Maakt tunen de motor echt zuiniger?

Plaats reactie
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Ik overweeg mijn T5 te laten tunen. Niet in eerste instantie voor de 30 pk meer, maar om de auto zuiniger te laten lopen. De vraag is alleen gaat hij er inderdaad zuiniger op worden, of is dat eigenlijk de smoes die je aan je vrouw verteld om de uitgave te rechtvaardigen O-)
Wie heeft het laten doen en wat levert het uiteindelijk op?
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.

Hope this helps.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

CH Racing M900 schreef: Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.

Hope this helps.
+1 mijn XC heb ik laten helpen met Polestar en dan loopt hij stukken fijner.
Blért zo mooi de snelweg op en ja dat extra koppel is ook erg prettig, hij liep op diesel 1op11.
Maar goed het bouwt wel mooi snelheid op en golven van koppel mag wat kosten :lol:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Nee natuurlijk niet.
of eigenlijk ja. De smoes om het aan je baas te verkopen
(thuis of op het werk)

Jouw voet bepaalt de overall zuinigheid.

Incidenteel kan na tunen het uitmaken dat bij een bepaalde snelheid van de auto het koppel anders is,
(PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252.) en door meer koppel zuiniger is. Maar dat is alleen op heel specifieke momenten.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Tuning late doen door Volvotune D5-205PK. Kom bijna een kilometer verder op een liter.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Idd een goede smoes naar de vrouw.

De mijne loopt niet zuiniger. Maar is wel retesnel. Da's ook wat waard :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Holomeus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.02.2017 - 10:22
Locatie: Assen

Ik heb vanmorgen toevallig mijn V60 T3 laten optimaliseren bij VolvoTune (fijne ervaring overigens). Nu heb ik dus nog geen harde gegevens maar de terugweg en en paar andere korte ritjes waren duidelijk zuiniger dan de heenweg (180 KM). Beide momenten was er veel drukte op de weg dus vergelijkbaar rustig moeten rijden. Over een aantal tankbeurten kan ik misschien wel iets meer zeggen.
2015 Volvo V60 T3 Momentum Winterline
2010 Skoda Octavia 2FL combi Elegance 1.4 tsi (148 pk na tunen)
2006 VW Passat variant Highline 2.0 tfsi (199 pk)
2003 VW Passat variant Sportline 1.9 tdi (130 pk na tunen)
1998 VW Passat variant Comfortline 1.9 tdi (110 pk)
1993 Peugeot 306 Summerline 1.4 (75 pk)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3160
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb zo'n 60K mijn verbruik bijgehouden via Spritmonitor.de. De ene helft met de standaard 250PK, de andere helft met 310PK(Rica). Het verschil is 0.10L/100KM is het nadeel van de tuning.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Jaar voor de tuning gemiddeld 1:16,3. Jaar na de tuning 1:16,2. Maar ik heb wat euveltjes gehad na de tuning die invloed hadden op het gebruik, zoals een vastgelopen remklauw. Ik denk dat de conclusie is dat het verbruik gelijk is gebleven. Is toch netjes, ik heb wel 35 pk meer en het rijdt allemaal net wat lekkerder.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Zuinig met tuning? Zou je dat echt willen voor die paar euro besparing?
Ik ben blij dat mijn V50 gechipped is en heb er genoegen mee dat ik van 1 op 11 naar 1 op 9 ben gegaan, omdat ik het vermogen ook aanspreek.
Dus mijn inziens moet je het zeker doen voor het extra vermogen, maar niet voor de besparing van brandstof
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je zuiniger wil gaan rijden moet je gewoon 100 gaan rijden i.p.v. 130 en korte en stadsritjes gewoon vermijden. Scheelt echt een slok op een borrel Met mijn XC90 (D5 met Polestar) reed ik gemiddeld per tank 1:13 en soms wel 1:14.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
lscholten
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20.02.2017 - 18:52

Een T5 of D5 koop je toch niet voor de zuinigheid? Pak dan een T2 of D2 ofzoiets.

Mijn D5 is ook getuned en kan nou niet zeggen dat ie er zuiniger op geworden is. In theorie zou dat wel, maar volgens mij is dat verschil ten opzichte van je rechtervoet te verwaarlozen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mijn vorige T5 was getuned naar pakembeet 300 pk en reed even zuinig. Maar reed stuk lekkerder! Alle centen waard.
Onze 2.0D is ook getuned en is wel zuiniger, voorheen vaak 1 op 18 en nu is 1 op 19 en soms zelfs 20 makkelijk haalbaar.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Aad2000
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 08.04.2015 - 11:57

Getunede D3 5 cilinder hier (Volvotune 163pk/400Nm --> 185pk/450Nm).

Jaar voor de tuning 27.315 km met 1.873,65 ltr. Jaar na de tuning 27.777 km met 1.855,72 ltr.
Voor de besparing hoef je het dus niet te doen. Wel voor de souplesse van de motor :-)
2016 Volvo V60 D5 Ocean Race A8 (Polestar)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Ik heb hetzelfde: mijn D4 5 cilinder heeft een eco-tuning gehad door VolvoTune naar dezelfde specs. Het verbruik is hetzelfde gebleven, maar ik geniet elke dag van het koppel en de souplesse.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ik heb mijn V70 laten tunen zodat de 140 pk 170 is geworden, maar ik heb niet het idee dat hij zuiniger is geworden
keep calm!, your randomizer is running
gej
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.06.2006 - 18:24
Locatie: Sevenum
Contacteer:

Ik heb dan wel geen T5, maar een D3 5 Cylinder

Deze is van 100Kw (Belgische 14% auto) naar 185 Pk gezet.

Verbruik zit zo rond de 6.5 liter/100 Km, maar ik ben wel een rustige rijder.

Paar 1000 Km na het tunen ging het mis met mijn turbo en roet etc, maar dat kwam omdat ik teveel onder de 2000 toeren/min reed.
Nadat ik op de snelweg bijna niet meer naar de 6 schakel, en de monteur mijn uitlaat heb leeg laten halen (zat bomvol met roet), is het verbruik weer stabiel 65 liter op 1050 Km.

Vorige auto was een S60 D5, met een verbruik van 7 liter/ 100Km.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Fulaks schreef: Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
Precies mijn ervaringen...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”