Afscheid van dit Subforum

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD Afbeelding

Pack's: Motion / Convenience / Winter / High Perf. Audio / R-design
Zomer 255/45/R20 Cratus / Winter 235/60/R18 Cratus

In Black Sapphire Metallic


Jongens ik was zo trots.
22 Jaar oud was ik toen in mijn prachtig mooie XC60 R-Design mocht halen bij de dealer.
332154 km later kwam er een eind.
Van Oost naar West en Noord naar Zuid Europa, van Ruse in Bulgarije, naar Lofoten islands, heen terug naar al mijn favoriete zomer en wintersport bestemmingen.
Hij deed het gewoon, -37° in Val Thorens in januari 2015; +40° Spanje 2016.
Door de sneeuw, in de gietende regen door de spits, met kinderen op de achterbank richting de vakantiebestemming, hij heeft het allemaal gedaan.

Bij al deze Km's heb ik de volgende problemen gehad:
-Defecte oliepijlsensor 132.000km : dacht zelf olie bij te vullen maar bij het overvullen gaat deze stuk
-Stabilisatierubbers achter 186.000km: door de caravan.
-Kleppendeksel lekte 261.000km: Gegoten kunststoffen onderdeel boven de kleppen was gescheurd op de hecht naad.
-Aluminium buizenstelsel richting turbo 294.000km: pootje van deze was afgebroken en er was een gat ontstaan.
-Koppeling en Vliegwiel 314.000km: Pijnlijk een maand voor pensioen naar Volvo Assistance gebeld.

Het was een geweldige wagen en ik heb het privilege gehad om hem naast mijn nieuwe te mogen poseren.
Hij is ingeleverd zoals op de foto zonder platen voor export.
Zoals je ziet kun je mij hier gewoon terug vinden op het forum in de toekomst, maar dan in het "XC60 vanaf 2018" tabje.

Het beste aan jullie allemaal, en evenveel fijne km's gewenst!

PS: Zoals op de laatste foto, er past een dubbele luchtmatras in de laadruimte met de stoelen omlaag, zet jezelf eens op een geinige plek, langs een meer, aan het strand, op een heuvel, en breng daar de meest romantische nacht van je leven door.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28349
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi "levensverhaal"over je XC60 met fraaie sfeerfoto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Mooi geillustreerd verhaal.

veel plezier met de nieuwe. Niet verkeerd :-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

Wat een mooi verhaal! Erg leuke foto's ook :-)
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10481
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

TOP verhaal! Succes met de nieuwe!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zozo, mooi verhaal met dito foto's. Jij kunt met recht zeggen dat je er in die jaren uit gehaald hebt wat er in zit. Meer dan de meesten van ons ooit zullen met hun 4 wieler! (uitzonderingen zoals in reactie hierboven ;-) uitgezonderd) Jammer dat de auto het juist voor z'n pensioen nog liet afweten. Wellicht toch net die keren met de caravan? Maar hoe dan ook: goed om te lezen dat het eigenlijk verder allemaal voorspoedig is verlopen. (ik zou overigens wel eens een filmpje willen zien van de start bij -40 .. mijn eigen ervaring strekt niet verder dan een V50 die bij -16 C in La Plagne al hoestend en proestend pas na een halve minuut bevelen van het gaspedaal wenste te ontvangen)
Mooi ook om de evolutie van het model te zien, zo naast elkaar.
Wens je wederom een heel fijne tijd met je nieuwe auto, en houd ons op de hoogte!
Laatst gewijzigd door sanco op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

sanco schreef: Zozo, mooi verhaal met dito foto's. Jij kunt met recht zeggen dat je er in die jaren uit gehaald hebt wat er in zit. Meer dan de meesten van ons ooit zullen met hun 4 wieler! (uitzonderingen zoals in reactie hierboven ;-) uitgezonderd) Jammer dat de auto het juist voor z'n pensioen nog liet afweten. Wellicht toch net die keren met de caravan? Maar hoe dan ook: goed om te lezen dat het eigenlijk verder allemaal voorspoedig is verlopen. (ik zou overigens wel eens een filmpje willen zien van de start bij -40 .. mijn eigen ervaring strekt niet verder dan een V50 die bij -16 C in La Plagne al hoestend en proestend pas na een halve minuut bevelen van het gaspedaal wenste te ontvangen)
Mooi ook om de evolutie van het model te zien, zo naast elkaar.
Wens je wederom een heel fijne tijd met je nieuwe auto, en houd ons op de hoogte!
Starten was zeer spannend, de koelvloeistof was gekrompen tot in het blok, het tankje was compleet leeg.
Het starten ging verrassend goed, startte na het gloeien meteen, klonk wel rauw maar na een minuutje of 10 liep hij prima.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Mooie xc,mooi verhaal maar de vervanger is ook een mooie bak!Was de cd D5 getuned of gewoon standaard 205 pk...
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

BendW schreef: Mooie xc,mooi verhaal maar de vervanger is ook een mooie bak!Was de cd D5 getuned of gewoon standaard 205 pk...
Heb in heb begin geopteerd om hem te chippen, maar ben nooit zover geraakt.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3091
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Heel erg leuke ‘documentaire’ over het wel en wee van deze auto. Hopelijk is die hele mooie nieuwe net zo dienstbaar!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8444
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Prachtige serenade voor je XC60, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de MY18 ivm MY11.

