Four-C: systeem reageert niet op keypad

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ik heb dus net nieuwe Four-C dempers omdat de oude echt oud waren met 13 jaar en 250k achter de kiezen. De oude reageerden niet meer op de keypad. Ik heb een T5 en heb dus een knopje onderaan de ECC module met 2 standen; Comfort en Sport.
De nieuwe dempers reageren hier helaas ook niet op.

De boordcomputer geeft geen foutmeldingen, Vida geeft geen foutmeldingen, ook niet als ik een connector van een demper loskoppel. Pas als ik de 2 stekkers van de module naast je rechtervoet loshaal, krijg ik een foutmelding.

Nu heb ik met Vida de verschillende parameters bij stilstand en draaiende motor uitgelezen.
- SUM-Front acceleration sensor right 2,48v
- SUM-Front acceleration sensor left 2,49v
- SUM-Rear position sensor right 1,98v
- SUM-Rear position sensor left 1,69v
- SUM-Body acceleration sensor, front left 2,03v
- SUM-Body acceleration sensor, front right 2,02v
- SUM-Body acceleration sensor, rear left 2,01v
- SUM-SUM System voltgage 13,55v
- Valve Supply FL, FR, RL, RR allen 0v

Als ik in Vida klik op 'SUM - advanced - calibrating the system' dan kan ik probleemloos kalibreren.

Als ik in Vida klik op 'Sum - advanced - checking the four-c keypad unit' krijg ik een riedeltje over hoe de voltages horen te zijn. In comfort-modus tussen de 0,5 en 2,4 volt. In sport-modus tussen de 2,4 en 3,5 volt. Waarik dit moet terugzien bij de parameters is me onduidelijk, ik vermoed bij 'Valve Supply FL/FR/RL/RR'? Als ik op het VCT2000 symbool klik krijg ik SUM - Switch input signal 5V te zien. Klopt die 5V wel?

Nu rijdend uitgelezen;
De parameters zoals hierboven fluctueren iets, maar blijven allemaal rond de opgeschreven waarden hangen, fluctuatie is ca. 0,1v. Alleen de Valve Supply op de verschillende dempers komt tot leven tijdens het rijden. De waardes fluctueren tussen de 0 en de 4 volt, waarbij het er op lijkt dat de voorste dempers wat lager in voltage zitten (0-2v) en de achterste wat hoger (1,7-3,7v).

Maar of ik nou stil sta, of rij, de waardes veranderen niet wanneer ik voor de modus comfort of sport kies. Volgens Vida heeft het er alle schijn van dat de module gewoon niet reageert op de keypad. Ik merk ook geen verschil in de demping dan natuurlijk ;)

Wie-O-wie kan me hiermee helpen? Zijn er andere R- of het liefst D5/T5 rijders met Four-C die kunnen zeggen dat er WEL significant verschil zit in demping tussen de Comfort en Sport modus? En die in Vida WEL verschil zien in de paramters, wanneer een andere dempingsmodus wordt geselecteerd? Misschien noorderlingen waarmee ik kan meeten om e.e.a. eens te vergelijken, proberen, uit te wisselen?

Bijgaand wat foto's uit Vida
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

lage snelheid over paar drempels. (parkeerplaats supermarkt of wat dan ook).. of klinkerweg
Ik merk duidelijk verschil comfort/sport/advanced
maar kromme vergelijking ivm V70R , maar bij de R zeker wel verschil in comfort en sport
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
crackedtooth
5th Gear member
Berichten: 1671
Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05

/....
Laatst gewijzigd door crackedtooth op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ja ik merk dus geen verschil. En als ik dan in Vida ook geen verschil zie, dan is mijn conclusie heel simpel: er is iets stuk en het zijn niet de dempers. De sensoren reageren volgens mij ook naar behoren, als ik de uitgelezen waardes vergelijk met de referentiewaardes. Ik vermoed dat de module niet goed meer werkt. Ik kom deze module online nergens gebruikt tegen. Wel Four-C modules met andere onderdeelnummers. Zou dit uitwisselbaar zijn?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb het op mijn XC60 en die was in de verschillende standen merkbaar harder.
Op comfort deinerig zacht, spijkerhard op advance, sportief op sport.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

