ook niet van toepassing dus.
Airco tot op heden geen probleem.
IV39
4th Gear member

De nieuwe aircopomp houdt het tot nu toe prima uit bij mij. Ik zit momentele in Spanje met elke dag 30 graden en de pomp werkt nog prima.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

IV39 schreef: De nieuwe aircopomp houdt het tot nu toe prima uit bij mij. Ik zit momentele in Spanje met elke dag 30 graden en de pomp werkt nog prima.
Dat is op zijn minst handig maar is er ook aangegeven dat deze pomp aangepast cq verbeterd is ?
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: De nieuwe aircopomp houdt het tot nu toe prima uit bij mij. Ik zit momentele in Spanje met elke dag 30 graden en de pomp werkt nog prima.
Blijft de auto dan veel blazen? Net als met de oude pomp?
NielsPHEV schreef: Dat is op zijn minst handig maar is er ook aangegeven dat deze pomp aangepast cq verbeterd is ?
Ik heb begrepen dat de isolatie van de wikkelingen is aangepast zodat de aircopomp olie die niet aantast (met kortsluiting tot gevolg).
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaudi
5th Gear member

RoaldH schreef:
Ik heb begrepen dat de isolatie van de wikkelingen is aangepast zodat de aircopomp olie die niet aantast (met kortsluiting tot gevolg).
Toch wel een raar verhaal. Die olie komt als het goed is niet in de elektromotor van de pomp. Die olie hoort in een gesloten traject te zitten waar de aircocompressor deel van uitmaakt. De elektromotor verzorgt puur de aandrijving van de pomp. Normaal gesproken wordt die as aangedreven via een riem.
RoaldH
6th Gear member

vaudi schreef:
RoaldH schreef:
Toch wel een raar verhaal. Die olie komt als het goed is niet in de elektromotor van de pomp. Die olie hoort in een gesloten traject te zitten waar de aircocompressor deel van uitmaakt. De elektromotor verzorgt puur de aandrijving van de pomp. Normaal gesproken wordt die as aangedreven via een riem.
Het lijkt me ook raar dat olie en hoogspanningsdelen zo dicht bij elkaar zouden zitten.
IV39
4th Gear member

NielsPHEV schreef:
Dat is op zijn minst handig maar is er ook aangegeven dat deze pomp aangepast cq verbeterd is ?
Ik heb het niet zwart op wit maar voor zover ik weet is het wel het laatste model wat erin is gegaan. Die moest besteld worden en kon er gelukkig nog voor mijn vakantie ingezet worden.
Eerst naar Oostenrijk geweest, toen weer naar huis en daarna naar Spanje gereden (2100km). De auto blaast goed als de airco aanstaat en ik moet zeggen dat de auto ook goed koel te krijgen is ondanks de zon en de warmte.
Ik laad niet veel hier omdat de electra volgens mij net zo duur of duurder is dan diesel.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RichieB
6th Gear member

En wij dachten allemaal dat het je om het milieu te doen was! ;-) Maar gelijk heb je, de fiscale voordelen zijn gegeven om Nederland schoner te krijgen, niet Spanje.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
IV39
4th Gear member

RichieB schreef: En wij dachten allemaal dat het je om het milieu te doen was! ;-) Maar gelijk heb je, de fiscale voordelen zijn gegeven om Nederland schoner te krijgen, niet Spanje.
Haha... inderdaad zo zie ik het ook ;)
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Jelmer de Jong
6th Gear member

Stukje van Nu.nl wat naar mijn mening hier ook van toepassing is.
http://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/4 ... pdate.html
"Garagehouders lijken vervolgens willekeurig om te gaan met de nota voor de reparatie", aldus Combée. Sommige consumenten betalen niks, soms wordt een paar honderd euro betaald en een enkeling kreeg een rekening van 1.500 euro.

"Het is echter niet aan consumenten om te betalen wanneer iets stukgaat nadat de monteur eraan geknutseld heeft", meent de Consumentenbond.
RoaldH
6th Gear member

@Jelmer: heeft dat ook te maken met de aircopompen. Of gaan we net als NSU Ro 80 rijders vingers omhoog houden, hoeveel aircopompen er gemonteerd zijn geweest...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
vaudi
5th Gear member

Het blijft hier verder nog wel redelijk rustig met het aantal pompen, zal dus nog wel meevallen denk ik.
Skibs
2nd Gear member

Rustig? Standaard onderdeel van de 90dkm beurt bij een pih is pomp controleren en vervangen indien nodig. Update: hier inmiddels de vijfde pomp weer kaduuk, afspraak staat al voor vervanging..
RoaldH
6th Gear member

Skibs schreef: Rustig? Standaard onderdeel van de 90dkm beurt bij een pih is pomp controleren en vervangen indien nodig. Update: hier inmiddels de vijfde pomp weer kaduuk, afspraak staat al voor vervanging..
Wanneer was jouw 4e pomp gemonteerd?
RoaldH
6th Gear member

RichieB schreef: En wij dachten allemaal dat het je om het milieu te doen was! ;-) Maar gelijk heb je, de fiscale voordelen zijn gegeven om Nederland schoner te krijgen, niet Spanje.
Ik probeer wel "thuis" te laden op vakantie. Afhankelijk van de bestemming staat de v60 soms tussen de golfkarretjes of hangt via een verlengsnoer aan het stopcontact van het huisje.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”