Verwijderen achterbumper.

Plaats reactie
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb redenen om de achterbumper te verwijderen. Nu heb ik in een Installatie-instructie gevonden hoe dat zou moeten maar er staan twee plaatjes in die ik niet begrijp n.l.:

Afbeelding
Afbeelding

Iemand al eens de bumper verwijderd en mij op weg kan helpen hoe deze plaatjes 'te lezen' ?

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Almerev70
4th Gear member

In VIDA staat een soort legenda met de betekenis van de kleuren.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ja, daar zeg je zo wat...VIDA. Helaas beschik ik daar niet over d.w.z. wél over deze versie maar .......

Overigens gaat het om deze Installatie-instructie en het zou me niets verbazen als die gewoon uit VIDA afkomstig is.

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Basbas
2nd Gear member

De twee ''busjes'' losdraaienen verwijderen, alle schroefjes (ook de wielkassen) verwijderen en dan de bumper aan de zijkanten voorzichtig naar buiten trekken.
Volvo V60 T6 R-design 2020

Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
Philken
5th Gear member

Basbas schreef: De twee ''busjes'' losdraaienen verwijderen, alle schroefjes (ook de wielkassen) verwijderen en dan de bumper aan de zijkanten voorzichtig naar buiten trekken.
CORRECT
is een fluitje van een cent, half uurtje en ze is eraf
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Ik heb zelf een zeer amateuristisch filmpje van gemaakt voor het demonteren van een achterbumper van een V60, maar elke stap staat er wel in :)

https://www.youtube.com/watch?v=uNvb9ihFVO0
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Basbas
2nd Gear member

Philken schreef:
Basbas schreef: De twee ''busjes'' losdraaienen verwijderen, alle schroefjes (ook de wielkassen) verwijderen en dan de bumper aan de zijkanten voorzichtig naar buiten trekken.
CORRECT
is een fluitje van een cent, half uurtje en ze is eraf
Dat is dan inclusief koffie drinken. :P
Volvo V60 T6 R-design 2020

Mercedes C200 2016
Volvo V60 2.0D 2012 Cosmic White.
Volvo V50 2.0D 2006
Renault Laguna 1.8 Grand Tour Dynamique
Volvo V40 2.0 Europa
Mazda MX5 1.8
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Basbas schreef:De twee ''busjes'' losdraaien en verwijderen, .........
Juist maar ........ die twee 'busjes' heb ik niet! Voor de zekerheid ook onder de auto gekeken voor zover dat mogelijk was maar daar zitten ze ook niet.
Volvo_Bjorn schreef:Ik heb zelf een zeer amateuristisch filmpje van gemaakt ..........
Nou dat filmpje is best duidelijk zeker als je weet dat je maar alleen was.

De Torx schroeven waren me al duidelijk en dat voorzichtig naar buiten trekken heb ik nu op het filmpje gezien maar omdat ik die twee 'busjes' niet heb ben ik toch een beetje huiverig om aan de achterzijde van de bumper te gaan trekken of om deze op te tillen omdat ik niet weet hoe hij dan wel vastzit.
En blijft ook nog de vraag wat bedoeld wordt met dat groene 'ding' dat getoond wordt in de inzet van het tweede plaatje.

Voor de zekerheid heb ik ook nog gekeken bij de V60 in de Installatie-instructie voor dezelfde diffuser en je raadt het al ......... identiek als voor de S60 n.l.: Instructienr. 31408238 ; Versie 1.0 ; Ond. nr. 31399129, 31399128

Overigens de hele reden dat ik evt. alles zelf wil doen is omdat de auto binnenkort als we in Nederland zijn weer naar de detailer gaat en ik liever niet de bumper eraf wil halen/laten halen nadat de hele auto met glascoating is behandeld. Plus dat als de diffuser al gemonteerd is deze natuurlijk gelijk mee behandeld wordt.

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ik ben nog verder aan het zoeken geweest op Youtube en kwam dit filmpje tegen:

ipd Volvo Dynamic Trim Kit Rear Diffuser Installation Instructions

Uiteraard gaat het me alleen om het deel waar het originele kunststof onderdeel wordt verwijderd. Als het inderdaad zo simpel gaat als het er uitziet dan zou de bumper dus niet gedemonteerd hoeven te worden.
Het verwijderen en overzetten van de parkeersensoren zou naar mijn idee ook niet moeilijk hoeven te zijn omdat de achterste demper ook verwijderd wordt om die te vervangen door het exemplaar met twee eindpijpen. Door het verwijderen van die demper ontstaat er iets meer werkruimte en 'beter zicht' om die parkeersensoren te kunnen verwijderen.
Het filmpje gaat, als ik het goed begrijp uit de titel, over de S60 2011 --> . Bij mijn MY2016 ziet het er iets anders uit (2 delen ; gespoten deel en daaronder een zwart deel met 2 parkeersensoren) maar v.w.b. het verwijderen zou alles ogenschijnlijk op dezelfde uitvoerbaar moeten zijn.
De lipjes afknippen zou ook nog een optie zijn omdat ik het complete oude onderdeel toch niet meer nodig heb.