Wellicht overbodig omdat ik het vermoeden heb dat je het al drievoudig gecontroleerd hebt - heb je de juiste Monroe's? Er lijkt verschil te zijn tussen de S60/V70 II versies (twee standen) en de S60R/V70R versies (drie standen).
Ik heb zelf Four-C onder een S80 2.5T uit 2005 (twee standen), merk wel wat verschil tussen Comfort en Sport maar gezien de staat van de veren houd ik het maar op veel deinen / weinig deinen. Wordt nog aangepakt de komende maanden.
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Onder mijn 2007 T5 heb ik het ook, inderdaad is het verschil tussen comfort en sport gelijk merkbaar bij het omschakelen.
Voor wat betreft VIDA: ik heb na montage van de 4 nieuwe dempers de set wel opnieuw gecalibreerd in VIDA, maar er staat me iets bij dat ik, na het klikken op het VCT 2000 icoon, niet alles kon calibreren ?
Weet niet meer precies, is al weer een tijdje terug, en ben geen VIDA expert... ;)
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

CH Racing M900 schreef: Onder mijn 2007 T5 heb ik het ook, inderdaad is het verschil tussen comfort en sport gelijk merkbaar bij het omschakelen.
Voor wat betreft VIDA: ik heb na montage van de 4 nieuwe dempers de set wel opnieuw gecalibreerd in VIDA, maar er staat me iets bij dat ik, na het klikken op het VCT 2000 icoon, niet alles kon calibreren ?
Weet niet meer precies, is al weer een tijdje terug, en ben geen VIDA expert... ;)
Ik kan dus wel gewoon calibreren, dat is geen probleem. Ik vind het er meer op lijken dat de knop gewoon niets doet, alsof ie niet aangesloten zou zijn.

Er zitten trouwens nieuwe Monroe C2502 en C1502 dempers onder. De R heeft andere achterdempers ivm AWD.

Op Facebook wordt door iemand geadviseerd om een software update te doen. Heeft iemand dat al eens gedaan, of een reload?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

In vida kan je toch ook zien of de bedieningsknop een aansturingssignaal geven. Ook kan je handmatig het signaal geven voor een aantal functies. Maar misschien heb je dat al gedaan
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Klopt, zie bijgevoegde foto. Onder het kopje 'checking the four-c keypad' krijg je een tekst te zien over de verschillende standen en bijbehorende voltages. Als je dan op het VCT2000 symbool klikt krijg je een schermpje met 'SUM Switch input signal'. Maar die lijkt vast te staan op 5 volt, ongeacht welke stand ik selecteer. Ik weet dus niet of dit zo hoort, kan iemand hier iets over zeggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Doeke Dobma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Als ik tijd vrij kan maken, zal ik hem morgen aan VIDA hangen.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ah super, bedankt alvast! Ben erg benieuwd.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Zelf helaas nog niet verder. Wilde de SUM uitbouwen om de signalen op de pennen te controleren. In Vida staat een bedradingsschema en aan de hand daarvan kun je de 3 Four-C standen controleren. Dat is echter voor de R-modellen. Ik heb natuurlijk maar 2 standen, dus even de vraag of de posities van de stekkers dan wel kloppen. Maargoed, de onderste bout krijg je niet makkelijk los omdat het tapijt in de weg zit. Dat het donker en koud is helpt ook niet mee ;) Meer een klusje voor de zaterdag.

