vering op korte oneffenheden

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
martijn onnink
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.02.2008 - 09:04

Ik ben in het bezit van een XC90 T8 zonder luchtvering op 20"velgen.
Bouwjaar okt. 2015, nu 47000 km gereden. Vanaf het begin heb ik mij gestoord aan de hardheid van het onderstel.
Niet op glad asfalt, daar is het prima.
Maar verder voel je elke oneffenheid in het interieur. Alsof de transportbeveiliging er nog op zit....
De auto bevalt prima, ik ben er blij mee, maar ga me hier steeds meer aan storen.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkend.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

De bandenspanning?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1592
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Heb je dit bij alle 3 de instellingen van de luchtvering?
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Hij schrijft toch een t8 zonder luchtvering...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat voor banden zitten eronder? Dat kan een heel groot verschil maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik had dat gevoel al met een XC60 op 18", kan je redenering dus zeker volgen.

Bandenspanning kan een groot verschil maken, bij mijn dealer zetten ze de XC70 steeds op 2,6 bar (eco), maar ik hou het bij de aangeraden 2.3 bar, echt een stuk comfortabeler.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Blijkbaar doet een dealer dat wel meer, ook aan ons werd de auto ook afgeleverd met de banden op eco-druk.
Ik heb ze zo gelaten omdat we op reis gingen, maar nadien heb ik 300g afgedaan zoals de handleiding aangeeft.
Wellicht wordt de ivnloed van de bandenspanning ook groter naarmate de band lager is.
Of het ook veel te maken heeft met het merk en type band (zoals mbt rolgeluiden) weet ik echter niet.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Swisskid
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
Locatie: Zug, Zwitserland
Contacteer:

De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
Je kunt proberen de zaak een beetje te "verzachten" d.m.v. een lagere bandenspanning, maar daarmee gaat het voordeel van een lage profielband (betere wegligging) grotendeels verloren.
Wat wel blijft is het "optische effect" natuurlijk.
Succes... 8-)
Laatst gewijzigd door Swisskid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver


Afbeelding
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 907
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Swisskid schreef: De ervaren "hardheid van het onderstel" wordt m.i. toch vooral veroorzaakt door de grootte van de velgen en het gemis aan luchtvering. Veel metaal en weinig rubber hebben, uiteraard, een flinke invloed op het vermogen om oneffenheden te absorberen.
Dat is ongetwijfeld het geval, de banden zijn de eerste (weliswaar ongedempte) verende elementen.
De diameter van de verschillende wielcombinaties zijn bij de XC90 min of meer gelijk, bij grotere
wielen horen maw lagere banden en die hebben (ondermeer) minder verende werking.
De luchtvering heeft wellicht ook invloed, maar welke is niet zo gemakkelijk in te schatten.
Blijkbaar is niet enkel de vering anders maar zijn ook de dempers verschillend.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21381
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er schiet mij iets te binnen: zakelijk heb ik een bus van de zaak en als die leeg is rijdt dat alleen maar stuiterend. Maar zodra er spullen inliggen (zomaar een paar 100 kilo) dan rijdt dat lekkerder. De vering werkt vloeiender en gaten en drempels kun je nemen met een hogere snelheid.

Is dat misschien aan de hand met deze T8?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”