Van D6 naar D5 Twin Engine met Polestar

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Silver_R
6th Gear member

Silver_R schreef:
Paul schreef: waarvan 685 euro geloof ik voor dat wiel. Bezopen natuurlijk, dus ik ga even kijken wat 1 nieuw wiel kost bij mijn dealer.

Heb Jelmer even gevraagd of hij er nog 1 heeft liggen voor je en wat dat evt. kost. Hou je op de hoogte.
Pb
Paul
Geartronic member

Motorkap moet wel wat gespoten worden, maar met Ice White zie je over het algemeen niet echt kleur verschil op metaal/metaal. Maar het gaat vooral om het plastic wat in dit geval aan de achterkant wel een echt andere kleur heeft.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
quijas
1st Gear member

Paul schreef: Motorkap moet wel wat gespoten worden, maar met Ice White zie je over het algemeen niet echt kleur verschil op metaal/metaal. Maar het gaat vooral om het plastic wat in dit geval aan de achterkant wel een echt andere kleur heeft.
Laat na het spuiten bij een andere spuiterij even kijken of er kleurverschil in zit. Mijn eigen Volvo dealer kreeg mijn zijkant ook niet in 1 keer goed.
Overigens zijn fietsers beschermd, de zwakkere verkeersdeelnemer, onder de 14 jaar alleen schuldig als je auto geparkeerd staat, als je net bent gestopt moet je disculperende stilstand bewijzen (net als bij kettingbotsing) dat je minimaal 1 minuut stil stond. Bij oudere fietsers heb je alleen mogelijkheden als je kan aantonen dat de tegenpartij zeer roekeloos rijgedrag vertoonde. Zoals dronken, en zonder licht, en tegen verkeer in op weg zonder straatverlichting. Klinkt misschien overdreven maar zo kijkt de rechter er naar. Zelfs bij middelbare scholieren op fiets met trap ondersteuning rijden 35 km per uur en zitten tegen/in je auto voordat je het weet. En fietsers weten donders goed dat ze bescherming genieten.
Summum
6th Gear member

quijas schreef: En fietsers weten donders goed dat ze bescherming genieten.
Die laatste opmerking hoor je vaak van verongelijkte automobilisten, maar is volgens mij echt onzin.

Natuurlijk zijn sommige fietsers erg onvoorzichtig of zelfs ronduit roekeloos. Maar dat wordt echt niet veroorzaakt door de wettelijke beschermde status. Alsof er één fietser zou zijn die denkt dat hij bij een aanrijding met een motorvoertuig niets te verliezen heeft omdat hij als zwakkere verkeersdeelnemer door de wet wordt beschermd. Hij/zij mag dan juridisch bescherming genieten, maar fysiek loopt het voor de fietser meestal een stuk minder goed af. Je kunt als fietser je schade misschien geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen, maar daar koop je niets voor als je met blijvend letsel blijft zitten. Zonder uitzondering zouden mijn klanten de door hen ontvangen schadevergoeding graag inleveren als daarmee de aanrijding en de gevolgen konden worden teruggedraaid.

Een fietser heeft dus veel meer te verliezen dan een automobilist. Bij die laatste gaat het slechts om geld...en dat is bovendien verzekerd.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Hear hear!
(alsof een fietser in het verkeer lekker tegen een auto aan gaat rijden om er beter van te worden..)
Summum schreef:
Die laatste opmerking hoor je vaak van verongelijkte automobilisten, maar is volgens mij echt onzin.

Natuurlijk zijn sommige fietsers erg onvoorzichtig of zelfs ronduit roekeloos. Maar dat wordt echt niet veroorzaakt door de wettelijke beschermde status. Alsof er één fietser zou zijn die denkt dat hij bij een aanrijding met een motorvoertuig niets te verliezen heeft omdat hij als zwakkere verkeersdeelnemer door de wet wordt beschermd. Hij/zij mag dan juridisch bescherming genieten, maar fysiek loopt het voor de fietser meestal een stuk minder goed af. Je kunt als fietser je schade misschien geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen, maar daar koop je niets voor als je met blijvend letsel blijft zitten. Zonder uitzondering zouden mijn klanten de door hen ontvangen schadevergoeding graag inleveren als daarmee de aanrijding en de gevolgen konden worden teruggedraaid.

