Storingen Volvo V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Inez
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.04.2017 - 23:29

Goedendag,

Ik ben de (meestal) blije bestuurder van een Volvo V50 D5, bouwjaar 2007 met 325.000 kilometer op de teller. Het is mijn bedoeling om voorlopig nog even met de Volvo door te rijden. Maar ik loop tegen een aantal storingen aan en wil graag jullie kijk op de zaak, om te komen tot een mogelijke oplossing.

Ik begin even met de huidige storingen:
Drie weken geleden was ik met mijn auto onder weg en op een gegeven moment krijg ik een melding: "anti-skid systeem vereist" met een oranje lampje links op mijn dashboard. Niets aan de hand, was bijna op de plaats van bestemming. Net voordat ik de plaats van bestemming bereik ineens melding met rode lampjes: "controle remsysteem, stop auto z.s.m." Direct gestopt en geprobeerd de sleutel uit het contact te halen. Dit lukte niet, omdat de sleutel op dat moment niet verder teruggedraaid kon worden.Het lukte een paar minuten later wel om de auto weer te starten. En toen waren de meldingen weg.

De volgende ochtend de auto laten uitlezen hier in het dorp bij een specialist. Op het moment dat de auto aan de computer ging, alleen maar rode lampjes en weigerde de auto alle dienst. Uiteindelijk de accupolen op elkaar gedrukt en zo de boel gereset. Uiteindelijk gaf de auto de melding dat de stuurhoeksensor niet goed werkte.... Op dat moment heb ik de meldingen laten verwijderen en besloten om een en ander even aan te kijken, omdat ik het idee heb dat er iets anders aan ten grondslag ligt.

De dag na het uitlezen kreeg ik weer de anti-skid melding. Direct gestopt. Auto uit, sleutel er af en direct weer gestart. Melding weg.

En toen was het rustig .... tot afgelopen dinsdag. Ineens allemaal rode lampjes (ABS, Driehoekje in het midden, en het lampje van de handrem) en anti-skid oranje. (NB remvloeistof is vorige maand vervangen). Geen vermogen meer en dus maar weer de auto aan de kant. Getracht de sleutel eraf te halen, maar de eerste keer ging de sleutel niet helemaal naar links. Dus een paar keer heen en weer bewogen en toen kon de sleutel eraf. Een minuut of 8 gewacht en daarna weer gestart. Nog steeds de melding en de rode lampjes. Weer de sleutel eraf en toen na een paar minuten wederom gestart en toen was de melding (en de lampjes) weg. En kon ik weer verder.
Gisteren uitgelezen met een universeel apparaat en er komen heel veel storingen uit: geen signaal / geen communicatie.
En bij Bodycomputer (CEM) gzijn er storingen van communicatie met regelmodule, DF11 Lijn CAN-H en DE49 CAN-communicatie met stuurkolom.

Vanochtend bij een diagnosebedrijf geweest en er zat een hele batterij foutmeldingen in, ik krijg daar nog een foto van, maar het komt neer op geen communicatie / geen spanning / geen communicatie met diverse systemen in de auto (zoals stuurkolom, ABS. etc.) Het probleem oplossen was nog niet mogelijk omdat de storing zich niet regelmatig voordoet... Wel werd de suggestie gedaan dat het kan gaan om een probleem met de BCM en de bijbehorende stekkers (zit voorin aan de passagierszijde onder het dashboard). Iemand ervaring of suggesties voor deze problematiek?

Ik schets er nog een situatie bij die ik in het verleden heb gehad, maar wat nu opgelost is. In het verleden heb ik een aantal keren meegemaakt dat de V50 ineens meer toeren ging maken en meer vermogen ging overbrengen. Bij controle met VIDA bleek het te gaan om de gaspedaalsensor en is dus het gaspedaal vervangen. Maar deze storing deed zich af en toe nog een keer voor. Bij toeval sprak ik een monteur van VW en die legde ik de situatie voor en die gaf aan dat het vermoedelijk een weerstandsprobleem was. Hier flink op doorgevraagd en uiteindelijk bij de specialist beland. Die heeft toen de stekkers aan de passagierszijde losgetrokken van de module en daarna schoon geblazen met de compressor. Vervolgens contactspray gespoten en de boel weer in elkaar gezet. Probleem weg.

Ik geef dit er maar even bij voor de context. Verder eigenlijk geen problemen met de Volvo en ik wil er graag nog even in door rijden. Graag hoor ik of iemand tips heeft om dit probleem aan te pakken of op te lossen?

Alvast bedankt voor de moeite! :-)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt op een spanningsprobleem. Goed meten wat op de diverse modules aan spanning komt als de storing zich voordoet. dan is vermoedelijk de draadboom of het zekeringkastje de veroorzaker. Lastig probleem om te lokaliseren, dus een goede monteur nodig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Belangrijk om even met Vida uit te lezen.

Waar rijdt deze v50 rond?

Cem en bcm zijn inderdaad verdacht zoals ed al aangeeft.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Stekker CEM en evt ECM controleren. Ik vermoed dat de stekker van de CEM (onder het dashboardkastje) slecht contact maakt.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Laat de bekabeling naar je CANBUS eens nalopen!

Hier mijn topic; viewtopic.php?t=72108&highlight=

En met bekabeling bedoel ik niet alleen de stekkers en connecties maar heel de kabel. ;)
Laatst gewijzigd door HJR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
Inez
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 03.04.2017 - 23:29

Na contact met de Volvo-dealer is de gedachte inderdaad dat het een probleem is met de weerstand. En dat deze wel eens in de CEM zou kunnen zitten. In een ander topic las ik iets over de CEM even goed schoonmaken (met lucht) in verband met corrosie en dan de connectoren insmeren met zuurvrije vaseline. Dat staat voor komende week op het programma

Het vorige probleem is hiermee de vorige keer ook opgelost, toen zat het ook in de CEM en corrosie. Ik hoop dat dat het is, anders ga ik de zoektocht vervolgen. Als iemand een goede monteur weet houd ik me aanbevolen :-)

en is uiteraard met VIDA nog een keer uitgelezen, dus een helder zicht op de storingen. De CEM-DF11 kon volgens de Volvo dealer goed de boosdoener zijn. De auto heeft standplaats midden-Nederland, maar beweegt zich met name boven de lijn Den Haag - Arnhem

Wordt vervolgd....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”