buitentemperatuurmeter -->> airco

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
facteurtje
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 02.06.2016 - 16:20

hallo

Ik heb hier ook nog een Volvo V50 2.0D 2006
NU geeft men buitentemperatuurmeter foute temperatuur, als het buiten 22° is geeft hij soms -5° aan
dit zou te maken hebben met een slecht contact in een fiche in het portier.
herstelling is een groot werk zeggen ze bekleding demonteren fiche afknippen en alle draden nummeren en dan de nieuwe fiche weer monteren.
nu met het warme weer (soms mooi weer) gaat de airco niet meer.
naar de garage geweest en daar wisten ze me te zeggen niets mis met de airco enkel je temperatuur meter
als het 25° is in de auto en je vraagt er 18° en hij ziet dat het buiten -3° is neemt hij van de buitenlucht ipv van de airco te gebruiken, resultaat buiten ist 22° ipv -3° dus blaast hij warme lucht

is dit verhaal juist of is er toch iets mis met mijn airco? zelfs als ik hem op low zet blaast hij warm (buitenlucht van -3° volgens de auto in werkelijkheid dus 22°)

Mvg
Facteurtje
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Eenvoudig te controleren. Werkt je airco wel goed wanneer je deze handmatig bediend? Dus temperatuur op laagste stand, blower vol open en airco aan natuurlijk.
BattleShort
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.11.2013 - 16:51
Locatie: Twente

Met de temperatuurinstelling op low moet het echt koud worden, ongeacht wat de buitentemp-sensor aangeeft. De buitentemperatuur is wel van invloed op het regelgedrag van het klimaatsysteem. Als het buiten koud is zal er (bij dezelfde ingestelde temperatuur) warmere lucht uit de roosters komen om een goede gevoelstemperatuur te krijgen.
Erg vervelend dus als die sensor hapert. Die van mij heeft last van een gammel contact, maar ik heb de zin nog niet gehad om de deur uit elkaar te slopen.
VolvoConnection
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08.01.2011 - 23:05
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Mijn V50 2.4 (2004) staat op dit moment bij de garage met oa hetzelfde probleem en dat hebben ze opgelost door in de deur de stekker weer goed vast te klikken.
Volvo V50 2.4i 170pk (2004)
Subaru Impreza GT Prodrive 245pk (2000)
Volvo 480GT 119pk (1995)
Peugeot 205 heel weinig pk (1986)
Volvoconnection.com
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Is het niet zo dat de airco helemaal niks doet als de buitentemperatuur onder de 4 graden komt?

Dat zou wel e.e.a. verklaren ...
Gebruikersavatar
Jos van de Ven
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 25.01.2009 - 12:01
Locatie: Eindhoven xc 60 r design

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Heb het deurpaneel verwijdert en de censoraansluiting goed vast gezet. Probleem weg
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4561
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

facteurtje schreef: hallo
Ik heb hier ook nog een Volvo V50 2.0D 2006
NU geeft men buitentemperatuurmeter foute temperatuur, als het buiten 22° is geeft hij soms -5° aan
dit zou te maken hebben met een slecht contact in een fiche in het portier.
Mvg
Facteurtje
Zo iets hebben wij gehad met een V70 2002
Het rechter portier raam wilde niet dicht en de thermometer gaf iets van +30gr aan terwijl het buiten -2gr was
wij naar de dealer en daar hebben je nieuwe software in de raammodule gezet en alles was weer oke
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Voor die portier stekkers is een modificatie geweest, nieuwe draadjes met vergulde stekkertjes monteren.
Deze sensor in de spiegel regelt het klimaatsysteem in de auto, dus moet gewoon goed werken.
De stekker los halen en het portier er even uit halen is de beste oplossing om de draadjes te vervangen.
BattleShort
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.11.2013 - 16:51
Locatie: Twente

Longone schreef: Is het niet zo dat de airco helemaal niks doet als de buitentemperatuur onder de 4 graden komt?

Dat zou wel e.e.a. verklaren ...
Ja en nee. Er wordt gekeken naar de verdamper temperatuur. Als deze onder de 6 graden komt schakelt de airco uit en boven de 10/11 graden weer aan. Daar komt dus dat constante geschakel van de airco compressor vandaan als het buiten niet al te warm is.

Als het dus erg koud buiten is komt de verdamper niet boven de 6 graden en blijft de airco uit.
Gebruikersavatar
koos
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15

Bij mijn eerste V50 ook aan de hand gehad. Temperatuuraanduiding vrkeerd en daarom een ontregelde airco. Was inderdaad een bekend probleem bij Volvo . Enige wat echt hielp was het aanpassen van de connector bij de a-stijl en de deur (bij mij nog garantie gelukkig, zijn er lang mee bezig geweest). Ik had ook last van een linkerkant vd auto waar de raambediening soms niet werkte of de centrale vergrendeling die bij de linker portieren haperde. Alles opgelost na aanpassing vd connectoren.
Gebruikersavatar
Peter1977
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.09.2009 - 13:26
Locatie: Leusden

Wat een fijn forum is dit toch! Vanmorgen stapte ik in mijn V50, gaf de buitentemperatuursensor 0 graden(!) aan :o
De airco was ook een beetje van slag. Vanmiddag gaf hij 6 graden aan, terwijl het buiten 16 graden was.

Kreeg het alweer het zweet op mijn rug bij de gedachte dat ik weer ergens tussen de bedrijven door naar de Volvo dealer moest om daar volgens het trial & error principe (want "Bij uitlezen geeft ie geen storingscode meneer!") gefixt moest worden. :'(

Gelukkig was de deurstekker aandrukken voldoende om het voorlopig weer werkend te krijgen. Ik zal de connector wel een keer moeten vervangen vrees ik, maar voorlopig werkt het weer goed 8-)
Volvo S70 Bi-Fuel 2.4 AUT 1999
Volvo V50 Elite 2.4 2005
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28591
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Toch maar de connector repareren of vervangen anders krijg je vaker het zweet op de rug.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Peter1977
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.09.2009 - 13:26
Locatie: Leusden

lint schreef: Toch maar de connector repareren of vervangen anders krijg je vaker het zweet op de rug.
Dat ga ik zeker een keer (op mijn gemak) doen ^_^ Ik was al lang blij dat de oorzaak iets simpels was. Afgelopen maandag al een hoop centjes kwijt toen de brandstofdruksensor ermee ophield en vervangen moest worden.
Volvo S70 Bi-Fuel 2.4 AUT 1999
Volvo V50 Elite 2.4 2005
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”