Een fietser heeft dus veel meer te verliezen dan een automobilist. Bij die laatste gaat het slechts om geld...en dat is bovendien verzekerd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
diesel01
Geartronic member

En toch blijf ik het vreemd vinden dat ze zonder te kijken een voorrang kruising op knallen.
Bij mijn werkadres zit een fietspad die vanuit een fietstunnel(men heeft dus nul zicht) op een weg uitkomt waar de fietser voorrang dient te verlenen.
Ze komen met snelheid de tunnel uit, vaak het oog op de mobiel met oordoppen in en gaan op het laatste moment in de remmen.
Heb daar al eens met de bumper tegen het voorwiel van een fietser gestaan en ook eens de bagagedrager net aan het einde van de remweg te pakken gehad.
Nu ben ik zelf ook fietser in de stad maar noway dat ik zonder te kijken mijn voorrang pak op een kruising waar ik voorrang dien te verlenen.
De reden ook trouwens dat ik de dashcam weer achter het raam heb.
Overigens snap ik heel goed dat de mensen met blijvend letsel het graag achteraf ongedaan hadden willen maken, maar wil ik niet met politie in aanraking komen zal mijn gedrag dusdanig moet zijn dat ik geen aanleiding geef.
Wanneer ik fietser door het verkeer zie gaan in metname Groningen dan zijn ze stuk voor stuk levensmoe, neem daarbij een aantal taxi en buschauffeurs die denken dat ze het belangrijkste zijn in de stad en je zou bijna een klapstoeltje op een kruispunt neer zetten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
jalex_h
6th Gear member

Dat het vreemd is dat veel fietsers zich in het verkeer gedragen alsof ze alleen op de weg zijn, is inderdaad waar. Maar volgens mij heeft dat niets met de (financiëel) beschermde status van fietsers te maken. Ze deden het namelijk ook al toen deze beschermde status er nog niet was. Sterker nog, ik weet haast wel zeker dat de meesten niet eens weten dat ze beschermd zijn.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Paul
Geartronic member

Ik heb een hele verklaring waarin hij aangeeft totaal niet aan het opletten was en hard reed. Ach we zullen zien!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

diesel01
Geartronic member

Paul schreef: Ik heb een hele verklaring waarin hij aangeeft totaal niet aan het opletten was en hard reed. Ach we zullen zien!
Het zou kunnen dat je er wat mee wint.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Paul
Geartronic member

Laten we uitgaan van het positieve!

+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

Ik zou er niet te veel op rekenen...

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... of-fietser

Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)

Normaal gesproken moet je na een ongeluk bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.). De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk. Dit lijkt onrechtvaardig maar de fietser of voetganger loopt meer risico op zwaarder letsel vanwege de massa van het motorvoertuig.

Overmacht

Er is sprake van overmacht als de bestuurder bewijst dat hem geen enkel verwijt valt te maken. En eventuele fout van de andere weggebruiker moet zó onwaarschijnlijk zijn geweest dat de bestuurder daarmee geen rekening hoefde te houden. In de praktijk is overmacht moeilijk te bewijzen, en zal de bestuurder van het motorvoertuig vaak aansprakelijk zijn.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
lint
Geartronic member

Ga inderdaad uit van het positieve maar wel rekening houden met het feit dat het je waarschijnlijk toch geld kost.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
IV39
4th Gear member

Bij heeft het wel geholpen. Gehele schade netjes vergoedt door de tegenpartij. Hopelijk lukt het bij jou ook.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
diesel01
Geartronic member

+++t blijft behelpen+++ schreef: Ik zou er niet te veel op rekenen...

