Olielekkage

Plaats reactie
AppieHeijn
1st Gear member

Inmiddels de auto welke ik op het oog heb op de brug gehad. Een S80, 2007, 2.5T met circa 250.000km ervaring.
Na de bodemplaat verwijderd te hebben viel op de toch wel redelijk "natte" carter, en dan met name het onderdeel wat na nader onderzoek een oliekoeler blijkt te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet redelijk wat olie bij de carterstop, kan een kwestie zijn van een afdichting welke vervangen moet worden.
De oliekoeler zelf is ook behoorlijk nat, geen idee waarom, kan wederom een pakking zijn.
En de "houder" van de pijlstok is onderaan ook behoorlijk nat, kan kwestie zijn van een pijlstok welke niet goed heeft gezeten of wellicht zit daar ook een afdichting boven en/of onder.

Ik heb de vuldop(van olie) bekeken, geen sludgevorming, en ook het oliepijl zat nagenoeg tegen de bovenkant van max aan. De olie was nagenoeg nieuw zo te zien, goud van kleur en nog doorzichtig.

Blok is buiten bovengenoemde punten (welke vlak bij elkaar zitten) kurkdroog, hij loopt heel mooi, trekt prima

Tijdens de inspectie de volgende dingetjes gevonden.
  • De auto is mogelijk zeer slecht uitgelijnd. De banden waren vóór links en recht volledig versleten aan de buitenkanten, binnenkanten en midden bijna geen slijtage.
  • Handrem komt niet volledig vanzelf los (wanneer je aan de handgreep trekt)
Afgelopen 60.000(2 beurten) konden we in de onderhoudshistorie niet terug vinden of de volgende elementen zijn vervangen:
  • Brandstoffilter
  • Bougies
  • Luchtfilter
  • En de auto(waarschijnlijk airco) stinkt naar pis :'(
Meerdere scenario's mogelijk m.b.t. de olie, hebben jullie nog suggesties?
Carterontluchting/ventilatie, te veel olie....
Laatst gewijzigd door AppieHeijn op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Ik zou de distributie kap even loshalen en de nokkenaskeerringen controleren. Zon 2.5t heeft 2 vvt poelies, die pittig olie kunnen lekken. Door bijv verdroogde keerringen, of defecte vvt poelies.

Lijkt namelijk van hogerop te komen!

Alleen die laatste foto, dat lijkt van rechts te komen als je voor de auto staat, ook aan die kant zitten keerringen van de nokkenassensors.

Maar moeilijk te beoordelen vanaf fotos. Waar kom je vandaan?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Wellicht ringen van de olieretourleiding?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
AppieHeijn
1st Gear member

Poika schreef: Ik zou de distributie kap even loshalen en de nokkenaskeerringen controleren. Zon 2.5t heeft 2 vvt poelies, die pittig olie kunnen lekken. Door bijv verdroogde keerringen, of defecte vvt poelies.

Lijkt namelijk van hogerop te komen!

Alleen die laatste foto, dat lijkt van rechts te komen als je voor de auto staat, ook aan die kant zitten keerringen van de nokkenassensors.

Maar moeilijk te beoordelen vanaf fotos. Waar kom je vandaan?
Ok, dat zal ik eens met de verkopende partij opnemen aangezien ik hem zaterdag al even mee gehad voor de inspectie. Een auto van een dergelijke leeftijd en km stand mag wel wat mankeren wat mij betreft. Maar ik heb geen zin in een blok wat met een litertje olie snel even weer "goed" is gemaakt voor de proefrit en inspectie om vervolgens na aankoop, elke week een liter bij te moeten vullen. Omdat de olie op de foto's er vrij vers en schoon uitziet wekt dit bij mij toch wat argwaan.

Mocht het idd bij de vvt poelies vandaag komen is dit enigzins makkelijk te verhelpen of zijn dit grote ingrepen met bijbehorende kosten. Wat ik overigens nog er bij kan vermelden is dat 1 kant van de distributieriem wel iets vettig was(zichtbaar olie). Riem zag er nog wel goed uit maar het viel mij wel op.

