Na een paar maanden zoeken, kijken, lezen en proefrijden viel mijn oog op een V50 uit 2005. 2.4, Automaat, en slechts 120.000 op de teller. Ik vond haar/hem? bij een officiele Volvo-dealer in Ede. Daar was ik snel mee rond; goede prijs, kreeg zowaar nog een behoorlijke inruil voor mijn KIA Picanto (ik weet het, niet naar vragen, is een lang verhaal), en ook nog eens BOVAG garantie. Maar wat het belangrijkste was, is dat de auto echt showroomfris was. Helemaal nagekeken (eigenlijk refurbished), met nieuwe distributieriem, 4 hagelnieuwe Michelin banden en een waslijst aan vervangen onderdelen. Kortom, ik ben een gelukkig man. Maar...

Hier wordt de auto binnen 8 minuten van binnen schoongemaakt op de nieuwe lopende band bij Loogman in Aalsmeer:

Dankzij dit forum op het spoor gekomen van Volvotech.EU, en daar gisteren een Parrot/MMI in laten bouwen. Perfecte service, aardige man, en ondanks de relatief hoge aanschafprijs vergeleken met 'normale' aftermarket bluetooth oplossingen, toch de beste optie. Want zonder handsfree en streaming was het wel erg behelpen met een simpel CD-spelertje.
Ondertussen op Marktplaats de nodige accessoires gevonden, zoals daar zijn de officiele Volvo dakdragers, en ook zo'n bagagenet. Helaas kwam ik er pas bij thuiskomst achter dat onder de hoedenplank al een bagagenet gemonteerd zat... Dus die heb ik nu dubbel. Of eigenlijk: over. Dus als er interesse heb, geen dan een gil.
Maar... een nog merkwaardiger vondst deed ik toen ik vandaag een luikje achterin links opentrok en daar een opgerold krulsnoer aantrof... Het snoer was een meter of twee, en aan het eind zat een handvat met een tweetal schakelaars. Als ik er op drukte, hoorde ik wel wat gezoem en geluid, maar geen idee waarvoor het dient. Even het serienummer opgezocht: blijkt een handset te zijn die gebruikt wordt om ziekenhuisbedden en aanverwante zaken omhoog of omlaag te doen. (Zie https://www.linak.com/products/controls/hb40/)

Maar waarvoor deze in mijn V50 dient, of diende, blijft mij een raadsel, want er zijn verder geen sporen te vinden van een (rolstoel-)lift of iets dergelijks. Ik vermoed overigens wel dat de vorige eigenaar een wat oudere man of vrouw was, want er werd al die jaren minder dan 8000 kilometer gereden. (Het onderhoudsboekje was keurig bijgehouden, de auto is altijd bij dezelfde officiele dealer in onderhoud geweest). Kortom, wie het weet mag het zeggen!