Mijn XC60 MY11 heb ik na amper 75.000km ingeleverd omdat ik echt niet aan het stugge weggedrag kon wennen, ben benieuwd of de nieuwe zachter is afgeveerd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 3585
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Mooi verhaal! Met plezier gelezen en genoten van de bijpassende foto’s.
Veel veilige kilometers met de nieuwe XC60!
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: Prachtige serenade voor je XC60, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de MY18 ivm MY11.

Mijn XC60 MY11 heb ik na amper 75.000km ingeleverd omdat ik echt niet aan het stugge weggedrag kon wennen, ben benieuwd of de nieuwe zachter is afgeveerd.
Waar de vorige echt verlaagd was, is de huidige stugger dan het origineel, hij staat nu op zijn 19" winterset, maar hij is duidelijk "zachter"dan mijn vorige op 18".
ik denk dat de momentum of inscription met het standaard onderstel duidelijk comfortabeler zijn dan dan de vorige generatie.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Mooi verhaal met fraaie foto’s.
Daaraan valt die km stand niet te zien.
Ik heb net sinds vorige maand nog eentje van het vorige model, mj 2016 met D5 AWD GT.
Hoop dat die net zo weinig problemen gaat geven als je hierboven hebt beschreven.
Want veel is dat natuurlijk niet met zo’n kilometerstand.
Ook ik rij er mee met een aardig grote caravan (1900 kg) er achter, ben benieuwd.
Wat voor kogeldruk rij je, gezien je problemen met de rubbers achter?

Vind de stevigere demping van de XC60 juist wel lekker komende uit een XC90 (mj 2011). Maar ja, mijn tweede auto (eigenlijk van mijn betere helft) is een Mini Cooper S, dat is pas stevig.
Heb wel weer een Four C onderstel.
Dat staat nu normaal op standje sport, alleen op slecht wegdek wil ik hem wel eens op comfort zetten.
Wellicht dat ie met de zomerbanden voornamelijk op comfort gaat staan.

Verder zie ik dat je sneeuwkettingen hebt gebruikt. Was dat nodig met AWD?
Ik heb ze in combinatie met winterbanden en AWD in ieder geval nog nooit hoeven te gebruiken.
En ook wel in die hoeveelheid sneeuw gereden.
Heb ze wel altijd bij me op de wintersport, Just in case.

Veel plezier met je nieuwe T8. Mooi apparaat.
Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevalllen, zeker ook met betrekking tot het trekken van je caravan en wat je dan voor actieradius over houdt.
50l tankje toch? Hybride zal niet heel veel doen op de lange afstand, al helemaal niet met zo’n caravan er achter.
Hoop dat je je bevindingen hier (of elders) wil delen.
Wellicht is zo’n T8 ook iets voor mij over een paar jaar...
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Mooi verhaal met fraaie foto’s.
Daaraan valt die km stand niet te zien.
Dankjewel ^^)
Ik heb net sinds vorige maand nog eentje van het vorige model, mj 2016 met D5 AWD GT.
Hoop dat die net zo weinig problemen gaat geven als je hierboven hebt beschreven.
Want veel is dat natuurlijk niet met zo’n kilometerstand.
Ook ik rij er mee met een aardig grote caravan (1900 kg) er achter, ben benieuwd.
Wat voor kogeldruk rij je, gezien je problemen met de rubbers achter?

Wij hebben een Hobby 560 KMFE in de familie, Volgewicht 1600 kg.
De eerst keer ben ik met 90 kg kogeldruk op rit gegaan, echter ging de de caravan dan enorm snel slingeren, toen verlaagd richting de 75kg en dat ging veel beter. Maar dan moeten de rubbers er op den duur vantussen omdat je dan de auto meer belast op zijn veerwegen ofzo vertelde ze me toen bij de dealer, was trouwens een reparatie van rond de 200Euro.


Vind de stevigere demping van de XC60 juist wel lekker komende uit een XC90 (mj 2011). Maar ja, mijn tweede auto (eigenlijk van mijn betere helft) is een Mini Cooper S, dat is pas stevig.
Heb wel weer een Four C onderstel.
Dat staat nu normaal op standje sport, alleen op slecht wegdek wil ik hem wel eens op comfort zetten.
Wellicht dat ie met de zomerbanden voornamelijk op comfort gaat staan.

