T8 aandrijflijn

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Beste Forumgangers

Ik heb me zitten verdiepen in de T8 aandrijflijn van Volvo.
Dit met de komst van mijn eigen wagen.

Je hebt 3 aandrijvende elementen:

Afbeelding
De licht aangepaste T6 benzinemotor met Supercharger en Turbo welke (volgens Volvofolder, kom ik later op terug) 235Kw en 400 N·m genereert.

Afbeelding
De C-ISG unit, dit is een Geïntegreerde Elektro Motor-Generator welke 34 kW en 150 N·m genereert. Te vinden tussen de versnellingsbak en de T6 motor, fungeert als starmotor, generator bij afremmen, het opladen van da accu's via de motor en extra boost in de Powermodus.

Afbeelding
En de ERAD (Electric Rear Axle Drive) welke de achterwielen aandrijft, 65 kW en 240 N·m genereert. Ook generator tijdens het afremmen.

De positie van deze onderdelen bevind zich dus hier:
Afbeelding

Deze opzet werkt als volgt in vermogenopbouw:
Afbeelding

Volvo geeft steeds zelf aan dat de T8 aandrijflijn 300KW en 650N.m genereerd,
In de folder is goed te lezen, ze tellen het vermogen en het koppel van de twee gewoon met elkaar op.

Goed te zien in het volgende filmpje:
[youtube]w6Og9oWeeoY?t=6m21s[/youtube]

Maar met bovenstaande grafiek verkeerd geïnterpreteerd, en het optelsommetje uit de folder, kom je uit, in de power stand, dat de T8 aandrijflijn 334Kw (454.42 Pk EU) levert en 800N.M koppel.Maar dit klopt niet.
De C-IGM haalt zijn piekvermogen voor dat de benzinemotor deze haalt, dus een mooie optelsom kan hier helaas niet gebeuren.

Verdiept lijkt het dat de T6 en T8 benzinemotor iets van elkaar verschillen, wat puur 2pk vermogen verschilt tussen deze, dus de aanname in de folder klopt niet dat beide motoren hetzelfde zijn in pk's.

Maar nu de grote uitkomst, het elektrische vermogen komt dus uit op 99kw en 390N.m, dat is flink veel meer dan aangegeven in de folder
(het verschil met de C-IGM).
Hierdoor heeft de T8 dus een elektrisch vermogen van 134.739pk(+47pk) en een flink koppel van 390N.m (+150N.m).
En heeft dus altijd AWD.



Hoe we dit kunnen testen zonder rollenbank:
Heeft iemand al eens op een besneeuwde weg zijn pure stand gebruikt?
Als mijn aanname klopt zou hij dan op beide assen moeten slippen.

Bronnen:

http://www.greencarcongress.com/2015/05/20150517-xc90.html
https://www.carlist.my/news/understanding-worlds-most-advanced-plug-hybrid-suv-volvo-xc90-t8/42482/
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/media/pressreleases/154731/volvo-cars-introduces-twin-engine-technology-in-worlds-most-powerful-and-cleanest-suv
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Leuk, interessant en verhelderend.

Eric
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5253
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

In de sneeuw slipt de auto gewoon achter en start dan de ICE om voor tractie te krijgen dit doen zowel de V60TE en de T8 op die manier

Wel is het zo dat de opgave van vermogens voor PHEV wat schimmig is de ICE verzorgt het vermogen voor zowel de aandrijving als voor het instant houden van een minimale accucapaciteit in het geval van power of AWD, het vermogen kan dus uiteindelijk nooit meer zijn dan wat de ICE opwekt. Wel kun je het vermogen uit de accu gebruiken maar dat is maar heel even, de capaciteit van de accu is minder dan 10 kW. Voordeel blijft het instant koppel wat maakt dat de T8 lichtvoetig voelt en de GT6 in de V60TE best te ruimen is en niet traag over komt
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef: In de sneeuw slipt de auto gewoon achter en start dan de ICE om voor tractie te krijgen dit doen zowel de V60TE en de T8 op die manier

Wel is het zo dat de opgave van vermogens voor PHEV wat schimmig is de ICE verzorgt het vermogen voor zowel de aandrijving als voor het instant houden van een minimale accucapaciteit in het geval van power of AWD, het vermogen kan dus uiteindelijk nooit meer zijn dan wat de ICE opwekt. Wel kun je het vermogen uit de accu gebruiken maar dat is maar heel even, de capaciteit van de accu is minder dan 10 kW. Voordeel blijft het instant koppel wat maakt dat de T8 lichtvoetig voelt en de GT6 in de V60TE best te ruimen is en niet traag over komt
Met Polestar tuning en snelheden onder de 120 km/h heeft de V60D6 iets meer dan 300pk (om weer terug te vallen naar 235 à 240pk als de accu te leeg is).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

v60pih schreef: Z'n kleinere broer: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... mJOn0-sMDJ
Idd. Hier zie je dat de ERAD in een hogere versnelling en bij een hoge snelheid en toerental wordt afgeschakeld en je dan maximaal 270 à 275 pk haalt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

v60pih schreef: Z'n kleinere broer: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... mJOn0-sMDJ
Op 7 januari 2017 had deze een nieuwe eigenaar.
Gunnar had er schijnbaar genoeg van.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Nee hoor. Na 170.000km ingeruild op een andere v60 pih: https://www.autoweek.nl/autoreview/3950 ... -in-hybrid
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Als je heel goed kijkt zie je geen koppelomvormer zitten tussen de motor en automaatbak.
Zoals bij een aantal andere hybrids met de electromotor op deze plek neemt de ISG motor ook deze taak deels over.
Hij brengt dus de auto in beweging en daarna neemt de motor het over.
Dat is volgens mij ook de reden dat je de accu nooit helemaal leeg kunt rijden electrisch.
Daarna doet hij volgens mij qua aandrijving niks meer anders had volvo dat wel opgegeven.
Hij is niet nodig voor het soepel overschakelen van de versnellingen.

Overigens las ik een keer in een test van de T8 dat dit de enige hybride was waar je donuts mee kon maken in de sneeuw door
de elektromotor in de achteras.

Eric
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

erichendri schreef: Als je heel goed kijkt zie je geen koppelomvormer zitten tussen de motor en automaatbak.
Zoals bij een aantal andere hybrids met de electromotor op deze plek neemt de ISG motor ook deze taak deels over.
Hij brengt dus de auto in beweging en daarna neemt de motor het over.
Dat is volgens mij ook de reden dat je de accu nooit helemaal leeg kunt rijden electrisch.
Daarna doet hij volgens mij qua aandrijving niks meer anders had volvo dat wel opgegeven.
Hij is niet nodig voor het soepel overschakelen van de versnellingen.

Overigens las ik een keer in een test van de T8 dat dit de enige hybride was waar je donuts mee kon maken in de sneeuw door
de elektromotor in de achteras.

Eric
Volgens mij is de Aisin automaat identiek bij de T6/8 versies en hebben ze net als de v60d6 een koppelomvormer.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zat laatst nog eens te denken over dit onderwerp.
heeft de ISG ook niet als functie om de 4WD mogelijk te maken als de accu leeg is.
Lijkt mij erg handig onderweg naar op de besneeuwde autobaan en de klim op de bestemming.
Zonder de steun van deze ISG zal de accu al leeg zijn na 30 snelle km's.
Is het ook bekend tot hoe snel de XC90 4WD heeft??

Eric
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ja de ISG levert o.a. stroom voor de ERAD om AWD mogelijk te maken. In de standen AWD en Power zal de ISG de accu deels opladen om een buffer te hebben voor AWD.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”