Of zie ik iets over het hoofd?

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Ben nog steeds bezig met die bumper en dubbele eindpijp. Die dubbele eindpijp daar is het om begonnen maar die R-design diffuser is nou niet echt noodzakelijk als het ook anders zou kunnen.
Nu kwam ik via een link in een ander topic op de website van de VSTORE terecht en wat zag ik daar?

Dit plaatje

Afbeelding

Dat zou voor mij ook al volledig acceptabel zijn. Wat zeg ik, dat zou zelfs mijn voorkeur hebben maar ....... "huisvlijt", Photoshop of origineel Volvo? Op de website van de VSTORE heb ik het onderdeel niet kunnen vinden.
Op het filmpje van Volvo-Bjorn zie ik hetzelfde zwarte onderdeel maar met slechts een uitsparing voor een enkele eindpijp.

Indien origineel Volvo, welk MY en/of uitvoering van de V60 betreft het dan?

Rob
brutetyphoon
2nd Gear member

Gewoon origineel Volvo onderdeel, heb hem zelf ook op mijn T5 :D Maar als ik toch dat onderdeel moest vervangen had ik persoonlijk liever zo'n mooie R design diffusor willen hebben :love:
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de snelle info. Meteen een dezer dagen even bij de dealer informeren of deze op mijn auto past. Ogenschijnlijk lijkt alles hetzelfde maar MY12 vs MY16 kan maar zo weer (onzichtbare) detailwijzigingen hebben opgeleverd. Denk hierbij bijv. vooral aan de wijze van bevestigen. Één lipje meer of minder of net alles weer op een andere plaats enz. enz. Je kent dat wel "wij streven er steeds naar om onze producten te verbeteren"

Dat jij op je T5 liever die R-design diffuser zou hebben daar heb ik wel beeld bij maar mij gaat echt om de dubbele eindpijp. Waarom? Wel één eindpijp vind ik niet mooi omdat het de symmetrie verstoord en daar ben ik nogal gevoelig voor. Nee, ik hoef geen tweede stuur, pedalenset en instrumentenpaneel ............. :fgrin:
En omdat het me alleen om die dubbele eindpijpen gaat zoek ik naar een voor mij acceptabele oplossing waarbij in dit geval het prijskaartje beslist een rol speelt.
De R-design diffuser kost € 342 en de demper met dubbele eindpijpen € 473. Prijzen zijn ex. BTW (ook in Spanje 21%). Op de diffuser krijg ik 15% korting werd me verteld.

Ik hoop dat het gaat lukken.

@ Volvo_Bjorn: Mocht je nog meelezen verklap me dan even de prijs van jouw 'diffuser'. Mocht blijken dat het prijsverschil t.o.v. de R-design diffuser relatief klein is dan ga ik wellicht alsnog voor die optie want mooier is hij zeker!

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

brutetyphoon schreef: ..... Maar als ik toch dat onderdeel moest vervangen had ik persoonlijk liever zo'n mooie R design diffusor willen hebben :love:
Nou vandaag de knoop maar doorgehakt. Het prijsverschil was net geen € 200 en daarom toch maar gekozen voor de beslist mooiere R-design diffuser.
Bij de dealer had ik nog wat vragen over het verwijderen van de achterbumper en toen moest de werkplaatschef lachen: "Nou we halen echt de hele bumper er niet af en zeker niet omdat toch ook de uitlaatdemper eraf gaat en dan is er genoeg werkruimte om die lipjes los te krijgen!"
Volgende week worden beide onderdelen, diffuser en demper met twee eindpijpen, gemonteerd (ik doe het toch maar niet zelf).

Maar lees ik me toch net toen ik nog even op de accessoires site keek bij de diffuser het volgende: "Verbetert de toch al goede rijeigenschappen op hoge snelheden nog meer. Nou dat belooft wat te worden zeg, een D2 met 120 pk. Maar ja ik heb wel van die shiftpaddles dus ............ :D :D

Rob
lint
Geartronic member

Nog even en je kan zo het circuit op met de D2 met 120 pk en de nieuwe diffuser.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Vergeet helemaal te vertellen dat er aan de voorzijde deze Sierspoiler in de kleur Iron Stone nog op komt.
Let op: een gift van de dealer!
Verhaal erachter. Onderdeel besteld en al betaald *) door een klant die echter voordat het ding gemonteerd kon worden zijn S60 in elkaar reed. Verzekering dekte de schade incl. de nog niet gemonteerde sierspoiler. Omdat de betreffende klant intussen in een V90 rijdt had hij hem niet meer nodig en "voorraad-technisch" gezien was het onderdeel dus over.

En Roberto (magazijnchef) besloot de spoiler aan Roberto (ik dus) cadeau te doen! :happy:

*) In Portugal en Spanje is het heel normaal dat je bij bestelling van een onderdeel boven een bepaalde waarde, vóóraf het gehele of een deel van het bedrag moet betalen. Ook al ben je vaste klant!

Rob
Summum
6th Gear member

Dat is een mooi mazzeltje van/voor Roberto!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”