Normaal gesproken moet je na een ongeluk bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is. Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorvoertuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.). De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk. Dit lijkt onrechtvaardig maar de fietser of voetganger loopt meer risico op zwaarder letsel vanwege de massa van het motorvoertuig.

Overmacht

Er is sprake van overmacht als de bestuurder bewijst dat hem geen enkel verwijt valt te maken. En eventuele fout van de andere weggebruiker moet zó onwaarschijnlijk zijn geweest dat de bestuurder daarmee geen rekening hoefde te houden. In de praktijk is overmacht moeilijk te bewijzen, en zal de bestuurder van het motorvoertuig vaak aansprakelijk zijn.
Mwoah het zwart op wit hebben van een fietser die totaal niet oplet en met snelheid door het verkeer gaat lijkt anders best een kans van slagen hebben om overmacht gestoeld te krijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
quijas
1st Gear member

diesel01 schreef:
+++t blijft behelpen+++ schreef: Ik zou er niet te veel op rekenen...

Overmacht

Mwoah het zwart op wit hebben van een fietser die totaal niet oplet en met snelheid door het verkeer gaat lijkt anders best een kans van slagen hebben om overmacht gestoeld te krijgen.
Fietser is zwakkere verkeersdeelnemer en loopt meer kans op (letsel) schade daarom beschermd. Maar een hard rijdende fietser is niet bij voorbaat roekeloos. En beroepen op overmacht is een zware dobber.
Net zoals je in een woonwijk je ook altijd rekening dient te houden met spelende kinderen, deze kunnen altijd overal vandaan komen en bij een aanrijding ben je ook de klos.
Maar kom eens in de stad Utrecht rijden daar gaan bijna alle fietsers door rood, enkele maanden geleden was er zelfs 1 verbaasd dat ze een bekeuring kreeg omdat ze met 2 kleine kinderen erop door rood ging.
diesel01
Geartronic member

Nee maar een hard rijdende fietser die daarnaast niet zit op te letten word al een ander verhaal zoals Paul zwart op wit heeft.
Nog zo'n leuke...
Vorige week werd ik rechts ingehaald over de busbaan net voor Helpman in Groningen door een 45km/u Ebike, trappen die gast en met gang op de ketting stoof hij een hele rij auto's voorbij.
V90 T6 Recharge Rdesign
Theo V70
6th Gear member

Summum schreef:

Exact, Rutger! Ik had het niet beter kunnen verwoorden en ben het geheel met je eens. (Zei de ervaringsdeskundige)
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
jalex_h
6th Gear member

diesel01 schreef: Nee maar een hard rijdende fietser die daarnaast niet zit op te letten word al een ander verhaal zoals Paul zwart op wit heeft.
Dat is misschien grove nalatigheid maar dat is nog niet hetzelfde als overmacht. Niet oplettende fietsers die hard rijden zijn schering en inslag en dus te verwachten.
diesel01 schreef: Nog zo'n leuke...
Vorige week werd ik rechts ingehaald over de busbaan net voor Helpman in Groningen door een 45km/u Ebike, trappen die gast en met gang op de ketting stoof hij een hele rij auto's voorbij.
Maar dat is geen fiets in de zin van de wet en dient verplicht WA verzekerd te zijn. Of te wel, als die ergens tegenaan rijdt, is het de (verzekering van) de schuldige die betaalt. Tenzij de tegenpartij een fietser of voetganger is natuurlijk.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
diesel01
Geartronic member

Het zijn meer de gedragingen die mij verwonderen.
Met een gangetje van ongeveer 40 over de busbaan waar ook verkeer kan afslaan.
Dezelfde kreukelzone als een fietser maar toch met helmpie op snelheid rechts langs de autos
V90 T6 Recharge Rdesign
Silver_R
6th Gear member

Het verkeer is tegenwoordig sowieso een zooitje.
Genoemde fietsers doen maar, scooters vliegen je links en rechts om je oren, de meeste automobilisten weten al helemaal niet waar ze mee bezig zijn en een richtingaanwijzer hebben de meesten nog nooit van gehoord.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”