Ik heb me zitten verdiepen in de T8 aandrijflijn van Volvo.
Dit met de komst van mijn eigen wagen.
Je hebt 3 aandrijvende elementen:
De licht aangepaste T6 benzinemotor met Supercharger en Turbo welke (volgens Volvofolder, kom ik later op terug) 235Kw en 400 N·m genereert.
De C-ISG unit, dit is een Geïntegreerde Elektro Motor-Generator welke 34 kW en 150 N·m genereert. Te vinden tussen de versnellingsbak en de T6 motor, fungeert als starmotor, generator bij afremmen, het opladen van da accu's via de motor en extra boost in de Powermodus.
En de ERAD (Electric Rear Axle Drive) welke de achterwielen aandrijft, 65 kW en 240 N·m genereert. Ook generator tijdens het afremmen.
De positie van deze onderdelen bevind zich dus hier:
Deze opzet werkt als volgt in vermogenopbouw:
Volvo geeft steeds zelf aan dat de T8 aandrijflijn 300KW en 650N.m genereerd,
In de folder is goed te lezen, ze tellen het vermogen en het koppel van de twee gewoon met elkaar op.
Goed te zien in het volgende filmpje:
[youtube]w6Og9oWeeoY?t=6m21s[/youtube]
Maar met bovenstaande grafiek verkeerd geïnterpreteerd, en het optelsommetje uit de folder, kom je uit, in de power stand, dat de T8 aandrijflijn 334Kw (454.42 Pk EU) levert en 800N.M koppel.Maar dit klopt niet.
De C-IGM haalt zijn piekvermogen voor dat de benzinemotor deze haalt, dus een mooie optelsom kan hier helaas niet gebeuren.
Verdiept lijkt het dat de T6 en T8 benzinemotor iets van elkaar verschillen, wat puur 2pk vermogen verschilt tussen deze, dus de aanname in de folder klopt niet dat beide motoren hetzelfde zijn in pk's.
Maar nu de grote uitkomst, het elektrische vermogen komt dus uit op 99kw en 390N.m, dat is flink veel meer dan aangegeven in de folder
(het verschil met de C-IGM).
Hierdoor heeft de T8 dus een elektrisch vermogen van 134.739pk(+47pk) en een flink koppel van 390N.m (+150N.m).
En heeft dus altijd AWD.
Hoe we dit kunnen testen zonder rollenbank:
Heeft iemand al eens op een besneeuwde weg zijn pure stand gebruikt?
Als mijn aanname klopt zou hij dan op beide assen moeten slippen.
Bronnen:
http://www.greencarcongress.com/2015/05/20150517-xc90.html
https://www.carlist.my/news/understanding-worlds-most-advanced-plug-hybrid-suv-volvo-xc90-t8/42482/
https://www.media.volvocars.com/us/en-us/media/pressreleases/154731/volvo-cars-introduces-twin-engine-technology-in-worlds-most-powerful-and-cleanest-suv