Hieronder nog even de pagina uit Vida, waar je het keypad mee kan controleren. Zoals je ziet staat er dat je op de verschillende standen verschillende voltages hoort te krijgen. Waar ik die voltages dan te zien moet krijgen is me niet duidelijk. Vida kent meerdere van dit soort pagina's en dan moet je altijd op het VCT2000 plaatje klikken om iets in werking te zetten. Als ik dat op deze pagina doe verwacht ik dus dat ik een voltage te zien krijg wat overeenkomt met de geselecteerde stand (comfort-sport). Helaas krijg ik alleen maar 5V te zien. Áls het de bedoeling is dat ik via deze tool het Four-C (comfort/sport stand) voltage te zien hoor te krijgen, dan zou dit suggereren dat er helemaal geen signaal binnen komt. Ik zou het heel fijn vinden als een andere Four-C rijder met Vida dit ook eens kan proberen en bevestigen of ontkrachten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Ik ken het systeem van jou niet, maar in Vida kan je elders ook nog een signaal check doen. Maar of dat ook voor jou systeem is weet ik niet. Je ziet dan of er een aansturingssignaal gegeven wordt. Ook kan je elders een activeer signaal sturen in vida waarbij je ziet of e.a. ook wordt uitgevoerd (denk aan licht, ruitenwissers etc). Dit zit dus niet in de programmeermodus.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

M&M schreef: Ik ken het systeem van jou niet, maar in Vida kan je elders ook nog een signaal check doen. Maar of dat ook voor jou systeem is weet ik niet. Je ziet dan of er een aansturingssignaal gegeven wordt. Ook kan je elders een activeer signaal sturen in vida waarbij je ziet of e.a. ook wordt uitgevoerd (denk aan licht, ruitenwissers etc). Dit zit dus niet in de programmeermodus.
Is mij bekend. Je kan alle knopjes onder de ECC module 'laten werken'. Grap is echter dat ie er geen één herkend. Er is ruimte voor 7 knoppen, ik heb er 6 in gebruik, maar Vida zegt dat ik er geen één gebruik en dat de 7e reserve is. De knoppen werken allemaal wel, die van de Four-C laat ook het ledje oplichten als ik hem indruk, maar Vida ziet niets. Omdat de knoppen in de praktijk prima werken zie ik het als een bug in Vida. Twijfel blijft echter bestaan over de Four-C knop... doet ie het of doet ie het niet!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Nu toch iets verder! Johan Pethke is zo aardig geweest zijn R aan Vida te hangen en zijn keypad unit eens te controleren. Bij hem veranderen de waardes wél bij het indrukken, bij mij niet. Het lijkt er dus sterk op dat de Four-C module het binnenkomende signaal niet registreert. Maar waar ligt dat nu aan? Is de knop stuk, of misschien de Four-C module? De knop is verlicht en als ik hem indruk gaat de led branden (led uit=comfort stand, led aan=sport stand). Jammer dat Vida al mijn knoppen niet ziet (terwijl ze wel werken) anders kon ik zien of Vida de knopbediening wel of niet ziet...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Is het onderling uitwisselbaar met Jochen? Of koop een nieuw ecc bedieningspaneel bij een demonteur en spreek af dat het retour kan als het niet de oplossing biedt.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Didi01
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 03.12.2014 - 08:40

Doeke Dobma schreef: ........, of misschien de Four-C module? De knop is verlicht en als ik hem indruk gaat de led branden (led uit=comfort stand, led aan=sport stand). ......
He, dat is apart...Ik krijg bij omschakelen van Comfort-Sprortief-Comfort een melding in het dashboard-meldingen display (links onder)...Knopje zelf heeft geen ledje...
Laatst gewijzigd door Didi01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.5FT Ocean Race, Geartronic 200pk, LPG, MY2009, Four-C, leer en nog veel meer moois....
Volvo C70 T5 Summum, Geartronic 220pk, LPG, MY2007, leer en nog wat...
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Ik had beide: zowel het ledje in de knop alsook de melding in de DIM.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Misschien afhankelijk van het modeljaar? Anderzijds, als het niet werkt krijg je ook geen melding ;)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”