Verder zie ik dat je sneeuwkettingen hebt gebruikt. Was dat nodig met AWD?
Ik heb ze in combinatie met winterbanden en AWD in ieder geval nog nooit hoeven te gebruiken.
En ook wel in die hoeveelheid sneeuw gereden.
Heb ze wel altijd bij me op de wintersport, Just in case.
Ik ben een Frankrijk ganger, en dan zijn ze vaak verplicht, op vele passen staat de gendarme te bevelen ze te leggen,
Het is wel een wereld van verschil hoor, vooral in het remmen en bochten nemen.
En ik heb altijd zorg gedragen voor de wagen, dus ook voor dat extra stukje zekerheid.


Veel plezier met je nieuwe T8. Mooi apparaat.
Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevalllen, zeker ook met betrekking tot het trekken van je caravan en wat je dan voor actieradius over houdt.
50l tankje toch? Hybride zal niet heel veel doen op de lange afstand, al helemaal niet met zo’n caravan er achter.
Hoop dat je je bevindingen hier (of elders) wil delen.
Wellicht is zo’n T8 ook iets voor mij over een paar jaar...
Zal ik zeker doen, Kleine kinderen dus stoppen doe je sowieso :P
[/quote]
Laatst gewijzigd door TomXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6280
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi verhaal met passie! Veel plezier met de nieuwe.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Mooi verhaal en één auto leven met passie geschreven.
Heel veel rij plezier met je nieuwe T8.
Was één V90
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Bedankt Tom.
Ter info, mijn caravan weegt 1900 kg, Eriba Hymer Nova 545 LL.
Het is moeilijk om de kogeldruk onder de 90 kg te krijgen.
Tot nu toe rij ik steevast op die 90 kg.
Overigens vreemd dat je caravan ging slingeren bij een hoge kogeldruk, en stabieler was bij een lagere van 75 kg.
Normaal is, hoe hoger de kogeldruk, des te stabieler de aanhanger. Wel uitkijken natuurlijk dat je niet over de maximale kogeldruk heen gaat.
Je moet ook nog tractie en besturing hebben voor.
Overigens denk ik dat er nog een aardige marge op die maximale kogeldruk zit.
Aan de constructie van de trekhaak zal het niet liggen.
Je nieuwe XC60 mag immmers ook veel meer hebben (ik dacht 130 kg).
De constructie is niet wezenlijk anders.
Het gaat met name om de belasting op veren en schokdempers e.d.
Veel hangt ook af van het gewicht van de belading in de kofferruimte en bezetting op de achterbank.
Bij het vrijgeven van de kogeldruk gaat Volvo natuurlijk uit van het maximale gewicht van de auto.

Voor wat de sneeuwkettingen betreft, in Oostenrijk zie je ook vaak Kettenpflicht.
Echter vaak staat er ook een bordje bij dat dat niet geldt voor Allrad.
Ik weet van kennissen dat dat in Frankrijk ook vaak het geval is.
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
VolvoFox
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 22.08.2011 - 13:37
Locatie: Utrecht

Flying Jeroen schreef: Bedankt Tom.
Ter info, mijn caravan weegt 1900 kg, Eriba Hymer Nova 545 LL.
Het is moeilijk om de kogeldruk onder de 90 kg te krijgen.
Tot nu toe rij ik steevast op die 90 kg.
Overigens vreemd dat je caravan ging slingeren bij een hoge kogeldruk, en stabieler was bij een lagere van 75 kg.
Normaal is, hoe hoger de kogeldruk, des te stabieler de aanhanger. Wel uitkijken natuurlijk dat je niet over de maximale kogeldruk heen gaat.
Je moet ook nog tractie en besturing hebben voor.
Overigens denk ik dat er nog een aardige marge op die maximale kogeldruk zit.
Aan de constructie van de trekhaak zal het niet liggen.
Je nieuwe XC60 mag immmers ook veel meer hebben (ik dacht 130 kg).
De constructie is niet wezenlijk anders.
Het gaat met name om de belasting op veren en schokdempers e.d.
Veel hangt ook af van het gewicht van de belading in de kofferruimte en bezetting op de achterbank.
Bij het vrijgeven van de kogeldruk gaat Volvo natuurlijk uit van het maximale gewicht van de auto.

Voor wat de sneeuwkettingen betreft, in Oostenrijk zie je ook vaak Kettenpflicht.
Echter vaak staat er ook een bordje bij dat dat niet geldt voor Allrad.
Ik weet van kennissen dat dat in Frankrijk ook vaak het geval is.
De Hobby caravans vallen mij in negatieve zin op, namelijk dat ze vaak slingeren. Of anders gezegd: zie je een slingerende caravan is het 8 van de 10 keer een Hobby. Herkenning?
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Het slingeren van een caravan ligt voor 90% van de gevallen aan een verkeerde belading!!!merk heeft er niets mee te maken...
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”