Wie heeft het laten doen en wat levert het uiteindelijk op?
Maakt tunen de motor echt zuiniger?
-
brutetyphoon
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32
Ik overweeg mijn T5 te laten tunen. Niet in eerste instantie voor de 30 pk meer, maar om de auto zuiniger te laten lopen. De vraag is alleen gaat hij er inderdaad zuiniger op worden, of is dat eigenlijk de smoes die je aan je vrouw verteld om de uitgave te rechtvaardigen
Wie heeft het laten doen en wat levert het uiteindelijk op?
Wie heeft het laten doen en wat levert het uiteindelijk op?
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
- CH Racing M900
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55
Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.
Hope this helps.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.
Hope this helps.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21384
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
+1 mijn XC heb ik laten helpen met Polestar en dan loopt hij stukken fijner.CH Racing M900 schreef: Ik heb het met mijn voormalige V70 T5 uit 2007 laten doen. Standaard 260 PK. Naast de softwarematige tuning heb ik ook een 3" downpipe en een compleet 3" systeem vanaf de (sport) cat laten plaatsen. Daarnaast ook de inlaat aangepast. Vermogen na tuning zou ongeveer 330 PK moeten zijn. Sneller, jazeker. En hoe! Meetbaar zuiniger ? Misschien, maar in mijn geval niet. De auto rijdt door de tuning met name op het koppel zoveel fijner, dat je het vermogen ook meer gaat aanspreken.
Als je je zou kunnen inhouden, moet de motor na tuning gemakkelijker zijn vermogen kunnen leveren en onder gelijkblijvende omstandigheden zou de getunede motor dan zuiniger moeten zijn. Maar dat is de theorie.
Ik had - de mijne liep op LPi - altijd een verbruik van rond de 1:7,5 - over drie jaar gemeten met ca 25K per jaar. Waarvan ik de hard- en softwarematige tuning pas in het laatste jaar heb laten doen.
Hope this helps.
Blért zo mooi de snelweg op en ja dat extra koppel is ook erg prettig, hij liep op diesel 1op11.
Maar goed het bouwt wel mooi snelheid op en golven van koppel mag wat kosten
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Nee natuurlijk niet.
of eigenlijk ja. De smoes om het aan je baas te verkopen
(thuis of op het werk)
Jouw voet bepaalt de overall zuinigheid.
Incidenteel kan na tunen het uitmaken dat bij een bepaalde snelheid van de auto het koppel anders is,
(PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252.) en door meer koppel zuiniger is. Maar dat is alleen op heel specifieke momenten.
of eigenlijk ja. De smoes om het aan je baas te verkopen
(thuis of op het werk)
Jouw voet bepaalt de overall zuinigheid.
Incidenteel kan na tunen het uitmaken dat bij een bepaalde snelheid van de auto het koppel anders is,
(PK = Koppel (Nm) x Motorsnelheid (rpm) / 5252.) en door meer koppel zuiniger is. Maar dat is alleen op heel specifieke momenten.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Tuning late doen door Volvotune D5-205PK. Kom bijna een kilometer verder op een liter.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5226
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Idd een goede smoes naar de vrouw.
De mijne loopt niet zuiniger. Maar is wel retesnel. Da's ook wat waard
De mijne loopt niet zuiniger. Maar is wel retesnel. Da's ook wat waard
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Mercedes E200 Estate Avantgarde 9tronic MY18
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Mercedes E200 Estate Avantgarde 9tronic MY18
-
Holomeus
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13.02.2017 - 10:22
- Locatie: Assen
Ik heb vanmorgen toevallig mijn V60 T3 laten optimaliseren bij VolvoTune (fijne ervaring overigens). Nu heb ik dus nog geen harde gegevens maar de terugweg en en paar andere korte ritjes waren duidelijk zuiniger dan de heenweg (180 KM). Beide momenten was er veel drukte op de weg dus vergelijkbaar rustig moeten rijden. Over een aantal tankbeurten kan ik misschien wel iets meer zeggen.
2015 Volvo V60 T3 Momentum Winterline
2010 Skoda Octavia 2FL combi Elegance 1.4 tsi (148 pk na tunen)
2006 VW Passat variant Highline 2.0 tfsi (199 pk)
2003 VW Passat variant Sportline 1.9 tdi (130 pk na tunen)
1998 VW Passat variant Comfortline 1.9 tdi (110 pk)
1993 Peugeot 306 Summerline 1.4 (75 pk)
2010 Skoda Octavia 2FL combi Elegance 1.4 tsi (148 pk na tunen)
2006 VW Passat variant Highline 2.0 tfsi (199 pk)
2003 VW Passat variant Sportline 1.9 tdi (130 pk na tunen)
1998 VW Passat variant Comfortline 1.9 tdi (110 pk)
1993 Peugeot 306 Summerline 1.4 (75 pk)
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
- Berichten: 3191
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ik heb zo'n 60K mijn verbruik bijgehouden via Spritmonitor.de. De ene helft met de standaard 250PK, de andere helft met 310PK(Rica). Het verschil is 0.10L/100KM is het nadeel van de tuning.