Ik kom uit de buurt van Drachten. Overigens staat de auto te koop en heb ik hem nog niet aangekocht. Indien het aannemelijk is dat de olielekkage daadwerkelijk bij de vvt poelies vandaan komt en resulteert in hoge kosten, dan pas ik mijn bod hier op aan uiteraard.
De olie lijkt grotendeels afkomstig van de bestuurderszijde, de distributieriem, pijlstok en oliekoeler zitten hier dan ook. Aan de bestuurderszijde helft van de motor heb ik geen olie kunnen bespeuren net als aan de bovenkant.

De bevriende monteur(heeft er snel even een 15 minuten naar gekeken) en ik hebben buiten bovenstaande issues wel een goed gevoel bij de auto, hij loopt mooi, onderstel vertoond geen afwijkingen, rookt niet, trekt goed, alles doet het. Relatief weinig gebruikerssporen.

Lastig lastig.... Aan de ene kant neig ik naar nog even doorsparen voor een nog iets mooiere/betere S80, maar het aanbod is beperkt en zeker in de prijscategorie <8000 euro icm de musthave stoelverwarming. Lastige keuzes...
Laatst gewijzigd door AppieHeijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Poelies kosten om en nabij de 300€ incl (PER STUK). Keerringen is euro werk.

Als je zeker weet dat de distributieriem nat is vd olie, dan lekt 1 van die keerringen zeker.

Distributieset moet dan ook vern worden. Evt incl waterpomp en koelwater.

Al met al, zou ik nog even verder zoeken. Je zit zomaar aan de 1000-1500€ aan kosten als het tegenzit.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
AppieHeijn
1st Gear member

Poika schreef: Poelies kosten om en nabij de 300€ incl (PER STUK). Keerringen is euro werk.

Als je zeker weet dat de distributieriem nat is vd olie, dan lekt 1 van die keerringen zeker.

Distributieset moet dan ook vern worden. Evt incl waterpomp en koelwater.

Al met al, zou ik nog even verder zoeken. Je zit zomaar aan de 1000-1500€ aan kosten als het tegenzit.
Dank! Ik kan het onderhoud relatief goedkoop laten doen en gedeeltelijk zelf doen(onder toezicht) dat voordeel heb ik gelukkig. Ik ga morgen een bod doen rekening houdende met bovenstaande. Indien hij akkoord gaat dan heb ik mazzel, indien niet dan kijk ik verder.

Even er van uitgaande dat we juist zitten met bovenstaande bevindingen, permanente motorschade is nog niet aan de orde lijkt mij? Aangezien geen enkele andere symptonen te bespeuren zijn die hier op kunnen duiden.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Nee hoor, als er steeds optijd olie word bij gevuld, no problemo.
AppieHeijn
1st Gear member

Oeps toch een foutje in de beschrijving gemaakt, het was niet de distributieriem welke vet was maar de multi-riem. Veranderd dat nog wat aan jullie inzichten?
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Zeker.

Dat is een hele andere riem als de d-riem.

Dus komt er op neer, dat we niet met zekerheid kunnen zeggen waar de lekkages vandaan komen.
AppieHeijn
1st Gear member

Poika schreef: Zeker.

Dat is een hele andere riem als de d-riem.

Dus komt er op neer, dat we niet met zekerheid kunnen zeggen waar de lekkages vandaan komen.
Ok dank, nou ja 1 ding is zeker, ik ga niet met een olieschip rijden, dus óf de prijs naar beneden en het risico is voor mij. Of zij vervangen alles wat nodig is m.b.t. de olielekkage, en met garantie. Of als laatste optie we zoeken verder naar een andere S80
Laatst gewijzigd door AppieHeijn op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Carfreak
7th Gear member

Als zo'n riem vettig is moet je m sowieso vervangen is mij verteld.
Eigenlijk moet je er eens een flinke rit mee maken. Eerst alles schoonmaken en na de rit goed kijken waar de lekkage vandaan komt.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “S80”