Sterk variërend koelvloeistof niveau

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
styndef
Starter

Beste forumleden,

Helaas, toch weer wat nieuwe uitdagingen aan mijn volvo v40 bj 2002 :( Ik had problemen met diverse waarschuwingslampjes die zo nu en dan aan gaan waaronder het motormanagement lampje. Uit laten lezen en dit bleek de luchtmassameter te zijn. Bij de sloop kon ik er 1 op de kop tikken voor 35 euro, erin gezet en het lampje was uit!

Echter ging het lampje laatst toch weer aan en wat mij opviel is dat ik telkens een erg laag koelvloeistof niveau had. Nu had ik hem door een monteur laten checken en die concludeerde eigenlijk direct dat mijn koppakking lek is. Toch maar even hier op het forum vragen of het wellicht niet iets anders kan zijn.

Situatie schets:
Koelvloeistof bijgevuld tot vlak onder het max streepje. Vervolgens gaan rijden en toen zat het expansietankje vrijwel helemaal vol. Ik zie de vloeistof nergens lekken. Bij het uitzetten van de auto zie ik het vervolgens weer langzaam dalen. Vandaag eigenlijk hetzelfde, bij aankomst de motorkap open gedaan en de dop eraf gedraaid. Ik hoorde dit keer geen lucht ontsnappen maar het niveau was wel erg laag. Na het starten van de auto begon het niveau weer te stijgen tot ongeveer tussen het minimum en het maximum streepje in.

Kortom, ik zie het niveau telkens wisselen. In het tankje zelf zie ik geen olie vermenging en ook mijn oliepijl blijft gelijk. Ik zie het verder nergens lekken en heb wel eens gehad dat na een tijd stilgestaan te hebben er nog druk op het koelsysteem stond.

Zou dit inderdaad de koppakking zijn of is het wellicht een ander (hopelijk goedkoper) probleem?

Greets!
Laatst gewijzigd door styndef op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
trondheim
2nd Gear member

Vrij normaal als het wisselt. Als hij warm is zet de koelvloeistof namelijk uit en gaat hij richting max. streepje. Bij afkoelen andersom. Normaal peil is tussen max. en min. in. Meer bijvullen dan max. is zinloos, dat gooit hij er gewoon via de overstort weer uit (slangetje bij de vuldop).
Als het echt veel lager wordt dan min. streepje bij warme motor dan lekt er toch wel iets. Hoef niet gelijk een koppakking te zijn. Kan ook waterpomp zijn of een duf slangetje. Zou het ff aankijken (en een litertje koelvloeistof meenemen totdat je gerust bent gesteld dat hij nergens lekt).
Laatst gewijzigd door trondheim op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
styndef
Starter

Helaas is het niet zo'n feest, er is ondertussen al ander halve liter aan koelvloeistof in gegaan en het niveau zit nu ver onder het minimum. Wat zou verder een idee kunnen zijn?
trondheim
2nd Gear member

Da's wel veel. Geen witte sludge bij je vuldop? Geen witte rook uit je uitlaat? Belletjes in het reservoir?
Simpeler: Lekt hij niet bij je kachel? Bekleding nat?
lint
Geartronic member

Toch koelsysteem goed controleren op lekkages, eventueel afpersen. Laten testen bij een garage op een defecte koppakking is ook verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
styndef
Starter

trondheim schreef: Da's wel veel. Geen witte sludge bij je vuldop? Geen witte rook uit je uitlaat? Belletjes in het reservoir?
Geen witte rook en ook geen belletjes in het reservoir. Verder loopt hij eigenlijk ook gewoon regelmatig dus daarom twijfel ik aan de constatering van een lekke koppakking. Ik denk dat het wellicht aan de bovenkant eruit komt door drukopbouw in het systeem. Toch maar even laten afpersen bij de garage en wellicht een nieuwe vuldop bestellen..
trondheim
2nd Gear member

styndef schreef:
trondheim schreef: Da's wel veel. Geen witte sludge bij je vuldop? Geen witte rook uit je uitlaat? Belletjes in het reservoir?
Geen witte rook en ook geen belletjes in het reservoir. Verder loopt hij eigenlijk ook gewoon regelmatig dus daarom twijfel ik aan de constatering van een lekke koppakking. Ik denk dat het wellicht aan de bovenkant eruit komt door drukopbouw in het systeem. Toch maar even laten afpersen bij de garage en wellicht een nieuwe vuldop bestellen..
Voor de duidelijkheid: Ik bedoelde wit/grijzige sludge bij de vuldop van je olie. Olie en water/koelvloeistof mengen namelijk niet, maar het wordt een soort mayonaise-achtige brei (sludge) die aan je olie-vuldop blijft hangen. Gaat helaas ook niet altijd op want met veel korte ritjes, waarbij de condens uit je blok niet genoeg verdampt, kan daar ook wat witte bende zitten. Dus een langer ritje maken waarbij blok goed warm is en dan de olie-vuldop ff checken. Als je koppakking lek zou zijn dan mengt de koelvloeistof zich namelijk met de olie uit je blok.

Maar ik zou hem zeker eerst laten afpersen, dan weet je het gauw genoeg. Het kan zo klein zijn of zit het op zo'n plek dat het je nooit opvalt. Een goeie garage ziet dat zo en scheelt je een hoop gezoek.
Misschien overbodig om te zeggen, maar ik zou het wel even bij een andere garage laten doen, second opinion zeg maar... ;-)
Laatst gewijzigd door trondheim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
loely
2nd Gear member

http://www.zowerkteenauto.nl/autotechniek/koelsysteem/
Hier vind je het antwoord op uw vraag waarom uw reservoir niveau schommelt op de eerste bladzijde.
Laatst gewijzigd door loely op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”