-
4wielen
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Jaar voor de tuning gemiddeld 1:16,3. Jaar na de tuning 1:16,2. Maar ik heb wat euveltjes gehad na de tuning die invloed hadden op het gebruik, zoals een vastgelopen remklauw. Ik denk dat de conclusie is dat het verbruik gelijk is gebleven. Is toch netjes, ik heb wel 35 pk meer en het rijdt allemaal net wat lekkerder.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
Zuinig met tuning? Zou je dat echt willen voor die paar euro besparing?
Ik ben blij dat mijn V50 gechipped is en heb er genoegen mee dat ik van 1 op 11 naar 1 op 9 ben gegaan, omdat ik het vermogen ook aanspreek.
Dus mijn inziens moet je het zeker doen voor het extra vermogen, maar niet voor de besparing van brandstof
Ik ben blij dat mijn V50 gechipped is en heb er genoegen mee dat ik van 1 op 11 naar 1 op 9 ben gegaan, omdat ik het vermogen ook aanspreek.
Dus mijn inziens moet je het zeker doen voor het extra vermogen, maar niet voor de besparing van brandstof
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7076
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je zuiniger wil gaan rijden moet je gewoon 100 gaan rijden i.p.v. 130 en korte en stadsritjes gewoon vermijden. Scheelt echt een slok op een borrel Met mijn XC90 (D5 met Polestar) reed ik gemiddeld per tank 1:13 en soms wel 1:14.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
lscholten
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.02.2017 - 18:52
Een T5 of D5 koop je toch niet voor de zuinigheid? Pak dan een T2 of D2 ofzoiets.
Mijn D5 is ook getuned en kan nou niet zeggen dat ie er zuiniger op geworden is. In theorie zou dat wel, maar volgens mij is dat verschil ten opzichte van je rechtervoet te verwaarlozen.
Mijn D5 is ook getuned en kan nou niet zeggen dat ie er zuiniger op geworden is. In theorie zou dat wel, maar volgens mij is dat verschil ten opzichte van je rechtervoet te verwaarlozen.
-
t5power
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Mijn vorige T5 was getuned naar pakembeet 300 pk en reed even zuinig. Maar reed stuk lekkerder! Alle centen waard.
Onze 2.0D is ook getuned en is wel zuiniger, voorheen vaak 1 op 18 en nu is 1 op 19 en soms zelfs 20 makkelijk haalbaar.
Onze 2.0D is ook getuned en is wel zuiniger, voorheen vaak 1 op 18 en nu is 1 op 19 en soms zelfs 20 makkelijk haalbaar.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Aad2000
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08.04.2015 - 11:57
Getunede D3 5 cilinder hier (Volvotune 163pk/400Nm --> 185pk/450Nm).
Jaar voor de tuning 27.315 km met 1.873,65 ltr. Jaar na de tuning 27.777 km met 1.855,72 ltr.
Voor de besparing hoef je het dus niet te doen. Wel voor de souplesse van de motor
Jaar voor de tuning 27.315 km met 1.873,65 ltr. Jaar na de tuning 27.777 km met 1.855,72 ltr.
Voor de besparing hoef je het dus niet te doen. Wel voor de souplesse van de motor
2016 Volvo V60 D5 Ocean Race A8 (Polestar)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
2011 Volvo V60 D3 Momentum MT (Volvotune)
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Ik heb hetzelfde: mijn D4 5 cilinder heeft een eco-tuning gehad door VolvoTune naar dezelfde specs. Het verbruik is hetzelfde gebleven, maar ik geniet elke dag van het koppel en de souplesse.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
-
gej
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 24.06.2006 - 18:24
- Locatie: Sevenum
- Contacteer:
Ik heb dan wel geen T5, maar een D3 5 Cylinder
Deze is van 100Kw (Belgische 14% auto) naar 185 Pk gezet.
Verbruik zit zo rond de 6.5 liter/100 Km, maar ik ben wel een rustige rijder.
Paar 1000 Km na het tunen ging het mis met mijn turbo en roet etc, maar dat kwam omdat ik teveel onder de 2000 toeren/min reed.
Nadat ik op de snelweg bijna niet meer naar de 6 schakel, en de monteur mijn uitlaat heb leeg laten halen (zat bomvol met roet), is het verbruik weer stabiel 65 liter op 1050 Km.
Vorige auto was een S60 D5, met een verbruik van 7 liter/ 100Km.
Deze is van 100Kw (Belgische 14% auto) naar 185 Pk gezet.
Verbruik zit zo rond de 6.5 liter/100 Km, maar ik ben wel een rustige rijder.
Paar 1000 Km na het tunen ging het mis met mijn turbo en roet etc, maar dat kwam omdat ik teveel onder de 2000 toeren/min reed.
Nadat ik op de snelweg bijna niet meer naar de 6 schakel, en de monteur mijn uitlaat heb leeg laten halen (zat bomvol met roet), is het verbruik weer stabiel 65 liter op 1050 Km.
Vorige auto was een S60 D5, met een verbruik van 7 liter/ 100Km.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4349
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Precies mijn ervaringen...Fulaks schreef: Ik ben nu aan m'n 2de getunede V70, de eerste een 2.4D en nu een D4, en ik merk geen verschil in verbruik. Wanneer je het extra vermogen vaak aanspreekt zal het verbruik zeker stijgen. Bij gelijkblijvend rijgedrag zal de eventuele verbuikswinst haast niet merkbaar zijn. Die smile van oor tot oor wel, telkens je het gas intrapt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir















