Ik ben de (meestal) blije bestuurder van een Volvo V50 D5, bouwjaar 2007 met 325.000 kilometer op de teller. Het is mijn bedoeling om voorlopig nog even met de Volvo door te rijden. Maar ik loop tegen een aantal storingen aan en wil graag jullie kijk op de zaak, om te komen tot een mogelijke oplossing.
Ik begin even met de huidige storingen:
Drie weken geleden was ik met mijn auto onder weg en op een gegeven moment krijg ik een melding: "anti-skid systeem vereist" met een oranje lampje links op mijn dashboard. Niets aan de hand, was bijna op de plaats van bestemming. Net voordat ik de plaats van bestemming bereik ineens melding met rode lampjes: "controle remsysteem, stop auto z.s.m." Direct gestopt en geprobeerd de sleutel uit het contact te halen. Dit lukte niet, omdat de sleutel op dat moment niet verder teruggedraaid kon worden.Het lukte een paar minuten later wel om de auto weer te starten. En toen waren de meldingen weg.
De volgende ochtend de auto laten uitlezen hier in het dorp bij een specialist. Op het moment dat de auto aan de computer ging, alleen maar rode lampjes en weigerde de auto alle dienst. Uiteindelijk de accupolen op elkaar gedrukt en zo de boel gereset. Uiteindelijk gaf de auto de melding dat de stuurhoeksensor niet goed werkte.... Op dat moment heb ik de meldingen laten verwijderen en besloten om een en ander even aan te kijken, omdat ik het idee heb dat er iets anders aan ten grondslag ligt.
De dag na het uitlezen kreeg ik weer de anti-skid melding. Direct gestopt. Auto uit, sleutel er af en direct weer gestart. Melding weg.
En toen was het rustig .... tot afgelopen dinsdag. Ineens allemaal rode lampjes (ABS, Driehoekje in het midden, en het lampje van de handrem) en anti-skid oranje. (NB remvloeistof is vorige maand vervangen). Geen vermogen meer en dus maar weer de auto aan de kant. Getracht de sleutel eraf te halen, maar de eerste keer ging de sleutel niet helemaal naar links. Dus een paar keer heen en weer bewogen en toen kon de sleutel eraf. Een minuut of 8 gewacht en daarna weer gestart. Nog steeds de melding en de rode lampjes. Weer de sleutel eraf en toen na een paar minuten wederom gestart en toen was de melding (en de lampjes) weg. En kon ik weer verder.
Gisteren uitgelezen met een universeel apparaat en er komen heel veel storingen uit: geen signaal / geen communicatie.
En bij Bodycomputer (CEM) gzijn er storingen van communicatie met regelmodule, DF11 Lijn CAN-H en DE49 CAN-communicatie met stuurkolom.
Vanochtend bij een diagnosebedrijf geweest en er zat een hele batterij foutmeldingen in, ik krijg daar nog een foto van, maar het komt neer op geen communicatie / geen spanning / geen communicatie met diverse systemen in de auto (zoals stuurkolom, ABS. etc.) Het probleem oplossen was nog niet mogelijk omdat de storing zich niet regelmatig voordoet... Wel werd de suggestie gedaan dat het kan gaan om een probleem met de BCM en de bijbehorende stekkers (zit voorin aan de passagierszijde onder het dashboard). Iemand ervaring of suggesties voor deze problematiek?
Ik schets er nog een situatie bij die ik in het verleden heb gehad, maar wat nu opgelost is. In het verleden heb ik een aantal keren meegemaakt dat de V50 ineens meer toeren ging maken en meer vermogen ging overbrengen. Bij controle met VIDA bleek het te gaan om de gaspedaalsensor en is dus het gaspedaal vervangen. Maar deze storing deed zich af en toe nog een keer voor. Bij toeval sprak ik een monteur van VW en die legde ik de situatie voor en die gaf aan dat het vermoedelijk een weerstandsprobleem was. Hier flink op doorgevraagd en uiteindelijk bij de specialist beland. Die heeft toen de stekkers aan de passagierszijde losgetrokken van de module en daarna schoon geblazen met de compressor. Vervolgens contactspray gespoten en de boel weer in elkaar gezet. Probleem weg.
Ik geef dit er maar even bij voor de context. Verder eigenlijk geen problemen met de Volvo en ik wil er graag nog even in door rijden. Graag hoor ik of iemand tips heeft om dit probleem aan te pakken of op te lossen?
Alvast bedankt voor de moeite!
